Paardengeur in kleding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 14:53

He bokkers,

Ik heb even een vraag, deels uit interesse en deels op zoek naar een mogelijke oplossing..

Wij hebben thuis 7 stallen, waarvan 6 gevuld (pony's, paarden, merries en ruinen). Stallen worden elke dag schoon gemaakt, al het nat eruit en een (flink) pak schoon stro erin. Als alle stallen schoon zijn en ik loop er (met schone kleren) een keer doorheen, kun je dat ruiken in mijn kleren en haren. Ik heb lang haar en probeer altijd een muts of cappuchon op te zetten als ik ga voeren of iets dergelijks, maar toch ruik je dan vaak die geur.

Nu vraag ik me af hoe dat bij anderen is. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat iedereen naar paard stinkt die even door de stal heeft gelopen.. En nee ik vind paarden niet stinken, maar wel de geur van paardenzeik op moment dat je niet in een paardenomgeving bent. Als ik de stallen aan het uitmesten ben ruik ik het niet eens.

We hebben afgelopen zomer nog alle stallen leeggehaald en van A tot Z met de hogedrukspuit uitgespoten. De geur was toen zo goed als weg, maar na 1-2 dagen paarden erin rook je het alweer. We hebben overdag (en meestal 's nachts) alle bovenluiken open en als ze op de wei staan zet ik ook nog vaak deuren open, dus aan ventilatie ontbreekt het zeker niet.

Ik weet dat je het wel kunt verdoezelen met deo, parfum etc., maar vind dat zelf geen heel lekker idee. Vooral niet als je in bed gaat liggen...Dus het liefst een oplossing voor de kern van het probleem :D

Ben vooral benieuwd naar ervaringen en misschien tips. Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door SaraViavia op 15-11-17 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22


Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 14:58

Wij hebben dat ook op stal soms moet ik savonds even voeren dan gooi ik alleen de emmers kuil in de stallen en de brokken in de bakken raak dus bijna geen paard en poep enzz aan. en toch ruik ik.

You only live once. Make the most of it. Ride as far as you can

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 15:00

Relien schreef:
Wij hebben dat ook op stal soms moet ik savonds even voeren dan gooi ik alleen de emmers kuil in de stallen en de brokken in de bakken raak dus bijna geen paard en poep enzz aan. en toch ruik ik.


Ja precies dat! En wat me ook altijd opvalt is dat de paarden, die de hele dag of nacht in die geur staan, NIET zo ruiken. Het zijn echt de stallen. Hopelijk komt hier een tip voor ons!

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:02

Als ik snel langs de paarden ga in m'n goede kleren en daarna nog iets moet doen, dan neem ik vaak parfum, deo, haarmousse (met lekkere geur, spray kan ook), en van dat meeneembare hand sanatizer mee. Dan kan ik het wel verbergen daarna haha :')
Moet je alleen wel voorzichtig zijn dat je niet te veel van het goede op doet

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:05

Ja als ik in mn goede jas naar de boerderij ga, overdag een andere jas aan heb + overall, maar soms moet ik in mn goede jas nog ff wat bij de koeien doen en dan ruikt het ook naar koe.

maar dat is toch logisch? een geur trekt in de kleding waar je vaak bent. Je had ruikt ook als je een natte hond aait. of je kleren ruiken ook naar hond als je in een asiel geweest bent

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:05

Eileen_ schreef:
Als ik snel langs de paarden ga in m'n goede kleren en daarna nog iets moet doen, dan neem ik vaak parfum, deo, haarmousse (met lekkere geur, spray kan ook), en van dat meeneembare hand sanatizer mee. Dan kan ik het wel verbergen daarna haha :')
Moet je alleen wel voorzichtig zijn dat je niet te veel van het goede op doet
ik heb ook standaard parfum of deo bij. Niet als ik echt rijkleding aanheb, maar wel als ik weet dat ik nog ergens heen moet.

