Aubiose of stro of zaagsel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eef1505
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-11-17

Aubiose of stro of zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 19:42

Welke ondergrond gebruik je best voor een fjord? In de winter staan ze regelmatig binnen en dan ruiken de stallen al van dag 1 naar ammoniak. Mag je vb aubiose als onderlaag gebruiken en bijvullen met stro of is dit meer werk dan enkel aubiose?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Aubiose of stro of zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:08

Ik verplaats je topic even naar Verzorging, Stalling en Weide (VSW)

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:11

Fijn strooisel (vlas, Aubiose, Rapsodie enz.) met daarop een laag stro vind ik juist ideaal. Doordat er bovenop stro ligt zakt de nattigheid daar snel doorheen en blijft het stro bovenop droog, terwijl het vocht wel goed wordt geabsorbeerd.
Met uitmesten even het schone stro aan de kant, eventueel nat stro en de drollen er uit, nieuw laagje fijn strooisel en dan het stro weer verdelen. En als je niet wil potten dan ook de natte plekken in de onderlaag er uit.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:14

Ik heb een kruising fries en die staat op rubberen matten met vlas en de haflinger van mijn stalgenoot staat op rubberen matten met stro, die stal is natter en stinkt harder dan mijn vlas stal.
Maar ik lees wel veel dat het per paard verschilt maar ik vind een strostal harder stinken dan een vlas stal over het algemeen.

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: Aubiose of stro of zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:37

Rapsodie neemt veel vocht op en absorbeert de geur van ammoniak goed! Veel beter dan vlas of zaagsel vindt ik.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 18:12

Rapsodie of grof vlas heb ik het liefst. Zaagsel is inderdaad vies en onhandig.