Red een koe, eet een paard!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:13

anjali schreef:
Maar,eenmens die euthanasie zou willen,gaat toch niet naar het slachthuis om zich daar te laten slachten,neem ik aan? die laat dat dan toch door een arts doen,netjes met een injectie.


Voor je oma bel je toch ook de Rendac niet? Ik begrijp echt niet wat dit met deze discussie te maken heeft.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:28

Qerty schreef:
anjali schreef:
Maar,eenmens die euthanasie zou willen,gaat toch niet naar het slachthuis om zich daar te laten slachten,neem ik aan? die laat dat dan toch door een arts doen,netjes met een injectie.


Voor je oma bel je toch ook de Rendac niet? Ik begrijp echt niet wat dit met deze discussie te maken heeft.

Mijn dieren zijn ook familie.En behandel ik dus als familie.

Brainless

Berichten: 29726
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:42

anjali schreef:
Mijn dieren zijn ook familie.En behandel ik dus als familie.

En dat is ook prima; je hebt de keus tussen in laten slapen en schieten.

En het is aan de eigenaar daar tussen te kiezen.
het ene is niet vanzelf slechter dan het andere.

De 1 laat zijn (dode) hond achter bij de DA, de ander begraaft hem in zijn tuin en nog een ander laat hem cremeren.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:52

De titel van Red een koe, eet een paard vind ik nergens op slaan!

Dan krijg je vanzelf: Red een paard, eet een koe...........

Als er veel meer vraag naar gaat komen wordt het ook net zo zoals het gebeurd met de slachtpaarden over de hele wereld met heel veel dierenleed.

En vaak als het gaat om huisdieren (paarden en ponys), dat als ze geslacht gaat worden, dat ze wat mankeren en of ziek zijn en dus ook zoveel troep aan medicijnen binnen hebben gekregen, het is niet waterdicht en er is niet altijd goed zicht/ controle op.

Eerlijke vlees of scharrelvlees????

Vind ik niet hoor...........maar daar gaat het hier niet over in deze topic.

Ik vind gewoon vlees is vlees, of het nou om koeien gaat of paarden of ander soort dieren.
Zolang er maar met recpect en netjes mee omgegaan wordt is er niets aan de hand toch.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:37

Qerty schreef:
anjali schreef:
Maar,eenmens die euthanasie zou willen,gaat toch niet naar het slachthuis om zich daar te laten slachten,neem ik aan? die laat dat dan toch door een arts doen,netjes met een injectie.


Voor je oma bel je toch ook de Rendac niet? Ik begrijp echt niet wat dit met deze discussie te maken heeft.


50 euro rendac tegenover 10.000 euro begrafenis...zo slecht is die rendac nog niet.
Ik roep zelf ook altijd dat ze mij maar aan de weg moeten leggen...stuk goedkoper kun je met de rest van het geld nog wat leuks doen.

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:42

RoyceMack schreef:
Dit verhaal beschrijft echt precies hoe ik de horror van het slachthuis al jaren in mijn hoofd heb. Ik begrijp ook niet dat er paardenmensen zijn die hun paard liever naar het slachthuis brengen omdat ie daar dood is voordat ie het weet. Ik vraag me af, die drie afgekeurde paarden... Waar blijven die? Worden die opgeruimd? Of verkocht? En wat dacht je van de ijzeren kooi waar ze in moeten, in een enge, vreemde omgeving... Nee dat is echt vertrouwd voor een dier.

Ooit heb ik de ramen moeten blinderen op een varkensslachterij. Verschrikkelijk! Ik hoorde ze gillen toen ze met stokken de kooien in werden gejaagd.

Ik zou nog geen veertje van een kippenkont kunnen plukken, dan ga ik al huilen.

Ik moet een stuk vlees ook echt niet nog moeten herkennen als dieren, want dan hoef ik echt niet. Stom he, dat je dan toch prima vlees kunt eten, maar de manier waarop dat op je bord komt, kun je eigenlijk niet aan.

Overigens, als ik die foto's zie met dat paardenhoofd... Moet er niet aan denken dat mijn grote liefde daar hangt.

Ik eet liever een koe dan een paard. Staat toch iets verder van me af.


Paarden komen niet in een kooi te staan.
Wij hebben van het voorjaar onze oude merrie naar de slacht gebracht wegens ernstige chronische hoefbevangenheid.
Ze stond gewoon aan het halster en touw toen ze geschoten werd.
Ikzelf ben er niet bij geweest maar mijn vriend wel.
Ze is ook gewoon voor consumptie weg gegaan.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:45

en met chronische HB nooit een zakje bute gehad ?

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:05

Red een koe EN paard, eet GEEN vlees!

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:08

Ik eet gewoon koe en paard (en varken en zwijn en hert en ree en konijn etc etc)

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:11

Mist schreef:
en met chronische HB nooit een zakje bute gehad ?


