Lucide dromen: dromen wat je wilt!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Captain

Berichten: 21321
Geregistreerd: 15-10-08

Lucide dromen: dromen wat je wilt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 16:07

Afbeelding
If you must sleep through a third of your life, why should you sleep through your dreams too? - Stephen LaBerge

Hallo Bokkers! :Z
Inmiddels ben ik al jaren gefascineerd door dromen en hun betekenissen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen zweverig persoon, juist erg down to earth.
Toch heb ik ervaren dat dromen wel degelijk iets kunnen betekenen.
Het is je onderbewustzijn die je overdag weg kunt duwen maar zicht 's nachts wel kan uiten.
Verder zijn dromen natuurlijk fantastisch. De enige grens is je voorstellingsvermogen!

Wat is lucide dromen? Iets paranormaals?
Lucide dromen is het bewust zijn van je dromen en ze ook kunnen besturen. Is het iets paranormaals?
Nee, het heeft niets met het paranormale te maken. Iedereen droomt, iedereen heeft zijn eigen droomwereld en iedereen kan in zijn/haar eigen droomwereld reizen.
De een weliswaar makkelijker dan de ander.

Oneironaut - A person who explores dreamworlds on a conscious basis.

Hoe begin ik?
Zoals eerder genoemd kan iedereen lucide dromen en met deze stappen kun jij het dus ook!

1. De intentie om lucide te worden
Waarom wil jij lucide worden? Wil je het heelal ontdekken? Leren vliegen zonder vleugels?
Daten met die knappe acteur? Vraag je af waarom jij zou willen leren lucide te worden.
Een sterke motivatie is het goede begin.
Zeg tegen jezelf voordat je gaat slapen 'Ik ga mijn dromen onthouden.' Of:
'Ik ga me bewust zijn van mijn dromen.' Of net wat voor jou werkt!


2. Realitychecks
Droom je op dit moment? Nee? Hoe weet je dat?
Dromen lijken realistisch. Het is pas op het moment dat we wakker worden dat we beseffen
dat er iets niet klopte. Vraag jezelf regelmatig af of je droomt. Bekende realitychecks:
- Probeer een tekst twee keer te lezen. In een droom is tekst nooit hetzelfde.
- Probeer klok te kijken. In een droom doen de wijzers altijd vreemd.
- Probeer door je neus te ademen terwijl je die dichtknijpt. In een droom kan dat!
- Kijk naar je handen en tel je vingers. In een droom heb je nooit 10 vingers. Soms maar 7, soms wel 12 per hand!
Doe dit door de dag heen. Er zijn speciale apps voor maar je kunt er ook een vaste
gebeurtenis aan verbinden. Bijvoorbeeld elke keer als je een hond ziet
of elke keer als je naar de wc gaat.

3. Droomdagboek
Zorg dat je naast je bed een kladblok hebt of spreek het in op je mobiel.
Als je wakker wordt blijf dan rustig liggen en probeer je voor de geest te halen wat je hebt gedroomd.
Lukt het niet? Vraag je dan af hoe je je voelde. Welke personen je hebt gezien.
Of een bepaald dier in je droom voor kwam. Of een bepaalde kleur. Geef je dromen een titel en lees ze eens in de zoveel tijd eens terug.
Je zult merken dat er bepaalde aspecten uit dromen regelmatig terug keren.
Zoals een bepaalde plek, een bepaald familielid of een bepaald dier.
Dit is dan je droomsymbool. Als je deze (her)kent kun je in het vervolg makkelijker
je dromen herkennen als je dit droomsymbool ziet.


4. Lucide worden - en blijven!
Als je 's nachts je realitycheck uitvoert en je beseft dat je droomt zul je hier de eerste keer
zo enthousiast over zijn dat je waarschijnlijk spontaan wakker wordt.
Dit is niet erg en overkomt vrijwel elke dromer die zich voor het eerst bewust is.
Probeer het gewoon nog eens, oefening baart kunst!


