Peewee kattenbak wordt genegeerd, hellup!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Caballo77

Berichten: 472
Geregistreerd: 19-10-05

Peewee kattenbak wordt genegeerd, hellup!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 09:42

Even een korte situatieschets. Twee katten in huis; een volwassen poes en een katertje van 4 maanden. Drie kattenbakken op verschillende rustige plekken in huis. Omdat vooral meneer de kater de kattenbak beschouwt als een ballenbak en het grit er, voor mijn gevoel, met pootjes vol uit schept, ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. Uiteindelijk uitgekomen bij de Peewee kattenbak. Ik heb nu twee Peewee bakken staan en een bak met het normale grit. De Peewee bakken worden genegeerd. Whiskers, het kitten, gaat er wel een kijkje in nemen, maar daar houdt het ook mee op. Mila gaat ook voorzichtig een kijkje nemen, maar gaat er niet op. Iemand tips om de overgang naar de Peewee te vergemakkelijken? De ene gritbak ook maar vervangen door een Peewee? Gewoon nog even geduld hebben? Heeft een bokker nog een gouden tip voor me?!


QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Re: Peewee kattenbak wordt genegeerd, hellup!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 09:48

Mijn kat wou helaas ook niet op de peewee dus die is bij mij weer grit geworden. Jammer want vind het een handig systeem. Heb dus helaas geen tips voor je maar wel dezelfde ervaring.

V i d a l & R i e n a & D i a n a & T i a l d a & Y l d a u

Zinzi_jewel

Berichten: 8786
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 09:49

Geen idee wat een peewee bak is.
Maar je katten zijn duidelijk niet blij ermee.
Kun je er geen grit in mixen ofzo

Chasing Dreams

Selina

Berichten: 14269
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Peewee kattenbak wordt genegeerd, hellup!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 09:55

Ik heb de peewee vorige week gekocht en mijn kat heeft hem nog geen seconde aangeraakt. Ik hoop ook op de gouden tip :+

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

fleur_yen

Berichten: 1523
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Peewee kattenbak wordt genegeerd, hellup!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:01

Geen ervaring mee, maar hebben ze al wel in de gaten dat het hun nieuwe wc is, of ruikt ie nog te nieuw zegmaar? Ik zou denken om misschien wat viezer grit in de onderbak te doen, dat het hetzelfde ruikt als de andere kattenbak. En anders een tijdje als normale kattenbak gebruiken hoe ze het kennen, en dan gaan mengen met de houtkorrels misschien?

I'm not impossible, just a bit unlikely - the Doctor

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:16

QueenE schreef:
Mijn kat wou helaas ook niet op de peewee dus die is bij mij weer grit geworden. Jammer want vind het een handig systeem. Heb dus helaas geen tips voor je maar wel dezelfde ervaring.

Hier ook, heb het tot in den treure geprobeerd. Achteraf zonde van t geld want ze weigerden alle 3 pertinent.


Zinzi_jewel

Berichten: 8786
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Peewee kattenbak wordt genegeerd, hellup!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:24

Heb even Google gebruikt
Wat zou 't voordeel moeten zijn van de houtkorrels?
Ik gebruik bio katten grit in een XXL kattenbak
Ben blij dat beide ze nu God gebruiken
Want mijn rooie poes heeft lange tijd overal gepiest en langs de bak gepoept
Werd er zot van.
Zou ook niet durven wisselen nu

Chasing Dreams

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:26

In de onderbak oud ondergepiest grit doen en boven in een drol doen. Dan de oude bak weghalen. Hier vonden ze hem vanaf t begin gelijk prima. Zelfs de zwerver.

Zinzi; houtkorrels zijn niet direct het voordeel, het systeem is het voordeel. Pies komt met uit elkaar gevallen hout in de onderbak zodat verschonen makkelijker en sneller is.
Daarnaast is het super zuinig in gebruik. Ik gebruik zelf alleen de peeweekorrels niet maar gewoon de korrels van de cranenbroek

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:36

Wat ik heb gedaan is eerst een tijd houtkorrels gebruiken in een gewone kattenbak.

Ik zou in jouw geval 1 peeweebak laten staan en twee gewone bakken neerzetten. In het begin strooide ik telkens wat houtkorrels bovenop het grit zodat ze konden wennen aan de korrels. Het grit vulde ik niet meer aan en de houtkorrels wel, zo werd de vulling steeds meer houtkorrel. Het is een beetje een gedoe, ook met schoonmaken maar bij mijn katten heeft het goed gewerkt.

