Productiewerk: slim voor zijn, of juist niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fleurtjeuh
Berichten: 10316
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Productiewerk: slim voor zijn, of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 09:20

Hallo!
Sinds kort doe ik productiewerk.
40 uur per week, lichamelijk zwaar productiewerk.
Ik vind het niet bijzonder boeiend of leuk, maar ik vind het prima vol te houden. Leuke collega's maken een hoop goed.

Meeste mensen vinden dat productiewerk voor laag/niet opgeleiden is. Vaak zien ze mensen voor zich die misschien niet 100% zijn of liever lui dan moe. Of misschien wel mensen die in de dagbesteding zitten en daar verplicht moeten zijn.

Wie doet er ook productiewerk?
Lopen jullie hier ook wel eens tegen aan? Dat mensen je met een scheef oog aankijken als je verteld dat je productiewerk doet en dan twijfelend vragen of je geen diploma hebt? Of dat ze zeggen dat je eens nuttig werk moet gaan doen?

Hoe denkt de rest hier over? Val je stiekem toch een beetje in bovenstaande groep? Of heb je er eigenlijk nooit echt over nagedacht?

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 09:43

Ik ken niemand die productiewerk doet dus misschien heb ik geen recht van spreken maar als ik het weleens op tv zie dan krijg ik het gevoel dat ik me de hele dag af zou vragen hoe laat het is. Sommige doen volgens mij echt de hele dag hetzelfde en dan moet je er ook nog geconcentreerd bij blijven.

Daantjuh88

Berichten: 1733
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 09:46

Ligt er wel aan wat voor productiewerk je moet doen. Bij bepaalde dingen waar je aan de lijn staat moet je de kop er goed bijhouden, anders gaat het mis. Persoonlijk kijk ik op niemand neer, al het werk moet gebeuren!! De 1 zit de hele dag op kantoor, de ander de hele dag op een paard en weer iemand anders rijd de hele dag boodschappen rond. Ieder zijn ding en iedereen in zijn waarde laten.

Op mijn stage kon je vanuit de kantoren de fabriekshal in kijken, heb toen echt wel respect gekregen voor de vrouwen die daar aan de lijn stonden. Knetter hard werken en niemand hoorde je klagen!

silvericathy

Berichten: 1917
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 09:49

ik heb twee jaar lang productiewerk gedaan en heb een mbo 4 opleidingen af.

ik heb er altijd veel plezier in gehad. de mensen om mij heen waren zeker niet dom, op een uitzondering na maar die bleven niet lang.

doordat ik wel hoger geschoold was dan anderen op de werkvloer was ik vaak de aangewezen persoon om nieuwe mensen te leren hoe het moet.

ik zag goed hoe het proces op mijn afdeling in elkaar zat, wat uiteindelijk tegen me ging werken, ik wilde ervoor zorgen dat de productie zo goed mogelijk verliep en ging me er mee "bemoeien"
ik kon er slecht tegen als mensen besluiten namen die het resultaat niet ten goede kwamen.

Simpel voorbeeldje: de klant heeft geklaagd over het geleverde product, dit is bekend bij de mensen op de werkvloer.
ik zie het product voorbij komen en merk op dat het deze keer weer mis is, en in deze staat eigenlijk gewoon niet geleverd zou mogen worden.
Er wordt vanuit de leiding toch besloten om het product mee te geven.

dit kon mij frustreren, want waarom zou je als bedrijf niet het beste aan je klanten willen leveren.

maar zo ook vele andere besluiten op de werkvloer, waarvan ik al snel door had wat de eventuele gevolgen zouden zijn.

na twee jaar vond ik het wel goed geweest, de besluiten die genomen werden gingen van kwaad tot erger. En ik kreeg onderlinge ergernissen met de productieleider binnen ons team.
Hij was een paar maanden daarvoor bij ons komen werken, wist niks van het productieproces af en nam niks aan van ons als medewerkers waarvan sommige er al meer dan 25 jaar werken. Dreef dus zijn eigen zin door en vond dat hij het het beste wist.


