Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-17 18:48

Hoi hoi ! :wave:

Ik wil volgend jaar of dat jaar erop graag een veulentje fokken met mijn merrie, dit veulen is bedoeld voor mijzelf dan later.

Informatie over mijn merrie:

Sandreo x Dutchboy x Ubis
10 jaar
Willen dit outdoor seizoen Z2 starten (Z1 + 17 )
1.68 cm


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik ben helemaal niet thuis in het fokken dus brand los!

--


Elisa2

Berichten: 37000
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 09:29

Heb je goede standfoto's en een linkje naar horsetelex?

Heeft de merrie predikaten? wat zijn de positieve punten van de merrie en wat wil je graag verbeterd zien?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 10:22

Elisa2 schreef:
Heb je goede standfoto's en een linkje naar horsetelex?

Heeft de merrie predikaten? wat zijn de positieve punten van de merrie en wat wil je graag verbeterd zien?



Goede stand foto’s heb ik op dit moment niet ik zal er vanmiddag een paar proberen te maken.
Nee ik wil graag sportpredicaat halen voordat ik ga fokken, doc predicaat is in aanvraag.
Ze heeft een wat langer achterbeen waar ik rekening mee wil houden en ik zie graag als ik fok een wat opwaartser gebouwd paard terug. Ze heeft een super karakter ga er alleen mee op buitenrit etc. Ze zou misschien iets werkwilliger mogen zijn en ik zoek een hengst die veel souplesse heeft. Mijn paard heeft een hele goede stap scoort ze ook 8en voor draf is functioneel ze is geen groot draver alleen de galop is een aandachtspunt die zou meer bergop mogen.

Dit is de link:

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1886210

Ow en misschien een iets grotere hengst omdat zij uit een wat kleinere merrielijn komt

--

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 14:57

Afbeelding

Deze beter ?

En nog een onder het zadel:
Afbeelding

--

Elisa2

Berichten: 37000
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 17:13

Leuke merrie hoor, een echte Sandreo om te zien.

Dit geeft alvast een beter beeld, en handig om te weten wat er verder achter zit.

Maat lijkt me inderdaad een punt van aandacht, ze heeft mooi vrij bloed verder dus je kan allerlei kanten uit.

Een hengst die opwaarts beweegt, maat, souplesse en een goede galop door fokt is wat je zoekt dus. Met het liefst een niet al te lang achterbeen.

Het is dat ik niet weet of hij voldoende maat gaat fokken maar anders zou ik zeker Total US aanraden. Als er een hengst die bergopwaarts beweegt..dan is hij het..

Ferdeaux geeft ook een goed achterbeengebruik, en een goed lichaamsgebruik door..evenals een mooi front. Alleen wat minder souplesse.

Beide hengsten hebben geen "lang" achterbeen..

Ik ga nog even verder denken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 17:24

Ik vind het juist helemaal geen 'echte Sandreo' om te zien... :o
Ik zie heel veel Dutchboy, maar wellicht denk ik dat vooral door de toch wat opgetrokken romp, de meer horizontale halsrichting, het gebrek aan massa en zo het lijkt een neerwaartse romprichting. Sandreo's zijn doorgaans 'ronder' van vorm, in alles eigenlijk.

Ik zou op deze merrie een hengst gebruiken die niet zo hoog in het Engelse volbloed staat. Daarmee valt heel veel van het Nederlandse hengstenbestand al af. Interessant is mogelijk terug op Ubis, vanwege het mooie anglo-arabische bloed. Kijk eens naar Uptown of dienst zoon Bojengel. Krijg je ook maat van.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Elisa2

Berichten: 37000
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 17:28

Oef ik zou niet snel terug fokken op Ubis vanwege het karakter...Bojengel geeft zeker maat en een mooi front en massa maar ook een lang/ traag achterbeen.

