Twijfel over paard verkopen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ghaia
Berichten: 35
Geregistreerd: 04-01-11

Twijfel over paard verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-17 15:21

Hallo allemaal, ik waarschuw u, dit kan wel even duren :D

Ik heb reeds meerdere topics aangemaakt ivm zou ik mijn paard verkopen of niet.

We zijn intussen meer dan 7 jaar later dan wanneer ik hem gekocht heb, en ik heb hem nog steeds :P
Toch blijft het idee spoken door mijn hoofd.
Hij zet met rijden geen pas verkeerd, maar is ook niet super enthousiast.
Ik heb zijn laksheid in rijden en niet nageefelijk willen zijn altijd op hem gestoken.
Ik kan er bij wijze van spreken al een uur aan het werken zijn, en mijn lesgeefster kruipt er op en binnen de minuut is het een compleet ander paard.
Het ligt dus niet aan hem, maar als wij als combinatie.

Ik denk gewoon dat ik en hij als combinatie voor het rijden niet goed gaat.

Begrijp me niet verkeerd, mijn band en qua rijvaardigheid is al aanzienlijk verbeterd tegenover mijn vorige topic van 3 jaar geleden, maar waarom blijf ik met het idee zitten om hem te verkopen?

Ik heb hem zelfs even gestald gehad bij mijn lesgeefster voor één maand, met als doel hem door te rijden en te verkopen.
Ik heb zelf die maand even 'rust' kunnen nemen van hem en vond het eigenlijk totaal niet erg dat hij er even niet meer was.
Toen bleek dat er geïnteresseerde was voor hem, en toen ik ging kijken en de kandidaat koper er ook was, brak ik volledig.
Ik kon het niet hebben om iemand anders met mijn paard te zien, dus meneer kwam weer naar huis :+

Zo heb ik hem nog 3x op internet gezet, maar telkens na een dag haalde ik hem er weer af.

Nu bots ik tegen volgende situatie aan:
Ik ben drie maanden geleden bevallen en kort daarvoor alleen gaan wonen.
Vroeger werd mijn hobby gesponsord door mijn ouders laten we zeggen _/-\o_
Nu dien ik, wat niet meer dan logisch is, alles zelf te betalen.
Wat voor mij op zich geen probleem is, maar ik ben op het punt gekomen dat ik opnieuw wil beginnen met een jong paard, en liefst iets kleiner. Mijn paard is namelijk 1m85 wat het voor mij dus éxtra moeilijk maakt om hem bij elkaar te kunnen rijden.

Nu zit ik met dubbele gevoelens, verkopen of niet?
Ik heb nog nooit een paard moeten verkopen. Twee staan er die niet gereden worden, maar hier oud mogen worden, één moeten laten inslapen, en mijn huidige paard dus.
Ik kan het financieel niet aan om nog een paard bij te kopen.
Als ik hem nu verkoop krijg ik er nog redelijk wat geld voor.
Dit wil zeggen dat niet zoveel hoef bij te leggen voor een nieuw paard.

Langs de andere kant ben ik altijd van het principe geweest, als je iets koopt blijft het hier voor de rest van zijn leven. Als ik dit doe, ga ik op een gegeven punt komen dat ik er geen wedstrijden meer mee ga rijden omdat hij een oudje wordt en hem van zijn pensioen wil laten genieten.
Dit betekend voor mij (tijdelijk) einde sport en als ik dan een nieuw paard wil kopen dien ik volle pot te betalen.

Dit kan ik financieel niet aan. Net huis gebouwd en kindje gekregen.

Ik zou hem uiteraard niet alleen voor het financiele willen verkopen, want het idee zit al jaren in mijn hoofd, maar nooit de stap durven zetten.

Nu heb ik hem op internet gezet puur om te kijken wat er af komt.
Ik heb enkele leuke mensen gezien waar hij een super leven nog gaat hebben.
Hier is een grote binnenbak, buitenbak, vlak bij bos. Hij zou 'dienen' om te leren voor man en dochter en om buitenritten te doen. Misschien ook nog wedstrijden.

Klinkt allemaal heel goed. Dit weekend komen zij kijken en nu speelt de panische angst al op.

