Is dit aan te raden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Fokken?

Ja
5 (3%)
Nee
132 (96%)

Totaal aantal stemmen: 137


AmyKabal
Berichten: 747
Geregistreerd: 09-03-14

Is dit aan te raden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 16:42

Beste Bokkers,

Even wat vraagjes.. heb zelf niet ontzettend veel ervaring hiermee. Maar probeer mezelf er steeds beter in te verdiepen. Nu heb ik een nieuwe merrie aangekocht. Prachtig dier van de hengst big star jr. ze is inmiddels 3,5 maar helaas op 2,5 leeftijd ziek geweest, dus is nu nog maar 1,52... en nog best wel overbouwd.. is het evengoed aan te raden om met haar te gaan fokken? Ik kan niet met haar naar de merrie keuring voor het Kwpn aangezien ze te klein is.. iemand hier ervaring mee? En raden jullie het aan? Of juist af?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Is dit aan te raden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 16:45

Wat zijn de sterke punten van je merrie waardoor een veulen fokken een verbetering zou zijn? Wat zijn haar zwakke punten die je weg wilt hebben?

Wat is uberhaupt de reden dat je wilt gaan fokken?

Anoniem

Re: Is dit aan te raden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 16:53

Wil je binnen het kwpn blijven? Zou nrps fokken niet iets voor haar zijn?

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Is dit aan te raden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 16:56

Waarom zou je willen fokken met zo'n beestje. Ze is onvoordelig qua bouw.

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Is dit aan te raden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 17:00

Geef haar eerst eens de tijd om op te groeien. Fokken kan ook over een aantal jaar. Maar het is best een aanslag op het lichaam en dat kan deze nu echt nog niet gebruiken.

Eerst rustig gaan trainen, laten groeien en dan eventueel eerst laten keuren voor stamboek opname. Zo komt ze er überhaupt niet in.

Geef haar tijd.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 17:02

Waarom zou je hier sowieso mee fokken? Het is een pony en ook niet echt een heel correct gebouwde pony.
Ze wordt nooit stamboek opgenomen zo. Als je een veulen wil kan je er beter eentje kopen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Is dit aan te raden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 17:06

Nee, ik zou hier ook niet mee gaan fokken.
Ze is te klein gebleven, staat voor ontzettend week en is verder qua bouw ook niet heel voordelig.
Het zal misschien wel een leuke sportpony worden als je haar nog een dik jaar/anderhalf jaar geeft ook rustig uit te groeien :)

AmyKabal
Berichten: 747
Geregistreerd: 09-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 17:11

'Waarom zou je hier sws mee fokken' ik zie het niet als product hoor :n

Het is gewoon een vraag. Ik zeg niet dat ik het van plan ben, wil alleen andere hun mening horen, geen commentaar.

Toch bedankt voor jullie antwoorden :)

AmyKabal
Berichten: 747
Geregistreerd: 09-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 17:14

Annemeik schreef:
Geef haar eerst eens de tijd om op te groeien. Fokken kan ook over een aantal jaar. Maar het is best een aanslag op het lichaam en dat kan deze nu echt nog niet gebruiken.

Eerst rustig gaan trainen, laten groeien en dan eventueel eerst laten keuren voor stamboek opname. Zo komt ze er überhaupt niet in.

Geef haar tijd.


Bedankt voor je reactie.
Wil ook niet direct dit jaar gaan fokken hoor :) maar wou graag andere hun mening horen.
Ze meet nu 1,52 m dan kan je toch niet naar de merrie keuring voor het kwpn? Of heb ik dit verkeerd begrepen?

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 17:14

AmyBaltus schreef:
'Waarom zou je hier sws mee fokken' ik zie het niet als product hoor :n

Het is gewoon een vraag. Ik zeg niet dat ik het van plan ben, wil alleen andere hun mening horen, geen commentaar.

Toch bedankt voor jullie antwoorden :)


Maar de vraag waarom je wilt fokken is toch niet raar?

