[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
c_alsemgeest

Berichten: 20566
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:29

Ja licht een beetje aan de oorzaak denk ik als het echt de klieren zijn. Kunnen natuurlijk opgezet zijn door een ontsteking daar of elders in het lichaam. Maar ik ken ook een paard met verzakte klieren of zoiets (weet het niet exact) en bij hem ziet het er ook zo uit. Maar die heeft er verder geen last van met rijden, die zie je alleen zitten zeg maar.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)


Amado7

Berichten: 10717
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:44

Misschien kunnen jullie mij helpen!

Ik heb les, deze is echter al een poosje niet geweest ivm vakantie etc. Ik hoop haar volgende week weer te gaan bellen om dan binnenkort het lessen weer op te pakken. Voor de vakantie ging het rijden nog niet echt super, heb hier al wat eerder over geplaatst dacht ik. Instructrice adviseerde osteopaat /fysio omdat hij vastzat in zijn nek. Deze is nu 2 keer langsgeweest. Hij zat vast in zijn nek inderdaad, en dit trok door naar zijn rug. Rugspier verkramd. Hierdoor kon hij niet correct nageven of zakken. 2 behandelingen gehad, trouw elke dag de oefeningen en het rijden gaat wel ietsjes beter. Osteo vond dat hij veel losser is, heeft hem helemaal losgemaakt weer en er staat nog een derde behandeling vrijdag. Ondertussen mogen we weer trainen in alle gangen en moet de vooruitgang zichtbaar worden/zijn. Aan de longeerlijn is dit duidelijk zichtbaar, vooral op zijn voorkeurskant loopt hij helemaal super. Onder het zadel echter lukt het nog niet helemaal. Ik krijg hem niet nageeflijk, wat ik ook doe. Natuurlijk hoeft het niet correct, hij is immers nog bezig met de behandelingen maar osteo zei dat vooruitgang duidelijk moest zijn. Nu ben ik aardig groen qua dressuur, wat het ook wat lastiger maakt. Daarom gaat deze week instructrice van iemand anders hem nog eens rijden. Wat ik doe: tempowisselingen, heel veel schakelen, hij is steeds beter aan het been, zijgangetjes, contrastelling,binnenstelling en noem maar op. Wat ik met mijn handen doe: contact, hand openen en meer niet. Iemand tips ?

Niet perfect is ook goed

Photograph

Berichten: 1369
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 19:30

Mijn paard Flambo en ik hebben moeite met aan de teugel te lopen, ik krijg vaak geen goede informatie over hoe het moet doen, en ik probeer alles wat ze zegt maar het lukt gewoon niet. Ik heb een goede uitleg nodig die ik snap, kan iemand mij helpen?

Stuur een pbtje en krijg een gratis “een fijne dag” terug :)

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 19:31

Wat is de uitleg die je krijgt? En wat weet je zelf al?

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 22:34

Goed zitten, zachte billen, bovenbenen lang en los, buikspieren aan, rug ontspannen, schouders laten vallen, buitenteugel eraan houden, binnenhand opzij en naar voren. Geen rukjes, geen kneepjes, gewoon dit.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 08:40

Avalanche81 schreef:
Goed zitten, zachte billen, bovenbenen lang en los, buikspieren aan, rug ontspannen, schouders laten vallen, buitenteugel eraan houden, binnenhand opzij en naar voren. Geen rukjes, geen kneepjes, gewoon dit.


Maar op moment dat jij je teugels dan weer normaal neemt (twee handen netjes naast elkaar) blijft je paard dan ook zo lopen? Of gaat hij dan weer omhoog? Lijkt mij toch beter eigenlijk als je je handen in elk geval op de normale plek blijft houden, zacht zijn en blijven en goed van achter naar voren rijd?

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 11:02

Inderdaad. Die stelling of buiging die je vraagt, heb je niet op een rechte zijde. Daar houdt je je handen gewoon ter breedte als een grote appel boven de schoft ongeveer. Zo leert je paard met minder druk in de mond zichzelf ook te laten lopen.

Ik mis nog de motor. Je paard kan niet correct aan de teugel lopen als hij te langzaam of te snel loopt. Je hebt een actief tempo nodig met kracht van de achterhand.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 11:49

Loes1996 schreef:
Avalanche81 schreef:
Goed zitten, zachte billen, bovenbenen lang en los, buikspieren aan, rug ontspannen, schouders laten vallen, buitenteugel eraan houden, binnenhand opzij en naar voren. Geen rukjes, geen kneepjes, gewoon dit.


Maar op moment dat jij je teugels dan weer normaal neemt (twee handen netjes naast elkaar) blijft je paard dan ook zo lopen? Of gaat hij dan weer omhoog? Lijkt mij toch beter eigenlijk als je je handen in elk geval op de normale plek blijft houden, zacht zijn en blijven en goed van achter naar voren rijd?

Wie heeft gezegd dat het grote bewegingen moeten zijn? Jouw binnenhand mag gewoon nooit naar achter bewegen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 11:51

AlwaysH schreef:
Inderdaad. Die stelling of buiging die je vraagt, heb je niet op een rechte zijde. Daar houdt je je handen gewoon ter breedte als een grote appel boven de schoft ongeveer. Zo leert je paard met minder druk in de mond zichzelf ook te laten lopen.

Ik mis nog de motor. Je paard kan niet correct aan de teugel lopen als hij te langzaam of te snel loopt. Je hebt een actief tempo nodig met kracht van de achterhand.