5. Op avontuur!
Dromen spelen zich af tijdens de REM-slaap. (Rapid Eye Movement)
De slaap bestaat uit een aantal cycli:
1. Sluimerfase (NREM1) Dit is de overgang tussen waken en slapen.
2. Lichte slaap (NREM2) Begin van de slaap waarin je nog makkelijk gewekt kunt worden.
3/4. Matige/Diepe slaap (NREM3/NREM4) Slaap waarin ademhaling en hartritme het laagst zijn, je lichaam is
zichzelf aan het repareren. In de loop van de nacht worden deze fases korter.
5. Droomfase (REM) In deze fase zijn je spieren uitgeschakeld maar zijn je hersenen net zo actief
als wanneer je wakker zou zijn. In de loopt van de nacht worden deze fases steeds langer.
De REM-slaap neemt de gehele nacht zo'n 20 tot 25 procent van de slaap in beslag.


Schematische weergave:
Afbeelding

Zoals te zien is in de bovenstaande afbeelding komen de langere REM-slapen in de loop van de nacht.
Een goede manier om lucide te worden is dan ook het zetten van de wekker 6 uur na het in slaap vallen.

Wat?! Ik moet mijn nachtrust opgeven?
Niets moet natuurlijk, maar het is wel een hele productieve manier om jezelf bewuster te worden van je dromen.
Zet 6 uur na het inslapen de wekker. Probeer om ongeveer 20 minuten wakker te zijn.
Lees in die tijd een boek of artikel over lucide dromen en ga na die 20 minuten weer slapen met de intentie
'Ik ga me bewust worden van mijn dromen. Ik wil mijn dromen kunnen besturen.'

Kleven er risico's aan lucide dromen?
Het enige wat er eigenlijk kan gebeuren is dat je moe wakker wordt omdat je
's nachts op avontuur bent geweest. Daarom is het ook een aanrader om niet elke nacht
lucide te dromen. Laat de dromen af en toe gewoon eens over je heen komen.

En slaapverlamming dan?
Bij slaapverlamming ben je geestelijk wakker maar zit je lichaam nog in de REM-slaap waardoor je niet kunt bewegen.
Dit fenomeen gaat gepaard met hallucinaties. Maak je geen zorgen, het is niet echt!
Probeer niet gelijk op te staan want dit gaat je niet lukken.
Begin met kleinere spiergroepen aan te spannen. Zoal je vingers, je tenen en daarna je handen en voeten.
Je lichaam zal langzaam weer wakker worden.
Als je hallucinaties ziet sluit dan je ogen en bedenk dat het niet echt is.
Ook kun je het gevoel krijgen dat er iemand op je zit en je stikt.
Dit is verklaarbaar: doordat je lichaam verlamd is voelt het eigen gewicht veel zwaarder aan.
Er is dus niets om bang voor te zijn!

Ben ik wel echt wakker?
Soms kan een droom zo echt aanvoelen dat het wel realistisch MOET zijn.
Denk daarom regelmatig aan je realitychecks. Ook na het ontwaken is het verstandig om
een realitycheck uit te voeren. Soms heb je een droom in een droom:
Na het ontwaken in de ene droom zit je nog in de andere.
Doe dus altijd een realitycheck na het ontwaken.

Hoe zit het met nachtmerries?
Een van de voordelen van lucide dromen is dat het mogelijk is om je nachtmerries te confronteren.
Zit er regelmatig een tijger achter je aan? Draai je dan eens om en loop richting de tijger
en vraag hem waarom hij achter je aan zit. Je praat met je onderbewustzijn en misschien
kom je wel interessante informatie te weten. Wellicht zit je iets dwars en staat de tijger daar symbool voor.

Afbeelding
In dreams we enter a world that's entirely our own - Unknown

Is dit alles wat ik moet weten?
Deze tekst bevat een goede basis. Echter is er nog veel meer informatie te vinden over lucide dromen in boeken, op fora, op internet etc.
Ik heb zelf het boek 'Lucide dromen, zo doe je dat'
van Dylan Tuccillo, Jared Zeizel en Thomas Peisel.
Dit PDF-bestand is ook zeker de moeite waard:
https://helderdromen.nl/wp-content/uplo ... -gids-.pdf

Waarom dit topic?
Het lijkt me leuk om samen met mede-bokkers een online droomdagboek bij te houden
en onze ervaringen en tips uit te wisselen.
Wellicht is het een leuk idee als je een lijstje invult om je even voor te stellen
en een lijstje voor het droomdagboek:


