Ierland, van Dublin naar Galway

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Ierland, van Dublin naar Galway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 18:01

Hallo,

Ik en mijn vriend vliegen op 28 december naar Ierland. Wij willen dan in een week tijd van Dublin naar Galway reizen langs de kust, en dan via Galway terug naar Dublin via het binnenland.

Ierland ben ik nog nooit geweest, maar heb wel begrepen dat er langs deze kustweg genoeg te zien is. Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van bokkers, en dan vooral of jullie nog overnachting tips hebben. Wat zijn de mooiste plekken om te overnachten?

10/30

[FK] [FOTO] Naakt detail (18+) [ITP] Forsyte Saga (v. Ferrango) van krielkip tot trotse pauw!
Always be yourself unless you can be a unicorn then always be a unicorn <3


lideli

Berichten: 2439
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Ierland, van Dublin naar Galway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:04

Ik hou van Ierland <3

Glendalough/Wicklow Mountains kan ik je sowieso aanbevelen. Je kunt daar verschillende wandeltochten doen, niet erg moeilijk maar wel mooi.

Misschien is een bezoekje aan de Irish National State Stud ook wel iets voor je :)

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Ierland, van Dublin naar Galway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:37

Wicklow mountains!

Ik ben een weekendje in Dublin geweest met sightseeingtour van Paddy Wagons. En dat smaakte zeker naar meer! We zijn toen ook bij Johnnie Fox's Pub geweest. Ook echt een aanrader!

Ik lees verder nog even mee, want ik wil heel graag nog eens terug voor langer met mijn vriend.


Berdien

Berichten: 64499
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Ierland, van Dublin naar Galway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:07

Oeh, een week is wel kort om langs die route echt veel te zien. Van Galway terug naar Dublin kost je maar een paar uur, maar de kustroute biedt zoveel moois! Alleen al de ring of Kerry, Cliffs of Moher, Galway zelf (ik heb daar een half jaar gewoond) en rondom Dublin kun je ook genoeg zien. Dat wordt keuzes maken :))

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Sani

Berichten: 27356
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Ierland, van Dublin naar Galway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 21:24

Ik ben in 2015 van Dublin naar Galway gereden, van Galway naar Cork en vervolgens terug naar Dublin. Wat ik heel leuk vond toen was tussendoor ergens een plaatsje uitzoeken en daar rondkijken. Sowieso is er zo ontzettend veel te zien!
cliffs of moher zeker doen!
Beetje uit de route wellicht, maar in Kilkenny ligt een super leuk kasteel!

Temple Bar en Bad Ass Cafe in Dublin moet je zeker heen!

Ik verkoop mijn (bijna) nieuwe Canon 70D (-3000 clicks), 50mm 1.4, 70-200 2.8 L USM. Stuur me een pb bij interesse!

Datjaa

Berichten: 1869
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: California, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 21:53

Ik ben afgelopen zomer ook naar Ierland geweest, wat een fantastisch land!
Een week is wel erg kort om de hele kust langs te gaan.
Wij zijn van Dublin naar Galway via het binnenland gegaan. Daarna van Galway langs de kust naar Cork. En van daar via de snelweg naar Dublin terug. Dus we hebben het zuidwesten bekeken, en daar al een week voor nodig gehad!

De Conor Pass naar Dingle was erg mooi, Dingle vond ik een erg leuk plaatsje, Killarney National Park, en verder gewoon the Wild Atlantic Way volgen, komt je genoeg moois tegen!

Edit: Castlerosse Hotel in Killarney vind ik een echte aanrader
Laatst bijgewerkt door Datjaa op 21-11-17 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

¤ You can close your eyes
for things you don't want to see,
but you can't close your heart
for things you don't want to feel ¤

.
http://www.bokt.nl/tools/timeout.php
♡♥♡♥♡♥ ~Ovide~ ♥♡♥♡♥♡
Sinds 29-11-2015 van mij <3

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Ierland, van Dublin naar Galway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 21:55

Ik heb een tijd in Dublin gewoond, ik ben nog steeds verliefd op die stad.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

paljaslaura

Berichten: 2741
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 21:59

Inderdaad de wild atlantic way! Hele mooie route. Cliffs of moher zoals al genoemd is en het plaatsje Dingle zijn fantastisch. En gewoon rijden door de natuur daar vond ik al helemaal prachtig. Het is er zo leeg!