Ondanks dit alles, zou ik zo weer productiewerk gaan doen.
heb een tijdje in een winkel gestaan, maar ik ben graag constant bezig en liep er tegenaan dat er behalve klanten helpen weinig te doen was...

op dit moment geen werk, bewuste keuze.
Even rustig aan doen, we gaan verhuizen wat een hoop stress veroorzaakt, hebben in december veel vrije dagen nodig en gaan ook nog een weekendje weg.

anders zou ik een heleboel stress aan mijn hoofd hebben als ik zoveel vrij zou moeten vragen in december. In January ga ik opzoek naar nieuw werk. Zeker is wel dat dit waarschijnlijk productie werk gaat worden.

en ja, veel mensen om mij heen vinden het jammer dat ik met een mbo4 opleiding geen "fatsoenlijk" werk ga doen. Maar ik heb liever werk dat ik met plezier doe.

productie werk lijkt trouwens zo simpel, maar is keihard werken, vooral omdat er resultaten en aantallen behaald moeten worden. Ik heb in iedergeval echt wel respect voor mensen die het werk doen.
Ik probeer er dan ook rekening mee te houden. Als ik bijvoorbeeld naar een hotel ga, dan gebruik ik een handdoek twee dagen, ipv een halve dag waardoor ik er op twee dagen vier gebruik.
Hoe meer handdoeken ik gebruik, hoe langer dat de mensen op de productievloer moeten doorwerken.
sommige mensen werken vijf dagen per week van 600u tot 2000u. Ja echt..... er zijn te weinig mensen, te veel producten en dus moet er extra hard gewerkt worden.
Laatst bijgewerkt door silvericathy op 27-11-17 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 09:50

Als jij met plezier je werk doet, ben ik de laatste die daar iets van zal vinden.

Voor zover ik weet zijn de doorgroeimogelijkheden meestal wel beperkt en is het voor veel andere functies die geen productiewerk zijn geen relevante werkervaring. Dat zou ik wel in mijn achterhoofd houden, voor de meeste mensen is 20+ jaar exact hetzelfde werk doen toch niet helemaal wat ze willen.

Aight
Berichten: 3189
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 09:54

Productiewerk is ontzettend belangrijk werk, ik ken zelf niemand die het doet, maar ik kan me voorstellen dat het erg intensief is en veel concentratie vergt. Zelf lijkt het mij vrij eentonig werk? Hoe is dat TS? Is het niet lastig om alles met vol overgave te doen de hele dag? Misschien ligt dat ook wel heel erg aan het soort productiewerk...
Ik denk dat productiewerk voor veel mensen (hoog/laagopgeleid, alles ertussen in) toegankelijk is, omdat je voornamelijk op 1 taak gericht bent lijkt me. Als je die handeling goed beheerst, dan is het werk niet extreem moeilijk. Maar ik heb hier zelf geen ervaring mee, dus alles wat ik schrijf is gebaseerd op ''ideeën'' hoe het daar aan toe gaat.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Productiewerk: slim voor zijn, of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:06

Ik heb bij drie verschillende bedrijven productie werk gedaan.
-het verwerken/inpakken van verse vis
- het uitpakken van cartridges, er een sticker in het Arabisch op doen, en het weer inpakken
-het stickeren van dopjes....

Vond het niet bepaald hogere wiskunde, alles behalve mijn droombaan, maar het was dat..... of niks.....
Tja...

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Productiewerk: slim voor zijn, of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:10

Ik denk niet dat je er slim of dom voor moet zijn, maar dat je wel een bepaalde mindset moet hebben. Dat je ermee om moet kunnen gaan dat je werk eentonig is en dat je continu in hetzelfde tempo moet doorknallen.