Voorstel lijstje: schreef:
(Bokt)Naam:
Leeftijd:
Was je al bekend met het fenomeen lucide dromen:
Dit wil ik graag bereiken door lucide dromen:
Droomdagboek schreef:
Datum:
Titel droom:
Bewust van droom:
Lucide:
Personen/dieren die in de droom voorkwamen:
Droom:
Wat betekent deze droom voor mij:
Tijd bezig met lucide dromen (dagen/weken/maanden/jaren):











Sweet dreams, be creative! :*
Afbeelding

Dit topic is op een computer trouwens epic, op de mobiel ziet 'ie er een beetje raar uit. Excuses! :')
Laatst bijgewerkt door Captain op 14-11-17 16:32, in het totaal 4 keer bewerkt


silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:18

Leuk dit! Interessante informatie.

Ik heb een tijdje gehad dat ik in mijn dromen vaak dacht "oh als nu maar niet...." en dat gebeurde dan natuurlijk altijd. Op een gegeven moment ben ik me hier bewust van geworden en kon ik dit ombuigen naar iets positiefs. Oh als nu maar niet de pizzabezorger langskomt in plaats van oh als nu maar niet een helikopter achter me aan zit. Dit klinkt allemaal heel raar maar oke :+

Ik ben er ook achtergekomen dat ik onder water kan ademen, helemaal hip. Nu al een tijdje eigenlijk niet meer bewust gedroomd, misschien wel weer leuk :D

Voorstellijstje:
(Bokt)Naam: Silversomali
Leeftijd: 27
Ik was je al bekend met het fenomeen lucide dromen: Ja, maar niet zo gedetailleerd
Dit wil ik graag bereiken door lucide dromen: Geen specifiek doel
Laatst bijgewerkt door silversomali op 14-11-17 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Lucide dromen: dromen wat je wilt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:19

Ik heb wel eens vaker gehad dat ik lucide droomde, maar niet echt in een bepaald ritme dus ik weet niet precies waarom soms wel en meestal niet haha :')

Be enough for yourself first, the rest of the world can wait

Captain

Berichten: 21321
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 16:21

Voorstellijstje:
(Bokt)Naam: Captain
Leeftijd: 24 jaar
Ik was je al bekend met het fenomeen lucide dromen: Ja
Dit wil ik graag bereiken door lucide dromen: Vliegen, daten met acteurs, het heelal ontdekken, met walvissen zwemmen


Droom 1:
Datum: 14 november 2017
Titel droom: Hé, ik droom!
Bewust van droom: Ja
Lucide: Ja
Personen/dieren die in de droom voorkwamen: Mijn beste vriendin, broer, ouders en mijn twee paarden.
Droom: Ik was bij mijn vriendin thuis en ontwaakte daar. Ik ging naar mijn paarden die blijkbaar bij haar stonden maar ze wilden niet mee werken. Gefrustreerd ging ik naar huis en kwam ik binnen waar mijn ouders en broer zaten. Iedereen was heel onaardig en ik ging naar mijn kamer toe. Toen ik op mijn kamer kwam had iemand mijn poster, die boven mijn bed hangt, kapot gekrabd. Toen realiseerde ik me dat de poster niet hetzelfde was als normaal en bedacht ik me dat niemand dat zomaar zou doen. Ik deed de realitycheck door mijn vingers te tellen. (Deze gebruik ik altijd.) Mijn rechterhand telde 7 vingers en ik was zo blij dat ik eindelijk eens lucide was dat ik wakker schrok. :')
Wat betekent deze droom voor mij: Het heeft wat te betekenen dat de mensen in mijn droom zo onaardig waren, want meestal zijn ze zachtaardig, wat dit precies betekent weet ik niet.
Tijd bezig met lucide dromen (dagen/weken/maanden/jaren): Al jaren maar sinds 4 weken weer actief!


