Paard wordt ingeslapen hoe vriendje laten wennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
annibel

Berichten: 1190
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Paard wordt ingeslapen hoe vriendje laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 19:16

Ik weet niet zo goed hoe ik het moet noemen, maar helaas wordt onze pony Spetter volgende week ingeslapen omdat ze steeds hoefbevangen is en het echt niet meer gaat..
Alleen nu is onze andere pony Faridah enorm aan Spetter gehecht, ze heeft heel erg verlatingsangst en is heel erg in paniek als Spetter weg is. We maken ons best wel zorgen hoe het met haar moet als Spetter er niet meer is. Ik heb altijd gezegd dat als Spetter er niet meer is Faridah misschien ook wel ingeslapen moet worden omdat zij niet zonder haar kan, maar dat vind ik een beetje oneerlijk, wat als ze het wel heel goed doet zonder Spetter..

We gaan haar sowieso afscheid laten nemen als Spetter is overleden en willen het lichaam laten liggen totdat niemand er meer geïnteresseerd in is.
Maar hebben jullie verder nog tips? Faridah komt absoluut niet alleen te staan, we hebben nog een shetlander waar ze nu ook al bij staat, maar daar is ze niet zo in geïnteresseerd.

Bedankt voor het lezen van mijn hele verhaal!

Als je met één vinger naar je paard wijst, wijzen er nog altijd 3 vingers naar jezelf.


SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Re: Paard wordt ingeslapen hoe vriendje laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:27

Wat een nare situatie. Alvast veel sterkte gewenst!

Mijn oude pony was ook enorm gehecht aan haar vriendin. Op advies van de dierenarts hebben we haar er tijdens het inslapen bij gelaten. Gewoon los in de ruimte. Dit is enorm goed gegaan.

Normaal was het altijd keihard hinniken als ze zonder de vriendin was, en druk langs het draad. Niks van dat alles gezien na het inslapen.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Paard wordt ingeslapen hoe vriendje laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:28

Wij hebben onze oude merrie naast de wei laten inslapen (echt 2 meter van de omheining af) terwijl haar mannen in de wei stonden. Af en toe kwamen ze kijken. Ook na het inslapen er nog even bij gelaten maar toen hadden ze het allang gezien. Geen moment onrustig of wat dan ook geweest.

Dus mocht de mogelijkheid er zijn zou ik zeker aanraden om het zo te doen dat haar vriend het kan zien.

Veel sterkte vast met het afscheid

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:29

Een vriendin heeft een tijdje geleden haar oudste hond laten inslapen, en de jongste was alleen ook erg onzeker en was erg gehecht aan de oudere. Ze hebben haar er ook bij gelaten wanneer de hond werd ingeslapen, en thuis was ze erg rustig eigenlijk. Volgens mij begrijpen dieren zoiets wel.

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

Zori

Berichten: 10
Geregistreerd: 22-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:34

Wat verdrietig van je paardje. |( sterkte alvast.
Toen het oude vriendje van mijn merrie overleed hebben we haar er ook bij gelaten. Ze heeft even geroken en liep toen zelf weg. Paardje is de volgende dag opgehaald. Helaas kon ze hem uit haar stal zien liggen en heeft ze hele dag lopen gillen. Toen ook bewust binnen gelaten. De volgende dagen was ze ook echt van slag. Uiteindelijk is dit vanzelf over gegaan na een weekje. Typische was dat de andere merrie die ook op stal staat geen enkele reactie heeft gegeven.

A home without a dog is just a house

AQHAProud

Berichten: 192
Geregistreerd: 07-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:35

De vriendin van mijn vriendin moest dat ook helaas laten doen,
Zij hebben het paard laten inslapen daarna het vriendje laten komen en afscheid nemen, de moeder van hem werd ook tegelijk ingeslapen en die likte een half uur lang aan haar hoeven. Nou zo heeft hij afscheid genomen van zijn vriend en moeder:)

AQHAProud

Berichten: 192
Geregistreerd: 07-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:35

Maar heel veel sterkte! |(

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:35

Pasgeleden bij ons ook een ouder paard nog ingeslapen, en de twee weidegenotjes daarvan daar heb ik echt niks aan gemerkt.
Terwijl ze echt met zijn drietjes aan elkaar gehecht waren, en altijd samen liepem

Mijn eigen pony heeft ook mee gemaakt at zijn weidegenootje overleed en daarvan had ik wel de eerste paar dagen het idee dat hij erg rustig was, hij stond toen helaas wel alleen.
Maar was absoluut niet ornustig ofzo

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:37

Wij hebben gisteren ons klein toppertje laten inslapen dit hebben we zonder paarden gedaan hebben we eventjes in stal gedaan.
En toch hebben ze dit zo gevoeld/ geroken.
Ze konden niet zonder elkaar en nu was zelfs dochter lief erg stil.

