Welk kippenras past bij ons?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-17 22:54

Binnenkort krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis.

Een eengezinswoning met een flinke tuin van ruim 20 meter diep.

Nu had ik bedacht dat we 3 of 4 kippen willen. Maar welk ras past bij ons?

We willen graag wat grotere kippen, zodat mocht er onverhoopt een kat in de tuin komen, hij zich wel 5x bedenk voor hij een poging doet onze kipjes op te eten.
Verder houd ik wel van een echte mooie kip, dus niet die saaie oranje.

Ze moeten makkelijk tam te maken zijn want echt veel ervaring met kippen hebben we nog niet. En liever ook niet te lawaaierige kippen ivm de buren (willen sowieso geen haan)

We willen natuurlijk ook af en toe een lekker eitje, maar dat is minder belangrijk. En liever niet te vaak broeds, da's gewoon niet praktisch als je toch niet wilt fokken.

We hebben een schutting rondom de tuin van ruim 2 meter hoog dus het moeten geen top vliegers zijn.

Ik weet het, veel eisen maar de perfecte kip voor ons moet toch bestaan?

Ze zouden dan snachts in een hok met kleine ren komen en dan overdag lekker in de tuin.

Verder nog tips voor ons? Graaaag! Sta overal voor open
Laatst bijgewerkt door Crista op 13-11-17 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts


yvje86

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 22:57

Orpington groot, je hebt ze in verschillende keurslagen.
Ze schijnen makkelijk tam te worden.
Ik ga er komend voorjaar een paar nemen.

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 22:59

Brahma's.
Zijn super mooi en groot en van nature rustig/tam.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 23:23

Brahma's. Heb je in veel mooie kleuren en ze zijn erg lief.

EveliNero

Berichten: 400
Geregistreerd: 12-07-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 00:00

Er zijn genoeg kippenrassen die aan jouw eisen voldoen. Over 2 weken (1-3 december) vindt in Enschede een grote kippenshow plaats, de Europashow. Hier zou je eventueel 'inspiratie' op kunnen doen en meteen in contact komen met fokkers die het, door jou gekozen, ras houden. Ook voor aanvullende vragen kan je hier goed terecht!

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 00:02

Misschien cochin kippen? Het enige nadeel is dat ze wel echt klein zijn. Wij hebben zelf ook een cochin kopje rondlopen. Die is super tam en loopt niet weg terwijl we een hek hebben waar ze zo door heen kan. Bij ons hebben we trouwens ook honden, katten, vossen en buizerds en het is nog nooit gebeurt dat onze kip is aangevallen. (Behalve door een rat...) Daarnaast zijn ze ook nog heel leuk om te zien!

Hurby (Prinz K3 x Kennedy) ZZL+1 // Kronos Z1+2
Tongerenhof Pyriet M2
Roulette Fly Della Loggia M1 (verkocht) // Wobke R. M1 (verkocht) // Blinky M1 (verkocht)

Anouk1605

Berichten: 919
Geregistreerd: 14-04-09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 00:04

Cochin kippen. Of de krieltjes er van. Die zijn brutaal genoeg om katten weg te jagen hoor :) erg mooie kipjes, makkelijk tam te krijgen en toch brutaal genoeg.

Er is trouwens het cochin soort van 6/7kg en de krielvariant. wij hebben ze gemixt rondlopen. Beide soorten een haan erbij. Lopen los op 3000+ M2. S'avonds voor het donker gaan ze zelf het hok in. :)

Oja en als pap fluit komen ze aanrennen haha. Zo tam :')

Anouk <3

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 00:06

Anouk1605 schreef:
Cochin kippen. Of de krieltjes er van. Die zijn brutaal genoeg om katten weg te jagen hoor :) erg mooie kipjes, makkelijk tam te krijgen en toch brutaal genoeg.

