Draaft niet met me mee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Draaft niet met me mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-17 09:39

Hoi! Ik heb een vraag, ik heb mijn tinker nu bijna een jaar en we doen heeel veeeel grondwerk en vrijheidsdressuur. Nu heb ik 1 probleem en heb al veel geprobeert maar ik zie geen oplossing... dis mijn vraag is, mijn tinker kan niet draven als ik er naast loop. Ze heeft in stap heel veel respect voor me en kan tempo wisselingen.. maar zodra ik vraag om aan te draven doet ze het niet... kan iemand mij tips geven?

Good things are coming down the road, just don’t stop walking


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23371
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Draaft niet met me mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 09:49

Zweepje in je linkerhand, commando voor draf geven, achterlangs bijtikken en uitgebreid belonen als ze aandraaft

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

xxCYNNxx

Berichten: 5660
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Draaft niet met me mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 10:00

Bijvoorbeeld door longeren aan een redelijk kort touw en dan stukken rechtuit mee gaan pakken. Steeds iets dichterbij en steeds langere stukken rechtuit tot je samen zij aan zij rechtuit draaft.

Bovenstaande tip kreeg ik van een bokker in september toen ik het voordraven (endurance) wilde oefenen voor onze eerste wedstrijd en er achter kwam dat meneer weigerde om ook maar 1 stap harder te gaan dan stap.

werkte perfect; bij de eerste keer oefenen kon ik al na 2 pogingen ernaast draven vanuit een volte en bij de tweede keer oefenen deed hij het direct vanuit stap in een rechte lijn.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 10:03

Polly schreef:
Zweepje in je linkerhand, commando voor draf geven, achterlangs bijtikken en uitgebreid belonen als ze aandraaft

Dit.

Maar ben je daar niet handig genoeg voor laat iemand met een zweepje mee lopen.
Jij geeft het commando, loopt ze niet dan helpt je helper even.
Uiteraard goed belonen als ze draaft.
En die helper kun je uiteindelijk steeds meer afstand laten nemen zodat die alleen maar helpt als het echt niet lukt.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Draaft niet met me mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 10:44

Ik verplaats dit topic naar Training vanaf de grond.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Draaft niet met me mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 11:08

Even een vriendin meenemen die een tikje op de kont geeft. Soms is wat extra hulp nodig om een kwartje te laten vallen. Grappig genoeg zie je dit juist vaak bij paarden die goed in grondwerk getraind zijn en respectvol afstand houden. Die snappen niet dat wat meer tempo ook wel eens gewaardeerd wordt.

Irene793
Berichten: 267
Geregistreerd: 04-08-17

Re: Draaft niet met me mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 10:45

Als je wegloopt van je paard, loopt die dan met je mee? Ikzelf gebruik een carrotstick met een touwtje eraan. Loopt mijn paard niet met me mee, dan zwiep ik daarmee achter zijn billen langs alsof ik met mijn staart zwiep en nodig ik hem uit toch mee te lopen. Zo doet een merrie dat ook met haar veulen.

Lughnassadh

Berichten: 1773
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Draaft niet met me mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 10:59

Ik heb het anders aangeleerd. Paardlief speelt graag en ik ben mee gaan doen. Dus met hem meerennen, uiteraard was hij dan los, en toen ik het omdraaide, en hij aan een halster en touw liep, draafde hij gelijk mee.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 11:14

Mb123x schreef:
maar zodra ik vraag om aan te draven doet ze het niet...


Kan je eens uitleggen hoe je het nu vraagt?

En hoe is haar stap? Kan je daar haar tempo in bepalen (stapt ze harder wanneer jij sneller doorwandelt)?

Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-17 18:20

Gini schreef:
Mb123x schreef:
maar zodra ik vraag om aan te draven doet ze het niet...


Kan je eens uitleggen hoe je het nu vraagt?

En hoe is haar stap? Kan je daar haar tempo in bepalen (stapt ze harder wanneer jij sneller doorwandelt)?


Hoi! Ik heb verschillende dingen geprobeert: gewoon op halster druk, halster druk met zweepje, en alleen zweepje. In stap kan ik haar gewoon goed schakelen enzo.

Good things are coming down the road, just don’t stop walking

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Draaft niet met me mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:20

Dus je werkt nog niet met stemcommando, dan zou ik je dat toch wel aanraden. Heeft ze ook moeite met aandraven aan de longeerlijn?

Anoniem

Re: Draaft niet met me mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:22

Ik zou het commando draf gericht gaan oefenen aan de longeerlijn! Ik heb een paar week veel tijd gestoken in longeren toendertijd met mijn pony en toen zaten die stem hulpen er wel aardig goed in!

quintyy1
Berichten: 8
Geregistreerd: 04-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:31

Polly schreef:
Zweepje in je linkerhand, commando voor draf geven, achterlangs bijtikken en uitgebreid belonen als ze aandraaft


Precies deze! En gewoon heel veel oefenen, ze gaat het vanzelf echt wel een keer doorhebben! Goed dat ze zoveel respect voor je heeft :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers