Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 12:08

Seven schreef:
Tuurlijk is de prok daar voor bedacht maar drie x prok in de moederlijn zegt niets over de oc gezondheid van het evt veulen.


Jawel hoor
Dat geeft meer kans op een veulen dat ook PROK goed is tov een veulen zonder die 3 PROK merries erachter


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15908
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 23:46

Volgens mij is d-oc in het leven geroepen om de omzet van het KWPN een boost te geven. Hoeveel oudere (niet Prok merrie’s ) krijgen nu toch een elite predikaat? Gewoon een bron van inkomsten net als de EPTM waar de merrie’s gelijk keur kunnen worden of ineens het hele ruime beleid van aanwijzen voor de HK.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 09:19

Daar zit denk ik wel wat in.
...maar het D-OC predicaat geeft natuurlijk wel een stukje erfelijkheid weer. Mijn oude Jetset merrie heeft ook het ook behaald (104) ;haar beide nakomelingen met Contango als Gr V (Don Tango en Feel Good ) zijn röntgenolgisch helemaal goed.(al kan dat ook toeval zijn)

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15908
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:03

KahluaB schreef:
Daar zit denk ik wel wat in.
...maar het D-OC predicaat geeft natuurlijk wel een stukje erfelijkheid weer. Mijn oude Jetset merrie heeft ook het ook behaald (104) ;haar beide nakomelingen met Contango als Gr V (Don Tango en Feel Good ) zijn röntgenolgisch helemaal goed.(al kan dat ook toeval zijn)

Maar het KWPN geeft ook aan dat die index kan veranderen en dat kan niet met DNA. Dat verandert het alleen maar door veulentjes die op de foto geweest zijn. En dat is gewoon weer een index toch? Meten is weten.

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 11:31

Prok zegt trouwens voor de sport ook weinig, want ze nemen niet alles mee...
Prok is als ik het goed heb toentertijd idd in het leven geroepen omdat dat de meest erfelijke OC-D risico plaatsen waren...

Ik denk dat je hier fok en sport ook als 2 verschillende zaken moet zien.
Erfelijk weinig belast wil niet zeggen geen OC-D maar in de nafok minder kans op...
Omgekeerd ook, een erfelijk belaste merrie kan zo zuiver als iets zijn maar mss wel OC(-D) doorgeven...

Blijft ook het hele verhaal dat alle weke delen, die in blessures veel belangrijker zijn, hiermee compleet uit het oog worden verloren (zie maar de weke kootstanden van véél ggk hengsten de laatste jaren).
Maar da's moeilijker te controleren en verdienen de dierenartsen dus minder (makkelijk) geld mee...

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 11:49

Kort gezegd ; eigenlijk zouden merries voor het meest betrouwbare resultaat ,en geprokt worden en D- OC onderzocht worden

Weke koten enz is meer een exterieur (fokkerij)kwestie toch..?

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:23

KahluaB schreef:
Kort gezegd ; eigenlijk zouden merries voor het meest betrouwbare resultaat ,en geprokt worden en D- OC onderzocht worden

Weke koten enz is meer een exterieur (fokkerij)kwestie toch..?


Klopt, maar dat vermelde ik gewoon om te zeggen dat er met de hele OC-D kwestie eigenlijk een hoop drama gemoeid is...

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 15:02

Mij zegt Prok weinig integendeel zelfs
Paar jaar geleden ook een jong merrie gekocht met Prok certificaat ..fok je ze mooi verder op , begin je zadelmak te maken en aan te rijden ..vond haar klinisch niet geweldig lopen en ja hoor dikke 3- 4 op de straalbenen ..snap niet hoe je daarmee dan Prok kan worden en zogezegd erfelijke problemen kan uitsluiten / verminderen
En dit is niet mijn eerste geval / ervaring ..zal ook nooit meer kopen met een Prok keuring erbij

ZzzeiN

Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 16:30

besita schreef:
Mij zegt Prok weinig integendeel zelfs
Paar jaar geleden ook een jong merrie gekocht met Prok certificaat ..fok je ze mooi verder op , begin je zadelmak te maken en aan te rijden ..vond haar klinisch niet geweldig lopen en ja hoor dikke 3- 4 op de straalbenen ..snap niet hoe je daarmee dan Prok kan worden en zogezegd erfelijke problemen kan uitsluiten / verminderen
En dit is niet mijn eerste geval / ervaring ..zal ook nooit meer kopen met een Prok keuring erbij

Kun je beter zeggen koop nooit een paard die enkel PROK is..

