Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:03

Ik vind dit zo leuk om te zien... Maar mijn pony (merrie) vind ik lastig te motiveren.
Een voorbeeldje iets targetten: Ze word beloond en krijgt een snoepje, maar na 2x is alles om haar heen gewoon interessanter en gaat ze bezig met haar normale bezigheid, overzicht houden.

Wie weet vind ik nog wat om een beginnetje te kunnen maken, denk namelijk dat als ze eenmaal begint het toch wel erg leuk vind om te spelen.

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!


Kaatje_S

Berichten: 1003
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 00:43

Indestal schreef:
Als beloningen maar niet met snoep is, daar sta ik niet achter, sommige paarden worden dan heel zoekerig en zelfs ongeduldig tot boos als ze het ruiken maar niet krijgen....

Belonen met druk weghalen vind ik natuurlijker, doet een meerdere in een kudde ook. Dan ben je leider ipv vriend met snoeppot.

Overigens denk ik wel dat je speelse enigszins intelligente paarden moet hebben..vind het wel leuk allemaal ge zien hoor! Leuke bezigheid voor paard ook.


Dan kan je beter niet aan intrinzen beginnen, want het gaat juist om beloning toevoegen (door clicker en lekkers) en niet niet om druk, release en leiderschap. Het schooien kan in het begin even toenemen, maar als je consequent bent zal het ook weer afnemen.

Ik zou zeggen, begin eerst met het e-book te lezen :-)

kwii schreef:
Ik vind dit zo leuk om te zien... Maar mijn pony (merrie) vind ik lastig te motiveren.
Een voorbeeldje iets targetten: Ze word beloond en krijgt een snoepje, maar na 2x is alles om haar heen gewoon interessanter en gaat ze bezig met haar normale bezigheid, overzicht houden.

Wie weet vind ik nog wat om een beginnetje te kunnen maken, denk namelijk dat als ze eenmaal begint het toch wel erg leuk vind om te spelen.


Ik dacht ook dat ik het targetten eerst nog langer moest doen dan alleen het aanleren op dag 1, maar iemand gaf juist als tip dat niet te lang te gaan doen (juist vanwege kans op saaiheid) en gewoon echt te beginnen zodra ze de clicker snappen

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 01:02

Het maakt op mij sterk de indruk van "oude wijn in nieuwe zakken"....

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 08:54

Kaatje_S schreef:
Ik dacht ook dat ik het targetten eerst nog langer moest doen dan alleen het aanleren op dag 1, maar iemand gaf juist als tip dat niet te lang te gaan doen (juist vanwege kans op saaiheid) en gewoon echt te beginnen zodra ze de clicker snappen


Ik volg je even niet. Bedoel je dat ik het niet te lang achter elkaar aan moet doen?
Want het gaat zo: Ze snapt wat er bedoel word doet het 2x en dan verliest ze interesse. Dat is nog minder als 3 minuten hihi. Ze snapt de clicker trouwens goed, daar heb ik met haar eerder mee gewerkt.

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 09:03

annebe schreef:
Zijn er al mensen die echt iets bereikt hebben met hun introverte paard (ijslander)?

Zelf heb ik net 2 weken een zeer introverte ijslandse merrie, die zelfs door de wei heen sjok.

Ik ben nog niet echt bekend met dit soort extreme introverte paarden.


Ik heb intrinzen getest bij al mijn paarden. 1 daarvan is heel extrovert en pakt het heel goed op. Nog een andere is dan weer heel introvert en rillerig, maar doet het ook heel makkelijk allemaal. En dan heb ik er nog eentje die heel introvert is en nogal "emotieloos en autistisch lijkt". Die bakt er eigenlijk niks van :') hij was eerst al bang van de clicker, maar dat is gelukkig voorbij. Maar hij is gewoon te "beleefd" en rustig om zelf dingen te gaan aanbieden. Ik heb hem nu zover dat hij aan een poolnoodle durft te snuffelen. Maar knabbelen of met zijn voet erop kappen zit er echt niet in. Dus met hem sta ik zover, terwijl de 2 anderen gezellig lopen te panther walken, achter me aan draven en crunchen. Dus volgens mij is het niet voor elk paard wat.

Ik doe het ook maar meer voor de lol en als test, want ik ben er nog niet van overtuigd dat dit dé trainingsmethode is. Zo zal ik soms ook wel eens heel duidelijk iets afblokken, wat bij intrinzen eigenlijk niet mag. Panther walk is heel leuk, maar niet als de benen mijn kant op komen bijvoorbeeld..

