Amsterdammer maakt hobbelpaard van echte pony

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13986
Geregistreerd: 20-04-16

Amsterdammer maakt hobbelpaard van echte pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 23:36

RTL Nieuws
Overige
Ingezonden door Hobbyhorse


Ben je nog op zoek naar een origineel cadeau voor de feestdagen? Dan heeft een Amsterdamse winkelier misschien wat voor jou! Normaal houdt de eigenaar zich bezig met het opzetten van overleden huisdieren en dierentuindieren, maar nu heeft hij iets speciaals: een hobbelpaard gemaakt van een echt paard.

"Een collega van mij had een paardenhuid weten te bemachtigen, die ze eigenlijk wilde gebruiken voor het Nederlands kampioenschap prepareren", vertelt maker Mario Molina Espeleta. Maar toen de huid daar toch niet geschikt voor bleek, kreeg hij een ander idee. "Laten we er een hobbelpaard van maken, zei ik. Het is een enorm mooie huid."

Het was een compleet ander project dan normaal, zegt de preparateur van Taxidermy Amsterdam. "Er zitten ijzeren frames in, want het moet wel een kind kunnen dragen. Ook heb ik het onderframe moeten ontwerpen."

15.000 euro
Voor veel mensen zal het raar klinken, maar voor Mario is het een serieus project. "Ik hoop op ouders of grootouders, die het voor hun kind of kleinkind willen kopen. Het kan ook als kunststuk, maar ik wil eigenlijk wel dat mensen het gebruiken." Mario heeft nog geen kopers, maar het moet wel iemand met geld zijn. "Het paard kost 15.000 euro. Je kunt het dan ook nog helemaal optuigen zoals je zelf wilt", zegt hij.

Mario benadrukt wel dat hij alleen werkt met dieren die een natuurlijke dood gestorven zijn, of al naar de slacht moesten. Ook dit paard was al geslacht omdat hij kreupel was. "We maken nooit dieren dood speciaal voor dit doel", zegt hij.

Ook al is een wat vreemd project voor Mario, voor hem hoeft het zeker niet de laatste keer te zijn dat hij zoiets maakt. "Als iemand hierom vraagt kan ik het best nog een keer maken. Als je een dood paard hebt, dan kan het."

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Amsterdammer maakt hobbelpaard van echte pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 23:37

Je zal je eigen paard maar tegen komen

Be your best self

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Amsterdammer maakt hobbelpaard van echte pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 23:40

Ik vond het hobbelpaard voor mijn kind al duur met 160 euro.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 23:41

Joltsje schreef:
Je zal je eigen paard maar tegen komen


Ik geloof dat ik gek zou worden als ik er achter kwam dat het mijn dode paard is :oo

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 23:51

Abercrombie schreef:
Joltsje schreef:
Je zal je eigen paard maar tegen komen


Ik geloof dat ik gek zou worden als ik er achter kwam dat het mijn dode paard is :oo

Precies dat :oo

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

Aidenn

Berichten: 457
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Buitenland

Re: Amsterdammer maakt hobbelpaard van echte pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 23:57

Dekje is een beetje te groot maar voor de rest ziet het er leuk uit, heel netjes afgewerkt ook

How to nurture a flame, and raise it to a blaze

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 00:00

Niet mijn idee van mooi...

Zou bij niet erin komen.

Zeker niet voor zoveel geld.

The end

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 00:02

Hm tja het is hetzelfde als een leren bank. Al heb ik nog nooit een leren hobbelpaard gezien.
Edit: wauw die ziet er echt uit zeg! Alleen jammer van het grote dekje idd

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D


Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2637
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Amsterdammer maakt hobbelpaard van echte pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 00:08

Ergens is het een beetje luguber, maar ik vind m echt prachtig! Het lijkt wel alsof ie zo weg kan lopen....
Wel een stuk duurder in aankoop dan een echte shet :D
Voordeel: schijt niet! :Y)

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 00:11

antje_vip schreef:
Hm tja het is hetzelfde als een leren bank. Al heb ik nog nooit een leren hobbelpaard gezien


Ik wel, zat zelfs! Ik heb een antiekzaak, en we komen nog weleens antieke hobbelpaarden tegen die bekleed zijn met huid. In de 19e en vroege 20e eeuw waren die behoorlijk populair, en ook behoorlijk kostbaar overigens. Ter illustratie:

Afbeelding

Afbeelding

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Anoniem

Re: Amsterdammer maakt hobbelpaard van echte pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 00:26

Ik vind het mooi en knap gedaan maar daar houd het wel een beetje bij op voor mij. Vind de prijs belachelijk overigens :x

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Amsterdammer maakt hobbelpaard van echte pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 00:38

Ik krijg er de rillingen van

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Anoniem

Re: Amsterdammer maakt hobbelpaard van echte pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 00:42

Voor dat geld had ie minstens een passend dekje en een écht bitloos hoofdstel mogen kopen voor erbij.

