Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
deb_tink

Berichten: 329
Geregistreerd: 31-03-13
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:13

Misschien mag ik het helemaal niet aanbieden zo. Maar vanwege het overlijden van mijn pony heb ik een ongeopende verpakking van cydectin pour on over. 500ml
Mocht iemand interesse hebben in overnemen dan hoor ik het graag


Ladyloe

Berichten: 2459
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 09:25

Hoe krijgen jullie de sokken goed nat? Ik moet namelijk wassen met Byemite maar ik kom gewoon niet op haar huid. Dus hoe doen jullie dat? En sokken er af? Heeft dat ook echt zin? Want anders wil ik dat ook een keer overwegen....

Bonnie :+
Instagram; Bonnie_gypsyhorse

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:56

Ik had hetzelfde probleem, zo goed mogelijk aangebracht met een spons maar ik zag haar een paar dagen later nog steeds net zo hard schuren. Na een rondje internet kwam ik erachter dat pour-on voor koeien ook goed schijnt te werken en laten wij nou koeien hebben :) Ik heb dus Noromectin aangebracht en dat heeft super geholpen. Is nu ongeveer een half jaar geleden en nog geen jeuk weer gesignaleerd. Ik heb dit overigens wel overlegd met onze veearts, die had er nog geen ervaring mee voor deze toepassing maar vond het erg interessant.

Ladyloe

Berichten: 2459
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zeeland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:39

Oh dat is wel fijn Kinke! Ik heb de knoop doorgehakt en ga haar benen scheren. Dan kan ik ook eens zien hoe het er daar onder uit ziet. Want ze heeft echt mega sokken, en als ik zo voel voel ik geen wonden of korstjes. Dus ga haar benen maar een winter laten ademen..

Bonnie :+
Instagram; Bonnie_gypsyhorse

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:17

Ik heb de byemite in een plantenspuit gedaan, dan kan ik het goed tussen de haren spuiten en heb ook sokken geschoren.

Ladyloe

Berichten: 2459
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:18

racebiet schreef:
Ik heb de byemite in een plantenspuit gedaan, dan kan ik het goed tussen de haren spuiten en heb ook sokken geschoren.


Ja precies. Ik ga vandaag eerst haar sokken knippen en scheren. Dan behandelen met byemite. En denk dat ik de hele winter haar sokken er af houd.

Bonnie :+
Instagram; Bonnie_gypsyhorse

butengeweun

Berichten: 3651
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 15:27

je kan je paard ook leren in een emmer te gaan staan. ik maak altijd een speciekuip en daar gaan dan de benen per 2 in (voor/achter) dan met je handen lekker laten weken en het is tot de huid nat

"Letting go doesn't have to mean giving up, it means accepting that some things weren't meant to be.."
"Cowboys are just like weather, nothing can be done to change either one of them..."

Ladyloe

Berichten: 2459
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zeeland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 09:54

Nou ze zijn er af.. Alleen mijn scheerapparaat was niet sterk genoeg. Dus heb het alleen nog maar kunnen knippen. Dinsdag komt mijn nieuwe apparaat binnen en dan kunnen we het af en mooier maken. Maar jeetje wat een berg haar kwam er vanaf zeg! Zo warm en zwaar ook! Gelukkig had ze na genoeg geen wondjes of mok.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bonnie :+
Instagram; Bonnie_gypsyhorse

DeCobvan

Berichten: 562
Geregistreerd: 10-10-10
Woonplaats: Kerkwerve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 06:34

Kategida: zou niet weten wat het is. Nu heeft mijn oudere ruin die heel dik in zijn vacht zit ook last van schilfertjes in zijn vacht in de winter en daar maak ik me nooit druk om.
Hij krijgt geen kale plekken of iets.
Als je het niet vertrouwd dan toch de DA laten kijken.

Idd Kinke, Pour on heb je in verschillende merken. Inprincipe een middel voor koeien en schapen maar werkt prima bij paarden.

Ai Ladyloe, :+ moet altijd even wennen aan kale pootjes.
Maar soms is dit de enige optie om goed te behandelen met paarden met hele dikke sokken.
Niet op de kortste stand scheren (geeft jeuk van ingroeiende haartjes)
De tip van butengeweun werkt nog het beste. Benen in emmers zetten (lauwwarm water + sebacil/byemite) en in laten trekken. Niet naspoelen.
Dit na 10-12 dagen herhalen ivm. Uitgekomen eitjes.

DalaRuanDenzel O'SheaHolly Of FinlaystablesGlendaloughFenore's Hugo Cava
De Cob van Schouwen
https://www.facebook.com/decobvanschouwen

Ladyloe

Berichten: 2459
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 08:44

Ja ze lijkt er nu al zoveel plezier van te hebben. Ze is ook ineens een stuk sneller geworden? Een vriendin van mij had al een mooie slogan gemaakt om ik haar na het knippen ineens een dikke pony op stokjes vond.

