Waar schoftje laten verbreden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Waar schoftje laten verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 12:48

Hallo!

Ik ben al wat op zoek geweest maar kan het nog niet helemaal vinden.

Ik men mijn pony van 1.10m en heb daar een ideal webtech tuig op liggen. Heel fijn tuig en heel tevreden over. Alleen nu heb ik het idee dat het schoftje wat aan de smalle kant is.
Ik zou hier dus graag even naar laten kijken en wanneer nodig deze toch laten verbreden.

Nu is mijn vraag; is dit mogelijk en zo ja, weten jullie iemand in de omgeving van Arnhem die bij mij op stal zou kunnen komen (doorwerth).

Andere opties mogen ook, ik wil liever alleen geen ander schoftje omdat ik verder tevreden ben over het tuig en tja, het oog wil ook wat :)

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Waar schoftje laten verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 12:58

Een onderlegger er onder leggen, het is kunststof, daar kan een leerbewerker niet zoveel mee vrees ik.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Waar schoftje laten verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:17

In doorwerth zit een tuigdealer. Ems paardensport. Die kan je vast helpen.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:21

Volgens mij kun je de ideal schoftjes zelf voor een gedeelte buigen..
Correct me if I'm wrong :)
Anders kan een onderlegger nog verschil maken, of schoftje een maat groter? of is hij verder wel goed?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:56

Grainey schreef:
Een onderlegger er onder leggen, het is kunststof, daar kan een leerbewerker niet zoveel mee vrees ik.


de boom is niet van kunsstof ;)

Oef, ik weet niet zo goed waar je daar mee naartoe moet. Ik weet in ieder geval dat ze je in nijkerk niet kunnen helpen, daar kreeg ik als antwoord 'zelf een beetje duwen/een onderlegger er onder''. :roll: daar had ik weinig aan natuurlijk. Misschien een zadelmaker in de buurt die je kan helpen?

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Waar schoftje laten verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 14:05

Een gewone zadelmaker die kan m meestal wel uitbuigen. Ik heb die van mij ook laten verbreden. Alleen woon ik niet in de buurt dus daar heb je niks aan :D

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 19:51

Grainey schreef:
Een onderlegger er onder leggen, het is kunststof, daar kan een leerbewerker niet zoveel mee vrees ik.


Een onderlegger gaat natuurlijk niet helpen tegen een te smal schoftje. Maakt het juist krapper lijkt mij.


Maartje1990 schreef:
de boom is niet van kunsstof ;)

Oef, ik weet niet zo goed waar je daar mee naartoe moet. Ik weet in ieder geval dat ze je in nijkerk niet kunnen helpen, daar kreeg ik als antwoord 'zelf een beetje duwen/een onderlegger er onder''. :roll: daar had ik weinig aan natuurlijk. Misschien een zadelmaker in de buurt die je kan helpen?


Dat hebben we geprobeerd. Maar durf hem ook slecht in een bankschroef te zetten :=
Een zadelmaker kan ik inderdaad naar kijken. Die komen regelmatig op stal.


Nynkster schreef:
Volgens mij kun je de ideal schoftjes zelf voor een gedeelte buigen..
Correct me if I'm wrong :)
Anders kan een onderlegger nog verschil maken, of schoftje een maat groter? of is hij verder wel goed?


Nou hij is verder helemaal goed. Maat groter wordt denk ik te groot qua omvang zeg maar. Dit tuig past haar heel mooi.

Kan nu wel foto’s maken maar in dr winter wollies zie je dat toch slecht vanaf een foto. Zakt er voor een groot gedeelte in haha

Nilda

Berichten: 132
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Jistrum

Re: Waar schoftje laten verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 20:07

Zelf heb ik goede ervaringen met een onderlegger. Deze verdeeld de druk meer.

Wat zijn precies de klachten waardoor je denkt dat het schoft niet goed is?

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 22:10

Het ligt vrij hoog en krijg met moeite een hand er onder langs. Ze reageert ook niet prettig bij op doen, ‘aansingelen’ niet maar ik doe hem net aan vast.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Waar schoftje laten verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 23:13

Kan mijn vorige bericht niet aanpassen dus dan maar zo.
Dit was van de zomer dus al een paar maanden terug, maar nu een foto heeft geen zin..

Afbeelding

En deze van achteren, wat recenter. Denk 2 maanden terug ongeveer.
Afbeelding

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 09:18

Liep hier laatst geen topic over de ideal schoftjes? Dat die slecht lagen en dat mensen daarom uitweken naar andere merken schoftjes?

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 09:44


Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Waar schoftje laten verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 10:04

Zadel en tuigenmakerij Hollander uit Klarenbeek kan dat wel, die kan alles eigenlijk verbouwen zoals je het hebben wil.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Waar schoftje laten verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 10:11

Een onderlegger zorgt dat het schoftje hoger komt te liggen, en daardoor is ie breder op het punt waar die de pony raakt.

Maar ik ben bang dat er weinig aan te doen is, die Ideal kleine maatjes hebben allemaal last van krappe schoftje. Vriendin van mij heeft ook een zilco schoftje gekocht in haar webtech tuig ivm zelfde probleem...

Overigens als ik de foto's bekijk zou er best een maatje groter op kunnen.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Waar schoftje laten verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:32

Of pony wat slanker :)

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 15:06

Toydoll schreef:
Een onderlegger zorgt dat het schoftje hoger komt te liggen, en daardoor is ie breder op het punt waar die de pony raakt.

