Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 00:03

Mijn LBE was RBI met rijden... En dat wist ik toen niet. Helaas is hij veel te vroeg overleden voordat mijn Parelli kennis en skills zo waren dat ik hem met rijden veel beter zou kunnen begeleiden. Ik denk dat we nu een heel eind zouden zijn gekomen. :j


TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:08

Ik meld me hier ook maar weer eens. Zie dat ik 2 jaar geleden al vol goede moed had gemeld dat ik een RBI heb, en dat het super gaat.... nou ja.... dat gaat nu dus iets minder.

Heb er dan ook een topic over geopend:
[OPG] Paard mentaal laag belastbaar?

Op zich is het een super dier, maar af en toe zijn we elkaar kwijt. Meest van tijd kan ik voorkomen dat ik hem te veel prikkel, echter gaan we veel het bos in, en heb ik daar niet alles in hand qua prikkels. Laatste tijd dan ook een paar keer een misser gehad, waardoor hij o.a. een aantal keer voor een vrachtauto is gesprongen (dat is ook zijn grootste stresser)
We zijn dus weer een flinke stap terug, gaan even niet meer alleen het bos in, en moeten eigenlijk bij alles even iets minder doen. Het is niet anders, hopelijk komen we er snel weer bovenop, maar ik hoop stiekem op nog wat tips uit dit topic ;-)

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Dais_

Berichten: 4009
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:30

Wat een fijn topic. Zoveel herkenbare berichten. Ik heb lang getwijfeld in welk 'hokje' mijn merrie nu hoorde, maar nu ik het topic heb gelezen ben ik er wel over uit.

Ik heb haar nu 2 jaar en het gaat gelukkig al zoveel beter ( mede door 8 maanden intensieve begeleiding van mijn instructrice) want ik had werkelijk geen idee waar het nu steeds mis ging.

Geduld is wel het toverwoord :-) .
En herhaling. Doe iets weken of maanden niet en ik kan weer bij 0 beginnen.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:32

Ja klopt. Zo vind mijn merrie regendekens eng. Maar na tijdje gebruik wordt dat minder.
Dan wordt het zomer en geen dekens meer. Ik mag nu weer overnieuw beginnen met laten wennen

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 19:42

TinGu schreef:
Ik meld me hier ook maar weer eens. Zie dat ik 2 jaar geleden al vol goede moed had gemeld dat ik een RBI heb, en dat het super gaat.... nou ja.... dat gaat nu dus iets minder.

Heb er dan ook een topic over geopend:
[OPG] Paard mentaal laag belastbaar?

Op zich is het een super dier, maar af en toe zijn we elkaar kwijt. Meest van tijd kan ik voorkomen dat ik hem te veel prikkel, echter gaan we veel het bos in, en heb ik daar niet alles in hand qua prikkels. Laatste tijd dan ook een paar keer een misser gehad, waardoor hij o.a. een aantal keer voor een vrachtauto is gesprongen (dat is ook zijn grootste stresser)
We zijn dus weer een flinke stap terug, gaan even niet meer alleen het bos in, en moeten eigenlijk bij alles even iets minder doen. Het is niet anders, hopelijk komen we er snel weer bovenop, maar ik hoop stiekem op nog wat tips uit dit topic ;-)


Heb je les van een Parelli instructeur? Moest gelijk denken aan Anouk Dahrs, volgens mij richt ze zich op dit moment vooral op veilig buiten rijden.

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:30

De laatste 2 weken waren even moeilijk voor mijn paardje...
Spanning en stress. Bijrijder 2x gevallen (ze is 1x in volle galop de stal ingerend, wonder boven wonder had niemand iets)
Tijdens de les weer even goed bezig met ontspanning. Lastig zijn deze paardjes soms ook!
Kan weken goed gaan en dan opeens is het een bommetje (ok, is niet opeens, zijn echt wel signalen, maar toch)

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:34

Oh dat is vervelend. Gelukkig geen gewonden.

Hier gaat het weer goed de laatste tijd. De probleempunten knip ik tegenwoordig op in kleine stapjes, dat lijkt voor ons te werken. Zo was de stalgang in, bocht om, weer een stukje gang en dan de box in reden voor heel veel stress. Poosje op elke hoek gewacht op ontspanning en beloond met een snoepje, en nu kunnen we weer normaal de box in. Voor zolang het duurt iig.

