Duikende bokkers?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 22:43

Wederom prachtige foto's!
Mag ik vragen wanneer je ongeveer begonnen bent met grotduiken germie? Had je toen al veel recreatieve en tec duikervaring? Het lijkt me best een (mentale) stap als je voor de eerste keer diep een grot in gaat.

Ik heb mijn eerste Zeeland-duikweekend gedaan. We zaten er twee nachten, en eerste avond een nachtduik gepland. Kwam er een enorme onweersbui over, met nog eentje erachteraan. Dus dan ga je liever niet een dijk over en de zee in.
Dus had ik met mijn buddy besloten de volgende avond te proberen. Van het hele gezelschap waren wij de enige twee diehards die gingen (want ook overdag al 3 mooie duiken gemaakt). Staan we daar in het donker, al best wel laat, op een verlaten parkeerplaats alles klaar te maken, blijft mijn inflator lucht lekken. En geen enkele reddende engel van ons gezelschap die ons arme vrouwen even kwam redden, nee hoor. Dus toen hebben we het afgeblazen. De meer ervaren duikers in het gezelschap vonden dat ik nog prima zonder had kunnen gaan duiken (je kunt hem toch met je mond opblazen?), maar gezien dit mijn eerste nachtduik werd sinds het behalen van de Advanced was dat niet iets waar ik me op dat moment comfortabel bij voelde.

Snel nog maar eens een weekendje plannen dus... (ook geen verkeerde reden haha :') )
Verder is het ontzettend goed bevallen, mooie duiken gemaakt, veel gezien en het ontzettend gezellig gehad. Die laatste vind ik een belangrijke randvoorwaarde voor duiken ;)

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~


germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:21

Ik ben in 2010 begonnen met duiken. Ik had al vaker gedoken, maar was telkens 'mijn brevet vergeten'. Oftewel, ik had er geen, maar deed alsof. Ben nooit door de mand gevallen overigens. :D
Maar in 2010 was ik het liegen zat op vakantie en dacht dan haal ik een openwater brevet. En tijdens de cursus zag ik mensen met zo'n zware dubbelset en vroeg mijn instructeur wat dat was: Dat is niets, dat zijn mensen die alleen maar diep willen duiken. En toen wist ik het. Er komt een dubbelset en ik ga DIEP duiken. Op dat moment was die 18m van open water al te ondiep, terwijl ik nog niet eens klaar was met de cursus. Ik ben tussen de cursusweekenden al zelfstandig met iemand op pad geweest en heb daar de 20m aangetikt. WOW. Dus dat advanced brevet moest er achteraan en ik zou gaan ijsduiken in de winter. Daar begon al het gezeik. Ik had niet genoeg ervaring. Eh pardon? Voor de padi kan ik direct door en bij de nob moet ik 20 duiken hebben. Ik heb er al 26 en jullie remmen mij af. En wel zeuren dat ik nachtduiken maak en naar 24m ga, tja, ik overtreed geen wet en het is niet mijn schuld dat een club zo traag is. Dus ik heb toen maar commercieel mijn padi advanced gehaald om van het gezeur af te zijn dat ik ergens niet voor gebrevetteerd was (en dat is niet waar, want een padi open water brevet betekent dat je naar 40m mag en alleen opgeleid bent naar 18m, maar dat weten veel mensen niet). Ik moest ervaring opdoen, maar op mijn vraag hoeveel? Nooit antwoord gehad. Dus ik ben veel gaan duiken, heel veel. Heb een droogpak gekocht, ben gaan ijsduiken, en na 10 maanden was ik 200 duiken verder en Divemaster. Nog steeds vonden anderen dat ik niet toewas aan die dubbelset, maar ik heb het wel gekocht. De spaarloon kwam vrij en dus had ik geld om de cursussen te volgen. Trimix, DIEP. Grotduiken was niet in beeld. Maar omdat het geld er op dat moment was heb ik ook een reis geboekt naar Thailand om te leren grotduiken. Op 1 april 2012 heb ik mijn adv. nitrox afgerond en ben daarna in het vliegtuig gestapt om te leren grotduiken. Op 15 april was ik full cave gebrevetteerd en op 21 oktober 2012 full trimix en had ik mijn eerste duik dieper dan 100m gemaakt. Dit alles 2 jaar nadat ik mijn open water gehaald had. In tijd snel, in aantal duiken absoluut niet. Even als voorbeeld, duik 390 was mijn afrondende duik voor full cave, ik had dus zeker al wat duikervaring. Duik 521 was mijn eerste 100m duik. Ik heb dit in eerste instantie vooral gedaan omdat anderen mij probeerden af te remmen en ik vertrouwen in mijn kunnen had. En mijn instructeurs ook. Go for it als je wilt is mijn boodschap.
Pas rond duik 800 kwam het idee om instructeur te worden. En dan moet je onderaan beginnen, met sportduiken. Gelukkig vond ik ergens in standaarden van een duikorganisatie dat 'divers with outstanding skills and performance can enroll adv. recreational trimix instructor course'. En dat is een cursus waarbij je mensen laat kennismaken met decompressieduiken en trimix, dus dat was waar ik voor ging. Maar ja, grotduiken had mijn hart herovert en dus dacht ik in 2014 dat eens moest kijken hoe je grotduikinstructeur kunt worden. Je moet hiervoor 150 eigen grotduiken hebben, minimaal adv. nitrox instructeur zijn en een aantal cursussen begeleiden. Het kan ook modulair. Ik heb begin 2015 contact gezocht met een instructor trainer en ben aan het traject begonnen. In april 2015 naar Frankrijk om een cursus mee te draaien, en in oktober 2015 weer een paar weken naar Frankrijk. En het toen sucessvol afgerond. Ik denk dat ik rond de 1100 duiken had toen. Nadeel is wel dat we in Nederland geen mogelijkheid hebben om te grotduiken, dus je moet reizen. Vorig jaar ben ik naar Florida gegaan om bij Tom Mount (oprichter IANTD) mijn ccr cave instructeurscursus te doen. Tot nu toe ben ik de enige in Nederland die dit brevet heeft :D
Nu zit ik rond de 1570 duiken. Ik duik dus nog steeds veel. 2 keer per week is voor mij (te) weinig. Ik zit nu op 148 duiken in 2017. En dit dus puur als hobby. Het is een beetje een way of life geworden :D