Soms denk ik, als je al zo lang met het idee in uw hoofd zit kan je hem beter verkopen, maar langs de andere kant, als je zo twijfelt mag je het niet doen :(:)

Ik kan niet zeggen dat ik een spectaculaire band heb met het paard, maar ben altijd van het principe als ze bij mij staan weet ik dat er goed voor gezorgd wordt.
Wat niet wegneemt dat er uiteraard nog zo een mensen bestaan :o

Het klinkt allemaal nogal zwart wit nu, nu lijkt het of ik hem enkel voor het geld weg doe.
Dit is niet helemaal zo, maar het is voor mij financieel nooit meer haalbaar om van 0 af aan een paard terug te kopen als ik nu met hem blijf rijden en aanmodderen tot hij met pensioen kan.

Eén van de belangrijkste redens dat ik schrik heb om hem te verkopen is dat ik echt schrik heb waar hij terecht gaat komen.

Heeft iemand deze situatie ooit al meegemaakt?

Zeno <3


Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Re: Twijfel over paard verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:30

Ik kan me voorstellen dat de knoop doorhakken lastig is, maar ik zou je wel adviseren te bepalen of je hem echt wil verkopen voordat je een advertentie plaatst en mensen komt laten kijken. Dat maakt het voor jezelf duidelijker en ook naar die mensen toe. Te koop aanbieden en dan weer twijfelen en toch niet doen lijkt me voor steeds meer onzekerheid en twijfels zorgen.

Het idee van voor altijd voor een paard zorgen vind ik heel mooi, maar als het niet werkt en anderen er wel blij mee worden, dan is het echt geen schande om hem te verkopen. En laat alles lekker even bezinken voordat je eventueel een nieuwe koopt, daar heb je nog alle tijd voor.

Samantha_01

Berichten: 314
Geregistreerd: 13-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:30

Hoi,

Ik kan me goed voorstellen dat de stap heel moeilijk is om echt te gaan verkopen. Jouw instelling van tot-de-dood-ons-scheidt en doorzettingsvermogen zijn heel lovenswaardig.

Maar als je je nu gewoon inleeft in de situatie dat het paard inderdaad verkocht is (dus even fantaseren dat het zo is), hoe zou het er dan uitzien? Dat kan je nu proberen voor te stellen zonder dat het al zover is.

Jij kan je concentreren op je kindje en evt later een nieuw paardje. En je ex-paard heeft ook een plekje waar hij zich prettig voelt. Een paard zal wel moeten wennen aan zijn nieuwe plek en zal je heus niet opeens niet meer herkennen, maar als er daar ook goed voor hem gezorgd wordt, dan vindt hij ook daar zijn plekje wel.

Misschien (of je moet dat niet willen) kan je afspreken dat je nog eens gaat kijken of hij er echt goed staat (of van te voren op de plek gaan kijken waar hij zou komen) om je beter te voelen.

Maar het is helemaal aan jou om de keus te maken, maar kijk ook naar wat het beste is voor je paard.

Succes met beslissen
Laatst bijgewerkt door Samantha_01 op 22-11-17 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt


Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:30

Uiteindelijk is en blijft het wel je hobby.
Ik ben van hetzelfde principe: wat je koopt blijft, echter zit daar wel een voorzichtige 'tenzij' aan vast.

Altijd moeilijk omdat ik jullie niet ken en ik nu vanaf een stukje tekst zit te beoordelen, maar dit is wat ik denk: uiteindelijk denk ik niet dat jij en je paard blij worden van deze situatie. Ik denk dat er bij beide inmiddels een hoop frustratie zit en dat is natuurlijk nooit het doel. Misschien is er wel iemand anders waarmee het wel gewoon een perfecte match is. Wil jij dan nog jaren aan blijven modderen in de hoop dat het misschien toch nog een keer goed komt? Niemand kan zeggen dat je het niet geprobeerd hebt, als ik je verhaal zo lees.

Persoonlijk zou ik, hoe moeilijk het ook is, toch kiezen om je paard een leven te gunnen met iemand die wel die klik heeft en zelf op zoek te gaan naar een ander paard waarmee je wel klikt. Scheelt jullie beide denk ik best veel frustratie.