Droom 2:
Datum: 14 november 2017
Titel droom: Slenderman
Bewust van droom: Ja
Lucide: Ja
Personen/dieren die in de droom voorkwamen: moeder, broer en zus en slenderman
Droom: Ik werd wederom wakker in mijn bed en hoorde de deurbel. Ik liep naar beneden maar als ik richting de trap loop kom ik langs mijn ouders' slaapkamer. Ik zie mijn moeder in bed zitten met een gigantische Pikachu-knuffel. 'Dat klopt niet' bedenk ik me. Ik kijk naar mijn linkerhand: 5 vingers. Vervolgens mijn rechterhand: 4 vingers! Ik droom!!! Dat betekent dat ik de trap niet af hoef te lopen maar ook kan vliegen. Als ik beneden ben bedenk ik: 'Ik ben aan het dromen, ik wil dat Rick Grimes (acteur) voor mijn deur staat. Dit is mijn droom en ik kan hem sturen.' Als ik de deur open wil doen gaat de deur naar de woonkamer open en zie ik mijn broer en zus die staan te gniffelen en zeggen 'Doe jij de deur maar open.' Ik vind hun reactie wat vreemd en doe de deur open. Maar helaas staat daar niet Rick Grimes maar Slenderman met zijn hoofd in zijn handen. :oo :') Ik smijt de deur dicht en denk: 'Verdorie, dit kon ik niet sturen. Nou dan maak ik mezelf wel weer wakker.'
Wat betekent deze droom voor mij: Ehh, geen idee haha!
Tijd bezig met lucide dromen (dagen/weken/maanden/jaren): Al jaren maar sinds 4 weken weer actief!

Peelie

Berichten: 13382
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Lucide dromen: dromen wat je wilt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:27

Goh. Lucide dromen. Die heb ik al laaaaang niet meer gehad.

Vroeger vooral als ik stapel verliefd was droomde ik veel lucide. Ik ben/was er heel erg goed in.

Ik zal er eens op gaan letten.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

Minimus

Berichten: 1758
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:33

Ik lees even mee. Heb geprobeerd om lucide te dromen maar dat lukt me niet echt. Ik weet wel dat ik áltijd vliegen kan in mijn dromen, heerlijk. Weet ook precies hoe en als t echt zou kunnen zou ik zo wegvliegen :D

Brrr, slenderman.. Maar ik moest wel even gniffelen :P

Du blir løyst frå banda som bind deg
Du er løyst frå banda som batt deg

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34444
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:37

Wat grappig. Dat van die vingers wist ik niet. Wat ook zo is, in een droom kun je nooit een apparaat of voertuig bedienen. Kan 100 keer op een knopje drukken in mijn droom maar dan gebeurt er niks en dan komt het besef, oja, ik droom :z . Ik ben me vooral in de vroege ochtend bewust dat ik droom, maar ben er nooit bewust mee bezig geweest. Houd bijvoorbeeld geen dagboekje bij of zo, en probeer er niks in te sturen verder.

Peelie

Berichten: 13382
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:39

SusanH schreef:
Wat grappig. Dat van die vingers wist ik niet. Wat ook zo is, in een droom kun je nooit een apparaat of voertuig bedienen. Kan 100 keer op een knopje drukken in mijn droom maar dan gebeurt er niks en dan komt het besef, oja, ik droom :z . Ik ben me vooral in de vroege ochtend bewust dat ik droom, maar ben er nooit bewust mee bezig geweest. Houd bijvoorbeeld geen dagboekje bij of zo, en probeer er niks in te sturen verder.

Daar heb ik geen past van :P

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:39

Ik zit al heel lang met het idee om mijn dromen op te schrijven, maar elke keer als ik wakker word vergeet ik het :')

Biscuitje

Berichten: 1234
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:42



Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:43

spookyjim schreef:
Ik zit al heel lang met het idee om mijn dromen op te schrijven, maar elke keer als ik wakker word vergeet ik het :')

Nou, daar heb ik nou dus geen last van :')

Ik kan bijna al mn dromen herinneren, soms wel meerdere per nacht _O- (en mijn dromen zijn altijd zo vaag en totaal niet realistisch haha)

Be enough for yourself first, the rest of the world can wait

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:49

Heel gaaf dit! Lijkt me onwijs om te kunnen maar ik ben een vergiet, ik zou bijvoorbeeld al vergeten voor ik ga slapen om erop te gaan letten :+

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Re: Lucide dromen: dromen wat je wilt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:04