Wanneer kun je met grotduiken of technisch duiken beginnen? Als je standaarden leest van organisaties al heel snel, na zo'n 50 duiken. Maar voor velen is dit echt veel en veel te weinig. Je moet goed kunnen trimmen en voor aanvang van een cursus vinslagen als frogkick en helicopterturn beheersen en niets opwervelen en horizontaal in het water liggen.
Je materiaal goed kennen is ook een must. Je gaat niet meer met een enkele fles te water. De eerste grotduik vindt plaats in een wijde grote grot, niet ver van de ingang. Misschien 40-60m.
In de cursus ga je niet dieper dan 130 feeth, 39/40m. Hoe ver ga je een grot in? Dat ligt aan de cursisten, maar het houdt in Frankrijk na 400-450m echt op. En dat lukt alleen mensen met een laag luchtverbruik.
Echt verder een grot in of met deco dat doe je pas later. Ik heb wel eens 1800m in een grot gezeten en dacht, oei, ik moet ook 1800m terug voordat ik weer daglicht zie.
Maar laatst zat ik solo in een no mount grot. Ik zat maar 5m van de ingang. Mijn sidemountflessen had ik geheel los voor me liggen en moest ik vooruit duwen. Het zicht was 0, en dan moet je op de tast door een gang die precies groot genoeg is voor mijn lichaam. Je moet precies voelen van daar moet mijn knie net iets meer naar links, mijn borst moet daar even naar rechts, en dan moet het lukken. Als je 7m verder bent opent de grot zich en heb je 30m zicht. Daar doe je het dan voor. De uitgang is weer flessen voor je uit, op de tast je reel meenemen en er weer uit krabbelen. Maar dit doe je pas als je veel meer ervaren bent, of nooit. Je kunt ook grotduiken in ruime grotten en het hier bij laten en genieten.