Hm ik heb een Sandreo gehad..en daardoor ken ik er een hoop, de horizontale halsrichting en neerwaartse romprichting geeft hij zeker mee. In ieder geval, is er nog geen echt goede standfoto dus ook moeilijk om helemaal "goed" te beoordelen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 19:05

Ik vind Ferdeaux helemaal geen verkeerde optie heb zelf een veulentje van hem en zie daar zeker het opwaartse in.

Afbeelding

Alleen behoud ik dan wel genoeg paard en bot om het zo te zeggen omdat mijn merrie zelf ook wel best bloederig is zeg maar ?

--

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 19:11

Hebben jullie iets aan een genetisch profiel op de KWPN site die is namelijk wel ingevuld bij haar.. ?

--

Elisa2

Berichten: 37000
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 09:51

Wat ik tot nog toe gezien heb van Ferdeaux, heeft massa en bot genoeg dus dat zou ik wel aandurven.

Genetisch profiel is altijd interessant.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-17 13:11

Elisa2 schreef:
Wat ik tot nog toe gezien heb van Ferdeaux, heeft massa en bot genoeg dus dat zou ik wel aandurven.

Genetisch profiel is altijd interessant.



Dit is wat ik gevonden heb:


Afbeelding

Afbeelding

Zou je aan de hand van dit beter kunnen oordelen exterieur matig ?

--

Elisa2

Berichten: 37000
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 17:36

Jazeker, zo te zien heeft ze een goede stap..is ze wat slap achter en wat duwend ipv dragend in de draf en de galop. Waar vooral de slapte in galop opvalt..

Stokmaat aan de kleine kant inderdaad, en model meer vierkant dan rechthoek {dat is wel een punt van aandacht bij Ferdeaux}
Beenwerk is hard en fijn dus een hengst die bot geeft is wel belangrijk.

Het komt aardig overeen met wat je zelf al zei, een hengst die maat en bot fokt met een goede motor die vooral dragend en krachtig is en het liefst goed in het rechthoekmodel staat en een wat verticaler front geeft eventueel.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-17 18:50

Ja klopt nou moet ik er wel bij zeggen dat dit is van toen ze 3 jaar was en ze is een wat laatbloeier geweest. Maar welke hengsten zouden dan kunnen passen?
Iemand had me getipt op habanna zou dit wat kunnen zijn?

--

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-17 20:52

Dees schreef:
Ik vind het juist helemaal geen 'echte Sandreo' om te zien... :o
Ik zie heel veel Dutchboy, maar wellicht denk ik dat vooral door de toch wat opgetrokken romp, de meer horizontale halsrichting, het gebrek aan massa en zo het lijkt een neerwaartse romprichting. Sandreo's zijn doorgaans 'ronder' van vorm, in alles eigenlijk.

Ik zou op deze merrie een hengst gebruiken die niet zo hoog in het Engelse volbloed staat. Daarmee valt heel veel van het Nederlandse hengstenbestand al af. Interessant is mogelijk terug op Ubis, vanwege het mooie anglo-arabische bloed. Kijk eens naar Uptown of dienst zoon Bojengel. Krijg je ook maat van.


Dankjewel! Uptown ben ik niet zon fan van, bojengel daarin tegen wel. Nou ze had massa genoeg ik heb nog wel ergens een foto, ze heeft een lichte blessure gehad vandaar de mindere bespiering ook

--

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-17 20:54

Dees schreef:
Ik vind het juist helemaal geen 'echte Sandreo' om te zien... :o
Ik zie heel veel Dutchboy, maar wellicht denk ik dat vooral door de toch wat opgetrokken romp, de meer horizontale halsrichting, het gebrek aan massa en zo het lijkt een neerwaartse romprichting. Sandreo's zijn doorgaans 'ronder' van vorm, in alles eigenlijk.

Ik zou op deze merrie een hengst gebruiken die niet zo hoog in het Engelse volbloed staat. Daarmee valt heel veel van het Nederlandse hengstenbestand al af. Interessant is mogelijk terug op Ubis, vanwege het mooie anglo-arabische bloed. Kijk eens naar Uptown of dienst zoon Bojengel. Krijg je ook maat van.