Leef en laat leven.

mirmar
Berichten: 320
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:10

Heb dat zelf ook wel maar moet zeggen dat ik bijna nooit in mijn goede kleren naar stal ga.
Merk ook verschil met als er net helemaal uitgemest is of als het tijd is dat dat weer gedaan wordt. Haal elke dag het meeste vuil eruit maar toch aan het eind van de week ruikt het meer.
Trek eigenlijk altijd een oude broek aan en doe daar overheen een jas aan die ik alleen bij de paarden draag en stalschoenen of laarzen. Maar als dat niet kan loop ik even snel met goede kleren aan langs stal om te voeren ofzo.
Als ik dan binnen kom ruik je eigenlijk helemaal niks meer.
Vraag ook weleens aan mijn man ruik je iets maar die zegt eigenlijk altijd nee, denk dat de lucht vaak in je eigen neus zit en wat blijft hangen als je net op stal bent geweest.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 15:10

Ladybird schreef:
Ja als ik in mn goede jas naar de boerderij ga, overdag een andere jas aan heb + overall, maar soms moet ik in mn goede jas nog ff wat bij de koeien doen en dan ruikt het ook naar koe.

maar dat is toch logisch? een geur trekt in de kleding waar je vaak bent. Je had ruikt ook als je een natte hond aait. of je kleren ruiken ook naar hond als je in een asiel geweest bent


Ja het is inderdaad logisch dát je kleding gaat ruiken, maar daarom meer de vraag of iemand een tip heeft die geur te beperken. Het is logisch dat het op stal naar dieren ruikt, maar vraag me af of dat overal zo erg is. En zo niet, wat daar de oorzaak van kan zijn. Voor hetzelfde geld hebben mensen tips als afzuigers of weet ik wat voor n oplossingen, iets wat het zou verminderen. :D

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:22

Het werkt iig een stuk om nniet met nat gewassen haar bijv door de stal te gaan. Ik merk meestal dat daar de geur nog erger in gaat zitten.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 22:13

Ik houd me aanbevolen voor de gouden tip!
Ook als ik even naar mn paard ga om aan de bar koffie te drinken (en paard natuurlijk even gedag te zeggen) ruik ik naar paard... nu vind ik dat ook helemaam niet zo erg, alles de was in of wat deo gebruiken en je ruikt het niet meer.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 22:21

Ik vraag regelmatig aan collega's (safety first :D ), maar ze ruiken nooit iets...
Ik ben wel erg van het omkleden, maar zet ook wel eens een paard buiten of binnen in mijn nette kleren. Onze stallen zijn wel extreem geventileerd; de stallen staat in de binnenbak, dus het is wel een hele grote ruimte. Misschien scheelt dat. Wij mesten ook iedere dag uit, maar er blijft heus wel wat mest achter.
Mijn ervaring met maneges en pensionstallen is dat álles daar naar paard ruikt - niks meer aan te doen vrees ik...

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 22:24

SaraViavia schreef:
Dus het liefst een oplossing voor de kern van het probleem :D


Nou die is simpel: Alle paarden weg doen :+

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 22:42

Ik mest de stallen uit met een badmuts op mijn hoofd :')
Staat voor geen meter maar helpt als je je haar niet elke dag wilt wassen.

Staan de paarden overdag gewoon buiten? Ik zou iig nette jas nog even niet aantrekken en oude jas voor ingang stallen hangen. Dan trek je die automatisch aan als je er nog even moet zijn.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 22:47

Geen last van paardengeur die blijft hangen. Zelfs niet als ik heb staan knuffelen met mijn gewone kleren. Wel in m'n handen natuurlijk die zien soms bijna zwart na een krabbelsessie :D maar dus niet in de kledij of haren. Maar ook wel geen paarden op stal hier...

