[VOLG] Mijn eerste westernpaard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 21:08



ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 21:11

[quote="@murphypower Jaa top! Dank je wel. Dit klinkt heel fijn. Helaas wel 3,5 uur rijden voor mij :') Die tweede ook heel leuk! Duitsland zeker ook een optie (iemand zin in tolken? :p) Misschien even een dagtrip plannen[/quote]

Als ik nog iets tegen kom laat ik het meteen weten!

Wijzig:
Ik heb er nog een gevonden :=

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 21:16

Dank jullie wel!

Super raar dat die optie erbij staat idd.

@murphypower Daar heb ik inderdaad al contact mee gehad!

Ik zal jullie morgen gelijk een nieuwe update sturen :) ben heeeeel benieuwd!

live a life you will remember

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 00:09

Er staat zat te koop, maar je moet het wel weten inderdaad.

Karakter, is karakter, ben ik het zo bij aankopen niet mee eens. Karakter kun je niet direct goed beoordelen vind ik. Baasje kan nerveus zijn, kijker is soms nerveus en dat heeft al invloed. Daarnaast houden en voeden mensen hun paard misschien totaal anders dan jij gaat doen.

Die eerste staat 24/7 buiten zeg je, wat natuurlijk super fijn is voor haar. Ze is daaronder relaxed etc. Maar kan net zo goed dat zo een paard op stal de boel afbreekt en ook onder het zadel eerst wat energie kwijt wil. Hoeft niet, maar kan wel gebeuren, zeker bij een niet goede match met koper.
Mijn merrie is al 24 en die zou ook weer veranderen met op stal staan naar wat meer heksen gedrag soms. Staan 24/7 buiten samen en blijft zo, maar wij hebben geen problemen als zij wat karakter toont bijv. Voor een ander kan het intimiderend zijn soms.

Je hebt pas 3 paardjes bekeken, dus ik zou vooral veel meer gaan kijken en ook goed onderhandelen over de prijs. Maar altijd naar de 5 panel test vragen. ook zij zgn kruisingen en sowieso laten keuren.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 07:16


https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-17 09:38

superpony schreef:
Er staat zat te koop, maar je moet het wel weten inderdaad.

Karakter, is karakter, ben ik het zo bij aankopen niet mee eens. Karakter kun je niet direct goed beoordelen vind ik. Baasje kan nerveus zijn, kijker is soms nerveus en dat heeft al invloed. Daarnaast houden en voeden mensen hun paard misschien totaal anders dan jij gaat doen.

Die eerste staat 24/7 buiten zeg je, wat natuurlijk super fijn is voor haar. Ze is daaronder relaxed etc. Maar kan net zo goed dat zo een paard op stal de boel afbreekt en ook onder het zadel eerst wat energie kwijt wil. Hoeft niet, maar kan wel gebeuren, zeker bij een niet goede match met koper.
Mijn merrie is al 24 en die zou ook weer veranderen met op stal staan naar wat meer heksen gedrag soms. Staan 24/7 buiten samen en blijft zo, maar wij hebben geen problemen als zij wat karakter toont bijv. Voor een ander kan het intimiderend zijn soms.

Je hebt pas 3 paardjes bekeken, dus ik zou vooral veel meer gaan kijken en ook goed onderhandelen over de prijs. Maar altijd naar de 5 panel test vragen. ook zij zgn kruisingen en sowieso laten keuren.


Ja precies! Vandaar mijn twijfel of ze (nr1) bij mij net zo relaxed en gelukkig zou zijn. Ik vind weidegang heel erg belangrijk en heb alleen stallen geselecteerd waar dit in grote mate aanwezig is, maar geen 24/7 stal.

En ik ben het ook eens met je uitleg over wat invloed heeft op de perceptie van het karakter, vandaar dat ik minstens een aantal keer wil komen kijken. Hoewel ik wel denk dat je een goede inschatting kan maken van het basiskarakter. En ik snap ook dat dingen als voeding, de manier van houden, omgang en rijden daarin het beste en het minder fijne in een paard naar boven kunnen halen.