Leuk dit topic! Een vriendin en ik delen altijd onze dromen. Hierdoor weet ik ook nog heel veel van mijn dromen. Ik heb verder nog nooit lucide gedroomd omdat ik niet van het bestaan af wist, tot nu :)
Verder heb ik even een vraag aan jullie. Geen idee of iemand deze kan beantwoorden... Maar ik heb een paar weken terug een situatie gehad waarvan ik echt niet wist of ik droomde. En nog nog steeds niet!
Het ging zo: ik werd "wakker" en ik keek naar het plafond van mijn slaapkamer. En daar zag ik een hele grote spin zitten, maar wel realistisch. Ik schrok me helemaal dood want ik ben echt heel bang voor spinnen. Snel heb ik mijn licht aan gezet en toen was de spin verdwenen... Vanaf toen weet ik dat ik écht wakker was, of ik daarvoor wakker was. Geen idee? Ik heb in ieder geval m'n hele kamer onderzocht en geen spin gevonden...
Maar zou ik dat van die spin gedroomd hebben of niet? Het was zo realistisch!

Hurby (Prinz K3 x Kennedy) ZZL+1 // Kronos Z1+2
Tongerenhof Pyriet M2
Roulette Fly Della Loggia M1 (verkocht) // Wobke R. M1 (verkocht) // Blinky M1 (verkocht)

Captain

Berichten: 21321
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Lucide dromen: dromen wat je wilt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 17:15

Wat leuk al zoveel reacties!! :)) Ik probeer later even om op iedereen te reageren.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16165
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Lucide dromen: dromen wat je wilt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:27

Dit lijkt mij ontzettend gaaf! Ik zit momenteel in een stressvolle periode dus het lijkt mij niet zo slim om dit nu te gaan proberen nu ik juist mijn slaap nodig heb. Maar ik ga het zeker even volgen en ben benieuwd naar de verhalen!

Hopelijk kan ik mijn droom die ik elke maand heb op bijna dezelfde datum dan een keer anders af laten lopen.

Heb een fasinatie voor tornado’s en droom elke keer dat iedereen inclusief ikzelf doodgaat in de tornado :(

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Re: Lucide dromen: dromen wat je wilt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:55

Dat zijn inderdaad de mindere dromen Maureen!

Ik weet trouwens niet of ik hier al mn wel onthouden dromen ga delen, ik droom nog wel eens.. Ehm.. Expliciet. :o

En die onthou ik het makkelijkst omdat ze ook vooral heel raar zijn :Y)

MagicMuffin

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-04-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:00

Interessant topic!

Ik vind het nooit zo leuk om te dromen. Vroeger had ik altijd 2 of 3 dromen die heeel vaak terugkwamen. Iets met een trap met rare vormen en mijn kat Floris die ik naar beneden moest tillen, maar dat wou niet omdat de trap rare vormen had en ik had het er daar heel moeilijk mee. Kan me die trap nog zo voorstellen. Aan het einde sprong/vloog/whatever ik van die trap af en van dat vallende gevoel werd ik dan wakker. Een andere kinderdroom is dat ik buiten op straat werd achtervolgd door een zwarte schim. Heel vaak. Ik kon hem wel ontlopen maar hij kwam altijd dichterbij. En ik heb ook wel eens vervolg-dromen gehad, volgens mij was het een tropisch eiland met mijn familie waar we met zn allen moesten overleven. Dan nacht 1 deel 1, nacht 2 deel 2 enzovoorts. Die heb het laatste jaar nog een keer gehad, altijd in delen en er gebeurt bijna altijd hetzelfde.

Tegenwoordig droom ik veel als ik het te warm heb in bed, ik droom nooit leuk maar het zijn ook geen nachtmerries. Ben heel onrustig dan volgens mijn vriend. Wel ben ik mij soms bewust van een droom, dan ben ik echt zelf aan het nadenken wat ik ga zeggen of wat een ander zegt. Maar ik ben nog niet bewust dromen aan het sturen. Denk ik. Misschien moet ik dat maar eens gaan proberen :P
OH wat ook vervelend is, dat je droomt dat het ochtend is. Dan gaat de wekker, je gaat je douchen, aankleden, beesten verzorgen, ontbijten, naar school toe fietsen, en dan word je wakker. Moet je alles nog een keer doen :')

Hoe zit het met die reality-checks? Hoe vaak moet je dat doen voordat het effect heeft? Zo'n app daarvan ben ik ook wel benieuwd naar :P