Dan over jouw probleem met de inflator. Met de mond opblazen kan, maar vraagt oefening. Ik snap dus je keuze om niet te duiken. Met grotduiken fix je zoiets en anders duik je niet. Maar hoe je zoiets snel fixed leer je snel als je verder gaat met duiken. Ook ga je meer en meer reservespullen meenemen.

Als technisch duiken je wat lijkt, het is helaas een wereldje met veel betweters en arrogante mensen. Ik heb hier een hekel aan. Probeer dus voorzichtig een beeld te vormen van wat je wilt. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-17 10:00

Wat een verhaal zeg.
Ik ben alleen nog open water. Volgend jaar wellicht mijn advance. Maar voor wat ik nu doe aan duiken (al even niet want ben geopereerd aan mijn arm :( ) vind ik dat wel even prima zo.

Gisteren vakantie geboekt naar zanzibar, hoop daar nog wel een keer te kunnen gaan duiken!

Alejandro Z1+5 / Odin finalist Friesian Talent cup 2021 L1+3 / Dressuur Jurylid t/m M2

http://Www.beestachtiggoed.nl http://www.dutchbling.nl frontriemen en halsbanden!

sweetheart

Berichten: 2928
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Wales, UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 17:39

Ik ben het helemaal met je eens Germie.

Ik heb van het weekend mijn 'qualifying' duik gehad voor mijn decoprocedures. (TDI). Dat was mijn 199e duik. Ik duik al vanaf mijn 16e, maar toen ik ging studeren heeft het op een laag pitje gestaan. Toen ik naar Wales verhuisde wilde ik iets doen, buiten mijn werk om, om mensen te leren kennen en heb het duiken weer opgepakt. Droogpak gekocht en aan de gang gegaan. Eerst leek mij het technisch duiken nog niet echt iets. Maar achteraf kwam dat omdat ik er te weinig vanaf wist. Ik heb met veel mensen gesproken. Ieder heeft zijn eigen mening en daar heb ik veel van geleerd. Ondertussen mijn rescue en DM gedaan. En dan nu eindelijk tech duiker. Ik zeg eindelijk... het is op een perfect tempo gegaan voor mij. Mijn instructeur zei 1,5 jaar geleden al dat in er klaar voor was maar toen zat ik net midden in mijn DM course dus dat wilde ik eerst afmaken.

Ik duik lang niet zoveel als germie maar ik geniet er ontzettend van. Heerlijk ontspannen. Even mijn werk vergeten. Zeker met technisch duiken. Mijn focus is dan op het duiken. Dus niet op mijn werk.

Dat er veel betweters zijn.. absoluut. Ook merk ik dat het nog echt een mannen wereld is. Toen ik tegen een medewerker van Hollis zei dat ik tech wilde gaan doen, keek hij me aan en zei: 'zou je dat wel doen meisje'. Tja.. met zo'n mentaliteit ben je bij mij aan het verkeerde adres.

Ik zie om mij heen helaas wel mensen die veel te snel gaan. Instructeurs die certs weg geven bij een pakje boter... maar gelukkig zijn er ook veel goede instructeurs. Ik heb al lang gezien dat het niet uitmaakt met welke instantie je duikt (padi, tdi, bsac, cmas, iantd, enz enz) maar het gaat om de instructeur. Als die goed is... dan ben/wordt je een goede duiker.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:36

Er is 1 duikorganisatie die er anders over denkt sweetheart ;) Althans, veel duikers die daar een cursus doen. Maar het klopt, het is de instructeur. En je moet zelf willen. Ik heb een paar keer iemand laten zakken, of extra duiken laten maken.

En ja het is een mannenwereld, maar ik ben de enige vrouwelijke CCR full trimix instructeur in Nederland. En de enige CCR cave instructeur voor de IANTD in Nederland :D Dus als vrouw kan het ook.
Vorige week nog voor 2 cursisten en mijzelf dubbelsets van een ladder naar beneden getild en daarna weer omhoog. Tja, zwaar, klopt, maar het is dus prima te doen.