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-17 11:38

Thanks voor alle tips so far! Over de afstand, ik heb google maps er bij gehouden, en ik vond het wel meevallen.. Maar ja op papier lijkt het altijd sneller :j

Dit is wat ik nu op papier heb, en dan heb ik nog 2 dagen over aangezien we de 4e in de avond pas terug vliegen :')

28-12: Aankomst Dublin 12 uur in de middag, overnachting Dublin
29-12: Reis naar Kilkenny (1.5 uur), daarna overnachten in Waterford (40 min).
30-12: Waterford naar Cork (2 uur), daarna overnachten in Baltimore (1.5uur)
30-12: Baltimore naar Killarney (2 uur), daarna overnachten in Dingle (1 uur)
31-12: Dingle naar Limerick (via Listowel, 2.5 uur), daarna overnachten + oud en nieuw in Doolin (1.5 uur)
01-01 Doolin naar Cliffs of Moher (12 min), daarna naar Galway (1.5 uur) en daar overnachten
02-01 Galway naar Dublin (2.5 uur)

Zie nu dat ik de ring van Kerry nog mis, die rijden kost ongeveer 3 uur, dit lijkt mij wel erg mooi dus dan zou een extra overnachting in Killarney een optie zijn. (nog maar 1 dag te vullen :+ )

De Irish state stud lijkt mij prachtg, maar dan moet ik wel mijn vriend nog overtuigen ;)
De laatste dag in Dublin kunnen we misschien de Mountains nog wel in, we houden beide wel van niet te moeilijke maar mooie wandeling :)

Hoe lijkt dit plan jullie? Heb ik dan de echte mooie plekken gezien? Of zouden jullie het compleet anders doen?

10/30

[FK] [FOTO] Naakt detail (18+) [ITP] Forsyte Saga (v. Ferrango) van krielkip tot trotse pauw!
Always be yourself unless you can be a unicorn then always be a unicorn <3

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Ierland, van Dublin naar Galway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:11

Ziet er op zich wel prima uit, maar ik zou niet teveel hangen aan die tijden, je bent waarschijnlijk het dubbele of driedubbele kwijt.
Zelf zou ik alleen Limerick overslaan en inderdaad de ring of Kerry doen.

Het is een mooie route, wel veel in de auto, maar blijft natuurlijk prachtig en dan zie je ook veel.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Ierland, van Dublin naar Galway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:16

In Ierland reken ik dat je ongeveer een minuut kwijt bent per km. Dus 100km is 100 minuten (tov 60 in NL)

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Sani

Berichten: 27356
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Ierland, van Dublin naar Galway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:31

Denk aan geld voor de tol!

Ik verkoop mijn (bijna) nieuwe Canon 70D (-3000 clicks), 50mm 1.4, 70-200 2.8 L USM. Stuur me een pb bij interesse!

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 09:54

Sani schreef:
Denk aan geld voor de tol!


Dat is wel een goeie inderdaad, thanks!

Waarom zou je Limerick overslaan Kaatje? Geen mooie stad?

10/30

[FK] [FOTO] Naakt detail (18+) [ITP] Forsyte Saga (v. Ferrango) van krielkip tot trotse pauw!
Always be yourself unless you can be a unicorn then always be a unicorn <3

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:33

In Ierland gaat alles een beetje langzamer en op veel plaatsen zijn de wegen ook niet geschikt om hard op te rijden :). Bovendien is de sfeer van het land ook niet erg haastig. Van Dublin naar Waterford ben je al een halve dag onderweg. Je rijdt dan veel prachtige plekken voorbij (http://www.dirl.com/kildare/castledermo ... -lodge.htm).