Nee geen bute idd,nooit.

tamary

Berichten: 29181
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:14

Arabier schreef:
Red een koe EN paard, eet GEEN vlees!

Weet zeker hoe je vlees geleefd heeft en kweek + slacht het zelf.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:40

tamary schreef:
Arabier schreef:
Red een koe EN paard, eet GEEN vlees!

Weet zeker hoe je vlees geleefd heeft en kweek + slacht het zelf.

Of gewoon dat eerste. Waarom vlees eten als het niet hoeft en er bestaan voldoende andere lekkere dingen :o

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:41

goldenarrow schreef:
Maar waarom eet je dan uberhaupt vlees als je je niet kan/wil voorstellen dat ook jouw biefstukje een schattige, knuffelige koe is geweest? Is het meer een: 'als ik het niet zie, gebeurt het ook niet'?



klopt. maar dat is denk ik hoe heel veel mensen het 'doen'.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 22:05

Met betrekking tot stress van vreemde omgeving bij slachterij: moment van vallen bij euthanasie geeft ook stress...

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 22:08

Arabier schreef:
Red een koe EN paard, eet GEEN vlees!


*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Nikass

Berichten: 16693
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 22:43

Ik vind elke vorm van vlees eten promoten echt not-done.
Ik eet geen vlees, ik heb er geen enkele behoefte aan en vind het dierenwelzijn (ook van paarden!) over het algemeen om te huilen.

Mijn honden eten wel vlees. Dat vind ik soms (voor mijzelf) wel lastig, maar zij zijn nu eenmaal carnivoor.

Mijn eigen paard slachten en opeten gaat hem echt niet worden. Ik vind dat erg respectloos. Bovendien geloof ik dus niet dat een paard in een slachthuis"niet weet wat er gebeurt" Ik denk dat een paard zich instinctief heel erg bewust is van zijn omgeving.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 23:21

Juut schreef:
Met betrekking tot stress van vreemde omgeving bij slachterij: moment van vallen bij euthanasie geeft ook stress...

Ga je dan echt die paar seconden waarop een paard valt (en trouwens helemaal plat gespoten is, anders zouden ze niet vallen natuurlijk) vergelijken met laden + transport + aankomst? Dat is een vreemde vergelijking en slaat eigenlijk ook nergens op. Slachten/schieten gaat op zich heel snel, maar voor een paard dat niet regelmatig op de trailer moet (en zo zijn er veel) is het proces er naartoe een stuk meer stressy dan gewoon vanachter op het erf tussen de bomen wat verdoven en euthanaseren. Voor paarden die het gewend zijn om eens op stap te gaan met de trailer/vrachtwagen is die stress natuurlijk een heel stuk minder.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 23:56

Ik vond de stress van het verdoven bij het ene paard behoorlijk. Zelfs al zag je tegelijkertijd de zucht van verlichting dat ze geen pijn meer had en dat ging door totdat ze viel. Zelfs met het vallen probeerde ze nog weg te lopen, waardoor ze na haar dood versleept moest worden.

Het andere paard had er niets van. Die was niet angstig voor prikken en zocht juist bij mij zijn steun. Die is met zijn hoofd in mijn handen gaan liggen. Uiterst vredig. Maar dat was het gedrag dat hij ook bij het leven steeds gaf. Als hij bang was, verschool hij zich bij mij, zocht hij bij mij steun. Een hoop paarden vluchten weg van hun eigenaar bij enge dingen, dan is het gewoon net zo goed stressvol als je benen niet meer willen.

Hoe stressvol op transport gaan is kunnen we over discussieren (uitgezonderd paarden met een trailerlaadprobleem of ernstig kreupel die dus pijn hebben van het transport). Mensen doen het zat om enkel een uur een buitenrit te maken. Zal het wat meer stress zijn dan naar een bepaald punt op het erf lopen (vaak niet tussen wat bomen, maar juist vooraan het erf zodat het dier gemakkelijk opgehaald kan worden door de rendac, dat terzijde)? Vast, maar dat hoeft niet per se negatieve stress te zijn.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 23:58

Heleennn schreef:
Juut schreef:
Met betrekking tot stress van vreemde omgeving bij slachterij: moment van vallen bij euthanasie geeft ook stress...

Ga je dan echt die paar seconden waarop een paard valt (en trouwens helemaal plat gespoten is, anders zouden ze niet vallen natuurlijk) vergelijken met laden + transport + aankomst? Dat is een vreemde vergelijking en slaat eigenlijk ook nergens op. Slachten/schieten gaat op zich heel snel, maar voor een paard dat niet regelmatig op de trailer moet (en zo zijn er veel) is het proces er naartoe een stuk meer stressy dan gewoon vanachter op het erf tussen de bomen wat verdoven en euthanaseren. Voor paarden die het gewend zijn om eens op stap te gaan met de trailer/vrachtwagen is die stress natuurlijk een heel stuk minder.