Na het inslapen hebben we haar eigelijk direct toegedekt (moeten 3 M aan straatkant liggen voor rendac en ze zelf verslepen zag ik echt niet zitten)

Paarden hebben we losgelaten ze zijn aan het hek gaan staan dochter heeft nog eens fel geblazen en dat was het.

Vandaag waren ze erg rustig helemaal uit hun normaal doen.

Wel zou ik aanraden om rendac op de hoogte te stellen.
Pony heeft nu 1 dag hier gelegen en kon eigelijk geen ramen open zetten of je rook de 'dode' geur verschrikkelijk gelukkig dat we rendac op de hoogte hebben gebracht anders is het 1-4 dagen dat het kan blijven liggen.

Verder wens ik je onwijs veel sterkte!

onderschriftloos .

annibel

Berichten: 1190
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 19:39

Ah al heel erg bedankt voor de reacties!
Goede tip om haar erbij te laten met inslapen, dit gaan we zeker overleggen met de dierenarts.
2 jaar geleden is mijn andere oude pony (leider van de kudde) overleden, we hebben alle paarden erbij gelaten toen hij in de wei lag. Ik vond het heel bijzonder om te zien hoe de paarden heel verschillend reageerden met afscheid nemen. De pony met verlatingsangst heeft het toen heel erg goed gedaan, maar nu is het anders omdat het om haar beste vriendin gaat..

Als je met één vinger naar je paard wijst, wijzen er nog altijd 3 vingers naar jezelf.

annibel

Berichten: 1190
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 19:41

sayenti schreef:
Wij hebben gisteren ons klein toppertje laten inslapen dit hebben we zonder paarden gedaan hebben we eventjes in stal gedaan.
En toch hebben ze dit zo gevoeld/ geroken.
Ze konden niet zonder elkaar en nu was zelfs dochter lief erg stil.

Na het inslapen hebben we haar eigelijk direct toegedekt (moeten 3 M aan straatkant liggen voor rendac en ze zelf verslepen zag ik echt niet zitten)

Paarden hebben we losgelaten ze zijn aan het hek gaan staan dochter heeft nog eens fel geblazen en dat was het.

Vandaag waren ze erg rustig helemaal uit hun normaal doen.

Wel zou ik aanraden om rendac op de hoogte te stellen.
Pony heeft nu 1 dag hier gelegen en kon eigelijk geen ramen open zetten of je rook de 'dode' geur verschrikkelijk gelukkig dat we rendac op de hoogte hebben gebracht anders is het 1-4 dagen dat het kan blijven liggen.

Verder wens ik je onwijs veel sterkte!


Jeetje ook heel veel sterkte dan nog!!
Gelukkig gaat het vriezen vanaf dit weekend, dus heb je minder last van die geur. We hebben vorige keer ook een dag van te voren gebeld en toen zijn ze een dag na het inslapen gekomen. Dus dat komt wel goed.
Bedankt voor de tip

Als je met één vinger naar je paard wijst, wijzen er nog altijd 3 vingers naar jezelf.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:42

Wij hebben destijds ook de andere pony's erbij gelaten. Waren dikke mik altijd, als we met 1 het bos in gingen, werden de andere 2 helemaal gek. Toen wij wegliepen (was midden in de nacht) lag hij nog in de wei. De andere pony's gaven toen 1 'gil' wat door merg en been ging. Was echt een gil van verdriet. Maar het was wel duidelijk dat hij nu weg was. Was heel bijzonder.

Sterkte!

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:46

Je hebt al veel tips gekregen :)

Misschien dat je de mogelijkheid hebt om aan wat Pulsatilla te komen? Elke homeopaat heeft dat wel, en het helpt erg goed bij emotionele dingen (ook verhuizingen e.d.). En anders iets van Bach druppeltjes oid voor wat extra ondersteuning.

Heel veel sterkte in elk geval :(:)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Athosje
Berichten: 99
Geregistreerd: 26-09-17

Re: Paard wordt ingeslapen hoe vriendje laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:57

Het laten zien helpt inderdaad. Heel veel sterkte!