Na een paar weken/maand heb ik de gehele vulling vervangen voor houtkorrels. Toen dat goed ging heb ik de bakken vervangen voor peewee-bakken.

koeien op de weg...

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Peewee kattenbak wordt genegeerd, hellup!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:41

De mijne konden ook kiezen tussen Peewee en bak met grit. Peewee bleef ongebruikt. Toen heb ik de bak met grit weggehaald en ‘moesten’ ze wel.

Ik was zelf ook niet laaiend enthousiast over Peewee. Gebruik de Peewee nu met grit erin. ;-)

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:47

Ik heb 2 kittens waarvan 1 (de kater)de peeweebak in eerste instantie min of meer accepteerde en ineens niet meer,ik heb er 2 staan. Ik heb toen de binnenbak eruit gehaald grit erin gedaan en daarna in een week of 4, telkens wat meer korrels en minder grit, vervolgens het grit op de bodem laten liggen binnenbak er weer in, klein handje korrels erin op de binnenbak (echt zo weinig dat het eigenlijk niet de moeite was) en daarna hem telkens erin gezet ('s ochtends bij het opstaan) en uitgebreid geprijsd als hij een plasje deed.Om vervolgens de korrels van de binnenbak na het schoonmaken te verhuizen naar de bodem van de bak en in de binnenbak iets meer schone korrels erin. Hij accepteert de korrels nu wel maar moet echt maar een heel klein laagje erin doen zodra ik er te veel korrels in doe dan gaat hij er weer niet in. De poes(zijn zusje)heeft vanaf het begin de peewee gewoon geaccepteerd.

Niets gebeurt toevallig. Je komt niet per ongeluk op een podium te staan met twintigduizend mensen voor je.....-Bono

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Peewee kattenbak wordt genegeerd, hellup!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:54

Zijn je oude kattenbakken ook open van de bovenkant?

:+

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:05

Wij hebben voor onze kittens zowel een bak met grit en een Peewee. De Peewee gingen ze de eerste dagen wel uitgebreid in graven, om vervolgens naar de andere bak te lopen en daar hun behoefte te doen. Maar na een paar dagen gingen ze 'm gebruiken.

Ik heb wel eerst over de houtkorrels grit gegooid, en dat langzaam maar zeker met het schoonmaken steeds meer eruit gehaald.

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

Caballo77

Berichten: 472
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 11:11

miramii schreef:
Zijn je oude kattenbakken ook open van de bovenkant?

Ook de oude bakken zijn dicht en van ongeveer hetzelfde formaat. De Peewee bakken zijn iets ruimer.

Caballo77

Berichten: 472
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Peewee kattenbak wordt genegeerd, hellup!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 11:17

Wow wat een reacties en tips al. Bedankt allemaal! Hopelijk gaan de twee boefjes de Peewee bakken toch ooit accepteren. En ach ja, de nieuwe bakken staat in ieder geval beter in het interieur dan de oude bakken :D .

Ik ga de tips eens uitproberen. Straks maar wat oud 'gebruikt' grit in de nieuwe bakken. En grit met houtkorrels gaan mixen. Eens kijken of ik de baasjes kan gaan overtuigen.

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Peewee kattenbak wordt genegeerd, hellup!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:21

Ik heb de peewee bij vrienden gezien en die kater ging er ook slecht op. De houtkorrels zijn grof en zwaar dus het graaft niet zo lekker. Ik vind dat je met de peewee moet schudden en zie het voordeel qua werk niet. Misschien de geur.... Ik zou die andere bak weghalen. Als ik hier 1 bak verschoon met schoon grit gaan ze ook allemaal daarop dus zolang ze keuze hebben kiezen ze de fijnste.

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:23

Haal wat ontlasting en grit met urine uit de andere bak en doe dit in je nieuwe bak.
Mocht dit niet helpen, dan blijft de mogelijkheid om een kat samen met de nieuwe bak op te sluiten in een kleine ruimte, zodat ze min of meer gedwongen worden op de nieuwe bak te gaan.

It’s a little bug… Security! Can you get this bug? I don’t want anybody to step on it. Don’t kill it though… DON’T KILL IT!

Moed is voorwaarts vluchten

Jis_

Berichten: 11568
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:27

Druk je platte hand er maar eens in, het prikt. Mijn Coon was het al gewend bij de fokker, + gewone gritbakken, maar toch gaat ze er niet graag op. De ander gaat er echt niet op.

Prachtig systeem voor ons maar niet echt fijn voor de kat, al zijn er wel katten die er genoegen mee nemen.