Een paard voor wie transport zeer stressvol is, is toch niet de standaard? Het is uiteindelijk toch vooral een gevoelskwestie van de eigenaar, ethisch is het gewoon een heel verantwoord stuk vlees.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 08:20

Mizora schreef:
Hoe stressvol op transport gaan is kunnen we over discussieren (uitgezonderd paarden met een trailerlaadprobleem of ernstig kreupel die dus pijn hebben van het transport). Mensen doen het zat om enkel een uur een buitenrit te maken. Zal het wat meer stress zijn dan naar een bepaald punt op het erf lopen (vaak niet tussen wat bomen, maar juist vooraan het erf zodat het dier gemakkelijk opgehaald kan worden door de rendac, dat terzijde)? Vast, maar dat hoeft niet per se negatieve stress te zijn.

Er is toch een wereld van verschil tussen een ritje maken naar een plaats om buiten te rijden en een ritje naar het slachthuis? Om te beginnen omdat het paard waar je een buitenrit mee gaat maken gezond en wel is (dat mag ik toch hopen) en een paard dat naar het slachthuis gebracht wordt wel iets zal mankeren (anders heeft hij daar niks te zoeken) en niet zo in de mood zal zijn om op avontuur te gaan. Ook voelt een paard aan wat wel of niet een plezieruitstapje is, ook al omdat hij signalen oppikt van de mens. Maar het is vooral de stress in het slachthuis zelf dat ik mijn paard wil besparen. Laat hem zijn laatste uurtjes maar op zijn vertrouwde plekje doorbrengen. Voor het einde vertrouw ik op mijn VA, die ervaring genoeg heeft en onze paarden kent.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:00

als je die beelden van het slachthuis in belgie hebt gezien, word je toch stil van :(

Brainless

Berichten: 29726
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:04

Sclimpre schreef:
Maar het is vooral de stress in het slachthuis zelf dat ik mijn paard wil besparen. Laat hem zijn laatste uurtjes maar op zijn vertrouwde plekje doorbrengen. Voor het einde vertrouw ik op mijn VA, die ervaring genoeg heeft en onze paarden kent.

Maar dat valt dus eigenlijk best mee.
Mijn ervaring is dat de paarden daar zo naar binnen lopen.
Soms kijken ze wel eens rond van hé waar ben ik nu?
Maar geen 1 in paniek, of zwaar gestrest.

Soms vinden ze man(nen) in die witte overalls/laarzen/mutsje wat vreemd.
Maar daarom ben ik degene die ze naar binnen loopt.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:09

Ik verplaats dit topic naar Nieuws en maatschappij.

meikemarieke
Berichten: 3429
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:12

Ik vraag me af of er statistisch gezien niet meer dierenleed is onder paarden dan onder varkens/koeien/kippen in Nederland.
In Nederland moeten alle bedrijven die vleesvee houden zich aan strenge eisen houden en is hier controle op.
Aan het houden van paarden zitten echter maar zeer weinig eisen en zeer weinig controle.
Dus daarom mijn vraag; is er niet meer dierenleed onder paarden?

Nikass

Berichten: 16693
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:41

Sclimpre schreef:
Mizora schreef:
Hoe stressvol op transport gaan is kunnen we over discussieren (uitgezonderd paarden met een trailerlaadprobleem of ernstig kreupel die dus pijn hebben van het transport). Mensen doen het zat om enkel een uur een buitenrit te maken. Zal het wat meer stress zijn dan naar een bepaald punt op het erf lopen (vaak niet tussen wat bomen, maar juist vooraan het erf zodat het dier gemakkelijk opgehaald kan worden door de rendac, dat terzijde)? Vast, maar dat hoeft niet per se negatieve stress te zijn.

Er is toch een wereld van verschil tussen een ritje maken naar een plaats om buiten te rijden en een ritje naar het slachthuis? Om te beginnen omdat het paard waar je een buitenrit mee gaat maken gezond en wel is (dat mag ik toch hopen) en een paard dat naar het slachthuis gebracht wordt wel iets zal mankeren (anders heeft hij daar niks te zoeken) en niet zo in de mood zal zijn om op avontuur te gaan. Ook voelt een paard aan wat wel of niet een plezieruitstapje is, ook al omdat hij signalen oppikt van de mens. Maar het is vooral de stress in het slachthuis zelf dat ik mijn paard wil besparen. Laat hem zijn laatste uurtjes maar op zijn vertrouwde plekje doorbrengen. Voor het einde vertrouw ik op mijn VA, die ervaring genoeg heeft en onze paarden kent.



Sclimpre ik ben het weer eens helemaal met je eens :)

Melkemarieke ik denk dat je daar zeker een punt hebt :j