Uiteraard zal ik gaan keuren, zoals de laatste eis in mijn lijstje aangeeft. Het zou verschrikkelijk jammer zijn om een paard te kopen en binnen de kortste keren de medische molen in te moeten gaan (hoewel er natuurlijk altijd iets kan gebeuren)

@murphypower thnx! Die laatste past wel echt in de rest van het lijstje. Ik zit eraan te denken om een dagtrip te maken en dan verschillende paarden op de route aan te doen. Dan kan ik ook richting België of Duitsland. Anders is dat echt bijna, of meer dan, 4 uur rijden enkeltje.

Ik ga over een uurtje rijden naar de volgende.. spannend!

live a life you will remember

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-17 16:03

Vandaag...

Ik ben verliefd geworden. Wat een paard! Echt een heerlijk ding. Slaapt niet, maar is wel megabraaf en alleen in het bos te rijden. Wel op z'n Engels, maar aan een lang teugeltje laat hij wel veel reactie zien. Mijn vermoeden is dat hij echt wel geschikt is om recreatief-western te rijden. Stops en spins zitten er dan misschien niet in, maar dat buiten rijden is voor mij ook echt de belangrijkste eis. En dat kan die!

Op stal een grote knuffel, heel makkelijk in de omgang. Respect voor mijn ruimte en loopt netjes achter me. Onder het zadel heel relaxt, maar wel wakker. We hebben een uur in het bos gereden (eigenaresse reed op een ander paard mee). Ook een stukje alleen gereden, was wel even gek dat het andere paard opeens weg was, maar de spanning die hij liet zien was er ook na een paar passen weer uit. Heel relaxt aanspringen in draf en galop. Ik heb niet zijn snelheid uitgetest, maar dat is iets om samen een keer te doen. Voor nu een heel fijne buitenrit gemaakt met alle gangen, gekke paadjes, spannende dingen en een uit-het-niets-opduikende hond. Alleen plassen waren niet zijn favo uitdaging. Hij is heel gemakkelijk te rijden, zowel met contact als op een langere teugel. Ik denk echt dat hij een western stijl van rijden heel makkelijk gaat beheersen. Bij de vorige eigenaresse heeft hij altijd alleen buiten gereden en zeer lange afstanden afgelegd.

Nu komt het. Het is een hengst. Ja, serieus, een Spaanse, voskleurige hengst. Al was daar niks van te merken. Hij heeft wel 1 x gehinnikt naar een ander paard (waarschijnlijk merrie) die langs kwam lopen en was direct weer met zijn aandacht bij mij. Desondanks staat de castratie voor vrijdag op de planning.

Jongens, ik weet niet wat ik allemaal moet typen. Ik ben zooo enthousiast! Dit is echt een gaaf dier, het klikte meteen en ik vind zijn gangen en karakter echt heerlijk. Het is dan wel geen western-beleerd paard, maar verder wel alles wat ik wens. Oh, en hij is 13. En een hengst. Oké, dat zat niet in de planning, maar beide stoort mij niet (het is geen hengst in zijn gedrag en rijden, hij wordt gecastreerd en 13 kan nog jaren plezier zijn).

Ik ga morgen nog een keer rijden (hij staat ook nog eens redelijk in de buurt) en eind van de middag komt de veearts langs om hem klinisch te keuren. Hij is in juli rontgologisch goedgekeurd, maar mocht deze veearts reden zien om dat te herhalen wil ik dat wel laten doen.
Mocht hij goedgekeurd worden.... Dan wordt hij van mij!!
(Hij blijft dan nog even op deze stal om bij te komen van de castratie)

Aaahhh zo blij. Ik kwam zo rustig van hem af. Echt precies het type connectie en paard wat ik zocht. Ik ben heel benieuwd hoe jullie mijn verhaal lezen en wat jullie ervan vinden.

live a life you will remember

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 16:13

Wat leuk, is het toevallig een andalusiër, die zijn heerlijk kwa karakter. Rijd er zelf een bij <3

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-17 16:19

Jaa inderdaad een andalusier! Ik ben nog steeds niet over mn enthousiasme heen :') helemaal lyrisch

live a life you will remember

xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 16:20

Ik denk dat dit ook veel belangrijker is dan het stukje 'hij moet al een westernpaard zijn'. Wellicht begrijpen jullie elkaar nu ook makkelijker en kan je samen met het vertrouwen en goed les verder groeien naar het stukje 'western rijden'. Eerst maar eens gaan genieten!

Klinkt positief :D

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 16:22

wat leuk! gefeliciteerd!