Blijft idd lastig soms dit soort paarden. Je leert wel veel geduld kweken iig ;)

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:12

Freya6 schreef:
LB en RB zijn de beide hersengedeelten. LB is het nadenkende gedeelte, RB het instinctieve.
Een zgn Calm, Connective en Responsive paard is dus LB. Wat niet betekent dat zijn persoonlijkheid per definitie een LB is.


De horsenalities zijn type paardenpersoonlijkheden, dus aan welk gedrag het paard de voorkeur geeft, of wat hij van nature het meest in zijn karakter heeft.
Elk paard heeft bijna een RB en LB kant. Teveel RB is dus angstig, teveel LB kun je dominant/overheersend noemen. Het is de bedoeling om de positieve kanten van het horsenality te benutten en de minder positieve om te kunnen buigen, meer balans erin te brengen.

Maar eigenlijk is het gewoon een manier die mensen leert hun paard te observeren en te weten wat te doen zodat het paard zelfstandig, zelfzeker, meewerkend en meedenkend wordt. Voor veiligheid, samen te kunnen spelen, groeien in de relatie.

Voorbeeld: Een RBI timide paard wat een zeil eng vind en bevriest bij het zien van het zeil,
gaat snurken (bij RBI soms bijna niet waar te nemen, maar let maar heel goed op, het is soms een iniemienie geluidje) of de lippen op elkaar geperst heeft, de ogen knipperen niet meer.

Dan kun je door middel van terugtrekken, wachten op ontspanning, en naderen steeds een stapje verder laten komen, soms zie je zelfs een duidelijke oversprong naar LB als het paard bijv. uitblaast, weer knippert met de ogen, proest, met de neus het zeil aanraakt, met de hoef erop gaat staan. In mijn ogen heeft het paard op dat moment geleerd dat hij niet dood is gegaan, dit verwerkt en dus opgeslagen.
Stop je net te vroeg, of geef je de release als het paard nog angstig is dan zal hij er minder van leren en de volgende keer ws op hetzelfde punt stagneren als waar hij beseft heeft dat hij dacht dood te zullen gaan. (klinkt zwaar, maar zo is het in de natuur voor een prooidier)

Uiteraard moet je als mens zorgen voor de kleine stapjes en de opzet voor succes, zodat succes gegarandeerd is, je hoeft dus niet op het zeil te eindigen, 1 stapje verder dan de vorige keer en ontspanning krijgen is al prima. Juist bij RBI is dat vaak al genoeg.


Wat een goede tips! Deze ga ik onthouden. Ik heb een mega oranje bouwzeil en wil deze een keer inzetten. Maar ik wist zelf niet zo goed hoe ik dit zeil met een RBI moest benaderen, maar nu wel thanks! :j

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:16

Nepenthes schreef:
Jeetje, ik ben niet thuis in het hele Parelli gebeuren, de termen ken ik niet en sommige oude posts zijn voor mij moeilijk te begrijpen door al die termen :+
Maar ik herken 100% mijn paard... de kleine signalen, uit het ogenschijnlijk 'niets' ontploffen met iemand er op, er naast, kar erachter maakt allemaal niet uit. Een grote spiegel op 4 benen die niets met mij wil als mijn energie te hoog is, als mijn eigen angst te groot is of als ik niet congruent ben (doordat ik mijn angst probeer te verbergen, zelf over mijn grens ga, etc). Inmiddels, na ruim 5 jaar en door schade en schande iets wijzer blijft het nog steeds een hele uitdaging voor mij en zijn we er nog lang niet.

Ik lees graag meer ervaringen met dit type paarden!