Van een beauty met mooie sokjes, naar een dikke pony op stokjes :')

Met die emmers heb ik in het verleden als eens meerdere keren geprobeerd. Maar dat spul bijt toch ofzo want ze vind het echt niet tof. Hopen dat deze oplossing goed werkt!

Bonnie :+
Instagram; Bonnie_gypsyhorse

pardy

Berichten: 215
Geregistreerd: 23-02-06

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 14:14

Ik heb niet het hele topic gelezen, sorrie, maar mijn paard heeft allemaal kleine bultjes bovenop haar rug, ik denk zelf aan regenrot, maar dat heeft ze al eens gehad en nu ziet en voelt het anders.
het zijn hele kleine bultjes, als je de losse haren eruit haalt is het droog, geen pus te zien en ze heeft verschrikkelijke jeuk (wat als ik lees juist niet bij regenrot past)
dierenarts belt me straks en dan kan ik even overleggen, maar iemand enig idee??


BoRo

Berichten: 285
Geregistreerd: 27-08-06
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 10:49

Hoi, Ik heb een fries die ondanks regelmatig voetjes in emmer tegen mijt, stampt. Mijn conclusie mijt. Ik ga nu de benen scheren (met heel veel pijn in mijn hart) omdat ik het gevoel heb dat ik onvoldoende op de huid kan komen om de mijt te bestrijden. Paarden zonder behang hebben geen last van mijt. Hoe is jullie ervaring: als ik altijd blijf scheren, mijt behandeld heb, komt mijt dan niet terug als ik benen blijf scheren? Kortom kan mijt in geschoren benen voorkomen?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 11:58

Ik zou behandelen met cydectin pour on. Daar hoef je de benen niet voor te scheren, je hoeft het maar op een paar plekken tussen de sokken aan te brengen en het pakt de mijten in het hele lijf aan. Het is ook nog minder giftig dan sebacil en werkt langer.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

DeCobvan

Berichten: 562
Geregistreerd: 10-10-10
Woonplaats: Kerkwerve

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:08

@ladyloe,
Ja wie weet zit ze nu wel veel lekkerder in haar vel nu ze van de kriebels af is. Het is buiten ook wat frisser geworden laatste dagen dus dat kan het natuurlijk ook zijn ;-)

@pardy, ik zou het niet weten, bel je DA.

@BoRo, was de verhouding water/middel wel goed?
Ik kan me alleen maar aansluiten bij 8nnemiek. Haar raadt heb ik ook opgevolgd en werkt perfect. Geen gedoe meer met emmers en binnen enkele minuten klaar!

Zag net een oud topic voorbij komen over Zwavelbloem met olie wat zou werken voor mok en rasp, iemand ervaring?

DalaRuanDenzel O'SheaHolly Of FinlaystablesGlendaloughFenore's Hugo Cava
De Cob van Schouwen
https://www.facebook.com/decobvanschouwen

BoRo

Berichten: 285
Geregistreerd: 27-08-06
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 22:54

Verhouding water en middel wel goed, mijn inschatting is dat ik door het vele haar niet goed tot op de huid kom, en dan is het zinloos. Ik denk dat ik haar laten spuiten tegen mijt en toch sokken eraf en maar weer in de emmer.... DA gaf aan dat cydectin in principe niet voor paarden is bedoeld (dus ook niet getest??) Probeer het nog 1 x keer op de "paarden manier" voordat ik andere middelen voor andere dieren ga gebruiken, vind dat toch wat eng..

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 23:05

Cydectin is volgens mij veiliger dan dat spuiten wat je laat doen.

Hier ook Cydectin gebruikt bij 3 Tinkers.
Helpt zeer goed.
Word best veel gebruikt.

DeCobvan

Berichten: 562
Geregistreerd: 10-10-10
Woonplaats: Kerkwerve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 01:44

BoRo schreef:
Verhouding water en middel wel goed, mijn inschatting is dat ik door het vele haar niet goed tot op de huid kom, en dan is het zinloos. Ik denk dat ik haar laten spuiten tegen mijt en toch sokken eraf en maar weer in de emmer.... DA gaf aan dat cydectin in principe niet voor paarden is bedoeld (dus ook niet getest??) Probeer het nog 1 x keer op de "paarden manier" voordat ik andere middelen voor andere dieren ga gebruiken, vind dat toch wat eng..


Cydectin is indd. geen middel omtwikkeld voor paarden maar voor rundvee en schapen.
Echter wordt het al door veel dierenartsen al jaren voorgeschreven dus dit kan je dierenarts nagaan. :j

Zal heel goed kunnen hoor, zeker met dikke sokken is het een probleem om goed op de huid door te dringen.
Goed inmasseren wilt dan wel helpen maar als dat voor je gevoel nog niet genoeg is, zou ik voor de cydectin manier gaan. Ook veel sneller en minder gedoe.