Nadine_01
Berichten: 2
Geregistreerd: 12-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 16:23

Hey, een van mijn twee shetlandertjes is ook ingeslapen in december 2016. Ze waren onafscheidelijk maar ze was ziek. Ze stonden met hun tweeën in een stal. We hebben een andere stal opgestrooid en hun daar ingezet vlak voordat ze is ingeslapen. Mick heeft twee dagen bij haar gestaan om afscheid te nemen. Daarna hebben we hem teruggezet in de stal waar ze voorheen met hun tweeën stonden. Hier was dus ook nog haar reuk etc. Mick was duidelijk van slag. Heel erg down. We hebben heel veel gewandeld samen, gepoetst etc. Het heeft tijd gekost en ieder paard zal anders reageren maar het is heel belangrijk om het achtergebleven paardje veel aandacht te geven.
Té lang in de stal laten staan bij het lichaam is ook niet goed denk ik. Mick bekeek het lichaam namelijk ook niet echt. Ze is ingeslapen terwijl hij erbij was maar hij heeft rustig hooi staan eten en niet paniekerig gereageerd of iets. Hij zal zeker aan haar geroken hebben maar het is niet dat hij constant ermee bezig was zeg maar.
Het is inderdaad goed dat hij niet alleen komt te staan! Mick is ook binnen een maand terug naar de wei gegaan waar een ander shetje alleen stond en dit gaat super samen, tot op de dag van vandaag.
Sterkte met het verlies! Het is echt niet leuk maar knap dat je denkt in het belang van je paardje.

~"Nothing worth having comes easy"

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Paard wordt ingeslapen hoe vriendje laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 16:30

Alvast heel veel sterkte! Y;(
vorig jaar heb ik mijn oude merrie ook moeten laten inslapen en mijn ander paard had ook enorme verlatingsangst als ik met haar wegging, altijd heel hard hinniken en gaan rennen.
Na het inslapen ben ik haar gaan halen en 3 meter voordat we bij mijn ingeslapen paard waren bleef ze stokstijf staan met haar oren op mijn oudje gericht. Op dat moment zei de DA dat ze wist dat haar maatje overleden was. Ik heb haar toen losgelaten en ze is gaan snuffelen. Een paar minuutjes later is ze erlangs gaan liggen en na een halfuur was het goed voor haar en is ze vertrokken. Ze heeft nooit nog geroepen op haar omdat ze toen afscheid heeft kunnen nemen :)
als je dat zou willen zien heb ik hier ook nog een foto van, maar dat stuur ik liever via pb.

My happy place is at the barn :D

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 16:32

Het lijkt me niet helemaal tactvol om TS nu nog tips te gaan geven.

TS is alles goed gegaan?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

PippaElvira

Berichten: 4
Geregistreerd: 19-11-17

Re: Paard wordt ingeslapen hoe vriendje laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:59

Heel veel sterkte! ;( |(
Tips wil ik wel geven, maar je ik heb tips gelezen, waar je wel wat aan hebt denk ik :o

We vergeten je nooit Diba... {06-06-1996~07-01-2018}
(_)(_)(_)jes Pippa en Elvira

Monique1963

Berichten: 8560
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:22

EDIT sorry ik zie nu pas dat het niet meer actueel is. Alsnog veel sterkte.

Hi allereerst wat ontzettend rot voor je dat je paardje moet inslapen, maar wel dapper dat je deze beslissing neemt.

Ik heb zelf twee paarden moeten laten inslapen. Ik had een groepje van 3 waarvan de oudste Thor (28 jaar), binnen een paar uur overleed aan een gesprongen ader van binnen ergens. Toen heeft de dierenarts hem naar de regenboog geholpen. De andere twee een shetlanderruintje en een merrie van 1.45 Bubbles, waren helemaal gek van hem, vooral Bubbles was enorm aan hem gehecht. Zodra hij uit het zicht was, raakte ze in paniek.
Toen Thor overleden was hebben we hem in het land neergelegd bij het hek tot hij opgehaald zou worden. Dat heeft 4 dagen geduurd helaas. De andere twee mochten er van ons bij hetgeen hartverscheurende taferelen opleverde. Duwen met hun neus, krabben aan zijn lichaam, maar dat werd wel steeds minder naarmate ze begrepen dat hij niet meekwam.

Toen Thor eenmaal was opgehaald gingen ze nog wel telkens naar die plek. Maar tijd heelt alle wonden. Het leven gaat door en de natuur doet hen zoiets vergeten. Wel heeft Bubbles zeker nog een half jaar iedere ochtend als ze uit stal kwam vanuit de verte een paar minuten naar die plek staan staren, tot ook dat verdween. Langzaam vergaten ze het, of accepteerden ze het dat ze nog maar met zijn tweetjes waren.