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 17:17

Dat is onze mening, dat jij dat als commentaar opvat kunnen wij ook niet helpen.
Ik heb altijd alleen gefokt met minimaal ster merries die 100 procent op de foto waren. Dit om een correct en goed veulen te fokken. Niet alleen voor mezelf maar ook misschien met oog op verkoop.
Deze kan niet voor de keuring vanwege haar maat dus ze is gewoon te klein naar Kwpn maatstaven. Dus niet mee fokken of anders Nrps proberen later als je gekeken hebt hoe ze uitgroeit.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 17:19

Met wat voor doel wil je een veulen fokken? Wat verwacht je van het veulen?

Voor nu heb ik op nee gestemd. Ik vind haar inderdaad geen interessante bouw hebben. Dit paard moet eerst en vooral tijd krijgen om een paard te worden. Daarna kan je afhankelijk van je doelen beslissen om te fokken of niet. Wil je een leuk recreatiepaard fokken, dan kan het zeker (als ze een braaf en rustig karakter heeft en geen gebreken heeft). Wil je een sportpaard fokken, dan wordt het moeilijker denk ik.

AmyKabal
Berichten: 747
Geregistreerd: 09-03-14

Re: Is dit aan te raden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 17:25

Paard laat een ontzettend mooie sprong zien, grote ruime galop en ruime stap. Verder een super nuchter lief dier. En geen gebreken. Wil haar in het voorjaar laten keuren door een da. Maar eerst lekker verder trainen en paard zijn. Dan zien we in de toekomst wel weer verder. Bedankt :)

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 17:26

Ik denk dat ze wat achter loopt.
Ik zou haar eerst even de tijd geven om wat uit te groeien en dan opnieuw kijken of ze wel of niet geschikt is.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 17:28

zoals ze nu is zou ik zeker niet gaan fokken met deze merrie. Op dit moment is ze kwa bouw nog verre van correct, dus ze voegt helemaal niets toe aan het fokken.
Laat dr eerst nog een 2 jaar groeien, ze heeft tenslotte een achterstand opgelopen en die gaat ze echt niet inhalen door nog een aanslag op dr lichaam. Want dat is een drachtigheid wel tenslotte.
Wie weet is ze met goed voerbeleid over 2 jaar alsnog een paard met een mooie maat en is ze kwa bouw ook een stuk voordeliger geworden.
En kijk dan eens weer. Maar voor nu zou ik dr gewoon de tijd geven dr achterstand in te halen en mooi uit te groeien.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Is dit aan te raden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 17:33

Ik zou nooit fokken met een dier waar iets aan mankeert, en momenteel geef je zelf aan dát er zaken aan deze merrie mankeren (bouw/grootte). Sowieso wachten dus of het evt bijtrekt, maar ik zou me er in jouw geval op instellen dat ze nooit goed genoeg zal worden.

bonny123

Berichten: 205
Geregistreerd: 10-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 18:26

Leuk project. Overbouwd op deze leeftijd zou ik niet van schrikken. Als je een jaartje verder bent kan t er al weer veel beter uitzien. Rustig opbouwen. Wat spiertjes kweken, goede voeding. Vooral rustig aan doen. Hoe meer tijd je haar geeft hoe groter de kans dat ze opknapt.
Kan leuk beest worden voor tiener.
Ik zeg: go!
En fokken: eerst kijken of ze wat kan presteren. Fokplannen op hele lange termijn schuiven.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Is dit aan te raden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 18:31

Ik zou het niet doen.

Eerst maar eens zien hoe ze is over een paar jaar en laat haar eerst eens bijkomen, ze ziet er ook niet echt happy uit. En haar voorbenen........die hoeven die te week gekoot zijn aan haar voorbenen.

Anoniem

Re: Is dit aan te raden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 18:35

Nee, ook in de toekomst zou ik er niet mee fokken. Ze heeft geen bouw voor de fokkerij en twijfel behoorlijk of dat nog bijtrekt. Met name de beenstand, ze is erg erg week gekoot en dat zou ik persoonlijk al genoeg vinden om te zeggen "nee". Los van de rest.