Ik vind het wel fascinerend knap overigens.

belle_boef

Berichten: 10724
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 00:49

Joltsje schreef:
Je zal je eigen paard maar tegen komen

Zou zeker niet leuk zijn
Maar aan de andere kant heb je of zelf toestemming gegeven igv natuurlijke dood of heb je je paard verkocht aan de slager en is hij dus niet meer van jou.

Vind het toch ook wel knap gemaakt.

Anoniem

Re: Amsterdammer maakt hobbelpaard van echte pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 00:54

Super origineel ! Vind het mooi dat de huid niet weggegooid word maar herbruikt

estherpitout

Berichten: 602
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 01:36

Ik vind het heel mooi. Ik zou hier als kind echt enorm blij mee zijn geweest.

Spaansepony
Berichten: 989
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 01:39

Huid word sowieso vaak verwerkt bij eeb slager voor andere doeleinden, maar dat ziet er niet meer echt uit als paard

Ik vind hem ontzettend gaaf! Zal het geld er niet voor overhebben, maar echt goed gelukt!

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 01:42

Ik zou het niet in huis willen, maar het is wel gaaf en heel knap gedaan! Het is wel erg duur, dat is een nadeel. Mooie witte pony ook :j

Het is misschien luguber, maar een leren zadel is precies hetzelfde (maar dan zonder haar en van een koe) en dat is wel normaal :Y)

...
Ik ben gerpiegorp

pluisje88

Berichten: 8047
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Amsterdammer maakt hobbelpaard van echte pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 01:51

Ik zou hem niet kopen maar vind hem echt prachtig gemaakt. Idd zadel naar voren en een passend dekje. Zeker opgetuigd door iemand die geen verstand heeft van paarden. Maar men! Mooi om te zien! Super mooie pony ook!

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Amsterdammer maakt hobbelpaard van echte pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 02:33

Levensecht... heel knap gedaan. Niet zomaar een cadeautje maar kan me voorstellen dat een rijk iemand zo zijn lievelingspaard wel nog bij zich zou willen houden. Misschien niet als hobbelpaard maar wel als mooie herinnering op een speciaal plekje.

KimD

Berichten: 20402
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Amsterdammer maakt hobbelpaard van echte pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 05:48

Ik vind het paard echt heel mooi! Vaak zijn deze dieren uit verhouding of ontzettend lelijk, maar deze is echt mooi. Net echt qua figuur.

Eigenlijk best gaaf! :j


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

janouk
Blogger

Berichten: 17848
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Amsterdammer maakt hobbelpaard van echte pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 08:43

https://historiek.net/wexy-de-lotgevall ... aard/50308

Doet me denken aan Wexy, het strijdpaard van de Prins van Oranje, Koning Willem II. Het paard raakte gewond in de strijd om Waterloo. De Prins heeft het gewonde paard mee naar huis genomen, nadat het genezen is, mocht hij met pensioen. Daarna is hij opgezet in 1839. En hij is er nog steeds.

Dat vind ik een mooi eerbetoon.

Met deze pony vind ik het respectloos om er voorgoed een hobbelpaard van te maken.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 09:10

Niet mijn ding maar toen ik de foto zag dacht ik wel "wauw alsof hij nog leeft...". Heel knap werk al zou ik wel de afwerking van dichtbij eens willen zien. Veel opgezette dieren zijn niet mooi geprepareerd. Sommige zijn wel zo knap geprepareerd alsof ze nog leven en alsof de ogen ook nog "echt" kijken.

Ach....er zijn wel vaker paarden opgezet. Zie ze dan liever opgezet als alleen de huid met hals en hoofd er nog aan....1x zo gezien en ik werd daar echt onpasselijk van.

Doet me denken aan Trigger, Le Vizir en Pharlap http://www.horsenation.com/2012/03/19/horses-in-history-stuffed-horses/ en die zijn heel wat minder mooi geprepareerd als je foto's bekijkt.

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Amsterdammer maakt hobbelpaard van echte pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 09:21

Ik vind hem erg knap gemaakt, net echt!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 09:32

Idd net levensecht, zo zag dus mijn eerste pony er uit ( gelukkig is ze het dus niet) :o

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dazzy, Fnanne, geertje3, IASCrawler, jmvdh, Mizsz_Kitty, Petunia27, sonnie81, Temeraire, wilmatj en 60 bezoekers