Be the reason someone smiles today

Gigixponys

Berichten: 2739
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: Lucide dromen: dromen wat je wilt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:05

Ik kan ook lucide dromen, vind het vooral handig dat ik nu al jaren geen nachtmerries meer gehad heb. Vervelende situaties worden in no time opgelost. Alleen met vuur/brand heb ik soms nog wat moeite, vroeger werd ik dan meteen wakker. Nu kan ik het wel soort van wegkrijgen, maar nog niet volledig. (B.v. dat mijn huis niet meer in brand staat, maar dat van de buren)
Verder denk ik ook niet dat ik al mijn dromen hier ga delen, is toch wat te persoonlijk vaak.
Mijn vingers heb ik nog nooit geteld, ik merk eigenlijk altijd vanzelf dat ik droom. :)

./)/). 2012: Wokkels,Xini. 2022: Mokka,Chili,Pesto.
( ';' ) 2015: Flou,Flynn,Prim,Pooh.
(")(") 2018: Willow,Feather,Autumn,Marble.

Fair
Berichten: 3553
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Lucide dromen: dromen wat je wilt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:15

Oh wat leuk! Ik heb het vrijwel elke nacht. :) Ik onthou mijn dromen ook altijd en kan vrijwel altijd bepalen wat er gebeurd en ik ben me er zeer bewust van dat ik droom. Ook als ik wakker wordt, kan ik gewoon weer in slaap vallen en verder gaan waar ik gebleven was. :) Het enige nadeel is eigenlijk dat ik erdoor altijd moe ben omdat ik zo intensief droom. :o Ik zal iig even meelezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:57

He volgens mij heb je heeel lang geleden al wel ns een topic gehad hierover, dan ben je idd al lang ermee bezig!

Ik heb een keer een slaapverlamming meegemaakt en dat was zo zo zo doodeng.. echt dagen van slag geweest. Idd met hallucinaties erbij.
heb je meer kans hier op als je werkt aan het lucide dromen?

(Ik heb me trouwens bescheurd om die pikachu knuffel :') )

Captain

Berichten: 21321
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 20:12

SusanH schreef:
Wat grappig. Dat van die vingers wist ik niet. Wat ook zo is, in een droom kun je nooit een apparaat of voertuig bedienen. Kan 100 keer op een knopje drukken in mijn droom maar dan gebeurt er niks en dan komt het besef, oja, ik droom :z . Ik ben me vooral in de vroege ochtend bewust dat ik droom, maar ben er nooit bewust mee bezig geweest. Houd bijvoorbeeld geen dagboekje bij of zo, en probeer er niks in te sturen verder.


Echt? Ik kan wel gewoon autorijden in een droom. :j Het is wel zo dat bij mij de rem altijd stuk is. :')


Minimus schreef:
Ik lees even mee. Heb geprobeerd om lucide te dromen maar dat lukt me niet echt. Ik weet wel dat ik áltijd vliegen kan in mijn dromen, heerlijk. Weet ook precies hoe en als t echt zou kunnen zou ik zo wegvliegen :D

Brrr, slenderman.. Maar ik moest wel even gniffelen :P


Hoe doe jij het? Er schijnen verschillende manieren van vliegen te zijn.. Ik spring omhoog en kan dan gewoon vliegen zonder met armen te wapperen ofzo.. Meer zoiets:
Afbeelding


Biscuitje schreef:
Interressant! Ik kon vroeger lucide dromen, ik vrees dat ik sinds mijn tiener jaren mijn diepe slaap te hard nodig heb :9

http://weblogs.vpro.nl/plots/2011/11/24 ... index.html
Deze Podcast gaat over dromen in het algemeen, intro gaat over lucide dromen. Ontzettend leuk!


Interessant zeg! :)) Ook dat blinde mensen toch van die visuele dromen hebben!

CathyTBP schreef:
Verder heb ik even een vraag aan jullie. Geen idee of iemand deze kan beantwoorden... Maar ik heb een paar weken terug een situatie gehad waarvan ik echt niet wist of ik droomde. En nog nog steeds niet!
Het ging zo: ik werd "wakker" en ik keek naar het plafond van mijn slaapkamer. En daar zag ik een hele grote spin zitten, maar wel realistisch. Ik schrok me helemaal dood want ik ben echt heel bang voor spinnen. Snel heb ik mijn licht aan gezet en toen was de spin verdwenen... Vanaf toen weet ik dat ik écht wakker was, of ik daarvoor wakker was. Geen idee? Ik heb in ieder geval m'n hele kamer onderzocht en geen spin gevonden...
Maar zou ik dat van die spin gedroomd hebben of niet? Het was zo realistisch!