Oplossing zal dus simpel zijn, paardjes buiten houden ipv op stal :D

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 22:51

Ivm de persoon die zegt kledij die naar honden ruikt als je naar een asiel bent geweest. In een asiel, ok. Maar dat het zomaar normaal is omdat je bij dieren komt, da's niet mijn ervaring. Ik woon in huis met m'n 3 honden en nergens in huis is er ergens hondengeur te bespeuren (wij vragen dat regelmatig na aan mensen zonder honden).

Ik spendeer dus erg veel tijd bij paarden en honden, maar er naar ruiken, gene last van, oef! :P (En 't is niet dat wij onze dieren vaak wassen, in tegendeel).

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 23:07

misschien helpt het om een neplederen of waterdichte jas te dragen ipv een stoffen jas? Het lijkt me dat de geur daar minder in kan trekken.

Ik gebruik ook de standaardzin "sorry als ik naar paar ruik" als ik ergens toekomt :+

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 23:17

Lekker laten ruiken, niets ruikt zo lekker als “paard”, met alles wat er bij komt kijken. Ik vind paardenstallen ook niet stinken..... :D

Kerstmuts

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:27

XLeandrosX schreef:
Lekker laten ruiken, niets ruikt zo lekker als “paard”, met alles wat er bij komt kijken. Ik vind paardenstallen ook niet stinken..... :D

Het ligt wel een beetje aan je baan :-)....

Anoniem

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:38

Ik ruik mezelf nooit als ik bij de stallen ben geweest. Maar ik heb buitenstallen. Of een slechte neus, dat kan ook.

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:40

Wij hebben vlas in de stallen en je ruikt bijna niks. Mijn ervaring is dat paarden die op stro staan stinken. Ik kan het ruiken op een wedstrijd als er een paard voorbij komt wat op stro staat :o

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.


anjali
Berichten: 15017
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:42

XLeandrosX schreef:
Lekker laten ruiken, niets ruikt zo lekker als “paard”, met alles wat er bij komt kijken. Ik vind paardenstallen ook niet stinken..... :D

Helemaal mee eens. Paarden ruiken heerlijk.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:46

roekes schreef:
Wij hebben vlas in de stallen en je ruikt bijna niks. Mijn ervaring is dat paarden die op stro staan stinken. Ik kan het ruiken op een wedstrijd als er een paard voorbij komt wat op stro staat :o

Nee hoor, paarden staan hier op stro en die ruik je echt niet.
Stalhygiëne is wel een dingetje natuurlijk...

SARINO

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:49

Er bestaat een farmsuit maar ik ken niemand die hem echt heeft.Het is een geurvrije overall.Wij hebben ons er bij neergelegd dat we vaak naar koeien en paarden ruiken...
Laatst bijgewerkt door SARINO op 16-11-17 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Berichten: 25445
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:50

ik heb nu een overall gekocht en mest uit na mijn werk of op vrije dagen en anders strooi ik die dag alleen op
Vooral mijn haren ruik ik (en mijn man) ook als ik geveegd heb. Probeer er nu aan te denken om een muts op te doen.kendra

@
Ik heb ook stro en 24/7 buiten met open stal en mest dagelijk uit maar ik heb een vetzak ruin. Als ik volledig uitgemest heb, een dikke laag stro, lijkt het de dag erna alsof ik al 4 weken niks aan die stal gedaan heb. Zeikenat en hoop mest erin

justdiesel
Berichten: 4948
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:51

Ik heb dat als ik bij mijn eigen pony's ben geweest nooit.
Maar als ik naar de manege ben geweest ruikt ook mijn haar naar paard.
Nou vind ik paard lekker ruiken maar niet in mijn haar als ik dan ook nog eens weg moet.....

/)./)
(' ; ')
(") (") Dag lieve mam, ik zal je nooit vergeten.......25-10-2010


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: abbij, boemel, Fleuribelle, Inney, Kayleigh__, LiDi, manonnevot, Mitch_Beauty, Poekkie, Rainer, redbutton, WillemijnL, Ymediem en 107 bezoekers