[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 19:26

Die amigo ligt wel mooi!

Pfff een tweedehands Amigo bravo medium in maat 205 is onvindbaar :n

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 19:33

Natte dekens drogen het beste op het paard, maar dat is natuurlijk niet zo comfortabel. Mijn plan is om ze mee te nemen naar huis en te drogen op zolder wanneer het nodig is en dus een reserve op stal te hebben. Dat pakketje wacht ik nog op :)

Koper

Berichten: 30262
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 19:46

Ik doe het ook zo. Wanneer het droog is gaat de deken af, en als het mee zit (voor mij) is de deken dan al (bijna) droog, zoals vanochtend. Voor paard is dat minder fijn. Doorweekte deken er af is voor mij minder prettig maar paard loopt dan niet lang rond met een nat ding.
En als de deken nog nat(tig) is inderdaad thuis even te drogen hangen.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:35

Koper schreef:
Je bent fantástisch, dank je wel! Die had ik nog niet gevonden. Leve dit topic.


Heb je die paarse Amigo Bravo inmiddels? Ben benieuwd hoe die valt...

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:37

Hoi, iemand een idee welke dekens goed zouden zitten bij Mika?

Afbeelding

Het is een tinkerkruising van 1.62 met brede schouders en weinig schoft. Als ik hem meet van midden borst tot achterop zijn bil, dan meet ik 195 cm, maar met een eigenmerk deken van Kraaij Ruitersport maat 195 stond hij met blote billen, maat 205 draagt hij nu maar die is wat te lang en trekt toch wat op zijn schouders en maakt veel plooien. Gelukkig geen schuurplekken, maar ideaal is anders :o

Ik heb zoveel merken voorbij zien komen, ik zie door de bomen het bos niet meer :?

Oh ja, hij heeft een Wintec Wide zadel, die op de 2e boom staat. Misschien zegt dat nog wat?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 22:57

Wat zijn je wensen Albertina?

Wat voor basisvulling zouden jullie aanraden voor een geheel geschoren IJslander? 0 gram of toch 100 gram?

De rest wil ik aanvullen met liners van Horseware. Zijn die ook te stapelen (2 op elkaar) of werkt dat niet?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 23:20

liners kun je combineren, waarbij 2x 100 grams net iets warmer is dan 1 200 grams. Zou geschoren toch minimaal voor een 200 grams deken kiezen en daar dan een liner van 100 of 200 grams indien nodig

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 23:21

Dank voor jullie reacties. Wij hebben wat lijntjes in de zadelkamer gehangen, die is licht verwarmd (zit vloerverwarming in, centraal kunnen we verder niet instellen of warmer zetten). Volgende x hangen we ze daar te drogen kijken of dat beter gaat :).

Koper

Berichten: 30262
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 23:27

Als het vloerverwarming is zou ik de dekens op de grond leggen :D

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 23:30

Ik ben nu op zoek naar een licht gevulde deken, 150 of 200 gram, voor als het weer ietsje kouder wordt. Het is nu zo raar warm... Een Bucas Irish Turnout Medium leek me eerst wel wat, totdat ik ging twijfelen of die wel ruim genoeg is bij de schouders :? misschien is Horseware beter, of Dominick, of QHP XL, of ... 8)7

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 23:35

Koper schreef:
Als het vloerverwarming is zou ik de dekens op de grond leggen :D


Heb ik nog aan gedacht maar het is maar licht verwarmd en vrees dat t dan toch een natte bende wordt omdat het water er niet vanaf kan druipen. Zijn daarbij 3 dekens wordt een beetje krap xD.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 00:30

Albertina: ik zou zeggen dominick maat L
Mijn tinker heeft maat 195. Is 1.46 breed gebouwd. Ze heeft maat M.

KDonna
Berichten: 129
Geregistreerd: 25-09-16

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 02:26

Mijn paard staat nu in een stal in een open veldschuur, uit de wind. En komt 's morgens wen uurtje in de molen en 's middags 3 a 4 uur op de wei/paddock. Als het hard regent gaat hij eerder naar binnen. Dit gaat prima met een regendeken + 150 gram onderdeken.

Over 2 weken verhuisd hij naar een stal waar hij van zonsopkomst tot zonsondergang de wei op gaat, met onbeperkt ruwvoer. Als het echt de hele dag regent icm veel wind gaan ze weleens eerder naar binnen maar verder niet.
Zou dit gewoon kunnen met dezelfde deken of kan ik beter een dikker deken halen?