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:03

AmyBaltus schreef:
Annemeik schreef:
Geef haar eerst eens de tijd om op te groeien. Fokken kan ook over een aantal jaar. Maar het is best een aanslag op het lichaam en dat kan deze nu echt nog niet gebruiken.

Eerst rustig gaan trainen, laten groeien en dan eventueel eerst laten keuren voor stamboek opname. Zo komt ze er überhaupt niet in.

Geef haar tijd.


Bedankt voor je reactie.
Wil ook niet direct dit jaar gaan fokken hoor :) maar wou graag andere hun mening horen.
Ze meet nu 1,52 m dan kan je toch niet naar de merrie keuring voor het kwpn? Of heb ik dit verkeerd begrepen?


Klopt, maar mijn merrie is in de laatste paar jaar nog wel 5 cm gegroeid (van 1.70 naar 1.75 in 5 jaar). Die heeft ook aardig wat tegenslag gehad in haar jongere jaren. Dat heeft ze later nog wel wat ingehaald.

En stamboek opname hoeft niet perse meteen hé. Mijn merrie was echt nog een peuter op 3 jarige leeftijd. Dus als je haar eerst even de tijd geeft, kan het ook op 4 of 5 jaar.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Is dit aan te raden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:25

Ik zie ook niet een potentiele fokmerrie.
Vooral de beenstand staat me niet aan, evenals de bouw.
En de hoeven hebben ook problemen zo te zien?
Waarom staat ze achter op ijzers? En voor is de kwaliteit en stand van de hoef ook niet zo super.

Als ze lief is en geschikt is voor jouw doel zou ik me daar op concentreren. Met deze merrie zou je imo teveel kans hebben op een veulen met dezelfde beperkingen.
Lekker longeren en verder nog een jaar laten uitgroeien, niet te vroeg de sport ingaan .

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Is dit aan te raden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:41

Eerst laten uitgroeien.

AmyKabal
Berichten: 747
Geregistreerd: 09-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 20:03

CM_ schreef:
Ik zie ook niet een potentiele fokmerrie.
Vooral de beenstand staat me niet aan, evenals de bouw.
En de hoeven hebben ook problemen zo te zien?
Waarom staat ze achter op ijzers? En voor is de kwaliteit en stand van de hoef ook niet zo super.

Als ze lief is en geschikt is voor jouw doel zou ik me daar op concentreren. Met deze merrie zou je imo teveel kans hebben op een veulen met dezelfde beperkingen.
Lekker longeren en verder nog een jaar laten uitgroeien, niet te vroeg de sport ingaan .


Ze (stond) rondom op ijzers. niet alleen achter.

Mutskke
Berichten: 151
Geregistreerd: 03-08-08

Re: Is dit aan te raden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 20:14

Ik zou nog even helemaal niks doen met dit paard. en der dadelijk in het voorjaar ergens in een kude op de wei zetten, en in het najaar is kijken hoe ze er vanaf komt.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 20:21

Suzanne F. schreef:
Waarom zou je hier sowieso mee fokken? Het is een pony en ook niet echt een heel correct gebouwde pony.
Ze wordt nooit stamboek opgenomen zo. Als je een veulen wil kan je er beter eentje kopen.

Wat een onzin zeg .
Mijn pony was ook overbouwd met weke lendenen. Word eerste premie en kampioen. Op de nationale keuring ster en op kop. Was reserve kampioen .
Afbeelding
Afbeelding
Die hadden we gedekt met een correct gebouwde hengst die opwaarts was. Dat kan prima.

Mijn paard word overigens ook gedekt met 3 jaar. Niks mis mee. Kan ze nog mooi een jaartje bijkomen van "al" het werk en alle indrukken. Doet een paard juist goed vind ik. Maar daar ia iedereen vrij in om er een mening over te hebben. Maar mijn nieuwe paard is wel goed gebouwd. Heeft alleen franse stand
Afbeelding