Afbeelding

Hier heeft ze meer bespiering/massa

--

GJ9Jarig

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 00:36

Genetisch profiel is niet wat een merrie scoorde op de keuring, maar wat ze verwachten wat ze vererft adhv haarzelf en familieleden.

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-17 00:40

GJ9 schreef:
Genetisch profiel is niet wat een merrie scoorde op de keuring, maar wat ze verwachten wat ze vererft adhv haarzelf en familieleden.


Oké dat wist ik niet. Ik ben er ook helemaal niet in thuis dankjewel !

--

Elisa2

Berichten: 37000
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 10:05

leonietje schreef:
Ja klopt nou moet ik er wel bij zeggen dat dit is van toen ze 3 jaar was en ze is een wat laatbloeier geweest. Maar welke hengsten zouden dan kunnen passen?
Iemand had me getipt op habanna zou dit wat kunnen zijn?


Persoonlijk vind ik Habanna een super sportpaard, maar zou ik er niet mee fokken ivbm zijn slechte stap en exterieurmatige tekortkomingen.

Een bewegingsfilmpje zou meer info geven over haar manier van bewegen en dan is het makkelijker om gerichter advies te geven.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 12:11

Hihi Leonietje, die foto had ik wel gezien hoor.
Je toont daarop een ruim voldoende getraind paard maar bedenk: genetisch fok je met de ongetrainde bouw.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 17:23

Hoi hoi hele lange tijd geleden maar ik wil toch weer nieuw leven in dit topic blazen omdat ik nog steeds geen geschikte hengst heb gevonden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iemand suggesties aan de hand van deze foto’s exterieurmatig en de informatie in mijn bovenstaande berichten? ☺️

--

Elisa2

Berichten: 37000
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 09:01

Knappe merrie hoor, wellicht Desperado..al heeft hij wel een wat lang achterbeen, maar kan zeker wel maat, souplesse en galop meegeven.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 09:30

Die ziet er een heel stuk beter uit!

Merrie heeft een stijl schouder erin liggen en daardoor een iets horizontaal front. De stand van de achterbenen doet iets sabelbenig aan. Beide zijn geen grote problemen maar daar zou ik de verbetering in zoeken. Ze mocht in het geheel iets royaler in het front.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-18 09:49

Elisa2 schreef:
Knappe merrie hoor, wellicht Desperado..al heeft hij wel een wat lang achterbeen, maar kan zeker wel maat, souplesse en galop meegeven.



Desperado heb ik wel op mijn lijstje staan. Nog verdere suggesties ?

--

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-18 09:51

Dees schreef:
Die ziet er een heel stuk beter uit!

Merrie heeft een stijl schouder erin liggen en daardoor een iets horizontaal front. De stand van de achterbenen doet iets sabelbenig aan. Beide zijn geen grote problemen maar daar zou ik de verbetering in zoeken. Ze mocht in het geheel iets royaler in het front.


Vind je haar niet wat neerwaarts gebouwd ? Ja achterkant wil ik graag wat verbetering in zoeken. En zelf vind ik haar rug ook nog wel een aandachtspuntje. Heb jij nog suggesties wat betreft hengsten die wel eens zouden kunnen passen.

--

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 14:01

Nee, ik kijk niet naar hengstnamen, zou er zo dus ook zeker niet eentje durven roepen.

Als ik wat van de rug zou vinden, zou het eerder zijn dat ik de lendenen wat bol vind dan dat ik de rug iets hol zou vinden. Ze heeft een mooie glooiing in hals en ruglijn.
Wat betreft het neerwaarts gebouwd zijn; ik denk dat wanneer je het front iets omhoog kunt liften in de nafok, je dat punt ook meteen hebt overwonnen. Je zoekt dus een hengst met een schouder dat verticaler ligt dan gemiddeld.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kabayo en 30 bezoekers