Er is trouwens het cochin soort van 6/7kg en de krielvariant. wij hebben ze gemixt rondlopen. Beide soorten een haan erbij. Lopen los op 3000+ M2. S'avonds voor het donker gaan ze zelf het hok in. :)


Dit is helemaal waar! Onze kip heeft zelfs het lef om onze grote Herdershond bij z'n eten weg te jagen

Hurby (Prinz K3 x Kennedy) ZZL+1 // Kronos Z1+2
Tongerenhof Pyriet M2
Roulette Fly Della Loggia M1 (verkocht) // Wobke R. M1 (verkocht) // Blinky M1 (verkocht)

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 00:10

Katten laten kippen over het algemeen wel met rust. Mijn kat is in ieder geval de laatste waar ik me druk om maak, de boel moet hier eerder marter-proof gemaakt worden.

Ik ga bij de show in Enschede kijken welk ras me het meest aanspreekt, wij nemen komend voorjaar een paar kipjes. Het zijdehoen vind ik erg leuk, maar wie weet zit er nog wat leukers tussen.

Novastar
Berichten: 263
Geregistreerd: 19-02-10

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 00:25

Wij hebben zijdehoenders, hele leuke kippen, maar waarschijnlijk te klein voor jou. Het voordeel is dat we een omheining hebben van 1,20 m en zelfs dààr vliegen ze niet overheen. Ze doen de moeite niet eens! Ook heel gemakkelijk tam te krijgen en we eten hun eitjes.
Daarnaast hebben we 2 Brahma hanen waarvan er eentje mij steeds aanvalt. Hij kiest mij echt uit, voor mijn man is hij poeslief, terwijl ik hem nooit iets gedaan heb! Raar beest, maar super mooi om te zien.

emmaudb

Berichten: 1543
Geregistreerd: 19-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 00:29

Wij hebben zelf een aantal verschillende rassen. We hebben een paar Grote orpingtons en nog een paar van wat andere rassen. De Orpingtons zijn lief en makkelijk tam te maken. Ze lopen bij ons los in de tuin en als je ze roept komen ze er allemaal aan rennen. De kippen van de andere rassen zijn we nog wel eens kwijt doordat ze ergens tussen de omheining door glippen. De orpingtons blijven gewoon in de tuin. Kunnen ook niet echt vliegen, daar zijn ze te zwaar voor. M’n moeder is er erg blij mee dat ze zo tam zijn :') vooral als ze op schoot komen in de zomer als je aan het eten bent en vervolgens gewoon op tafel springen

En over katten hoef je je geen zorgen te maken. We hebben zelf 4 katten die er ook bij rondlopen. De katten doen de kippen niks. Wel moet ik zeggen dat er een kip is die 1 van de katten moet hebben :+ die gaat er echt achteraan als ze de kat ziet. Maar ook die kip is verder heel lief

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 00:33

Ik heb zowel Brahma's, Orpingtons als Mechelse koekoek gehad. Alle 3 rustige, tamme kippen die je in verschillende kleurslagen hebt. Van de 3 vond ik de Brahma's wel de minst goede leggers. Een groter/zwaarder ras kan niet zo goed vliegen, dus is je omheining meer dan voldoende.

Don't take anything for granted

Muronia

Berichten: 19502
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 00:43

Ik heb Orpingtons en een Noord Hollands Blauwe haan. Beide rassen voldoen goed aan wat je zoekt! Toevallig heb ik gisteren nog een topic over ze gemaakt: [BB-ITP] Gevederde vriendjes
Dan kun je eens bekijken wat je ervan vindt. Kipjes zijn ontzettend leuk en verslavend :)

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Barroco

Berichten: 2727
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 01:53

Ik volg je topic, want kan de tips goed gebruiken!
Wij willen ook graag van het voorjaar aan kipjes beginnen.

@Murosch, ik had je topic gezien, ziet er superleuk uit! Hoe heb jij een fokker gevonden?

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:03

Ik volg ook even mee. Wil in het voorjaar 2 extra kippen bij mijn 3 legkipjes zetten. Over vliegen maak ik me niet zoveel zorgen, het is toch een kleine moeite ze jaarlijks te knippen, nee?
Alleen het broeds worden, is iets waar ik niet naar uitkijk bij niet compleet doorgefokte kippen.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:05

Ik volg ook mee. Wil van het voorjaar ook kippen hebben.