If it's not an Icelandic, it's just a horse.
Lessen en training van IJslandse Paarden: https://raudidalur.weebly.com/

Kaatje_S

Berichten: 1003
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 09:05

kwii schreef:
Kaatje_S schreef:
Ik dacht ook dat ik het targetten eerst nog langer moest doen dan alleen het aanleren op dag 1, maar iemand gaf juist als tip dat niet te lang te gaan doen (juist vanwege kans op saaiheid) en gewoon echt te beginnen zodra ze de clicker snappen


Ik volg je even niet. Bedoel je dat ik het niet te lang achter elkaar aan moet doen?
Want het gaat zo: Ze snapt wat er bedoel word doet het 2x en dan verliest ze interesse. Dat is nog minder als 3 minuten hihi. Ze snapt de clicker trouwens goed, daar heb ik met haar eerder mee gewerkt.


Ik bedoel dat het targetten als oefening snel saai kan worden, dus als ze de clicker gewoon snapt, je misschien beter gelijk met de intrinzen oefeningen kan beginnen (als dat wel je doel is natuurlijk)

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 09:49

Ah zo bedankt voor de opheldering!
Helaas is dit bij alles wat ik haar probeer aan te leren zo. (Behalve alles waar snelheid in zit :+ )

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 12:22

De reden waarom ik hier snel bij afhaak is dat strenge uitsluiten van negatieve bekrachtiging.

YoRien

Berichten: 267
Geregistreerd: 12-05-11
Woonplaats: Ede

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:27

He wat leuk dat hier een topic over is. Ik vind het ook erg interessant en wil binnenkort het e-book gaan downloaden.
Ik zie het al helemaal voor me, showbink-Vinur :-)

Intrinzen-inspired trainen met ijslanders Vinur, Sámur en Bliki
https://www.hetbospaard.nl

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 15:46

Kuggur schreef:
De reden waarom ik hier snel bij afhaak is dat strenge uitsluiten van negatieve bekrachtiging.


Yep, bij veel trainingen , maar zeker ook in losjes spel en dollen met paarden is duidelijkheid super belangerijk.
Daar is niks mis mee, is des paards en past bij hun.
En daar hoort duidelijk grenzen aangeven gewoon bij, zo nodig overduidelijk.
Doe je dat niet, krijg je stront vervelende en opdringerige tot zelfs gevaarlijke paarden.
Ken er genoeg waar het "baasje" er met wollen sokjes naast staat, maar niets met paardlief meer kunnen...
Doe je dit teveel worden paardjes doods en slaafs (leuk voor de manage) of zeer opstandig :P

Wij mensjes menen maar dat paarden zich maar aan moeten passen aan onze eigen huidige cultuur..., maar daar hebben ze echt geen boodschap aan, zij overleven als honderden jaren zo :D .


Yep, ik merk tevens een tendens die synchroon loopt met de actuele kinderen opvoed cultuur:
Kinderen komen zo min mogelijk teleurstelling tegen, worden nauwelijks geconfronteerd met tegenslag, en worden gepemperd .
Niet meer opgevoed maar afgevoed en beschouwd als altijd vriendjes zijn van ouders.
Effecten hiervan zijn volop merkbaar in huidige maatschappij.
Kijk met jaloerse blik naar de noordelijke landen, die hebben dit veel en veel beter door als ons. +:)+

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-17 06:57

Hmmm ik vind de vergelijking met kinderen echt een schot met losse flodders. Kinderen en prooidieren kun je niet met elkaar vergelijken. Niet qua intelligentie en niet qua instincten. (Niet dat ik het niet eens ben met de omschrijving hoe kinderen tegenwoordig worden opgevoed....maar dat terzijde)

Ieder z'n ding zou ik zeggen....maar een paard corrigeren en negatieve bekrachtiging gebruiken is gewoon de doodslag voor de "intrinsieke motivatie". JUIST datgene waar het om draait met intrinzen. Met negatieve bekrachtiging leer je je paard gewoon een kunstje op commando, niets meer en niets minder. Dat zoeken naar snoepjes e.d. gaat uiteindelijk gewoon over. Ik moet zeggen...ik heb dat probleem niet omdat mijn paard NOOIT in/aan mijn zakken zit. Echt NOOIT. Karakterdingetje denk ik dan. Aan de andere kant maakt dat hem dus ook weer lastiger die intrinsieke motivatie te vinden. Ik vind het juist wel een uitdaging

If it's not an icelandic, it's just a horse

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 08:37

Ik vergelijk hier kids niet met paarden, maar de mensjes die omgaan met paarden.
Die gebruiken hun pap en nathoud opvoedcultuur van hun kinderen in het opvoeden van paarden, en da ga nie werken.

Vindt uit de praktijk overigens dat je met een goed opgevoed paard heerlijk kunt werken en dat zo'n paard daarin volop expressie en trotsheid kan en mag tonen.
Maak daar graag gebruik van en reflecteer ook terug naar paard dat ik hem of haar geweldig vindt.
Doe je hier verder niets mee, dan mis je toch echt een heel mooi stukje van wezen paard.
Dus ja , dat vindt ik er mooi aan wat ze hier laten zien, maar iets nieuws ?, of een " methode" ??