Dat kan niet iedereen.
Ik zou me best snel gaan vervelen. Maar... collega's maken de baan vaak. Ik heb me dus een half jaar lang prima geamuseerd met vreselijk eentonig en zwaar werk in de bananen in Australië. Zou ik het langer hebben willen doen? Ja hoor. Langer dan 2 jaar? Nee dankje.

pinto_1

Berichten: 2557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:10

Hier ook na mijn school 2 jaar lang productiewerk gedaan. Ik werkte in een fabriek waar ze verschillende onderdelen maakte, dus de ene keer moest je solderen, andere partij achter een machine, dan weer dingen in elkaar zetten. Was dus absoluut niet eentonig of saai, ik vond het juist leuk om met mijn handen te werken en met alle machines te leren omgaan. Hoewel ik het voor mezelf wel uitdagender probeerde te maken door steeds meer in korte tijd af te krijgen. ;)
Toen ik geen vaste baan kon krijgen heb ik een nieuwe studie opgepakt, maar ben die twee jaar echt met plezier naar mijn werk gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:14

Voor alleen produktiewerk hoef je niet echt slim te zijn, handigheid en snelheid daarintegen zijn wel erg belangrijk. Over het algemeen genomen is produktiewerk gewoon werk wat wordt omschreven als extra handjes aan de lijn. Klinkt mss wat oneerbiedig, maar zo wordt het vaak wel omschreven bij veel produktiebedrijven :-)

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:17

Ik heb drie universitaire opleidingen gedaan waarvan 2 afgerond en daar werd ik doodongelukkig van. Nu werk ik in een fabriek waar fruit wordt gesneden en verpakt. Ik doe zowel productiewerk als machines bedienen en leiding geven aan productiemedewerkers.
In het begin verklaarde iedereen (inclusief het bedrijf zelf) me voor gek maar ik ben altijd heel enthousiast erover en nu moet iedereen altijd beetje lachen over hoe blij ik ben met mijn "domme" baan. En dan zeggen ze dat het het belangrijkst is dat je lol hebt.
Een aantal mensen vindt dat ik een schop onder m'n &#* moet hebben maar dat zijn meestal mensen die zelf keihard werken voor hun rotbaan en er doodongelukkig van worden (MAAR, ze hebben tenminste wél wat bereikt. Nou zij liever dan ik)
Ik heb veel vrijheid, ben bijna altijd vrij overdag, kan lekker parttime werken en onwijs veel vrij nemen, ik ben echt blij.
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 27-11-17 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:18

Ik heb een tijdje productiewerk gedaan en vond het ronduit verschrikkelijk. Ik heb het een maand volgehouden omdat ik écht een baan/ geld nodig had, maar anders was ik na de 1e dag al wel gestopt. Ik vond het eigenlijk bijna uitbuiting.. Je werd bij een computer+scanner gestopt en moest de hele dag dezelfde handeling doen, staand. En dat dan 9 uur lang. Je mocht niet praten want dan werd het 'te gezellig' en deed je je werk minder.. ofzo.. Soms moest je ook 's nachts werken (tot uur of 1/2). Voor dit alles kreeg ik dan 6 euro per uur voor. Echt belachelijk.. Maarja, deze banen zijn natuurlijk gewoon nodig en er is vraag naar ivm werkeloosheid.
De mensen die daar werkten waren zowel laagopgeleiden, hoogopgeleiden en veel buitenlanders (mn polen). Hoogopgeleiden kwamen meestal doordat ze hun baan zijn kwijt geraakt maar gewoon wel iets nodig hadden. Er was 1 vrouw die had een boerderij en ze moesten hun boerderij verkopen.. Dus zowel zij als haar man werkeloos.. Tja, wat moet je dan. Vond het echt sneu want ze zag er heel slim (en hier dus ongelukkig) uit. En het werk wat ik deed (en dus ook zij want alle vrouwen werken bij elkaar) is zó hersendodend echt verschrikkelijk, je bent net een robot.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Productiewerk: slim voor zijn, of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:20