Wat zijn de afmetingen die aangeraden worden voor een groot kippenras?

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:08

Novastar schreef:
Wij hebben zijdehoenders, hele leuke kippen, maar waarschijnlijk te klein voor jou. Het voordeel is dat we een omheining hebben van 1,20 m en zelfs dààr vliegen ze niet overheen. Ze doen de moeite niet eens! Ook heel gemakkelijk tam te krijgen en we eten hun eitjes.
Daarnaast hebben we 2 Brahma hanen waarvan er eentje mij steeds aanvalt. Hij kiest mij echt uit, voor mijn man is hij poeslief, terwijl ik hem nooit iets gedaan heb! Raar beest, maar super mooi om te zien.


Zijdehoenders zijn alleen wel vaak broeds. ;) Wij hebben wyandottes, maar die zullen waarschijnlijk ook afvallen op het vele broeden.

strooigoed

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:09

Ik heb in een vergelijkbare situatie 3 Wyandottes lopen :j Alle 3 verschillende kleuren en leggen vrij regelmatig een ei! Ze hebben een minder goede naam qua broedsheid, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik daar eigenlijk amper last van heb en ze ook weer heel makkelijk broeds-af zijn.

Mijn hok (nachthok + leghokje er aan vast) staat in een overdekte ren van 2,5 bij 3 en daar aan vast heb ik nog een tunnel van gaas zitten. De tunnel is een meter of 5 lang tussen de struiken door en ongeveer 50 cm hoog :j Kan eventueel wel een foto maken als je dat handig vindt? :)

Wel heb ik last van muisjes, maar gelukkig zijn de katten van de buren heel goed in het vangen en laten ze de kippen daardoor ook helemaal met rust :D

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:11

Wij hebben Orpingtons, Marans en Jersey Giant gehad, allemaal rustige grote kippenrassen die goed tam te krijgen waren. De Marans waren erg leuk, die leggen heel erg donkerbruine eieren die erg lekker waren. We hadden de kippen los lopen in onze tuin. De vele buurtkatten bleven er gelukkig van af. Helaas heeft onze eigen kat toen hij ontsnapt was wel een Jersy Giant en een Marans vermoord...

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:12

Amaryllis, graag! Die van mij zouden samen komen met 2 vlaamse reuzen.

Sorry TS probeer niet je topic over te nemen hoor

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:19

Selka schreef:
Amaryllis, graag! Die van mij zouden samen komen met 2 vlaamse reuzen.

Sorry TS probeer niet je topic over te nemen hoor


Even voor het beeld, snel vanuit het raam gemaakt :) Diepte is ook 20 meter, dus vandaar geen topfoto ;)
Afbeelding

Dus hok-in-hok zodat ze ook droog kunnen scharrelen bij slecht weer. De tunnel loopt tot uiterst rechts op de foto en hebben we gemaakt van ijzeren boogjes in houten planken met kippengaas erover. Om de planken liggen grote keien zodat er geen katten in kunnen. in het hok zit een soort schuifconstructie zodat we de tunnel ook af kunnen sluiten mocht het nodig zijn. Midden in het hok staat het watertorentje en de voertoren hangt aan het trappetje zodat ze midner verspillen en de muizen er net iets minder makkelijk in kunnen.

Ik zie nu dat ze zelfs alle 3 op de foto staan! :+ van links naar rechts Bep (zwart), Annie (wit) en Conny (bruin, strak naast het trappetje)

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:36

Ik vind kippenhokken altijd behoorlijk klein.....
Als ik kijk hoe leuk de kippen rennen vinden,vind ik een hokje als hierboven echt heel klein.....

Hier 2 kippen uit een legbedrijf die anders geslacht zouden worden,samen met 2 Duitse reuzen op +/- 10m op 3M,met dan nog een stukje beton en hok van nog eens +/- 6m2.
Een kat zie ik onze kippen niet onmiddellijk pakken,ze zijn behoorlijk brutaal,idem als de konijnen.

