3jarige (kleine) friese merrie.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
20513

Berichten: 75
Geregistreerd: 03-01-13

3jarige (kleine) friese merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 22:09

Afbeelding
Ze krijgt per dag 3 handjes metazoa, met Omega Gold olie. Daarnaast onbeperkt ruwvoer.

Ze word ong. 2x per week (rustig) gelongeerd, verder word er aan de hand getraind met 'basis' dingen aan te leren zoals: stil staan, achterwaarts, vierkant, ect.

Persoonlijk heb ik het idee dat ze te weinig voeding kwa brok binnen krijgt.

Op het gebied van jonge paarden ben ik zelf nog zo "groen" als wat.. De 3 jarige staat bij een friese merrie van 20 jaar, daarmee valt niet veel te vergelijken kwa voedingschema. :D

Zijn er hier mensen die hierop antw. kunnen geven, en hun antw. kunnen onderbouwen.?



[img]
Afbeelding
[/img]


Janine1990

Berichten: 43798
Geregistreerd: 13-03-05

Re: 3jarige (kleine) friese merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 22:16

Friezen zijn gelukkig vrij sober. Met dit werk moet je er volgens niet meer in willen stoppen hoor...

Waarom heb je het idee dat ze weinig krijgt? Sommige Friezen zijn gewoon laatbloeiers... Meer brok gaat daar niets aan veranderen.

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 22:18

Wat bedoel je met klein dan?


En inderdaad,wat maakt het dat je het weinig vind?

20513

Berichten: 75
Geregistreerd: 03-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 22:20

Janine1990 schreef:
Friezen zijn gelukkig vrij sober. Met dit werk moet je er volgens niet meer in willen stoppen hoor...

Waarom heb je het idee dat ze weinig krijgt? Sommige Friezen zijn gewoon laatbloeiers... Meer brok gaat daar niets aan veranderen.


Ik heb het idee dat ze te weinig krijgt omdat ze in verhouding met het andere paard niks krijgt. Die krijgt drie x per dag krachtvoer plus een schep lucerne. Het is niet dat ik iets wil gaan veranderen, maar hoop juist uitleg te krijgen of ik nu op het goede pad zit met dr. Ik zou het erg jammer vinden als achteraf gezien, de basisvoeding niet juist is geweest.;)

20513

Berichten: 75
Geregistreerd: 03-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 22:20

ellepel schreef:
Wat bedoel je met klein dan?


En inderdaad,wat maakt het dat je het weinig vind?


Ze is rond de 1,50

Barb

Berichten: 12080
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 22:21

Wat vind je klein?

Mijn 3 jarige is 1.55 m hoog.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl


20513

Berichten: 75
Geregistreerd: 03-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 22:24

Barb schreef:
Wat vind je klein?

Mijn 3 jarige is 1.55 m hoog.


Ze is pas bij de DA geweest voor gebitscontrole, die verwachte dat ze nu niet heel veel meer zou groeien. Ik hoop dat ze nog wat groeit, zodat ze mee zou kunnen doen met keuring van kfps.

Janine1990

Berichten: 43798
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 22:25

20513 schreef:
Janine1990 schreef:
Friezen zijn gelukkig vrij sober. Met dit werk moet je er volgens niet meer in willen stoppen hoor...

Waarom heb je het idee dat ze weinig krijgt? Sommige Friezen zijn gewoon laatbloeiers... Meer brok gaat daar niets aan veranderen.


Ik heb het idee dat ze te weinig krijgt omdat ze in verhouding met het andere paard niks krijgt. Die krijgt drie x per dag krachtvoer plus een schep lucerne. Het is niet dat ik iets wil gaan veranderen, maar hoop juist uitleg te krijgen of ik nu op het goede pad zit met dr. Ik zou het erg jammer vinden als achteraf gezien, de basisvoeding niet juist is geweest.;)


En wat doet het andere paard?

Ik zou niet echt gaan vergelijken met een ander paard, maar kijken hoe je paard reageert op het werk. Persoonlijk vind ik 2 keer per week een mooi begin, maar ik zou het paard niet los aan de longeerlijn laten lopen. Maar wel echt aan het werk met hulpmiddelen. Een concord longe bijvoorbeeld (zo kan je bijvoorbeeld een derde keer aan de hand werken), heel erg fijn middel waarbij je een paard aan geen enkele kant kan dwingen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een longeerhulp.

