"Goede regenkeding" (trektocht) ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosalie_91
Berichten: 91
Geregistreerd: 13-03-14

"Goede regenkeding" (trektocht) ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 10:17

Hoi!

Ik vertrek volgende week voor een trektocht in Spanje en op de paklijst van de organisatie staat 'goede regenkleding'.

Nou zit het zo dat ik nog nooit in de regen buiten gereden heb en daar eigenlijk nog niet eerder over na heb gedacht :')
Een regenjas had ik zelf al wel verzonnen, maar hoe zit dat met je benen? :+ Een gewone regenbroek van zo'n regenpak lijkt me denk ik niks (glad)? Wat/hoe dan? Een poncho? (wappert dat niet te veel?).
Kortom: help! :?

Alvast bedankt!

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:27

Rainlegs? Weet alleen niet hoe goed dat op langere tochten houdt...
Er bestaan ook waterdichte rijbroeken trouwens!
Sowieso moet je even kijken dat je regenjas niet te lang is. Ik heb een simpele Hema regenjas en die is net te lang waardoor die onder m’n billen komt en dan heel erg gaat trekken bij m’n keel haha, rijdt echt niet fijn.

MarliesV

Berichten: 15193
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:32

Beter dan een korte regenjas met rainles is een lange rij-regenjas. Die bedekt jezelf helemaal (incl. benen).

Bij een kortere jas loopt precies het water daar af op je bovenbenen en dan zo je laarzen in met wat pech. Voor even is dat dus wel te doen maar als je +2 uur op een paard zit in de regen dan leer je wel vloeken zeg maar.

Voorbeeld:
https://www.australiantreasures.com/nl/ ... aat-medium

Maar of je dat wilt aanschaffen voor alleen een trektocht? Kan je daar niet wat huren/lenen?

Suusjepluus

Berichten: 787
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:49

Een goede waterdichte outdoorjas met rainlegs is prettig voor even maar voor een dagtocht lijkt het me te weinig. Bij mij loopt het water dan naar de binnenkant van mn bovenbenen. Resultaat is een zeiknatte broek en water in mn laarzen. Er bestaan langere winterjassen die tot over je knieen komen, zodat het water beter wordt afgevoerd. Maar waar je die kunt krijgen durf ik niet te zeggen. Eventueel toch een wijde regenbroek als budgetvriendelijke optie?

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:55

Ofwel een lange jas
Ofwel gewoon een regenbroek. Ik heb er één die al heel lang meegaat. Is niet glad, en ik heb er onderaan elastieken laten aanzetten, dus blijft perfect op zijn plek zitten. Ik heb deze ooit gekocht in Aveve (Belgische boerenbond).
In jouw geval zou ik zeggen: een regenbroek in niet-glad materiaal. Neemt ook veel minder plek in dus kan gemakkelijk in een zadeltas.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 11:21

lange westernchaps van leer doen het in de regen ook heel goed, wind dicht dus lekker warm

Rosalie_91
Berichten: 91
Geregistreerd: 13-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 13:28

Dankjulliewel!
Ben nog een nieuwe regenjas aan het overwegen maar dan wel een die ik ook gewoon kan dragen (dus niet zo super lang), maar daar schiet ik dus niet heel veel mee op.. :P
Ik ga in ieder geval mn regenbroek eens opzoeken en iig voor de zekerheid meenemen, rain legs ga ik me ook nog in verdiepen. Echt iets nieuws kopen wat alleen voor de trektocht zou zijn, ben ik iets minder happig op idd ;)
Bedankt voor het meedenken!

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:00

MarliesV schreef:
Beter dan een korte regenjas met rainles is een lange rij-regenjas. Die bedekt jezelf helemaal (incl. benen).

Bij een kortere jas loopt precies het water daar af op je bovenbenen en dan zo je laarzen in met wat pech. Voor even is dat dus wel te doen maar als je +2 uur op een paard zit in de regen dan leer je wel vloeken zeg maar.

Voorbeeld:
https://www.australiantreasures.com/nl/ ... aat-medium

Maar of je dat wilt aanschaffen voor alleen een trektocht? Kan je daar niet wat huren/lenen?

Het kan erger hoor:
http://www.drizabone.com.au

}:)

Maar indien goed onderhouden gaan ze een half mensenleven mee.
Helaas moet je ze tegenwoordig in Australië bestellen, er is geen Europese importeur meer |(
Maar eenmaal gedragen, zul je deze jassen de rest van je leven aanbidden :j

Lange lederen chaps werken heel behoorlijk, maar geven het op enig moment ook op.
Het is dus de vraag of je rekening moet houden met een flinke bui regen (gaat prima) of met hele dagen druilregen (dat redden ook lederen chaps niet).
Ook goed passende lederen chaps zijn niet echt goedkoop maar net als de jas, zul je ook goede chaps de rest van je rijdende leven koesteren.