Kan een droom zijn hoor! :j Of een droom in je droom bijvoorbeeld. Of misschien een klein spoortje hallucinatie nog dat je hersenen nog dingen zagen terwijl je al wel wakker was zeg maar. :)


Maureen95 schreef:
Dit lijkt mij ontzettend gaaf! Ik zit momenteel in een stressvolle periode dus het lijkt mij niet zo slim om dit nu te gaan proberen nu ik juist mijn slaap nodig heb. Maar ik ga het zeker even volgen en ben benieuwd naar de verhalen!

Hopelijk kan ik mijn droom die ik elke maand heb op bijna dezelfde datum dan een keer anders af laten lopen.

Heb een fasinatie voor tornado’s en droom elke keer dat iedereen inclusief ikzelf doodgaat in de tornado :(


Oh dat is naar zeg! Maar het kan wel heel goed helpen dat je de volgende keer kunt bedenken 'Hmmm tornado in Nederland? Ik moet haast wel aan het dromen zijn.' En dat je de droom dan kunt draaien of jezelf wakker kunt maken. :)

Ik heb ook een tijdje hele erge nachtmerries gehad waarin ik elke nacht gemarteld en vermoord werd. Na een tijdje kon ik dat zo draaien dat ik niet meer degene was die dood ging maar die ander.


Yltje schreef:
Dat zijn inderdaad de mindere dromen Maureen!

Ik weet trouwens niet of ik hier al mn wel onthouden dromen ga delen, ik droom nog wel eens.. Ehm.. Expliciet. :o

En die onthou ik het makkelijkst omdat ze ook vooral heel raar zijn :Y)


<<) <<) <<)


xLyssii schreef:
Interessant topic!

Ik vind het nooit zo leuk om te dromen. Vroeger had ik altijd 2 of 3 dromen die heeel vaak terugkwamen. Iets met een trap met rare vormen en mijn kat Floris die ik naar beneden moest tillen, maar dat wou niet omdat de trap rare vormen had en ik had het er daar heel moeilijk mee. Kan me die trap nog zo voorstellen. Aan het einde sprong/vloog/whatever ik van die trap af en van dat vallende gevoel werd ik dan wakker. Een andere kinderdroom is dat ik buiten op straat werd achtervolgd door een zwarte schim. Heel vaak. Ik kon hem wel ontlopen maar hij kwam altijd dichterbij. En ik heb ook wel eens vervolg-dromen gehad, volgens mij was het een tropisch eiland met mijn familie waar we met zn allen moesten overleven. Dan nacht 1 deel 1, nacht 2 deel 2 enzovoorts. Die heb het laatste jaar nog een keer gehad, altijd in delen en er gebeurt bijna altijd hetzelfde.

Tegenwoordig droom ik veel als ik het te warm heb in bed, ik droom nooit leuk maar het zijn ook geen nachtmerries. Ben heel onrustig dan volgens mijn vriend. Wel ben ik mij soms bewust van een droom, dan ben ik echt zelf aan het nadenken wat ik ga zeggen of wat een ander zegt. Maar ik ben nog niet bewust dromen aan het sturen. Denk ik. Misschien moet ik dat maar eens gaan proberen :P
OH wat ook vervelend is, dat je droomt dat het ochtend is. Dan gaat de wekker, je gaat je douchen, aankleden, beesten verzorgen, ontbijten, naar school toe fietsen, en dan word je wakker. Moet je alles nog een keer doen :')

Hoe zit het met die reality-checks? Hoe vaak moet je dat doen voordat het effect heeft? Zo'n app daarvan ben ik ook wel benieuwd naar :P


Ik herken die nare dromen van vroeger! Ik had er altijd 3 die steeds terug kwamen:
1. Ik zat op mijn kamer een snicker/twix te eten en dan kwam 'de soep' binnen.. Dat was een pan soep die kon rennen.. En die pakte dan mijn snicker af.
2. Ik speelde verstoppertje met allemaal dieren maar ik werd altijd als eerste gevonden door 'de soep'.
3. Ik liep in een gang waar de deurbel ging maar 'de soep' was altijd eerder bij de deur dan ik.