Killarney is best de moeite waard om 2 dagen te blijven en het national park is prachtig voor een wandeling, fietstochtje of ritje te paard. Het dorp is erg op toeristen gericht en daardoor zijn er heel erg veel prima plekken om te overnachten. Als je budget een beetje aardig is, dan kan ik je deze prachtige plek aanraden: https://www.lakehotelkillarney.ie/ . Vanuit het hotel loop je direct het park in. Verstopt in het park ligt een klein theehuisje met een heleboel geschiedenis (http://www.killarneynationalpark.ie/visit/dinis-cottage) . Vanaf daar is het niet ver meer naar de waterval.

ravellie

Berichten: 3071
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:36

Lijkt mij een geweldige reis, maak maar veel foto's :o

Forbiddenpie

Berichten: 583
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Dublin, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:47

Als je de tijd hebt kan ik je de Cliff walk in Howth ook aanbevelen, soort van klein schiereilandje in Noord Dublin. Ik ga er vaak heen met de hond, zeker de moeite waard. Of anders Killiney Hill in Zuid Dublin. Beide geven namelijk een prachtig uitzicht over de omgeving.

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:52

Ik vond Limerick de meest oninspirerend van onze hele reis.

Killarney is inderdaad een leuke plaats. Toeristisch maar daardoor veel restaurantjes en pubs. Gezellig.

maaikemuis
Berichten: 5272
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Ierland, van Dublin naar Galway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:59

Met dit tijdschema gaat het niet lukken, been there, done that! Ik denk echt dat je keuzes moet gaan maken. Deze route heb ik 2 weken over gedaan (met Kerry erbij) en dat was net aan genoeg. Tenzij je niet uit de auto stapt en niet verder dan 15 minuten loopt vanaf de parking.

Limerick zou ik ook overslaan, er zijn weinig plekken die meer depressief maken...

Ik ben verliefd geworden op de omgeving van Galway. Het plaatsje zelf is heerlijk, de cliffs of Moher prachtig (je kunt ook een hele mooie wandeling langs de kliffen maken), de Burren is een surrealistisch gebied en de grotten daar zijn bij slecht weer wel leuk. Ik kan me er een week lang prima vermaken. Hetzelfde geldt voor de Ring of Kerry.

fohadie
Berichten: 4290
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 11:18

Wat leuk, een nieuw Ierland topic!ik zat te twijfelen of ik een nieuw topic zou openn, dat hoeft nu dus niet meer. :+

Ik vlieg ook 28 dec. Naar Dublin, en kom een uur eerder aan. Ik blijf 5 dagen in Dublin, wil er zoveel doen en heb al voor veel dingen kaarten. Ook ben ik benieuwd naar Oud en nieuw in Dublin. Helaas schijnt er geen vuurwerk te zijn, wel een lichtjesroute zoals Amsterdam als ik het goed heb gelezen. Weet iemand waar je in Dublin het beste kan zijn tijdens Oud en nieuw? Wat is de leukste plek en word er behalve het licht en akrobatenfestival en muziekfestival nog iets anders georganiseerd? Ik kan nl alleen een oudere site vinden als ik op Oud en niuew 2017-2018 zoek. Je wordt doorgeschakeld naar de site van een paar jaar terug..

Forbiddenpie

Berichten: 583
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Dublin, Ierland

Re: Ierland, van Dublin naar Galway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 11:21

Er is wel gewoon vuurwerk tijdens oud en nieuw hoor, waarschijnlijk alleen niet professioneel afgestoken als je dat bedoelt. Maar het zal zeker 2 a 3 uur knallen met prive vuurwerk. Qua events heb ik alleen niet gek veel info helaas.

fohadie
Berichten: 4290
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 11:35

Forbiddenpie schreef:
Er is wel gewoon vuurwerk tijdens oud en nieuw hoor, waarschijnlijk alleen niet professioneel afgestoken als je dat bedoelt. Maar het zal zeker 2 a 3 uur knallen met prive vuurwerk. Qua events heb ik alleen niet gek veel info helaas.



Wel vuurwerk? Ik had begrepen dat het sinds twee jaar verboden is, en de vuurwerkshow afgeschaft was. Ik ben dol op (sier)vuurwerk, dus hoop toch wat te kunnen zien.

Forbiddenpie

Berichten: 583
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Dublin, Ierland

Re: Ierland, van Dublin naar Galway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 11:59

Nou vorig jaar waren de knallen intens en deze halloween duurde het toch ook een uur of drie voordat het weer stil was. Geloof dus dat het verbod niet al te nauw gehouden wordt. Weet echter niet hoe het in de binnenstad is, zou kunnen dat ze daar strenger controleren. Ik woon in een buitenwijk van Dublin en daar wordt het nog gewoon gebruikt.

fohadie
Berichten: 4290
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:12

Forbiddenpie schreef:
Nou vorig jaar waren de knallen intens en deze halloween duurde het toch ook een uur of drie voordat het weer stil was. Geloof dus dat het verbod niet al te nauw gehouden wordt. Weet echter niet hoe het in de binnenstad is, zou kunnen dat ze daar strenger controleren. Ik woon in een buitenwijk van Dublin en daar wordt het nog gewoon gebruikt.