Kijk of je paard verandert qua bespiering, blijft je paard hetzelfde, dan zou ik beginnen met een halfje basis erbij, maar echt niet meer.

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 22:25

Geduld is een schone zaak wat betreft groei. 3 jaar is gewoon nog erg jong. paarden zijn pas volgroeid met een jaar of 7 a 8.

Paard ziet er goed uit en als ze alles prima doet zou ik niks veranderen. Meeste paarden worden overvoerd met allerlei brokken, poeders en supplementen. Nergens voor nodig en alleen maar belastend voor het lichaam die dat allemaal maar ff moet verwerken.
Paarden zijn van nature sobere dieren die leven op ruwe voeding.

Basis voer is dus ruwvoer...dus hooi van goed kwaliteit.
Dit aanvullend met jou vit brokjes moet het echt voldoende zijn.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

20513

Berichten: 75
Geregistreerd: 03-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 22:30

Cowgirl schreef:
Geduld is een schone zaak wat betreft groei. 3 jaar is gewoon nog erg jong. paarden zijn pas volgroeid met een jaar of 7 a 8.

Paard ziet er goed uit en als ze alles prima doet zou ik niks veranderen. Meeste paarden worden overvoerd met allerlei brokken, poeders en supplementen. Nergens voor nodig en alleen maar belastend voor het lichaam die dat allemaal maar ff moet verwerken.
Paarden zijn van nature sobere dieren die leven op ruwe voeding.

Basis voer is dus ruwvoer...dus hooi van goed kwaliteit.
Dit aanvullend met jou vit brokjes moet het echt voldoende zijn.


Bedankt!

20513

Berichten: 75
Geregistreerd: 03-01-13

Re: 3jarige (kleine) friese merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 22:32

Klopt, Janine 1990
Daarom wilde k het ook niet met het andere paard vergelijken, die rijdt voornamelijk buitenritten. Wbt. het longeren; werken we naar de "lange lijnen" toe. Ze loopt nu aan de longe, met hoofstel en losse hulp eraan

Barb

Berichten: 12080
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 22:32

20513 schreef:
Barb schreef:
Wat vind je klein?

Mijn 3 jarige is 1.55 m hoog.


Ze is pas bij de DA geweest voor gebitscontrole, die verwachte dat ze nu niet heel veel meer zou groeien. Ik hoop dat ze nog wat groeit, zodat ze mee zou kunnen doen met keuring van kfps.


maar hoe groot is ze dan?

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

20513

Berichten: 75
Geregistreerd: 03-01-13

Re: 3jarige (kleine) friese merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 22:33

ze is nu rond de 1.50 gemeten

Janine1990

Berichten: 43798
Geregistreerd: 13-03-05

Re: 3jarige (kleine) friese merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 22:39

Hoef je het komende jaar niet te rekenen op de keuring... Maar de juiste training, en als je paard op de juiste manier staat en er een ijzertje onder zit, en je hebt geluk meten ze net groot genoeg...

Heb zelf meegemaakt dat een Frieze merrie in april uit de opfok kwam en 1.55m was en in augustus op de keuring op 1.64m werd gemeten :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 22:43

Ik vind het altijd zo gek dat mensen hoeveelheden voer in handjes, kuipjes en bekertjes afmeten. Hoe weet je dan of je teveel, genoeg of te weinig van iets voert?
Ik heb dus ook geen idee hoeveel Metazoa ze nou daadwerkelijk binnenkrijgt, maar het is wel goed om te beseffen dat dat een geconcentreerde vitamine/mineralenbrok is. Bij dat soort brokjes hoef je maar 100-300 gram per dag te voeren (afhankelijk van het merk) om alles te voeren wat aan vitamines en mineralen nodig is. Dat oude paard krijgt kilo's krachtvoer schrijf je. In krachtvoer zit in verhouding veel minder vitamines en mineralen waardoor je er veel meer van moet voeren. Dat is dus niet te vergelijken, en ga vooral niet teveel geven van de vitamine/mineralenbrok omdat het anders zielig is, want dan loop je een groot risico op overdosering van bepaalde vitamines en mineralen en dat kan net zo schadelijk zijn als tekorten.