Ik herken jou verhaal heel erg! Ik heb nog een vrij groene pony. Ik ben laatst ook een beetje over zijn, maar ook over mijn grens gegaan. Ik had te veel energie bij mij en ben toch een rondje buiten gaan doen, dat vindt hij reuze spannend. Had ik beter niet kunnen doen achteraf..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:40

Wat fijn dat er zo'n topic bestaat. Ik heb mijn pony nu drie weken, maar kan duidelijk merken dat hij echt een RBI is. Aan het begin deed hij de oefeningen braaf, maar het voelde alsof ik geen contact met hem kon maken of niet tot hem doordrong.. De afgelopen paar keer had ik voor het eerst pas het gevoel dat ik echt contact met hem maakte. Hij koos er zelf voor volledig te ontspannen. *\o/*

Er zijn nog wel een aantal kwesties waar ik mee zit..
Waarom gaan sommige paarden slapen als ze stilstaan met grondwerk? Is dit ontspanning of vindt hij het saai? Ook zucht hij veel, vaak op de poetsplaats of tijdens grondwerk.

Ik had laatst een sprongentje gebouwd voor hem in de bak. Ik hoefde er alleen maar aan te denken en hij trok al naar het sprongentje toe en ging er zelf overheen.. Ik vond dat zo bijzonder.. Ik dacht er alleen maar aan.. **\O/**

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Koekeroekus

Berichten: 3319
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 20:10

@Gizeppie, mijn pony gaat ook staan slapen met grondwerk. Op dat moment is hij gewoon in zijn eigen wereld en niet op die van mij :') dus niet omdat hij het saai vind of ontspant.

Iemand een Kerstmuts gevonden?


Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:01

Koekeroekus schreef:
@Gizeppie, mijn pony gaat ook staan slapen met grondwerk. Op dat moment is hij gewoon in zijn eigen wereld en niet op die van mij :') dus niet omdat hij het saai vind of ontspant.


Mmm, maar waardoor komt dat dan? Waarom doen ze dat dan?

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:17

Mijn paard doet dit omdat ze spanning ervaart. Ik heb dan totaal geen connectie. Ze staat maar.
Elk ander persoon zou zeggen dat ze staat te slapen. Maar daadwerkelijk heeft ze spanning. Ze knippert ook niet met haar ogen. Ik zeg altijd dat ze dan "uit" staat

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:23

Nessa schreef:
Mijn paard doet dit omdat ze spanning ervaart. Ik heb dan totaal geen connectie. Ze staat maar.
Elk ander persoon zou zeggen dat ze staat te slapen. Maar daadwerkelijk heeft ze spanning. Ze knippert ook niet met haar ogen. Ik zeg altijd dat ze dan "uit" staat


Mmm, das bijzonder zeg. Mn pony doet t maar zelden hoor.. Hij laat zijn hoofd dan zakken, slaapt dan half, alleen knipperen met de ogen..en het is alleen op rust momenten..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:13

Allereerst ben ik geen “ parelli mens”, in de zin van ermee bezig zijn.
Echter nadat ik gisteren van m’n nieuwe aanwinst gekukeld ben en ben gaan zoeken en lezen... en toen dacht ik, toch eens de horsenalities bekijken.
En ik herken hierin alles.

Ik heb hem twee maanden en dacht, wat een heerlijk relaxte koudbloed.
Maar hij is vaak niet relaxed maar afgesloten.
In de wei maakt hij weinig contact en is erg op zichzelf.
Met mij maakt hij ook lastig echt contact.
Mag m overal aanraken poetsen en alles doen maar bij alles lijkt t wel “ alsof t lampje niet brandt”.
Tenzij hij eten krijgt.

Nu was ik gisteren aan t stappen in de bak en er kwamen twee paarden van de verte naar ons toe. Ik dacht, laat m lekker kijken( werkte bij m’n vorige pony prima, die keek, en ontspande dan).
Opeens voel ik m letterlijk alles vastzetten en besloot ik af te stappen helaas was hij sneller, draaide zich om en rende weg.
Nu valt t kwartje dat hij eigenlijk heel veel spanning heeft en dat lastig loslaat.
Hij oogt heel cool, met wandelen loopt ie bv ook wel overal langs maar ik denk dat ie ook dan gewoon níet innerlijk ontspannen is.

Dat wordt nog even een klusje dus...