Dank voor je antwoord! Ondanks dat ik het doodeng vind, kijk ik graag naar siervuurwerk en het hoort er voor mij gewoon bij. Maar ik zal het topic van TS nu niet meer vervuilen, en zal vanaf nu meelezen.

Aan TS: ik ben 10 jaar geleden naar Ierland geweest voor een paardrijvakantie en kan me vooral de Cliffs of mohere bij zonsondergang herinneren. Die was prachtig!

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 10:58

TS is inmiddels weer terug neem ik aan. Ik vraag me af hoe jullie het gehad hebben en is het allemaal gelukt zoals jullie van plan waren?

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-18 11:27

Het was echt prachtig!

Dit is de route geworden:

Afbeelding

We zijn gestart in Dublin, maar vonden daar weinig aan. Je ziet de oude gebouwen nog wel, maar zoveel Amerikaanse merken en schreeuwende etalages!
De dag erna zijn we naar de Wicklow mountain gereden en daar gewandeld, prachtig! Daarna zijn we doorgereden naar Waterford en hebben we onze eerste 'Klifjes" gezien bij de vuurtoren.
Vanuit Waterford door gereden naar Ardmore waar een gave klifwandeling is. Deze kliffen waren al een stuk hoger en stijler!
In Cork hebben we alleen de gevangenis uit de 19e eeuw bezocht, de stad trok ons verder totaat niet dus vanuit de gevangenis door gereden naar Kinsale voor een visje en vervolgens overnacht in Goleen.

En daar in Goleen, in een caravan boven op een heuvel terwijl het stormde en de caravan aan alle kanten stond te schudden en we alleen kaarslicht hadden ben ik ten huwelijk gevraagd *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

De volgende dag de ring of Bearra gereden en een klein stukje van de ring of Kerry, om in Ballybunnion in een super luxe ouderwets hotel oudjaars avond te vieren.

Daarna zijn we heel onlogisch een stuk terug gereden richting Dingle, daar wilden we toch graag nog even kijken. In Dingle het aquarium bezocht en het schier eiland rond gereden. Vervolgens overnacht in Tralee.

De volgende dag vanuit Tralee richting de Cliffs of Moher, en hoewel we de hele vakantie prachtig weer hadden met zo nu en dan een buitje heeft het deze dag de hele dag geregend :( Maar we hebben de kliffen bezocht, het was prachtig ook al konden we niet optimal van het uitzicht genieten. Na een verkleed partij in de auto om droge kleren aan te trekken via de Burren naar Ballyhaunis gereden. Burren hebben we alleen even vanuit de auto gezien, we waren nog erg koud en geen zin om weer nat te worden.

Volgende dag toen het weer droog was besloten via de Burren naar Kilkenny te rijden. in de Burren nog een grot bezocht en een roofvogel centrum waar we zelf mochten vliegen met een arend en uiltje (voordeel van buiten het toeristen seizoen, was lekker rustig dus kregen deze kans :) )

Dag erna het prachtige kasteel van Kilkenny bezocht en nog een klein stukje terug gereden om de Rock of Cashel te bezoeken, ook enorm indrukwekkend! En vanuit daar terug naar Dublin en naar huis!

Eigenlijk hebben we alles gezien wat we hadden bedacht behalve Galway, omdat we toen de keuze hebben gemaakt dat we liever nog een stuk natuur wooden zien ipv een stad. Galway komt de volgende keer als we het noorden gaan bezoeken :)

10/30

[FK] [FOTO] Naakt detail (18+) [ITP] Forsyte Saga (v. Ferrango) van krielkip tot trotse pauw!
Always be yourself unless you can be a unicorn then always be a unicorn <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnnetteFlame, Dorella_L, Flux, gigil, Mitch_Beauty, Paardje02, Sanne_zepp en 95 bezoekers