DalaRuanDenzel O'SheaHolly Of FinlaystablesGlendaloughFenore's Hugo Cava
De Cob van Schouwen
https://www.facebook.com/decobvanschouwen

BoRo

Berichten: 285
Geregistreerd: 27-08-06
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 22:36

Op advies van DA beide paarden inmiddels toch laten spuiten tegen mijt. Eén stampte en trapte mijn andere fries toonde niks. Voor de zekerheid beide gespoten. Morgen gaan de sokken er éénmalig af zodat ik het ook aan de buitenkant goed kan behandelen. Daarna weer sokjes kweken!! Ik heb bij 1 fries een keer eerder de sokken eraf gehad, ik dacht van te voren dat ik dat heel mooi zou vinden... Maar toen ze eraf waren.... snik. Maar goed, dit is functioneel scheren, en voor de zomer is het wel weer aangegroeid. :-)

BoRo

Berichten: 285
Geregistreerd: 27-08-06
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:43

En ze zijn 'ontsokt' mijn beide friezen. Ik heb er toch wel een goed gevoel over. De haren waren zo dicht en vet dat er geen lucht bij kon komen bij 1 fries. Nu paar keer wassen tegen mijt en dan alles weer lekker laten groeien!

bloempie186

Berichten: 2153
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 10:51

Ik ontdekte gister allemaal kleine, droge korstjes op het achterbeen (vooral aan de achterzijde/ zijkanten van het pijpbeen) van ons paard. Ook was het been dikker dan het andere been.
Nou is hij gister door het slechte weer minder naar buiten geweest dan normaal, dus daardoor zal het been wat dikker zijn dan anders, maar het heeft ongetwijfeld met elkaar te maken.

Met rijden heeft hij er geen last van en merk ook verder niet dat het pijn doet of jeukt bij hem.

Iemand enig idee wat het kan zijn? Ik zal kijken of ik er morgen een foto van kan maken, hoewel ik betwijfel of het goed te zien is, aangezien hij donkere benen heeft.

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 13:57

Sinds een week een paardenkind met een mijt uitbraak. Nog nooit gehad in de 5 jaar dat we haar hebben, wel 2 plekken op haar voorbenen maar verder nooit. Nu haar hele buik en borst met plekken. Vandaag DA geweest. Een shampoo gekregen en een smeersel 2x daags. Sokken eraf, mochten van DA daarmee nog wachten maar liever goed aanpakken dan over een week er alsnog af. Vandaag dus wassen, ik ga ook haar stal ontstmetten met Dettol. Alle beetjes helpen denk ik maar. Dekens wassen ook met Dettol. Ik hoop dat ik kan voorkomen dat ze ingespoten moet worden.... Die verhalen vind ik maar doodeng.

Those we love don’t go away, maar wat mis ik haar ons Kwinneke. 24.05.2007 - 13.07.2023

Tinker Kwiny
Sindy
Now I am a warrior!
- demi lovato-

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:14

Wat voor shampoo en smeersels heb je gekregen?
Mijt gaat helaas niet vanzelf weg, ook niet met dettol of vlooienshampoo enzo, daar heb je echt een goed middel voor nodig.
Inspuiten zou ik zelf niet doen, daar vind ik de risico's te groot voor. Sebacil werkt vrij goed, zeker als de sokken er toch al af zijn kom je met wassen goed tot op de huid, maar zelf vind ik cydectin nog fijner.
Maar is het wel zeker dat het mijt is? Mijt begint normaal gesproken echt alleen op de benen tot onder de knie. Plekken op buik en borst kunnen ook andere oorzaken hebben.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

BoRo

Berichten: 285
Geregistreerd: 27-08-06
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:26

Lastig al die mijten! Ik heb mijn paard wel laten spuiten..... Op advies van de da. Ik ben ook benieuwd welke shampoo en smeersels!

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 00:04

BoRo schreef:
Lastig al die mijten! Ik heb mijn paard wel laten spuiten..... Op advies van de da. Ik ben ook benieuwd welke shampoo en smeersels!


Wat is jouw ervaring daar mee?
Mijn pony wordt helemaal gek van de jeuk aan haar achterbenen vooral. Het lukt me niet om het onder controle te krijgen. Al heel vaak gewassen, sokken er af gehaald, smeerseltjes, DA er al meerdere keren bij gehad. Ben ondertussen aardig moedeloos...

You breathe oxygen? Oh my! We have so much in common! :')


8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 07:42

Wassen en sokken eraf helpt niet bij mijten helaas. Mijten graven gangen onder de huid en moet je echt bestrijden met zwaar gif. Jammer dat er nog steeds dierenartsen zijn die wat van die slechte smeersels adviseren..
Cydectin Pour On is een ontwormingsmiddel voor koeien op basis van moxidectine maar in plaats van oraal wordt dit middel op de huid aangebracht en opgenomen in de bloedvaten waardoor het de mijten door het hele lichaam aanpakt. Cydectin breng je voor het grootste deel aan op de benen, en een beetje bij de staartaanzet en de schoft. Het middel is minder giftig dan sebacil en minder gevaarlijk dan de injecties, en werkt veel langer en beter.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DeGelukkige4, Eliine, GoogleAdsense, GrapeshotBot, hagelslag, IASCrawler, PeanutGuapa, rosslover en 105 bezoekers