Born to slide, forced to work

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 16:23

Ik heb je berichtje met een lach op m'n gezicht gelezen. Zó voelt het om verliefd op een paard te zijn. Hopen dat hij met vlag en wimpel door de kuering heen komt en er een fantastische vriend bij hebt!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard


troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 16:25

Geweldig! Dat is nou echt het wauw-gevoel!

Nu duimen dat alls goed gaat met de keuring en castratie en dan lekker genieten

Whizz
Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 16:29

Ik ga je een beetje temperen, een castratie kan, zeker op wat latere leeftijd, best wat gevolgen hebben voor het karakter van het paard. De basis zal niet veranderen maar ik heb best paarden gezien die na de castratie ineens wat angstig bleken. Maar ik ben met je eens dat het als het ideale paard klinkt, als hij dat over een paar maanden nog steeds is zou ik het doen!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:47

O, dat klinkt goed!! Als hij dichtbij staat, inderdaad gewoon een paar keer langs gaan.

Hopelijk komt hij door de keuring en gaat de castratie goed.

Western rijden is gelukkig heel breed. Het is niet alleen de reining met stops en spins. Een andalusier is prima geschikt om lekker mee aan het werk te gaan.

justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:15

O dat is echt heel gaaf! Voorzichtig gefeliciteerd. *\%/*

Django_Mette

Berichten: 1363
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:52

Wat leuk! En ook dat je hem nog redelijk (?) snel gevonden hebt :j
Laat je niet zomaar afschrikken van het feit dat het een hengst is. Ik hoor wel vaker dat een Spaanse hengst heel anders is in de omgang dan bijvoorbeeld een KWPN'er. Wel ontzettend leuk dat die klik er is! Dat is nog altijd het allerbelangrijkste.
Voorzichtig al een gefeliciteerd met je aankoop :D

Insta: @feddethebarockpinto

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 19:51

Wat heerlijk zeg!
Dan duurt het opeens heel erg lang voor het morgen is :P Alvast heel veel succes en lekker rijden morgen!

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 00:15

Wat een lieve reacties, dank jullie wel! Ik zal morgen even op alles reageren. Voor nu zitten mijn gedachten al laaang en breed bij morgen haha <3 Duimen dat alles goed gaat! Slaap lekker allemaal

live a life you will remember

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 09:16

Ik word nog blijer van jullie reacties. In mijn zoektocht heb ik niet perse gezocht naar 'HET gevoel', omdat ik er niet altijd van overtuigd ben geweest dat je dit direct gaat voelen. Een klik moet ook groeien. Maar met dit paard heb ik wel gelijk een heel veilig en rustig gevoel, waardoor het rijden en de omgang heel natuurlijk voelt. Ik heb zelf echt nog wat te leren in mijn spanning loslaten (mede door de ervaring in OP), maar daar was gisteren weinig van te merken.

Vannacht natuurlijk gedroomd over Pancho (zo is hij genoemd). Ik heb opgezocht wat het betekent; kalmte, rust, tevredenheid, 'vrij land'.. en ergens ook hotdog :')
Ik merk wel dat ik wat zenuwachtig ben over de castratie. Wat nou als hij inderdaad helemaal gaat veranderen, het is al zo'n lief paard. Hij heeft nooit gedekt. Maar het is ook zo lastig om een hengst te huisvesten, ondanks dat het zo'n brave is. En ik kan mij voorstellen dat die hormonen die door je kop en lichaam vliegen ook niet fijn zijn als je er nooit wat mee kan/mag doen. Buiten dat is een castratie toch wel een flinke ingreep.
Het heeft wel tot resultaat dat ik de eerste weken lekker op de grond kan starten met het opbouwen van een band. Samen wandelen en wat rustige grondoefeningen doen. Ik denk dat dat de samenwerking uiteindelijk alleen maar ten goede gaat komen. Misschien kunnen jullie mij wat vertellen over ervaringen met castratie op latere leeftijd?

