Pijn in schouder bij lange ritten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Pijn in schouder bij lange ritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 15:44

Ik heb geregeld bij lange ritten te paard op den duur last van pijn in mijn rechterschouder. Meestal komt dit na een uur à anderhalf uur op zetten van zeurend in het begin tot 'ik hoop dat ik snel terug bij stal ben zodat ik kan afstappen' op zijn hoogtepunt. Als ik mijn arm gewoon laat hangen is de pijn ook vrijwel meteen weg. Het start zeg maar bij de aanhechting van de spier die vanuit de nek komt en dan net boven de schouder. Na verloop van tijd straalt het dan door naar het schoudergewricht zelf, mijn bovenarm en/ of schouderblad.

Voor zover ik weet zit ik recht, mijn paard hangt niet op rechts (of links) en maakt zich ook niet sterk (het maakt eigenlijk niet uit of ik wel of geen druk op die arm heb). Ik heb verder geen lichamelijke klachten of pijntjes bij het rijden. Bij gewoon een training in de bak heb ik nergens last van, het komt alleen voor bij lange buitenritten en ook dan is het geen vast gegeven. Aangezien het niet iets is wat steevast terug komt en wat me ook niet beperkt in mijn doen en laten, heb ik er nog geen contact over gehad met een fysiotherapeut. Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die zich herkennen in de klachten, of die wellicht tips hebben.


xSCWx
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:49

Hou je tijdens het rijden je ellebogen van je lichaam af? Of trek je je schouders erg omhoog? Het klinkt in ieder geval alsof je je rechterhand/arm/schouder niet relaxed laat hangen maar blijft aanspannen. Probeer daar bewust op te letten als je het gaat voelen, voel/masseer met je linkerhand even die spier, trek je schouders omlaag (richting bh bandje) en ellebogen langs je lichaam.

La Vie en Rose 

LoveBodin

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Pijn in schouder bij lange ritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:50

Ik heb hetzelfde gevoel...
Nu is mijn rechter schouder wel wat vaster dan de linker, maar eigenlijk alleen met paardrijden speelt dit op. En idd ooi niet bij dressuur werk maar vooral bij buitenrijden aan los teugeltje. Ik lees dus even mee!

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 15:52

xSCWx schreef:
Hou je tijdens het rijden je ellebogen van je lichaam af? Of trek je je schouders erg omhoog? Het klinkt in ieder geval alsof je je rechterhand/arm/schouder niet relaxed laat hangen maar blijft aanspannen. Probeer daar bewust op te letten als je het gaat voelen, voel/masseer met je linkerhand even die spier, trek je schouders omlaag (richting bh bandje) en ellebogen langs je lichaam.

Ik krijg met les vaak het commentaar dat ik mijn schouders laag moet houden, die kan ik echter niet lager houden dan ze al zitten (of ik moet mijn bovenste ribben weghalen, misschien zakken ze dan een stukje :') ) Als ik mijn handen netjes wil dragen, voel ik ook dat er in mijn schouders wel wat gebeurd, zeg maar. Ik span ze niet bewust aan, maar ik voel wel dat de spieren daar dan ook werken.


Ailill

Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:57

Jep, hier precies hetzelfde, al heb ik het niet tijdens buitenritten (vaak tochten van meer dan 5/6 uur). Wel tijdens trainen, voornamelijk dressuur. Begint onder mijn rechteroor en zakt naar mijn schouder, maakt een hoek van 90 graden en eindigt in mijn schoudergewricht. Soort van zeurende/pulserende pijn.

Bij mij is het echt spanning, vaak een reactie op het paard (of andersom, lol) en gaat gepaard met een heup die iets omhoog komt. Wat bij mij goed werkt is even helemaal ontspannen, beide, dus zowel het paard als ikzelf. Bewust in en uitademen, spieren ontspannen en heup/schouder laten zakken/hangen en indien nodig later wat losmaken.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 16:01

Ailill schreef:
Bij mij is het echt spanning, vaak een reactie op het paard (of andersom, lol) en gaat gepaard met een heup die iets omhoog komt. Wat bij mij goed werkt is even ontspannen, beide, dus zowel het paard als ikzelf. Bewust ademen, spieren ontspannen en heup/schouder laten zakken/hangen en indien nodig later nog eens herhalen.