Ik denk trouwens dat het onwijs veel scheelt bij welk bedrijf je werkt. Ik heb echt een goede werkgever en hele leuke collega's en leidinggevenden

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:21

Ik heb twee keer productiewerk gedaan. Een keer bij een machinale wasserij en een keer bij de Action in het distributiecentrum. Ik was zeker niet de enige hoger opgeleide die er werkte, maar iedereen zat er net als ik omdat er geen ander werk te vinden was, tijdelijk dus. Daar is het ook prima voor, om de tijd te overbruggen totdat je beter werk vindt, maar om jaren te blijven doen, nee :n Het werk is zwaar onderbetaald, slechte arbeidsvoorwaarden, enorm belastend voor je rug, grote kans op bedrijfsongevallen en je wordt zwaar ondergewaardeerd, zowel door mensen van buitenaf als door het bedrijf. Ben je niet snel genoeg, bv door rugproblemen, dan wordt je gewoon vervangen, en daar sta je dan na een jaar hard werken weer op straat. Meerdere keren gezien bij collega’s. Dus nee, ik vind productiewerk niet iets voor mensen met een opleiding, niet voor langere tijd, dan doe je jezelf echt te kort. Tenzij je natuurlijk echt de verkeerde opleiding hebt gekozen, en er echt ongelukkig van wordt. Dan begrijp ik het wel.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:27

Ik heb het 1 dag gedaan. Ik had na een uur zo ontzettend veel pijn in mijn rug dat ik het laatste uur me moest verbijten om niet te huilen. Niemand praatte er met me, mijn naaste collega's hebben 2 keer wat tegen me gezegd om uit te leggen wat ik moest doen, daarna wel geprobeerd een gesprek aan te knopen maar er kwam gewoon niks uit. Ik had echt geld nodig, maar met stekende pijn in mijn rug kan ik niet werken. Dit gelijk aangegeven bij het uitzendbureau en nooit meer teruggegaan. Het was ook een vreselijk sombere werksfeer.

LiannePuthzy

Berichten: 6987
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:36

Ik heb stage gelopen in verschillende productiebedrijven, vond t vaak ronduit verschrikkelijk, de tijd ging erg langzaam en deed vaak de hele dag hetzelfde, bijvoorbeeld de hele dag kleine dozen in een grote doos doen, stond ook de hele dag in de herrie. weet nu in iedergeval zeker dat ik later niet de productie in wil.
Laatst bijgewerkt door LiannePuthzy op 27-11-17 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:38

8nnemiek schreef:
Het werk is zwaar onderbetaald, slechte arbeidsvoorwaarden, enorm belastend voor je rug, grote kans op bedrijfsongevallen en je wordt zwaar ondergewaardeerd, zowel door mensen van buitenaf als door het bedrijf. Ben je niet snel genoeg, bv door rugproblemen, dan wordt je gewoon vervangen, en daar sta je dan na een jaar hard werken weer op straat. Meerdere keren gezien bij collega’s. Dus nee, ik vind productiewerk niet iets voor mensen met een opleiding, niet voor langere tijd, dan doe je jezelf echt te kort. Tenzij je natuurlijk echt de verkeerde opleiding hebt gekozen, en er echt ongelukkig van wordt. Dan begrijp ik het wel.

Ik werd ongelukkig van welke hogere opleiding dan ook. Ik hou gewoon van simpel werk.
Alles wat jij opnoemt geldt voor het bedrijf waar jij hebt gewerkt, maar niet waar ik werk. Ze smijten met toeslagen in de rondte en het basissalaris is ook al niet verkeerd. Dus we worden zeker niet onderbetaald.
Het werk is niet zwaar, tillen wordt door mannen gedaan maar ook die tillen max 10kg.
De arbeidsvoorwaarden zijn top, er zijn allerlei leuke regelingen en je profiteert aan alle kanten.
De tijd gaat snel als je bezig bent, zeker omdat er muziek opstaat en je gezellig kunt kletsen tussen de werkzaamheden door of soms zelfs tijdens de werkzaamheden
En veiligheid staat bovenaan. Natuurlijk gebeurt er wel eens wat in een enorm bedrijf maar dat gebeurt meestal als mensen zich niet aan de regels houden, en anders echt stomme pech wat ook kan gebeuren op straat
En ja ze geven niet zomaar iedereen dat een vast contract maar dat lijkt me nogal logisch als je het vanuit hun perspectief bekijkt
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 27-11-17 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:39