Maar technisch duiken is echt heel gaaf. En ja, ik heb ook vrouwelijke cursisten :D

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:51

Wow die sidemouth rebreather lijkt wel een stofzuiger joh _O-
Heb even teruggelezen. Hoop dat ik ook weer een x kan duiken. Moet k eerst weer op vakantie naar een warm land waar helder water is :+ (wil niet in koud water) Misschien maar een x weer naar Curaçao.

Dat grotduiken/technisch duiken is echt niets voor mij _O- Dat verhaal dat je op de tast een kleine opening in de grot moet vinden en geen daglicht hebt etc, daar zou ik in paniek van raken xD Heb normaal geen claustrofobie, maar onderwater zou ik dat wel hebben.
Maar wel cool dat anderen dat doen. Klinkt als een uitdaging.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:10

Maar niet elke grot is zo en maar een klein gedeelte van de mensen gaat zo ver. Als ik een cursus geef ga je echt niet door zulke openingen, je mag geen spullen afleggen namelijk.

Maar nog wat foto's van mijn stofzuiger. Ik ben nog bezig met configureren:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:12

Ik had vorige week overigens 3 cursisten voor grotduiken, 2 hadden nog nooit een grot van binnen gezien, en ze waren HEEL erg zenuwachtig. We zijn niet verder dan 50m er in geweest om oefeningen te doen, totale duiktijd 102 minuten en ze kwamen alle 3 met een enorme glimlach uit het water.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:25

Nee dat is zeker zo, maar toch... sowieso gaat mijn voorkeur toch uit naar gewoon warme wateren in tropisch gebied :+ :7 Maar misschien is dat omdat dat mijn enige duikervaring is en dat binnen mijn comfortzone ligt op dit moment :Y) Misschien dat ik ooit een x de drempel over durf te gaan.

Wat een apparaten/pakken zeg! Ziet er erg complex uit.

xSCWx
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:48

Hoi! Stille meelezer sinds kort :D
Gaaf om jullie foto's en uitrustingen te zien.
Ik ben zelf net begonnen en nu aan het oriënteren op duik uitrusting.
Ik twijfel tussen 2 BCD's, waarvan het grootste verschil is dat de een i3 technologie heeft. Aanrader of niet? Zoals ik het lees is het wel ideaal, maar ik hoor graag praktijk ervaringen :D

La Vie en Rose 

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 06:47

Wel aan een backplate+ wing gedacht? Dat moet je zeker eens proberen. En nee dat is niet voor technisch duiken.
Anders voldoet de eenvoudigste bcd. En koop hem zeker niet te groot. Zehebben mij een L aangesmeerd toen. Die was echt te groot. Ik heb er prima tot 50 m diepte mee gedoken, maar ik heb nu een M van marktplaats van 25 euro voor die paar keer dat ik een zwembadduikje maak.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

xSCWx
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 08:40

Ik heb inderdaad wel een backplate + wing overwogen maar ga toch liever voor een bcd. Die i3 doet voor jou dus niet zoveel?

La Vie en Rose 

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:09

xSCWx schreef:
Ik heb inderdaad wel een backplate + wing overwogen maar ga toch liever voor een bcd. Die i3 doet voor jou dus niet zoveel?

Ik zou voor standaard gaan. Dat kent iedereen, als je eens leent niet zoeken. Enz. Bij lucht dumpen kies ik zelf de plek waar ik lucht er uit laat.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Avelienvd

Berichten: 7222
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 03:10

Ik heb nu net 2 introductieduiken achter de rug

Hoop dat ik binnenkort de duikkeuring kan doen. Als ik daar groen licht krijg wil ik heel graag beginnen. Ben al helemaal enthousiast.

xSCWx
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 03:27

Gaaf he! Ga je bij NOB of Paddi cursus doen? Van de keuring hoef je niet teveel te verwachten hoor.
Bij mij staat het duiken momenteel op een laag pitje en ik merk dat ik dr afgelopen 2 zwembad duiken echt even van vooraf aan moet beginnen. Ik heb claustrofobie en ik krijg daar onder water ook last van, erg vervelend. Het was na wekelijks duiken over maar is nu weer terug (ik ben aan het wachten tot ik eindelijk de 1ster cursus kan starten)

La Vie en Rose 

Avelienvd

Berichten: 7222
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 11:24

NOB ga ik aan mee doen.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 18:35

Ik duik nog lekker door. Ben nog een weekje aan het grotduiken geweest. Vorige week solo gedoken en mijn bailout rebreather geprobeerd, dus met 2 rebreathers tegelijk onder water.
Vandaag sidemount CCR met een buddy. Ik zit al weer over de 200 duiken dit jaar.