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:29

Wat mij veel heeft geholpen is de tijd nemen/wachten, wachten en nog eens wachten.....en (voor mijn gevoel) dingen 10 x langzamer aan doen

Anoniem

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 12:06

Ga ik ook doen. Om z’n gedrag is ie verkocht, z’n vorige baasje was bang wat ik ook echt wel snap.
Ik ben niet bang maar ga t ook niet opzoeken dus we gaan maar terug naar de basis...

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:34

Anoniem schreef:
Allereerst ben ik geen “ parelli mens”, in de zin van ermee bezig zijn.
Echter nadat ik gisteren van m’n nieuwe aanwinst gekukeld ben en ben gaan zoeken en lezen... en toen dacht ik, toch eens de horsenalities bekijken.
En ik herken hierin alles.

Ik heb hem twee maanden en dacht, wat een heerlijk relaxte koudbloed.
Maar hij is vaak niet relaxed maar afgesloten.
In de wei maakt hij weinig contact en is erg op zichzelf.
Met mij maakt hij ook lastig echt contact.
Mag m overal aanraken poetsen en alles doen maar bij alles lijkt t wel “ alsof t lampje niet brandt”.
Tenzij hij eten krijgt.

Nu was ik gisteren aan t stappen in de bak en er kwamen twee paarden van de verte naar ons toe. Ik dacht, laat m lekker kijken( werkte bij m’n vorige pony prima, die keek, en ontspande dan).
Opeens voel ik m letterlijk alles vastzetten en besloot ik af te stappen helaas was hij sneller, draaide zich om en rende weg.
Nu valt t kwartje dat hij eigenlijk heel veel spanning heeft en dat lastig loslaat.
Hij oogt heel cool, met wandelen loopt ie bv ook wel overal langs maar ik denk dat ie ook dan gewoon níet innerlijk ontspannen is.

Dat wordt nog even een klusje dus...


Mijn paard is precies t zelfde. Ik heb dan geen koudbloed maar ik herken dit helemaal.. Werken aan t vertrouwen en wachten wachten en nog eens wachten. Mijn paard gaat staan slapen, als ik erop zit ook en hij moet iets verwerken.. Ik wacht tot hij heeft gekauwd en op aarde is. Hij heeft fases maar die zijn zo klein dat ik ze bijna niet zie. Alleen neusgaten openen en dieper ademen is al een fase bijvoorbeeld.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 18:00

En als je paard opeens in paniek schiet( incl trillen, rug hol, hoofd hoog, ogen wit, snuiven).
Dit gebeurde mij vandaag net wandelen in t bos.
Leek ook alsof ik schoten hoorde ( misschien wild dat geschoten is?).
Iig was DIE hoek van t bos dus dóódeng.
Pony verstijfde compleet.
Kan je dan beter wachten, of wat oefeningen doen( rondje draaien oid).

Ik heb m uiteindelijk met wachten en wat oefeningen dien rustig gekregen. En dezelfde weg terug genomen, wilde het niet gaan opzoeken zeg maar.

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:20

Ik ga mij hier ook melden.
Ik heb sinds vorige jaar een connemara ruin, net geimporteerd uit ierland.
Ik had toen al het idee dat er wat mee gebeurd was wat niet helemaal pluis was.
Hij kon heel gespannen raken van het minste of geringste.
Maar de andere kant is hij mega cool op de weg kan ik alles met hem, in de cross springt hij alles zo lang het geen felle kleuren heeft.
In de wei laat hij zich bijna alleen door mij pakken en alleen vanaf de linker kant als ik van achteren kom aanlopen.
Als ik hem van de rechter kant benader loopt hij weg ook als ik recht van voren aan kom lopen.
Toen ik hem kocht kon ik hem niet kriebelen vanuit uit zadel dan werd hij gespannen.
Als ik met een weigering met springen op de nek terecht kom dan word hij zo bang dat hij gaat rennen.
Ik ben 4 weken terug van hem afgevallen en op zijn nek terecht gekomen sinds die tijd kan ik niet meer op en vooral af stappen. Hij word heel gespannen zodra ik hem stil zet en zodra ik mijn beugel uit doe is hij weg.
Er rijd nu iemand anders op geen parelli mens maar iemand die heel goed lijkt aan te voelen hoe ze met hem om moet gaan ze ze kan weer van hem af stappen zonder dat hij ontploft.