Maar ik ben bang dat er weinig aan te doen is, die Ideal kleine maatjes hebben allemaal last van krappe schoftje. Vriendin van mij heeft ook een zilco schoftje gekocht in haar webtech tuig ivm zelfde probleem...

Overigens als ik de foto's bekijk zou er best een maatje groter op kunnen.


Welk zilco schoftje heeft zij dan? Want een maat groter gaat echt niet passen qua singeltje ed. En om nu een niet passend schoftje te houden voor het singeltje is natuurlijk zonde.
Wil best kijken naar andere schoftjes maar moet wel mooi bij het bestaande tuig passen.

In ieder geval bedankt voor de tips! De topics over de krappe schoftjes had ik gezien inderdaad. Daar hebben enkelen het schoftje laten verbreden dus eens zien wat er mogelijk is.
En anders toch op zoek naar een andere.

Grainey schreef:
Of pony wat slanker :)


Bedankt voor je oordeel ;)
Pony is slechts 22 kg te zwaar. Had in die maanden wat last van gas door overgang voer.
Zulke opmerkingen hebben daarnaast weinig toegevoegde waarde hier.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Waar schoftje laten verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:35

Bij ons ligt hetzelfde schoftje op een shet van 115, is in sportconditie en daar past hij prima, is ook pony zonder schoft, dus ook rond, dus als je hem nu breder laat maken en pony komt weer op zijn normale gewicht dan heb je het probleem dat alles weer te breed, te groot is.

Dus toegevoegde waarde is er zeker, want je zei dat het eerst prima zat en nu niet meer, heb ditzelfde wel eens bij mensen gehoord, eerst paste het prima en nu niet meer, hoe kan dat toch ;), geeen idee.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Waar schoftje laten verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 18:00

Pony is idd goed gevuld.. :))
Ik zou idd gaan kijken naar een zilco schoftje, deze vormt zich naar je pony ook als ie in gewicht schommelt.
Verbreden kan maar dan moet je wel oppassen dat het schoftje niet te dicht op de schoft gaat liggen. Onderlegger is dan zeker een aanrader voor comfort.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 20:55

De pony is niet aangekomen en nogmaals; ze is slechts 22kg te zwaar. (Afgelopen zaterdag gewogen)
Je voelt dan ook netjes duidelijk haar ribben.
Ik heb ook nergens gezegd dat het anders is gaan liggen. Ik heb gezegd dat de rest van het tuig wel heel prima en fijn ligt.
Opmerkingen over dat ze te zwaar zou zijn ga ik verder niet meer op in, heb dit al uitgelegd. Daarnaast denk ik dat een dierenarts die haar heeft gezien een beter beeld heeft dan van 2 (onvoordelige) foto’s :)

Ik ben verder niet bang dat het te dicht op de schoft komt te liggen, daar zit nog best ruimte. Mocht dat wel zo zijn kan ik altijd nog óf een maat groter passen of toch kijken naar zilco. Maar ik vind de zilco tuigen echt niet mooi dus dat heeft niet mijn voorkeur.
Ik ga het in ieder geval even voorleggen aan een zadelmaker en kijken wat zij kunnen doen :)

Bedankt voor de tips!

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:19

Ik snap niet waarom je je zo aangevallen voelt. Niemand heeft het hier over precieze kilo's of zegt wat over je dierenarts.
Ze oogt gewoon vol/nukkig. Dat is mijn mening en blijkbaar van meerdere. Maar dat ze een bol buikje heeft kan ook invloed hebben op de liging van je schoftje.

Geheel zilco tuig hoeft natuurlijk niet. Los schoftje van zilco, even je lichtogen en singel omzetten en klaar om te gaan. Zie ook het topic over ideal schoftjes voor foto's van ideal tuigen met zilco schoftjes.

Bellarose
Berichten: 2320
Geregistreerd: 06-02-07
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:35

Over t gewicht zal ik maar niks zeggen, dat lijkt me wel duidelijk, maar pas je op met uitbuigen als je daadwerkelijk van plan bent de pony nog af te laten vallen? Telkens wijder en smaller buigen lijkt me een slecht idee, lijkt me dat de boom dan telkens slapper wordt en misschien ook gewoon een keer breekt.

Een maatje groter kan passen, maar ook ik ben groot fan van de soepele zilco schoftjes. Je tuig is gewoon zwart toch? Dan misstaat dat niet zo denk ik hoor!

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Waar schoftje laten verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 23:24

Ik ben bang dat omdat het van zilco zo glimmend is het niet bij het webtech gaat passen. Dat is die met nylon bovenop dus wel echt anders. Als er geen andere optie is kan ik altijd tuig meenemen ter vergelijking natuurlijk en heb ik weinig keuze. Welzijn staat voor het mooie natuurlijk maar zou fijn zijn als het samengaat

Foto van dezelfde periode trouwens.
Afbeelding

Tuig hing hier nog niet helemaal goed, inmiddels uiteraard wel :)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Waar schoftje laten verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 00:27

Dikker de winter in is alleen maar goed....

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-17 00:40

Maartje1990 schreef:
Dikker de winter in is alleen maar goed....


Ze staat inderdaad wel 24/7 buiten. Wel met schuilstal uiteraard maar madam staat natuurlijk veel liever in de regen (om vervolgens lekker door de blub te rollen uiteraard :D )

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Waar schoftje laten verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 00:45

Ook ik zeg, staat prima. Mooi passend schoftje ziet er sowieso al 10x beter uit, en het is allemaal zwart, zie je toch niet.....