Bloemetje75
Berichten: 1985
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:44

Ik heb 2 aracauna’s en een Mechelse koekoek. Nachtren van 24 m2 met daarin 2 nachthokken. Overdag hebben ze de paardenwei en composthoop en mesthoop en houthok er bij.
Aracauna’s leggen groene, cholesterol arme eitjes. Ze laten zich alle 3 aaien en komen redelijk als je roept (vaak roepen met lekkers en ze komen sneller).

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:55

Wat leuk dat je erover denkt om kippen te nemen!

De Australorp groot voldoet denk ik aan bijna al je wensen, al weet ik natuurlijk niet wat jij mooi vindt. Ze zijn er in het zwart (met een prachtige groene glans), blauwgrijs en wit. Het is een grote rustige kip die normaal gesproken niet over een schutting fladdert (behalve bij grote paniek misschien). Ze zijn zelden broeds, leggen veel eieren en zijn ook prima geschikt om te slachten (al vermoed ik dat dat niet je bedoeling is). Ze maken niet meer lawaai dan gemiddeld, maar houd er wel rekening mee dat kippen over het algemeen gewoon behoorlijk luidruchtig zijn. Het getok is op zich niet luid, maar gaat wel de hele dag door. Als ze een ei gaan leggen/aan het leggen zijn/net gelegd hebben kunnen ze enorm tekeergaan en dat gerust een kwartier of langer volhouden. Vermenigvuldig dat met het aantal kippen en je hebt behoorlijk wat herrie. Als je geen haan neemt is er een kleine kans dat één van de hennen die taak op zich neemt en gaat 'kraaien'. Gelukkig zijn ze normaal gesproken stil zodra het donker wordt.

Je idee om ze overdag los te laten lopen in de tuin kan ik alleen maar toejuichen. Hoe meer ruimte kippen hebben, hoe leuker ze eigenlijk zijn. Wat je zou kunnen overwegen is een automatische hokopener. Die kun je zo instellen dat hij 's ochtends op een bepaald tijdstip opengaat en als het begint te schemeren weer sluit. Een ren is dan overbodig. Wat je niet moet onderschatten is de eetlust en het sloopvermogen van een kip. Wij hebben zelf 4 kippen gehad op ruim 200 vierkante meter en dat ging op zich nog goed. Planten die ze erg lekker vinden gaan er onherroepelijk aan, maar met zo'n oppervlakte zal je tuin als die overwegend uit gras bestaat nog wel een groene aanblik houden. Er is echter weinig voor nodig om de balans de andere kant te laten uitslaan. Bij ons was één winter met 7 kippen voldoende om de hele tuin in een blubberbende te veranderen. Als je tuin grotendeels betegeld is zal er ook met minder kippen in de winter niets groens blijven staan. Denk er goed over na of dat is wat je wilt. Een ren kan natuurlijk ook, maar persoonlijk vind ik dat je dan moet rekenen op minimaal 4 vierkante meter per kip (dat is wat een vrije-uitloopkip ook tot haar beschikking heeft) en liefst meer.

Tot slot nog de tip om je vooraf even goed in te lezen over de meest voorkomende ziektebeelden bij de kip. Over het algemeen zijn het vrij gezonde en makkelijk te houden dieren, maar het helpt als je dingen vlug herkent, want een overduidelijk zieke kip is meestal al ten dode opgeschreven.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:07

Ik vind zelf Barnevelders wel echte beginnerskippen. Dus niet de bruine legkippen variant, maar de echte barnevelder. Je hebt ze in verschillende kleuren, zijn rustig en worden normaal gezien niet broeds. Het zijn flinke kippen.

Ik heb zelf vele rassen, maar de meeste vind ik niet geschikt voor kleine stadstuinen. Die hebben echt wel een weide nodig. Of ze worden vaak broeds.
Hier worden zijdehoenders, wyandottes en cochins genoemd... die worden dus wel echt broeds ;-)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, IASCrawler en 54 bezoekers