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 16:41

besita schreef:
Mij zegt Prok weinig integendeel zelfs
Paar jaar geleden ook een jong merrie gekocht met Prok certificaat ..fok je ze mooi verder op , begin je zadelmak te maken en aan te rijden ..vond haar klinisch niet geweldig lopen en ja hoor dikke 3- 4 op de straalbenen ..snap niet hoe je daarmee dan Prok kan worden en zogezegd erfelijke problemen kan uitsluiten / verminderen
En dit is niet mijn eerste geval / ervaring ..zal ook nooit meer kopen met een Prok keuring erbij


Met een straal van 3/4 word een paard niet eens PROK. Dus er is ergens iets fout gegaan?!?

straalbeen: klasse 0–2
sesambeentjes: klasse 0-4*
kogelartrose: klasse 0–3*
spat: klasse 0–2
osteochondrose (O.C.)*:
sprong: A op sagittaalkam tibia, A/B/C op de overige OC plaatsen (nieuwe eisen sinds 01-01-2012)
knie: A op laterale rolkam, A/B/C op de overige OC plaatsen (nieuwe eisen sinds 01-01-2012)
kogel: A-E, dit wil zeggen geen eisen.

besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 17:22

Er is niks fout gegaan
Imo zou een paard met een 2 als 2.5 jarige geen Prok mogen krijgen
Met 5.5 jaar had ze een dikke 3..naar de 4 neigende
en dan was ze nog maar enkel licht aangereden

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 17:55

besita schreef:
Er is niks fout gegaan
Imo zou een paard met een 2 als 2.5 jarige geen Prok mogen krijgen
Met 5.5 jaar had ze een dikke 3..naar de 4 neigende
en dan was ze nog maar enkel licht aangereden


Maar dat zegt mij dan weer niets, hier een fokmerrie had met 2,5jr een 2 op straal sport keuring en met PROK 10 jaar later ook een 2.
En een 10jr springpaard met straal 4, die gewoon zijn parcoursen loopt zonder een pas kreupel te hebben zijn. Je hebt ze er natuurlijk ook als pechgeval tussen, en dat is zwaar klote want je denkt een gezond paard te kopen.
Laatst bijgewerkt door newt op 10-11-17 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 18:05

Je vergelijkt appels met peren
10 jaar later had de sportkeuring misschien ook geen 2 meer opgeleverd .

besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 18:07

Niezzz schreef:
besita schreef:
Mij zegt Prok weinig integendeel zelfs
Paar jaar geleden ook een jong merrie gekocht met Prok certificaat ..fok je ze mooi verder op , begin je zadelmak te maken en aan te rijden ..vond haar klinisch niet geweldig lopen en ja hoor dikke 3- 4 op de straalbenen ..snap niet hoe je daarmee dan Prok kan worden en zogezegd erfelijke problemen kan uitsluiten / verminderen
En dit is niet mijn eerste geval / ervaring ..zal ook nooit meer kopen met een Prok keuring erbij

Kun je beter zeggen koop nooit een paard die enkel PROK is..

Maar wat voor nut heeft de prok dan
Zogezegd erfelijkheid ..ik wil met een 6 jarige die dikke hoefkatrtol heeft op RX niet fokken ..en toch was ze prok

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 18:08

Dat vind jij, maar zij is gekeurd na 2011, en in 2011 zijn de richtlijnen veranderd en zijn ze op PROK strenger geworden.

besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 18:27

Onze was in 2013 gekeurd ..vind ( en enkele dierenartsen ) ze zeker niet streng genoeg

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 21:00

Oók zelf je normen bepalen. (In overleg met je eigen deskundige dierenarts) Als een merrie niet prok-waardig is op een kleine afvlakking dan durf ik daar best wel mee te fokken. Omgekeerd kan zeker ook het geval zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15908
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 00:39

De dierenartsen in Duitsland hebben recent ook besloten om de röntgenclassificatie voor paarden af te schaffen. Het heeft nooit gewerkt. De klinische keuring moet feitelijk leidend zijn.

De Duitse dierenartsen gaan nu alleen maar een risicoschatting geven bij een foto.

Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:07

Onze merrie is vandaag elite geworden heel blij mee

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik


Hindo2
Berichten: 978
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:35

Gefeliciteerd!

Never change a winning team

Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 18:47

Bedankt

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15908
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:40

Heb vandaag eindelijk de d-oc uitslag van het Ferdeaux veulen. Die haren waren begin augustus al getrokken.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:59

Vandaag uitslag gekregen van ons Impact-merrieveulen, 103 *D. 4 weken geleden aangevraagd.

Zit nog wel te wachten op de uitslag van een oudere merrie, 6 weken geleden aangevraagd. Scheelt toch in tijd of het nieuw of oud materiaal is blijkbaar.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:17

Ik had het 10 november aangevraagd en gisteren de uitslag. Met een genoomfokwaarde van 104 heeft ons Governor veulen haar d-oc gehaald :)

Vanaf wanneer mag je ook al weer prokken? Januari in het jaar dat ze 2 worden?

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:23

Wrm zou je nu nog prokken?
Predikaat is toch binnen.
Sportkeuring is dan toch veel relevanter?

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: onpaard, YandexBot en 101 bezoekers