Toen ik net van school kwam een tijdje gedaan om maar iets aan inkomen te hebben. Ik vond het vreselijk.
Maar als je het prima vind of gewoon leuk....wat zal het. Ook dit is belangrijk werk.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:45

Hier ook iemand die twee zomers productiewerk heeft gedaan gedaan. Bedrijf 1 was een champignon kwekerij waar geoogst, gesorteerd en gesneden werd met machines en de mensen er waren om de klusters en imperfecte champignons er uit te halen. Bedrijf 2 was een wasserij waar textiel (van alle soorten) wat weg komt uit verzorgingshuizen en instellingen gewassen word.

Bedrijf 1 was vooral hersendodend werk. Veel Poolse dames en scholieren, vooral met de Poolse dames was het contact gewoon niet bestaand. Zij konden geen Nederlands en wij geen Pools. Daar heb ik het de hele zomer uitgehouden.

Bedrijf 2 was verschrikkelijk. Gewenste productieaantallen lagen zo hoog dat het misschien eens per maand gehaald werd. Werknemers waren vervangbaar. Team'leiders' waren niet eerlijk.
Wanneer er mensen ziek waren, of wegens andere onstandigheden niet aanwezig konden zijn, werden deze tijdens de dagstart aangemerkt als "niet op komen dagen". Werk was via een uitzendbureau, er werd mij belooft dat het gehele team Nederlands sprekend zou zijn, dit bleek niet zo te zijn. Veel dames die geen opleiding hadden of niet hadden afgemaakt. Zelfs een dame uit Polen die een opleiding psychologie had gedaan maar gewoon niet aan het werk kwam in Polen.
Ik geloof niet dat de mensen daadwerkelijk dom waren, maar wel een andere mentaliteit hadden.
Voor de manier van werken van dit bedrijf heb ik overigens ook geen goed woord over. Het enige wat ik heb gedaan, 4 weken lang, is kleden vouwen.
En dan doe je het precies zoals je verteld is, en dan beweren ze nog dat je het fout doet. En als je dan wil uitleggen dat de ander fout zit, dan wordt er niet geluisterd. Na vier weken ben ik daar ontslagen (omdat ik ziek was) en ik heb er niet eens meer een punt van gemaakt. Was zo blij dat ik daar vanaf was.

Qua productiewerk is het ene bedrijf het andere niet. Ik denk dat je voor productiewerk een hele andere mindset nodig hebt.
En door mijn ervaring bij bovenstaande berdijven associeer ik productiemedewerkers toch meer als studenten, laag/lager opgeleidde mensen en toch ook wel mensen die niet helemaal mee kunnen komen in de maatschappij.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:54

Ik werk bij Chrysal in Naarden ( van de Pokon vroeger) En het is een grote fabriek met ja... heel veel productiewerk.
Er is wel een verschil tussen productiewerk en lopende band werk.

De machines bij ons waar alle zakjes gemaakt worden die je op een bos bloemen krijgt staan op een rij, werken in 2 ploegen maar het is niet alleen domweg aan de machine staan. Operators bouwen alles zelf om, verrichten de nodige administratieve handelingen die nodig zijn, moeten alles klaarzetten voor hun orders en ze wisselen regelmatig van machines.

De "inpaksters" en werkvoorbereiders doen heel veel verschillende dingen hier, dozen stickeren, emmertjes stickeren, allerlei handmatige prulletjes inpakken en hand-en span diensten verrichten bij een machine indien nodig en dus zeker niet altijd hetzelfde.