Dat was in 2013. Dit jaar in maart hebben we Bubbles moeten laten inslapen vanwege ernstige artrose. We hadden nog Shadow en twee nieuwe paardjes er inmiddels bij. En hoewel Bubbles zich na het overlijden van Thor heel erg gehecht had aan Shadow, hij kennelijk niet aan haar. We hebben alle drie de paarden aan Bubbles laten snuffelen, maar ze keurde haar geen blik waardig en de dagen erna hebben we alleen gemerkt dat ze hun nieuwe rangorde een beetje moesten bepalen, maar ze hebben niet naar haar getaald. Ook bij haar duurde het 4 dagen eer ze opgehaald werd, ze heeft die dagen in het zicht van de andere drie paardjes gelegen, onder een zeil uiteraard, maar ze zijn er niet naar gaan kijken.

En ook nu ging het leven weer voor hen door. Dus de ene keer duurt het heel lang eer ze er aan wennen, en de tweede keer was er niets aan de hand.

Ik hoop dat mijn ervaring je kan helpen. Sterkte.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

annibel

Berichten: 1190
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 18:25

Allemaal heeel erg bedankt voor de tips! Sorry voor mijn late reactie, ik lig al 2 weken ziek op de bank.. :(
Het heeft allemaal een hele rare wending gekregen, 2 dierenartsen hebben gezegd dat ze weer hoefbevangen was en ze liep echt super slecht, ook dachten ze dat het hoefbeen gekanteld was. Omdat ze al veel beenblessures heeft gehad hebben we besloten dat we er niks meer aan zouden laten doen, maar vooral mijn moeder zat er heel erg mee en we hebben toch nog rontgenfoto's laten maken. Daaruit kwam dat het hoefbeen nog helemaal goed was. Toch zei de da inslapen, de afspraak was al gemaakt maar mijn moeder kon het gewoon niet, daarom hebben we nog een keer de smid laten komen.
Hij heeft haar beslag nogmaals aangepast en daar liep ze al een stuk beter door, hij heeft ook met die tang geknepen en ze reageerde nergens op!! We hebben ook nog een osteopaat erbij gehad, en ook die dacht niet aan bevangenheid! Ze zat echt helemaal vast, dus ze is los gemaakt en tot nu toe loopt ze echt zoooo goed!!
We hebben zelfs alweer een rondje over de weg gewandeld! We hopen natuurlijk dat het allemaal zo blijft gaan en we zijn ontzettend blij dat we niet meteen naar de da hebben geluisterd, die heeft het namelijk al vaker fout gehad bij een van onze paarden..

Nou nogmaals heeel erg bedankt allemaal, mocht het toch een keer moeten gebeuren heb ik echt veel aan jullie advies~

Als je met één vinger naar je paard wijst, wijzen er nog altijd 3 vingers naar jezelf.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Paard wordt ingeslapen hoe vriendje laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:35

Wat geweldig nieuws! Dat is een onverwachte wending, maar wel een prachtige.
(ik heb zelf nog geen week geleden mijn 30-jarige laten inslapen, maar we zaten niet met een situatie met een ander paard erbij).

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:38

Mocht je het ooit nog nodig hebben:
Hier 2 pony’s die 18 jaar samen gestaan hebben. Toen mijn merrie overleed in februari heb ik ruim 2 uur met hem bij haar lichaam gestaan. Op een gegeven moment ging hij grazen en liep weg. Neem de tijd voor het afscheid, ook voor jezelf, het verwerkt een stuk makkelijker als je jezelf ook de tijd geeft.

pinto_1

Berichten: 2541
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:43

Wat goed dat jullie toch nog foto's hebben gemaakt en het uiteindelijk deze wending heeft gekregen. En wat fijn dat je andere pony zijn maatje dus gewoon wat langer bij zich kan houden. +:)+

En ik zou een andere DA nemen... :\

strooigoed

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:51

Qua hoefbeenkanteling wil ik nog toevoegen dat foto's inderdaad anders kunnen uitwijzen dan de verwachting is. Bij mijn paard was dat andersom nl., de hoefsmid verwachtte niet al te veel kanteling, echter de kanteling bleek op de rontgenfoto's toch behoorlijk/fors. Ik ben toch blij dat ik foto's heb laten maken, die een duidelijk beeld gaven van de situatie, waarna ik heb besloten haar te laten gaan. (bij mijn paard speelde mede de hoge leeftijd een grote rol).

Super van je moeder dat ze foto's wilde zien!
Laatst bijgewerkt door stefje op 21-11-17 19:27, in het totaal 3 keer bewerkt


LibertyLucky

Berichten: 964
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:51

Wat een goed nieuws
Ik hoop dat je nog wat jaartjes mag genieten saampjes!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Claudia1993_, GoogleAdsense en 11 bezoekers