[o]

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:33

kijk daneerst wat het voor mensen zijn en of je paard er gelukkig mee is.Je hoeft hem niet te verkopen.Je zou op een goede gelegenheid kunnen wachten.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:35

zo, dat is een rommelig van de hak op de tak verhaal...

Begrijp niet goed wat je nu eigenlijk wilt weten van ons....
En waarom zou je weer met een jonkie willen beginnen die kleiner is? Je hebt deze toch als flink paard gekocht of was het nog een veulen/jonkie? Waarom denk je met een jonkie wel een spectaculaire band op te kunnen bouwen?
Ook bij een nieuw paard (zeker wanneer je deze jong aankoopt) is het maar afwachten of je een klik hebt qua rijden.
Laatst bijgewerkt door dieseltje op 22-11-17 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Twijfel over paard verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:38

Maak het niet te moeilijk. Dit dier kan nog een fijn leven krijgen bij een andere eigenaar. Het is je hobby en het moet leuk blijven. Als hij op pensioen gaat wordt verkopen inderdaad veel moeilijker. Gewoon verkopen en het paard van je dromen kopen.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:39

Als ik je verhaal zo heb gelezen zou ik hem denk ik wel verkopen. Je hebt al jaren een paard waarmee je niet 100% klikt. Ja jij verzorgt hem goed, maar haal jij wel het plezier uit je hobby? En geniet je paard straks niet meer bij iemand met wie het echt goed klikt?

Sterkte met de keuze..

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:11

Ghaia schreef:
Hij zet met rijden geen pas verkeerd, maar is ook niet super enthousiast.
Ik heb zijn laksheid in rijden en niet nageefelijk willen zijn altijd op hem gestoken.
Ik kan er bij wijze van spreken al een uur aan het werken zijn, en mijn lesgeefster kruipt er op en binnen de minuut is het een compleet ander paard.
Het ligt dus niet aan hem, maar als wij als combinatie.


Het is al heel goed dat je gestopt bent met de schuld op het paard te steken. Ik zou echter nog verder gaan en de fout niet leggen bij jullie als combinatie, maar alleen bij jou, als ruiter. Het paard loopt perfect onder een ander. De storende factor ben jij dus.

Wat ikzelf dus zou doen is eens flink investeren in jezelf als ruiter. Praat hier eens over met je instructrice, maak een trainingsplan op waarbij je de focus op jezelf legt. Het paard kan het, jij moet het blijkbaar nog leren.

Ik denk dat je op dit moment in de fase zit die je zou kunnen omschrijven als 'het gras is altijd groener aan de overkant'. Maar bij ieder ander paard ga jij het toch als ruiter moeten doen. Nu vind je het vervelend dat je paard niet nageeflijk loopt, maar bij je instructrice doet die dat wel. Jij mist dus de ervaring en de kunde om het paard zo aan het lopen te krijgen, waarom denk je dat je bij een jong paard dan wel voor elkaar gaat krijgen?

Wil ik hiermee zeggen dat je dit paard tegen je zin tot aan zijn dood moet houden? Nee, dat zeker niet. Maar blijf wel realistisch in wat je wel wil. Een ander paard gaat van jou niet opeens een betere ruiter maken.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70509
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 21:15

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 21:15

Precies wat Gini zegt

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Twijfel over paard verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 21:25

Ik heb ook ooit 3 jaar met die gedachte gelopen.. :o
Paard en ik klikte niet.. en toch bleef ik proberen.. tot het moment dat ik besloot dat het klaar was.
Hij zou beter af zijn bij een andere (minder ambitieuze) ruiter, en ik met een ander paard.
Natuurlijk ging het me niet in de koude kleren zitten.. en ik heb er menig traan om gelaten.. maar achteraf is het de beste keuze geweest die ik gemaakt heb.. +:)+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, Berdien, DanaxxLester, DeGelukkige4, fnpetter1990, jitskenienke, Kasmir, Kmbrly, Maaike_Ma, Monique1963, Noukie, xLiez, XxMariellexX en 112 bezoekers