Maar ik ben mij wel weer maar in parelli aan het verdiepen, Ik heb met hem weinig parelli gedaan moet ik eerlijk bekennen vind het zo lastig met hem.
Hij lijkt iets met de stick te hebben raakt gespannen als ik hem aanraak.
Terwijl friendly met mijn handen of een ander niet slingerend zweep achtig oprecht prima gaat.
een oude zweep met een paar vuilniszakken er aan geknoopt is geen enkel probleem.

Owja ook nog iets wat hij veel doet, hij oogt soms relax met iets maar snurkt kei hard als hij er langs gaat......herkenbaar



Afbeelding

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 16:55

Hier hebben we ook een right brain introvert tinker! Ik ben er pas net achter gekomen en ik vind het nog moeilijk om er mee om te gaan... hebben jullie ook dat ze het is een beetje zielig, maar dat ze zo weinig emoties tonen tijdens het rijden, en dat je dan een tikje met ne zweepje geeft en daar geen reactie op krijgt? Dan word dat tikje harder en harder, ik wist toen nog niet dat ze “dit” was maar echt ongelovelijke spijt voor wat ik haar heb aangedaan omdat ik haar niet begreep... het lijkt alsof het ze helemaal NIETS boeit.. hebben jullie dit ook?

Good things are coming down the road, just don’t stop walking

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:05

Mb123x schreef:
Hier hebben we ook een right brain introvert tinker! Ik ben er pas net achter gekomen en ik vind het nog moeilijk om er mee om te gaan... hebben jullie ook dat ze het is een beetje zielig, maar dat ze zo weinig emoties tonen tijdens het rijden, en dat je dan een tikje met ne zweepje geeft en daar geen reactie op krijgt? Dan word dat tikje harder en harder, ik wist toen nog niet dat ze “dit” was maar echt ongelovelijke spijt voor wat ik haar heb aangedaan omdat ik haar niet begreep... het lijkt alsof het ze helemaal NIETS boeit.. hebben jullie dit ook?


Nee die van mij was heel sensitief.. Hij liet alleen hele kleine dingen zien. Bij hem zag je het aan zijn ogen, daarna aan zijn neus en vervolgens aan spanning in de bovenhals en rug en daarna ontplofte hij.. Het zat hem in de kleine signalen..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

prugelpiet

Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:25

Per toeval stuitte ik weer op de horsenalities (?). En ben ik gezegend met een RBI bijrijdpaard. Een schat van een dier, en nu, na 5 maanden met elkaar bezig zijn, kan ik er heel veel mee. Bijna alles. Ze heeft mega veel geleerd, en sinds het vertrouwen tussen ons en de meeste andere mensen wel goed zit, is ze als een speer vooruit gegaan.

Ik zal proberen van de week wat beter te omschrijven hoe ze in elkaar zit en hoe ik daar mee om probeer (want ik vind het soms vreselijk lastig aangezien ik veel LBE paarden gewend ben) te gaan.

Maar voor nu wil ik hier graag even hoi zeggen en mee lezen, praten en leren :)

I am because you were

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:35

Ik ga de komende dagen dit topic eens doorlezen. Kwam het topic van left brain extrovert tegen en heb de cirkel voor mijn beide paarden ingevuld. Ik heb een left brain extrovert en een right brain introvert
Laatst genoemde staat momenteel vooral als weilandvulling omdat hij slecht ziet en onder het zadel echt neurotisch werd. Maar wil graag weer aan de hand met hem aan de slag, dus ik ga hier eens even lezen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:16

Maartje_M schreef:
Ik ga de komende dagen dit topic eens doorlezen. Kwam het topic van left brain extrovert tegen en heb de cirkel voor mijn beide paarden ingevuld. Ik heb een left brain extrovert en een right brain introvert
Laatst genoemde staat momenteel vooral als weilandvulling omdat hij slecht ziet en onder het zadel echt neurotisch werd. Maar wil graag weer aan de hand met hem aan de slag, dus ik ga hier eens even lezen.


Ik heb ook beiden paarden.. Echt het tegenover gestelde van elkaar. Ene is heel nuchter en een clown. De ander is heel angstig, vooral onder het zadel.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers