[VRAAG] Welk tekenpapier zoek ik?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

[VRAAG] Welk tekenpapier zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-17 23:56

Op bokt zitten veel mensen die tekenen, misschien heeft iemand tips want ik zie door de bomen het bos niet.

Ik zoek tekenpapier, maar geen flauw idee wat voor soort, type of merk. Ik schets en ontwerp dingen, en gebruik daarbij vulpotloden in hardheden 2h tot 2b. Af en toe werk ik iets uit met fineliners. Het mag van mij wat luxer papier zijn, mag ook een zwaarder gewicht wezen (ik leun veel op het bureau/papier tijdens het tekenen, dun papier wil nog wel eens bobbelen en lelijk worden daardoor). Heeft iemand een idee wat voor type papier bij mijn gebruik kan passen?


Alvast bedankt voor het meedenken

Warboel
Berichten: 14684
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: [VRAAG] Welk tekenpapier zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 00:12

Kalligrafeerpapier misschien? Dat is vaak dik ivm de inkt, maar wel heel erg glad.

Taranes
Berichten: 59
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 23:50

De combinatie grafiet en fineliner maakt het net iets lastiger. Wat veel mensen gebruiken voor grafiet, zoals aquarelpapier of vellum, daar zouden de fineliners op ‘uitlopen’. Wat fijn is voor fineliners zou ik weer te glad vinden voor grafiet, dan ‘pakt’ het wat minder.
Bij Jacksons UK verkopen ze sets met testvellen. Maar als je alleen papier wilt bestellen is dar misschien niet reeel met de verzendkosten.
Zelf zou ik denk ik richting strathmore bristol smooth gaan en dan de wat hogere categorie dus 400 of 500.
https://www.strathmoreartist.com/draw-bristol.html

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 00:02

Ik zou (canson of ander merk) Bristol papier proberen :j . In theorie zou het (te) glad zijn voor grafiet, maar ik teken er probleemloos op met zowel grafiet als houtskool. Wil niet anders meer! Fineliners gaat ook goed. Het papier is ontworpen voor grafische tekeningen/ontwerpen :)

Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [VRAAG] Welk tekenpapier zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 11:13

Bedankt alvast voor de reacties, ik heb nog wat glad bristol papier liggen daar ga ik even op oefenen om te kijken of dat wat is. Buitenland vind ik geen probleem, vind het een leuk idee dat ze zoiets aanbieden om te kunnen testen! ze hebben ook een pagina met veel uitleg, die ben ik nu aan het doorspitten want zo'n uitleg heb ik nog niet ergens anders kunnen vinden. Heel fijn bedankt!

Pharootz

Berichten: 310
Geregistreerd: 20-10-12

Re: [VRAAG] Welk tekenpapier zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 01:24

Wat ik zou doen, is even informeren bij een plaatselijke kunstwinkel. Destijds hebben zij mij ook geholpen en vaak kun je ook wel even uitproberen wat het beste werkt voor je en wat niet. Vooral het even voelen vind ikzelf altijd prettig :)

Persoonlijk zou ik gaan voor een iets dikker papier met een textuur, 80 grams is al iets meer en zou denk ik al prettiger zijn.

Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 20:24

Update voor de liefhebbers, deze zijn het geworden :)
Afbeelding
Ik kon niet kiezen :+ Komend jaar heb ik in elk geval voldoende papier