Maar hetzelfde trotse paard loopt me echt niet omver, drukt me plat ergens of eist zijn voeding op, of zet zijn tanden in mij.
En dat heeft zo'n paard niet geleerd van mij of zijn soort genoten door het vriendelijk te vragen :P
En Zonder druk-release?.... paard meenemen aan halster is dat al....

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 08:42

Dat een paardje niet in mijn zakken plukt, en netjes wacht op beloning heeft hij aangeleerd.
Valt onder stukje opvoeding.
Mag ik werken met paard wat dat nog niet ken, leer ik ze dat als eerste.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 10:11

Wat is dit op een mooie manier in beeld gebracht, prachtige foto's en beelden!

Ik vind de core stabilizer eigenlijk best een fysiek zware oefening. Doet zo onnatuurlijk aan, paarden gaan echt in "hoefbevangen-stand" staan, smijten dat zwaartepunt naar achteren. Is dat niet blessuregevoelig voor pezen en spieren? Eigenlijk alle oefeningen vind ik fysiek zware oefeningen. Misschien dat je daar met een compacte ijslander mee weg komt, maar ook daar twijfel ik eigenlijk aan.

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 11:03

Nog even aanhaken op wat iemand zojuist zei en op het feit dat het Intrinzen heet en beoogt aan te sluiten bij intrinsieke motivatie. Uit onderzoek blijkt toch dat elke extrinsieke motivator de intrinsieke motivatie om zeep kan helpen, dus ook positieve bekrachtiging zou de intrinsieke motivatie kapot kunnen maken?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 11:34

Visitor schreef:
Nog even aanhaken op wat iemand zojuist zei en op het feit dat het Intrinzen heet en beoogt aan te sluiten bij intrinsieke motivatie. Uit onderzoek blijkt toch dat elke extrinsieke motivator de intrinsieke motivatie om zeep kan helpen, dus ook positieve bekrachtiging zou de intrinsieke motivatie kapot kunnen maken?

Dit dus. Deze "nieuwe" methode is gewoon operante conditionering met uitsluitend positieve beloning compleet met clicker en snoepjes. Shapen van gedrag. Niets nieuws onder de zon buiten een paar buzz woordjes die ze verzonnen hebben.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 10:41

Whalla , ze geven wel een uitgebreide handleiding clickeren.
Dat kan dan wel weer handig zijn voor als je daarmee wilt beginnen ipv omprutsen.

Kom wel aantal tegenstellingen tegen in hun uitleg, ze zijn bv niet geheel tegen het gebruik van druk, maar dan wel in lichtste vorm.
Zou anders ook niet kloppen, dan zouden ze nooit kunnen rijden bv. ;)

Wil op de tegenstellingen wel wat dieper ingaan, maar dan moet er in topic wel openminded response zijn.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 22:34

Ik breek hier even in hoor. Is dit niet gewoon de volgende hype waar weer goud geld aan verdiend wordt door commerciële instructeurs met prachtige websites, blogs en vlogs die een cursus van 3 weekendjes hebben gedaan? Ik ben altijd ietwat sceptisch met dit soort dingen. :$

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Reeltje_5

Berichten: 2646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:48

Ik ben begonnen met lezen, opzich wel interessant. Ook ik vind het niet veel anders dan clicker training. Het enige is dat hun een bepaalde visie hebben van manier van trainen, en onder clicker training valt wmb eigenlijk alles wat je met een clicker traint, dus is het imo nog steeds clickertraining. :')
Ook niet alle dressuurruiters werken volgens dezelfde trainingsprincipes, maar het zijn nog steeds allemaal dressuurruiters.
Ik vind het ook wel interessant de core stabilizer and back lift, of dit ook echt helpt voor bijvoorbeeld het dragen van een ruiter. Dan vind ik het wel een leuke oefening. Maar het lijkt me ook idd zwaar, als ik zelf buikspieroefeningen doe heb ik ook flink spierpijn :p
Bijna halverwege deel 2, veel tekst. Straks weer verder lezen.

Peetstap, ik wil ze best horen hoor :) Vind het wel interessant dat het van alle kanten bekeken wordt.

waldoliberty
Berichten: 4
Geregistreerd: 19-11-17

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 20:24

Ben al een tijd op de hoogte van intrinzen en ik vroeg mij af of er in Nederland ook soortgelijke trainers/coaches zijn die lessen aanbieden? Ze geven online theorie coaching maar geen echte lessen. Bovendien kosten die ook nog best wel wat. Zover ik weet zijn er nog geen zogenaamde intrinzen students in Nederland die meer dan alleen clickertraining doen.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 20:57

Zomaar een drietal dingen die me opvallen:

Vanuit hun standpunt bekeken, geeft een clicker en voedsel beloning ook een mentale druk.
Paard heeft immers focus op een beloning, en die verdwijnt pas bij krijgen van die beloning.