Ik ga vandaag nog lekker een keer rijden. Zal ook een stukje in de bak meenemen om te voelen hoe hij het daar doet, maar naar wat mij verteld is is hij daar ook makkelijk en braaf. Ik was heel erg aan het nadenken over stalling, aangezien de plek waar ik graag zou willen staan op dit moment vol zit. Enerzijds denk ik, ik laat hem gewoon helemaal herstellen op de plek waar hij nu staat (+/- 2 maanden) en hoop dat er dan een plek vrij is op ' mijn' stalling, anderzijds is er op andere stallen in de buurt wel ruimte en zou ik tijdelijk een andere plek kunnen hebben, om hem vervolgens weer te verhuizen als er plek is op 'mijn' stal. Jullie kunnen misschien al lezen dat ik neig naar het eerste. Het is voor mij een half uurtje rijden, dus zeker wel te doen.

Nou, super spannend allemaal! Ik ga rond een uur of 11 weer die kant op en de DA komt rond 16.30 om te keuren. Mocht alles in orde zijn, dan zal ik wat foto's plaatsen :) Ik hou jullie op de hoogte!

live a life you will remember

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:40

Super leuk! Castratie op latere leeftijd kan het gevolg hebben dat hij daarna iets minder voor zichzelf durft op te komen en wat schuwer word. Maar zolang je hem met respect behandeld is dat zo over. Mijn bijrijdpaard is op zijn 10e gecastreerd en was in het beging heel onderdanig in de groep terwijl hij altijd bovenaan stond. Later ging dat weer over en werd hij weer het heerlijke paard wat hij altijd was geweest. Het is een kwestie van veel GEDULD. Als hij dadelijk op de nieuwe locatie staat eerst rustig laten wennen en alle tijd geven.


Heel veel succes *\o/*

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 17:31

Vraag vooral je dierenarts naar ervaring van castratie op latere leeftijd, ik heb wel eens wat gehoord maar daar heb jij niks aan. Dat gaat om de ingreep zelf. Karakter zal per paard verschillen maar het is alleen maar fijn dat hij straks bij anderen kan staan ipv in zijn eentje als hengst zijnde.

Ik ben heel benieuwd hoe het vandaag aanvoelde en ik ben heel erg blij voor je. **\O/**

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 18:09

Niet te druk maken, want ook dat breng je over. Zo normaal mogelijk en hetzelfde blijven naar hem toe helpt al enorm.

Onze hengst is vorig jaar op 7jr leeftijd gecastreerd. Gewoon staande op stal. Dat ging helemaal prima. Als hengst was hij al lief en dapper en dat was hij als ruin ook. Hij schrok misschien een keertje meer of ietsjes sneller, maar hij werd niet opeens compleet anders.
Hij heeft geen goede opfok gehad, dus was sociaal niet sterk, ook niet als ruin. Maar eerlijk moet ik daarbij vertellen dat hij ook wat mankeerde, dus last had en daarom ingeslapen is begin dit jaar.

Op deze leeftijd zou ik nog wel castreren, sowieso omdat hij waarschijnlijk makkelijker ergens te stallen is en hopelijk dan met vriendjes. Als hij als hengst ergens mag staan, maar bijv niet of weinig naar buiten kan, beperkt wordt in zijn paard zijn etc, krijg je dat misschien ook op je bord, hoe braaf hij ook is.

Als hij nog 2 maanden daar staat, kun je misschien ook nog wat terugvallen op zijn vorige baasje. Misschien kun je hem zelfs de hele winter nog laten staan als je daar wat begeleiding kan krijgen??

Geniet ervan en niet teveel piekeren als hij goedgekeurd wordt en gecastreerd, want dat merkt hij ook echt.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 19:12

Afbeelding

Afbeelding


Daar is hij dan: Meet Pancho <3
Hij is helemaal goedgekeurd!

Ik kan niet beschrijven hoeveel dit met mij doet en ga dat dan ook niet proberen.

De castratie staat voor morgen gepland, daarna gaat hij sowieso twee weken de wei op om te herstellen. Dan even aankijken hoe hij het doet en laat ik hem nog een tijdje op deze (super fijne) stal staan om samen een band op te bouwen en volledig te herstellen.

Ik ben een heel blij ei!!
Ga nu het web afsurfen naar leuke nieuwe spulletjes. Ik heb Pancho met een Engelse set en een western (recreatieve) set kunnen overnemen, dus dat scheelt al heel veel. Ik ben wel toe aan een wijntje.

live a life you will remember

xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:14

Het is wel een beauty hoor! <3

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, lonniejj en 36 bezoekers