Maar vergeet ook de andere kant niet: regen die via je kraag en nek in je kleding gaat zitten is ook helemaal niet leuk! Zorg dus voor een jas met flinke kraag, die in combinatie met je cap (ga ik even vanuit) ook de bovenkant dicht houdt. Het heeft een reden dat cowboys een breedgerande hoed droegen en dragen. Niet alleen voor de zon maar zeker ook voor de regen.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: "Goede regenkeding" (trektocht) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:23

Rainlegs zou ik afraden. Heb ze gehad, en viel vies tegen hoe lang ze goed waterdicht bleven. Zowel tijdens een rit als in totale levensduur.
Daarnaast heb je bij rainlegs een -open kruis', net als bij chaps. En als je jas niet over de zadelboom heen hangt, krijgt je dus een nat (en koud!) kruis als het regent.... :x

Heb nu zelf een regenrijbroek van Kramer. Kost rond de €60-65, maar zit prima en blijft echt goed waterdicht. Ook met elastieken onder de voet, dus kruipt niet omhoog.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:30

Ik heb regenchaps van kramer, die je dus draagt zoals lange leren chaps. Tot nu toe heel tevreden over! Ze zitten ook met een elastiek onder de voet vast. Nadeel: je "open" kruis inderdaad. Tegenwoordig kan je van die lange regenjassen ook bij kramer bestellen, dat heb ik nu gedaan. Is niet hetzelfde als de waxjas die ikke aangeeft, maar wel hetzelfde idee. Ik ben niet van plan om in echt lange, hevige buien te gaan rijden. In de winter beperken buitenritten zich vaak maar tot een uurtje of 2. Langer dan dat en ik ben een ijslollie te paard :+

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:45

Heerlijke jas en ook na een hele dag regen nog droog.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze heb ik in de uitverkoop gekocht maar zulke jassen zijn echt heerlijk, ook in draf of galop.

Hij is behoorlijk groot en dun van stof, katoenachtig, maar daardoor kan ik er van alles onder aan.
Op de eerste foto heb ik er een bodywarmer en winterjas onder aan want het was zo ontzettend koud :brr:

xLillith

Berichten: 474
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: Friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:47


tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: "Goede regenkeding" (trektocht) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:57

zo'n lange jas hangt hier nog in de kast van toen ik trektochten reed.
was ideaal.
ligt over je benen en beschermde achteraan ook je bananentas zodat die niet helemaal verzoop.
die zijn water- en winddicht.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:07


Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:13

ikke schreef:
MarliesV schreef:
Beter dan een korte regenjas met rainles is een lange rij-regenjas. Die bedekt jezelf helemaal (incl. benen).

Bij een kortere jas loopt precies het water daar af op je bovenbenen en dan zo je laarzen in met wat pech. Voor even is dat dus wel te doen maar als je +2 uur op een paard zit in de regen dan leer je wel vloeken zeg maar.

Voorbeeld:
https://www.australiantreasures.com/nl/ ... aat-medium

Maar of je dat wilt aanschaffen voor alleen een trektocht? Kan je daar niet wat huren/lenen?

Het kan erger hoor:
http://www.drizabone.com.au

}:)

Maar indien goed onderhouden gaan ze een half mensenleven mee.
Helaas moet je ze tegenwoordig in Australië bestellen, er is geen Europese importeur meer |(
Maar eenmaal gedragen, zul je deze jassen de rest van je leven aanbidden :j

Lange lederen chaps werken heel behoorlijk, maar geven het op enig moment ook op.
Het is dus de vraag of je rekening moet houden met een flinke bui regen (gaat prima) of met hele dagen druilregen (dat redden ook lederen chaps niet).
Ook goed passende lederen chaps zijn niet echt goedkoop maar net als de jas, zul je ook goede chaps de rest van je rijdende leven koesteren.

Maar vergeet ook de andere kant niet: regen die via je kraag en nek in je kleding gaat zitten is ook helemaal niet leuk! Zorg dus voor een jas met flinke kraag, die in combinatie met je cap (ga ik even vanuit) ook de bovenkant dicht houdt. Het heeft een reden dat cowboys een breedgerande hoed droegen en dragen. Niet alleen voor de zon maar zeker ook voor de regen.


Ik heb onlangs een Driza Bone op MP gescoord voor 50 euro *\o/* .
Moet hem alleen nog ff opnieuw waxen.

Die rainlegs heb ik nooit gesnapt, leuk voor je bovenbeen maar bij een bui word je gewoon zeiknat.
Op ijsland droeg ik gewoon mijn normale regenbroek en een regenjas van hun.

Zo'n lange regenjas kun je wel vinden voor een redelijke prijs.