Echt lopende band is er bijna niet meer, wel is een aantal dingen steeds hetzelfde bij sommige machines, bv doppen op flesjes draaien of doosjes inpakken met flesjes. Maar hier wisselen de mensen elkaar gewoon af. Maar dit zou ik een weekje leuk vinden maar langer niet :D

Ik heb het werk in de productie 5 jaar gedaan en zit nu al 17 jaar op de TD/AD ( technische en facilitaire dienst) dus wel doorgestroomd . Maar het werk was zeker niet stom of vervelend.
En ja... een hoop collega's zijn "minder geschoold" zeg maar en kunnen nauwelijks correct NL schrijven maar dat geeft niks hier. Ze zijn er wel blij met hun werk.

Ik heb gewoon mijn HAVO en ben per ongeluk hier terecht gekomen, maar zoals eerder gezegd doen leuke collega's een hoop !!!

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:56

Ik wer al weer 3 jaar bij een bedrijf.. Ik kan niet zeggen dat ik het tof vind.
Omdat ik 40uur mijn lichaam kapot ren en til, dat er niet eerlijk gehandeld wordt uit hogere hand.
En dat er niet naar ons geluisterd wordt. Wij zien echt wel in wat er anders moet en kan. Om het voor ons dragelijker te maken. Maar daar wordt niet naar gekeken jammer genoeg

Niet iedereen kan dit werk aan en doen. In die 3 jaar heb ik minimaal 20mensen zien komen en gaan.
En werken we nu nog steeds onderbezetting. Maar wel met de zelfde snelheid. Voor een armzalig loon.
Ik ben niet voor niets vorig jaar ruim 4maanden overspannen geweest..
Ik merk vaak dat mensen niet begrijpen wat productiewerk inhoud. Dat dit gedaan moet worden, anders liggen er vele producten niet in de winkel. Maar echt beloont en gewaardeerd voel ik mij nooit.
Daarnaast vind ik dat mensen op de productie onderbetaald worden.


Of ik door deze gevoelens misschien wel te slim ben voor dit werk?? Nee ik weet alleen dat ik veel meer kan dan dit. Maar je moet een andere mentaliteit hebben om dit vol te kunnen houden.
Want zie je het niet dan zie je het niet. En kun je het werk ook gewoon niet aan.
Hoe hoog je ook opgeleid ben of hoe laag het maakt niet uit, we hebben ze beide gehad en vele dan hun hielden het niet vol.

Dan lees is stukje over Poolse mensen. Hoe vervelend het ok is, hun hebben vaak de mentaliteit die wij Nederlanders tegenwoordig missen. Daarnaast is het loon in Polen nog lager dan hier op de productie dus hun vinden het niet raar dat ze zo hard moeten werken. Dat is daar niet anders.

Ik hoop te minste dat ik snel want anders kan gaan doen..

Ow ik werk in een spuitgietterij en maken bollen en vleeskratten

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:59

Steeph schreef:
En door mijn ervaring bij bovenstaande berdijven associeer ik productiemedewerkers toch meer als studenten, laag/lager opgeleidde mensen en toch ook wel mensen die niet helemaal mee kunnen komen in de maatschappij.

Ook dat ligt zoals je zelf al zegt aan het bedrijf en ook aan de tijd van het jaar
Wij hebben bijvoorbeeld in de zomer veel extra Polen.
Verder hebben we wat studenten en mensen die tussen 2 banen in zitten. Maar ook veel zzp'ers die ook nog wat zekerheid willen hebben van een vast inkomen, mensen met vrije beroepen zoals kunstenaar of musicus, enz. Ook wel huisvrouwen die af en toe een half jaartje wat eigen centjes willen verdienen. En ook de wat simpelere ziel loopt er tussen. Overigens zijn die meestal heel gezellig.
Oerdomme mensen kom je soms tegen maar die zijn dan meestal ook te dom voor productiewerk (ja die mensen bestaan) dus die zijn dan ook gauw weer weg