Cruise control.
Leer je paard dat als jij hulp geeft voor een bepaalde gang, hij niet zelf terugkomt. Gewoon in dat tempo blijven. Dan is de motor aan. Belangrijker is je paard niet blokkeren, en dan doe je door een goede ontspannen zit, niet bij elke pas aandrijven, en niet met je binnenhand blokkeren.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 14:03

Avalanche81 schreef:
Wie heeft gezegd dat het grote bewegingen moeten zijn? Jouw binnenhand mag gewoon nooit naar achter bewegen.


Ik bedoelde ook niet grote bewegingen. Maar als jouw binnenhand meer opzij en naar voren is dan je buitenhand dan zijn je handen niet op gelijke hoogte/lengte

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 14:14

Jawel, want als jij je teugels op gelijke lengte pakt zijn ze dat gewoon. En in het begin zijn dat centimeters, later worden het millimeters.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 16:47

Ik snap je aanvulling niet, Avalanche, ik vind het namelijk ook belangrijk om in het tempo te wisselen. Maakt een aard ook sterker. Cruise controle is zeker waar, maar dat moet wel een goed tempo zijn.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 18:29

Wat Avalanche bedoelt met cruise control is dat wanneer jij een hulp geeft (bijvoorbeeld wanneer je paard actiever moet draven) dat hij op datzelfde tempo blijft totdat jij weer een andere hulp geeft. Met cruise control kun je je auto ook harder en zachter laten gaan (=tempo wisselen), maar dan blijft hij vervolgens op die nieuwe snelheid rijden. Dat moet een paard ook doen, niet na 3 passen verruimen gewoon weer inkakken zodat je elke keer opnieuw moet drijven.

...
Ik ben gerpiegorp

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:21

Dat snap ik hoor, ik heb rijlessen. :P
Maar ik bedoelde met mijn post dat het paard gewoon op een goed tempo moet lopen. Een paard kan ook in zijn cruise-control lopen op en laag tempo. Dat bedoel ik dus, want nu vult Avalanche mij aan, terwijl het wel vanzelf sprekend is dat je paard niet op je hak hoort te lopen, zeg maar. :)

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:38

Dacht ik even mooi slim te zijn met mij uitleg, maar had over jouw reactie gelezen :Y) :+

...
Ik ben gerpiegorp

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 23:09

Dat bedoelde Avalanche idd en het was meer een aanvulling op wat ik zelf schreef, dan op jou, AlwaysH :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

horsegg
Berichten: 71
Geregistreerd: 13-11-16

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 03:01


Work in progress..

Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 11:31

Hoi, ik heb hier een vraag over.. mijn pony heeft nog niet geleerd om na te geven.. hoe moet ik dat doen??

Good things are coming down the road, just don’t stop walking

Marocje
Berichten: 5590
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 11:33

Goed dat je dit topic hebt gevonden Mb123x, ben je ook begonnen met lezen? Dat lijkt mij een goede eerste stap ;)

MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 09:04

Mb123x schreef:
Hoi, ik heb hier een vraag over.. mijn pony heeft nog niet geleerd om na te geven.. hoe moet ik dat doen??


Natuurlijk kan de pony het wel :)
Hij is overigens niet degene die het moet leren ;)
Werk niet aan de voorkant, maar aan de achterkant.

Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:22

MiCasa schreef:
Mb123x schreef:
Hoi, ik heb hier een vraag over.. mijn pony heeft nog niet geleerd om na te geven.. hoe moet ik dat doen??


Natuurlijk kan de pony het wel :)
Hij is overigens niet degene die het moet leren ;)
Werk niet aan de voorkant, maar aan de achterkant.


Hoe kan ik dat doen? Het beste heb al met elastiek gelongert heel vaak maar daar trekt ze gewoon zo hard dat ze alsnog gewoon normaal loopt

Good things are coming down the road, just don’t stop walking


LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:32

Begin met ritme en tempo. Jij beslist hoe hard je gaat en in het juiste ritme. De draf is tweetakt, de stap viertakt, de galop drietakt. Maak haar voor het been. Zorg voor ontspanning (en dat betekent niet wat in de rondte sloffen met een lange teugel), je paard moet in zijn hoofd ontspannen en 'zich overgeven' aan jouw hulpen, dwz daar niet tegen protesteren. Lukt dat allemaal al?
Daarna komt aanleuning, die neemt het paard aan van jouw hand. Dat betekent eigenlijk dat jij geen kilo's in je handen hebt, maar ook geen losse teugels.

Hoe ver zijn jullie in de opleiding? Hoe oud is het paard? Waar werk je allemaal al aan? Wat gaat goed en wat niet? Hoe zit het met sturen? Doe je dat met been/zit/teugel? Hoe recht is ze?

Correct aan de teugel gaan is een symptoom van een goedgaand paard, geen doel op zich. Een paard dat goed gaat swingt, reageert op hulpen, heeft impuls, een actief achterbeen en is recht.

Dit is overigens allemaal heel kort uitgelegd.
Google maar eens op skala der ausbildung.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:34

Leg al je attributen maar weg om bij te zetten, want die gaan jou en zeker je paard niet helpen :)

Wat ik je wel zou aanraden is het nemen van lessen bij iemand die jou kan begeleiden om je pony correct te rijden.

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:49

Noet volledig meegelezen maar: misschien bij echte problemen een fysio/osteopaat... dit hielp heel erg bij mijn merrie!

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:57

Sidney1833 schreef:
Noet volledig meegelezen maar: misschien bij echte problemen een fysio/osteopaat... dit hielp heel erg bij mijn merrie!


Ja maar vaak komen de problemen door de ruiter. M.u.v jonge paarden die nog rechtgericht moeten worden. Die willen vaak wel maar kunnen het nog niet aan.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 9 bezoekers