Hier nog een paar foto's van het grotduiken eind oktober:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Luxorvalkje
Berichten: 1933
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 01:49

Super gaaf Germie!

Ik heb zelf veel problemen met kou (zelfs rond de evenaar draag ik een lang pak). Dat houdt me tegen om voor TEC te gaan.

Vorige week een aantal duiken in cenotes gedaan in Mexico. Samenvatting: relaxed -eerie - magisch

Tk: Harry Horse cap, witte rijbroek Eurostar (nooit gedragen in plastic), bruine broek eurostar, Blauwe broek met lederen zitvlak enkele keer gedragen. Kerstmuts

Avelienvd

Berichten: 7222
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 02:09

Wat moet ik me bij die duikkeuring voorstellen dan?

Gaaf germie!!

Luxorvalkje
Berichten: 1933
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 16:05

Avelienvd schreef:
Wat moet ik me bij die duikkeuring voorstellen dan?


Het kwam op mij over als ‘snel verdiend’.

Ik moest een aantal vragen beantwoorden
Bloeddrukmeting
Op- en afstappen op een opstapje (conditie)
In mijn oren gekeken
Longfunctietest (in een pijpje blazen)

Ik vergeet vast wat, maar voor mijn gevoel stond ik zo weer buiten.
(Buiten buisjes nooit wat bijzonders gehad)

Tk: Harry Horse cap, witte rijbroek Eurostar (nooit gedragen in plastic), bruine broek eurostar, Blauwe broek met lederen zitvlak enkele keer gedragen. Kerstmuts

xSCWx
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 16:43

Ik was binnen 20 minuten buiten (gelukkig wordt de €110 door mijn verzekeraar vergoed).
Hij keek naar mijn rug als ik bukte en bewoog, deed reflex oefening op de knie en elleboog (met hamertje), in oren kijken terwijl je je oren klaart, oogtest, longfunctie test (in een mondstuk in 1x zo hard mogelijk uitblazen). Gewicht en lengte meten, bloeddruk, hartslag meting. En de buik/organen voelen (geen idee waarom maargoed haha). Dat was het volgens mij wel. Je wordt al snel goedgekeurd heb ik het idee, tenzij je echt epilepsie oid hebt.

La Vie en Rose 

ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 20:23

Wij verblijven momenteel op zanzibar en hebben gisteren echt fantastisch gedoken!

Ik heb nog nooit zoveel vis gezien bij een koraal, en met een watertemp van 27 graden heerlijk vertoeft onder water.
Dus voor de duikers hier, mocht je nog een zon/duikvakantie willen doen, zanzibar is echt een aanrader!

Alejandro Z1+5 / Odin finalist Friesian Talent cup 2021 L1+3 / Dressuur Jurylid t/m M2

http://Www.beestachtiggoed.nl http://www.dutchbling.nl frontriemen en halsbanden!

Tyke

Berichten: 2267
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:24

Waar zit je op Zanzibar?


Avelienvd

Berichten: 7222
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:25

Gaaf! Klinkt super.

Heb volgende week mn keuring.
Kan met beetje geluk wetsuit overnemen. Alleen nog ff bekijken hoe die nou precies hoort te zitten qua wijdte

ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 20:28

Tyke schreef:
Waar zit je op Zanzibar?


We zitten in kiwenga en doken met one ocean. Deze brengt je met een boot naar eiland mnemba.

Alejandro Z1+5 / Odin finalist Friesian Talent cup 2021 L1+3 / Dressuur Jurylid t/m M2

http://Www.beestachtiggoed.nl http://www.dutchbling.nl frontriemen en halsbanden!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aliida, Ashleytjuhh, Bo_Y, ComscoreBot, Danache, fnpetter1990, GrapeshotBot, lientje80, Selina, SusanH, Vaiqua, verootjoo, XxLMMxX en 129 bezoekers