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Caballo77

Berichten: 472
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 11:28

Ja ik heb ook geen idee of het project Peewee gaat slagen hier. Ik ga de tips in ieder geval proberen. Ach ja in het ergste geval gaan het niet lukken met de houtkorrels. Dan haal ik de tussenbodem weg en gaat er grit in. Maar dan heb ik in ieder geval nieuwe kattenbakken :D .

Jis_

Berichten: 11568
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:29

Zonnetje81 schreef:
Ik heb de peewee bij vrienden gezien en die kater ging er ook slecht op. De houtkorrels zijn grof en zwaar dus het graaft niet zo lekker. Ik vind dat je met de peewee moet schudden en zie het voordeel qua werk niet. Misschien de geur.... Ik zou die andere bak weghalen. Als ik hier 1 bak verschoon met schoon grit gaan ze ook allemaal daarop dus zolang ze keuze hebben kiezen ze de fijnste.


Grootste voordeel van de peewee korrel is geen tot bijna geen uitloop. Ik gebruik nu cats best eco plus en dat is echt drama wat betreft uitloop maar verder fijn spul voor de katten.

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:32

Zonnetje81 schreef:
Ik heb de peewee bij vrienden gezien en die kater ging er ook slecht op. De houtkorrels zijn grof en zwaar dus het graaft niet zo lekker. Ik vind dat je met de peewee moet schudden en zie het voordeel qua werk niet. Misschien de geur.... Ik zou die andere bak weghalen. Als ik hier 1 bak verschoon met schoon grit gaan ze ook allemaal daarop dus zolang ze keuze hebben kiezen ze de fijnste.

Wij hebben er hier twee en die ervaring heb ik dus echt niet. Mijn vader en zus hebben ze ook en ook die ervaren het niet. Tenzij we ''te laat'' zijn met schoonmaken. Wel vallen de korrels van de cranenbroek fijner uit elkaar vind ik. En nog eens stukken goedkoper. Vind dit toch wel echt vele malen makkelijker dan al dat klontervormend spul wat ik heb gehad. Dit is veel zuiniger, goedkoper en makkelijker..

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Jis_

Berichten: 11568
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:32

Caballo77 schreef:
Ja ik heb ook geen idee of het project Peewee gaat slagen hier. Ik ga de tips in ieder geval proberen. Ach ja in het ergste geval gaan het niet lukken met de houtkorrels. Dan haal ik de tussenbodem weg en gaat er grit in. Maar dan heb ik in ieder geval nieuwe kattenbakken :D .


Heb ik ook gedaan, zijn mooie bakken.

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Caballo77

Berichten: 472
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 11:44

kiwiwitje schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ik heb de peewee bij vrienden gezien en die kater ging er ook slecht op. De houtkorrels zijn grof en zwaar dus het graaft niet zo lekker. Ik vind dat je met de peewee moet schudden en zie het voordeel qua werk niet. Misschien de geur.... Ik zou die andere bak weghalen. Als ik hier 1 bak verschoon met schoon grit gaan ze ook allemaal daarop dus zolang ze keuze hebben kiezen ze de fijnste.

Wij hebben er hier twee en die ervaring heb ik dus echt niet. Mijn vader en zus hebben ze ook en ook die ervaren het niet. Tenzij we ''te laat'' zijn met schoonmaken. Wel vallen de korrels van de cranenbroek fijner uit elkaar vind ik. En nog eens stukken goedkoper. Vind dit toch wel echt vele malen makkelijker dan al dat klontervormend spul wat ik heb gehad. Dit is veel zuiniger, goedkoper en makkelijker..


Welke korrels van de cranenbroek gebruiken jullie? Stel het Peewee project gaat ooit toch slagen, dan kan ik deze korrels ook eens gaan proberen.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Peewee kattenbak wordt genegeerd, hellup!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:47

Volgens mij heeft de cranenbroek maar 1 soort houtkorrel.. :) Nu in de aanbieding voor 3.20 voor 20 liter. Normaal 3,95 voor 20 liter.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Peewee kattenbak wordt genegeerd, hellup!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 13:51

Je kan inderdaad wat oud grint en ontlasting in de peewee leggen, mocht dit niet werken dan kun je de bak met een klein beetje chloor schoonmaken. Ik heb gehoord dat katten daar dan juist over willen plassen.

Hier accepteerde mijn kat de peewee gelijk met gewone houtkorrels van de Tuinland en als je het goed bij houdt en je kat accepteert het, dan is het systeem erg fijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, nikia, Toffeltje en 104 bezoekers