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:01

pinkie87 schreef:
Ik wer al weer 3 jaar bij een bedrijf.. Ik kan niet zeggen dat ik het tof vind.
Omdat ik 40uur mijn lichaam kapot ren en til, dat er niet eerlijk gehandeld wordt uit hogere hand.
En dat er niet naar ons geluisterd wordt. Wij zien echt wel in wat er anders moet en kan. Om het voor ons dragelijker te maken. Maar daar wordt niet naar gekeken jammer genoeg

Niet iedereen kan dit werk aan en doen. In die 3 jaar heb ik minimaal 20mensen zien komen en gaan.
En werken we nu nog steeds onderbezetting. Maar wel met de zelfde snelheid. Voor een armzalig loon.
Ik ben niet voor niets vorig jaar ruim 4maanden overspannen geweest..
Ik merk vaak dat mensen niet begrijpen wat productiewerk inhoud. Dat dit gedaan moet worden, anders liggen er vele producten niet in de winkel. Maar echt beloont en gewaardeerd voel ik mij nooit.
Daarnaast vind ik dat mensen op de productie onderbetaald worden.


Of ik door deze gevoelens misschien wel te slim ben voor dit werk?? Nee ik weet alleen dat ik veel meer kan dan dit. Maar je moet een andere mentaliteit hebben om dit vol te kunnen houden.
Want zie je het niet dan zie je het niet. En kun je het werk ook gewoon niet aan.
Hoe hoog je ook opgeleid ben of hoe laag het maakt niet uit, we hebben ze beide gehad en vele dan hun hielden het niet vol.

Dan lees is stukje over Poolse mensen. Hoe vervelend het ok is, hun hebben vaak de mentaliteit die wij Nederlanders tegenwoordig missen. Daarnaast is het loon in Polen nog lager dan hier op de productie dus hun vinden het niet raar dat ze zo hard moeten werken. Dat is daar niet anders.

Ik hoop te minste dat ik snel want anders kan gaan doen..

Ow ik werk in een spuitgietterij en maken bollen en vleeskratten


Kom gezellig bij mij werken dan :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:02

Ik heb het wel gedaan. Heb hts werktuigbouw gehad maar ivm ziekte lukte fulltime werken niet. Om toch te werken heb ik wel productie werk gedaan. Twee keer leuk een keer absoluut niet. Eerste was rijstwafel fabriek in twee ploegendienst. Inpakken van de klaargemaakte rijstwafels of invoer van de materialen vooraf. Simpel lopende band werk maar zo leuk en gezellig. Mijn knie redde net niet meer anders was ik er gewoon gebleven.

Tweede was parket sorteren. Ook lopende band werk en zwaar maar dat ging domweg te snel (parket kwam na zagen in flink tempo langs en moest gesorteerd worden op tekening). Wel leuke collegas klein clubje

Derde was dubbel glas profielen maken. Machine productie maar zo leuk. Profielen moesten gebogen worden volgens tekening. Instellen machine aanvoer van de rechte profielen en de isolatie korreltjes en daarna netjes opstapelen inclusief onderhoud ervan. Had ik graag willen blijven omdat het toch een lichte overlap had met mijn werk. Maar helaas weer die knie.

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:04

Ik heb twee jaar productiewerk gedaan en vond het, net als Dorine, heerlijk. Geestdodend vind ik het helemaal niet, in tegendeel zelfs, nog nooit zoveel tijd voor reflectie gehad als toen. Het is dat het fysiek toch wel wat zwaar is en het bovendien lastig te combineren werd met andere klussen, anders had ik het best langer willen doen. Nou was het wel in het bedrijf van mijn man, maar ik werd niet bepaald met fluwelen handschoentjes aangepakt, dus denk wel vergelijkbaar met loondienst.