In deel 2 pag. 37 vermelden ze nogal,zwart-wit dat het corrigeren op welke -r manier dan ook je paard geen zoekende dingen meer aanbied.
Het blije en nieuwsgierige levende bewijs , dat dit niet klopt, is elke dag bij me in de buurt :D

Zij werken met IJslanders, zijn ze ook bekend met andere rassen en karakters ?

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:06

nog maar een ter overdenking:

Citaat:
When you are out riding, or
doing your “normal” -R work, make it clear to the horse that you are in a very different mode —
the mode where he does NOT have a choice and is NOT expected to offer behaviors you didn’t
request.


versus

Citaat:
Most riding involves -R, and Intrinzen is +R, how do you still RIDE?
Virtually everything we do in Intrinzen is ultimately about riding. It’s about helping the horses have an easier,
safer, happier, better experience carrying a rider. We do not make a big distinction between riding and ground
work. It’s all the same stuff for the horse doing this “work”, only sometimes the rider is up there
instead of on the ground. And because the horse has already mastered the movements on the ground, without
physical manipulation, there is no need for force from the rider. From the horse’s perspective, he’s just doing
the same thing he already knows but happens to have a rider on board. We do sometimes use pressure, and
we do sometimes use -R while riding, but mostly as a cue/clue, but ONLY for horses that are already clear
that they have the right to refuse. And we never use pressure to force the horse into complying

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Reeltje_5

Berichten: 2646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 14:01

Ben ik ook benieuwd naar. Iemand noemde volgens mij al merries die van nature minder spelen. En wat bij hele introverte paarden die ook niet zulk gedrag laten zien.

Ook mee eens dat R- geen dooddoener is voor het zoeken of het aanbieden van nieuwe dingen. Zo gebruikte ik dat ook om mijn paard te leren wijken zonder druk. Eerst wijken voor druk, maar wel met de clicker ook, en dat koppelen aan een commando wat in dan zonder druk ook gebruik. Echt niet dat ze daar minder enthousiast van werd of niet meer mee dacht of geen dingen meer aanbood.


Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 07:51

Peetstap schreef:
nog maar een ter overdenking:

Citaat:
When you are out riding, or
doing your “normal” -R work, make it clear to the horse that you are in a very different mode —
the mode where he does NOT have a choice and is NOT expected to offer behaviors you didn’t
request.


versus

Citaat:
Most riding involves -R, and Intrinzen is +R, how do you still RIDE?
Virtually everything we do in Intrinzen is ultimately about riding. It’s about helping the horses have an easier,
safer, happier, better experience carrying a rider. We do not make a big distinction between riding and ground
work. It’s all the same stuff for the horse doing this “work”, only sometimes the rider is up there
instead of on the ground. And because the horse has already mastered the movements on the ground, without
physical manipulation, there is no need for force from the rider. From the horse’s perspective, he’s just doing
the same thing he already knows but happens to have a rider on board. We do sometimes use pressure, and
we do sometimes use -R while riding, but mostly as a cue/clue, but ONLY for horses that are already clear
that they have the right to refuse. And we never use pressure to force the horse into complying


Oh dat spreekt elkaar wel tegen ja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 09:52

Kuggur schreef:
Dit dus. Deze "nieuwe" methode is gewoon operante conditionering met uitsluitend positieve beloning compleet met clicker en snoepjes. Shapen van gedrag. Niets nieuws onder de zon buiten een paar buzz woordjes die ze verzonnen hebben.


Zeker niets nieuws onder de zon, maar zijn bijna alle methodes niet uiteindelijk op operante conditionering berust? Voor mijn idee is het in de paardenwereld nog vrij vernieuwend om bewust bezig te zijn met operante conditionering. Vaak wordt R- of P+ nog uitgelegd als 'je leiderschap/dominantie tonen' en 'geeft het paard zich over' of 'accepteert jou als leider' als hij daarop reageert. Heel veel 'Natural Horsemanship' methodes zijn toch ook gewoon verkapte operante conditionering, alleen betrekken die vaak de termen er niet eens volledig in.

Nou is het hier bij Intrinzen ook wel deels in een jasje gestoken, maar toch is meer werken met R+ wel iets wat de laatste tijd in opkomst is vergeleken met een aantal jaar terug, en dus 'vernieuwend' in de paardenwereld (terwijl je het bij honden al langer ziet bijv).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Zinzi_jewel en 3 bezoekers