;(

Het is inderdaad zo dat je meer droomt als het warm is. Ook kan het komen door op je rug liggen, je droomt dan sneller lucide maar de dromen zijn vaak wel heftiger.
Ze zeggen dat je zo'n realitycheck zo'n 10 keer per dag moet uitvoeren. Als je in de playstore zoekt op lucid dreaming krijg je heel veel verschillende apps waarbij je een droomdagboek bij kunt houden en die een ingesteld aantal keer per dag de melding geeft dat je een realitycheck moet doen.


Fair schreef:
Oh wat leuk! Ik heb het vrijwel elke nacht. :) Ik onthou mijn dromen ook altijd en kan vrijwel altijd bepalen wat er gebeurd en ik ben me er zeer bewust van dat ik droom. Ook als ik wakker wordt, kan ik gewoon weer in slaap vallen en verder gaan waar ik gebleven was. :) Het enige nadeel is eigenlijk dat ik erdoor altijd moe ben omdat ik zo intensief droom. :o Ik zal iig even meelezen!


Ideaaaaaal lijkt me dat! :') Ik word meestal wakker op het leukste moment maar no way dat ik dan weer terug kan naar die droom.


VivaLaVida schreef:
He volgens mij heb je heeel lang geleden al wel ns een topic gehad hierover, dan ben je idd al lang ermee bezig!

Ik heb een keer een slaapverlamming meegemaakt en dat was zo zo zo doodeng.. echt dagen van slag geweest. Idd met hallucinaties erbij.
heb je meer kans hier op als je werkt aan het lucide dromen?


2012 was dat. _O- Ja je hebt meer kans op slaapverlamming. Omdat je er veel bewuster mee bezig bent. Ook omdat mensen die lucide willen worden vaak op hun rug in slaap vallen en de kans dan groter is. Ik heb het ook een keer gehad ja, was niet prettig! Ik had gelukkig 'alleen maar' het gevoel dat er iemand op me zat en me het matras in duwde. Maar ik had toevallig die dag ervoor gelezen wat dat was dus wist dat het niet echt was.

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:24

Ik kan wel autorijden in dromen, maar idd of de rem is stuk en/of ik wordt gearresteerd door snelheid _O-

Be enough for yourself first, the rest of the world can wait

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34444
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:28

Ik kan ook wel autorijden maar het gaat altijd heel anders als wanneer ik wakker ben :') iets chaotischer vooral. Apparatuur en machines doen sowieso nooit wat ik wil in mijn dromen.

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:29

Wat ik eigenlijk standaart droom zijn avonturen. Ik moet altijd ergens voor vluchten of iets oplossen. En af en toe lijken mijn dromen net een game. Ik moet iemand in mijn droom "besturen" dit kan een random persoon zijn, maar ook ik zelf. En af en toe switch ik van persoonlijkheid, de ene keer sta ik echt buiten mezelf tijdens een droom en kijk ik op een afstand toe. En de andere keer zit ik er midden in. Maar ik droom nooit "bewust" ik denk eigenlijk nooit zo van: ik droom dus ik kan alles doen.
Lijkt me wel gaaf om te kunnen! Dus dat ga ik proberen te oefenen!

Hurby (Prinz K3 x Kennedy) ZZL+1 // Kronos Z1+2
Tongerenhof Pyriet M2
Roulette Fly Della Loggia M1 (verkocht) // Wobke R. M1 (verkocht) // Blinky M1 (verkocht)

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:31

SusanH schreef:
Ik kan ook wel autorijden maar het gaat altijd heel anders als wanneer ik wakker ben :') iets chaotischer vooral. Apparatuur en machines doen sowieso nooit wat ik wil in mijn dromen.

Eens :')

Be enough for yourself first, the rest of the world can wait


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, _JTM, Annienke, Arlette1991, dieseltje09, Eefje_Sammy, Fris, Hhilde, Ineke2, Jive03, lina1998, majemalo, SUSANNEx, xAlice, Zoe_97, zonnebloem18 en 60 bezoekers