Met een vitamine/mineralenbrok + genoeg ruwvoer krijgen de meeste paarden alles wat ze nodig hebben binnen aan vitamines, mineralen en eiwitten, en dat zijn de belangrijkste bouwstoffen voor het lichaam om van te groeien. Als ik naar de foto's kijk dan zit dit paard prima in de spieren dus ik zou er ook niet meer in stoppen, hooguit een andere vitamine/mineralenbrok omdat ik die persoonlijk beter vind (Vitalbix of Je Paard Gezond en Fit).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-11-17 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 22:44

wat je vindt of een ander vindt,maakt niet uit.
kijk naar het paard.
ze ziet er goed uit,is niet te mager,niet te dik,als ze alert en vrolijk is,dan zou ik me geen zorgen maken en is het gewoon ok wat ze krijgt.
vergeet ook dat het gros van de paarden gewoon te dik staan en overgewicht hebben.

Janine1990

Berichten: 43798
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 22:48

Nouja, goed in de spieren... Het is gewoon een 3-jarige die lekker in haar velletje zit, als je het mij vraagt. Er is geen sprake van een sportconditie en groot of klein, met zo'n paard heb je niets te zoeken op een keuring van het KFPS. Daar gaat nog wel wat meer training aan vooraf.

Maar TS doet er heel verstandig aan om het paard niet vol in training te zetten, want we weten allemaal waar de energie dan in gestopt gaat worden en dat is niet in groter groeien. Paard kan in 2019 ook nog wel naar de keuring. Het zal niet makkelijker worden, maar het kan prima.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: 3jarige (kleine) friese merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 22:52

Mijn Fries is als 3 jarige met haar 1.51 gewoon naar de keuring gegaan hoor :P . Ze is nu 14 en ze is 1.58. Nog steeds niet groot, maar wel een normale maat voor een fries.

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.

Janine1990

Berichten: 43798
Geregistreerd: 13-03-05

Re: 3jarige (kleine) friese merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 08:47

Ze moeten minimaal 1.54m zijn om opgenomen te worden. Als je ze in het stamboek wilt hebben dan is dat wel handig. Anders heb je er toch niets te zoeken?

Barb

Berichten: 12080
Geregistreerd: 24-07-01

Re: 3jarige (kleine) friese merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 19:25

Janine help me even, hoe groot ook alweer voor het Ster predicaat?

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Janine1990

Berichten: 43798
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 19:37

Barb schreef:
Janine help me even, hoe groot ook alweer voor het Ster predicaat?


1.56 of 1.58m geloof ik? Staat vast wel op de website.

TS, ik weet niet of je je merrie zelf hebt gefokt, maar anders kan je het misschien de fokker (of een andere fokker die bekend is met de merrielijn) vragen. Wij hebben momenteel 2 hengsten staan van 2,5 jaar, waarvan de ene op papier wel keuringsmateriaal is. We gaan alleen niet dit jaar, omdat we weten dat die hengst uit een lijntje komt dat laatrijp is. Dat kan je nu ook helemaal aan hem zien. :)
Misschien weet de/een fokker wel hoe het met de moederlijn van jouw paard gesteld is :)

Kabayo

Berichten: 13864
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 19:53

Janine1990 schreef:
Barb schreef:
Janine help me even, hoe groot ook alweer voor het Ster predicaat?


1.56 of 1.58m geloof ik? Staat vast wel op de website.

TS, ik weet niet of je je merrie zelf hebt gefokt, maar anders kan je het misschien de fokker (of een andere fokker die bekend is met de merrielijn) vragen. Wij hebben momenteel 2 hengsten staan van 2,5 jaar, waarvan de ene op papier wel keuringsmateriaal is. We gaan alleen niet dit jaar, omdat we weten dat die hengst uit een lijntje komt dat laatrijp is. Dat kan je nu ook helemaal aan hem zien. :)
Misschien weet de/een fokker wel hoe het met de moederlijn van jouw paard gesteld is :)

154 voor stamboek opname en 156 voor ster.

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 bezoekers