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 08:46

Ja ik denk dat je dan wel een dikkere nodig hebt! Even aan kijken maar een dikkere deken op voorraad hebben kan sowieso geen kwaad

Koper

Berichten: 30262
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 09:03

Ik denk juist van niet. Als hij langer buiten staat beweegt hij ook meer. Waarom zou hij het ineens kouder moeten krijgen dan? Ik zou gewoon er een dikkere deken op doen als het kouder wordt, niet persé omdat hij verhuist.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 09:04

@kdonna: volgens mij moet het voorlopig met deze deken kunnen. Buiten kan hij bewegen en hij heeft ruwvoer om zijn inwendige kacheltje draaiende te houden. Maar als het kouder wordt, ga je mss wel een iets dikkere deken nodig hebben.( lees rond of onder vriespunt.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 09:49

Mijn premiere onderdeken is verkocht, hoera! Iemand een idee hoeveel zo'n deken weegt om een pakketje te versturen? Ik heb er echt geen idee van, maar ik gok toch onder de 2kg?

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 09:55

Koper schreef:
Ik denk juist van niet. Als hij langer buiten staat beweegt hij ook meer. Waarom zou hij het ineens kouder moeten krijgen dan? Ik zou gewoon er een dikkere deken op doen als het kouder wordt, niet persé omdat hij verhuist.

Ik denk juist van wel. Binnen is vaak warmer dan buiten. Staan ze beschut en staan ze droog.

Je zegt bewegen ze meer. Klopt maar als het regent staan ze vaak met de kont in de regen en stil. Krijgen ze t echt niet warm van hoor.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:31

Dank je Nessa! Ik zag dat je Dominick dekens kunt huren, met de mogelijkheid om hem na afloop van de huurperiode over te nemen. Misschien moet ik dat maar gaan doen :)

emilie

Berichten: 509
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 11:18

Hallo, ik kom hier even binnenvallen, heb het dit topic, en het oude wat doorgebladerd, maar stel toch mijn vraag nog even.

Heeft iemand ervaring met de master dekens op een fries? Het gaat om een grote, lange fries, breed in de schouders. Heb veel gedoe met een passend deken te vinden. Dacht een redelijk goede oplossing gevonden te hebben met de bucas big neck select (met liner), maar ik heb er vreselijk veel pech mee. De eerste bleek lek, nieuwe gekregen en die ligt nu een maand op: lek... Ik verwacht dat de winkel het netjes gaat oplossen (als ik ze eindelijk te pakken krijg), maar tot die tijd moet ik wat anders. Ze staat nu onder mijn 4 jaar oude, nog steeds waterdichte, maar net te kleine "HH buitendeken". Helaas past hier geen hals aan en er zit al een scheurtje in, en is dus een tijdelijke oplossing. As. weekend wordt het behoorlijk wat frisser dus ik vermoed dat de liner er dan onder moet.

Mijn oog viel op de master deken. De winkel claimt dat het goed op barokke paarden past. Retourneren is daar op eigen kosten en dat heb ik nu al zo vaak gedaan, dat ik het eerst hier eens even vraag.

Amigo/Rhino, of iets met high neck past overigens totaal niet: veel te krap. De bucas big neck zit op het randje van passen/te krap op de schoft. Hoop dat jullie suggesties hebben!

samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:33

@ emilie: Hier lopen onze gelderse model tank& brede holsteiner vooral met de Ir tornado of de equitheme easy move dekens. We overwegen tzt over te stappen naar de rambo optimo die echt ruim valt.

Op het moment wachten we tot de master dekens binnenkomen. Dan gaan we eerst die uitproberen.

emilie

Berichten: 509
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:45

Dank je wel. Ben benieuwd naar jullie ervaringen met de masters dekens.
Die rambo optimo dekens lijken mij ook perfect. Achteraf had ik wellicht beter daarvoor kunnen gaan, maar wat een geld!

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:56

Ik had bij Agradi ook om advies gevraagd en die raden de Amigo XL Turnout aan, maar die heeft geen 150 of 200 grams versie. Wel goede reviews van Friezen en Tinker eigenaren.
Voorlopig staat de Dominick Polo mét staartflap dus op het verlanglijstje. Even afwachten of die gehuurd kan worden. Ik heb ze een mail gestuurd.

Koper

Berichten: 30262
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 14:18

Wat is het warm buiten. Ik vond de Smartex Rain te warm nu, paard staat onder de oude Bravo. Gelukkig regent het niet hard. Mijn merrie heb ik ook onder een dunne regendeken gezet.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 14:33

Het is echt raar weer inderdaad! Koper is die oude bravo van jou die er nu op ligt 0 gram?

Volgens mij ben ik eruit. Begin met de Amigo bravo pony plus turnout lite en een liner van 200 en 100 gram. Dan kan ik van 0 t/m 300, alle kanten op dus.

Dit is de deken:
http://www.rambodeken.nl/index.php?item ... 67&lang=NL

Alleen die kleur... Paars is wel favoriet bij mij, maar voor mijn ruin is het wel erg... hip?