Bij mij maakt het niet uit of het spanning of ontspanning is. Als mijn paard een keer een lastige dag heeft, dan kan ik er ook zomaar last van hebben. Gisteren liep ze heerlijk ontspannen en op haar eigen benen en heb ik bijna niks in mijn handen, maar krijg ik toch op een gegeven moment die zeurende schouder. Mijn schouder even losdraaien, de spier kneden of arm strekken etc., het haalt allemaal niks uit. Als ik mijn arm even laat hangen is de pijn weg, maar die komt meteen weer terug zodra ik mijn arm weer terug doe ik dezelfde houding. Het gaat pas echt weg als ik af ben gestapt.

xSCWx
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 16:01

Zit je voorover gebogen? Je moet echt rechtop zitten en je schouders richting je BH bandje op je rug trekken. Je kan een fysio vragen om sporttape aan te brengen, dat doen ze dan op zo'n manier dat je het direct voelt als je je schouders optrekt.

La Vie en Rose 

Ailill

Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 16:04

Snadrem schreef:
Ailill schreef:
Bij mij is het echt spanning, vaak een reactie op het paard (of andersom, lol) en gaat gepaard met een heup die iets omhoog komt. Wat bij mij goed werkt is even ontspannen, beide, dus zowel het paard als ikzelf. Bewust ademen, spieren ontspannen en heup/schouder laten zakken/hangen en indien nodig later nog eens herhalen.

Bij mij maakt het niet uit of het spanning of ontspanning is. Als mijn paard een keer een lastige dag heeft, dan kan ik er ook zomaar last van hebben. Gisteren liep ze heerlijk ontspannen en op haar eigen benen en heb ik bijna niks in mijn handen, maar krijg ik toch op een gegeven moment die zeurende schouder. Mijn schouder even losdraaien, de spier kneden of arm strekken etc., het haalt allemaal niks uit. Als ik mijn arm even laat hangen is de pijn weg, maar die komt meteen weer terug zodra ik mijn arm weer terug doe ik dezelfde houding. Het gaat pas echt weg als ik af ben gestapt.
Ik denk dat het bij mij ook aan persoonlijke spanning ligt, weet het eigenlijk wel zeker. Klinkt bij jou ook zo. Ik zit geloof ik vrij recht/correct, heb er buiten dressuur ook nooit last van. Blijkbaar is het toch een verkeerde houding die je onbewust aanneemt, al lijkt me dat met buiten rijden dan weer niet zo voor de hand liggend.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 16:05

xSCWx schreef:
Zit je voorover gebogen? Je moet echt rechtop zitten en je schouders richting je BH bandje op je rug trekken.

Maar op die manier heb je toch ook continu spanning op je schouders?

xSCWx
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 16:09

Snadrem schreef:
xSCWx schreef:
Zit je voorover gebogen? Je moet echt rechtop zitten en je schouders richting je BH bandje op je rug trekken.

Maar op die manier heb je toch ook continu spanning op je schouders?

Het moet een gewoonte worden (je zit dan namelijk automatisch rechtop in de goede houding). Je moet bewust je schouders naar achteren en beneden trekken en dan de spanning eraf maar wel in dezelfde houding blijven. Lastig uit te leggen zo, ik hoop dat het zo te begrijpen is.

La Vie en Rose 

Winged

Berichten: 33003
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Pijn in schouder bij lange ritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 16:12

Je zet je schouders waarschijnlijk onbewust vast, vermoedelijk op het punt waarop je wat vermoeider wordt. Het is een onbewuste reactie.

Wat je al noemt is dat je je schouders niet lager kan krijgen en dat het iets wegtrekt wanneer je je arm laat hangen. Heb je veel spanning tussen schouder/nek toevallig? Ook bij ruiters is het zo nu en dan van belang om naar een sportmasseur te gaan om de boel los te laten maken.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Pijn in schouder bij lange ritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 16:15

Nee, schouders en nek is normaliter geen gebied met veel spanning of problemen voor mij. Ik ben eigenlijk overal wel vrij soepel, alleen met de lange ritten sluipt er dan toch schouderpijn in.

@ xSCWx, ik zal het eens proberen. In het ergste geval treedt er weer ergens een pijntje op.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers