Fabe 348 overleden

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Fabe 348 overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-17 13:35

kfps
In Memoriam
Ingezonden door Janine1990

Afgelopen vrijdag is een einde gekomen aan het leven van de Preferente Fabe 348. De naam Fabe 348 is onlosmakelijk verbonden aan begrippen als ‘vrij bloed’ en verwantschap. Na de introductie van het kengetal verwantschapspercentage in 2005 maakte Fabe 348 in termen van dekaantallen een tweede jeugd door. Hem zou echter tekort gedaan worden als dit als z’n enige kwaliteit aangeduid zou worden. Immers, in 2014 werd Fabe 348 preferent verklaard op basis van de kwaliteit van z’n nakomelingen.

Bijzonder, dat was de afstamming van Fabe 348 zeker. Z’n stamboom is opgebouwd uit louter hengsten die in de fokkerij slechts een geringe invloed hebben gekend. Het gaat achtereenvolgens om de hengsten: Melle 311, Romke 234, Ulrig 204 en Jabik 187. Fabe 348 werd op 27 maart 1993 geboren bij Cees en Rik Dekker uit het Noord-Hollandse Oterleek. Als tweejarige, in 1995, verhuisde hij naar Ed Constant in Wijdewormer en een jaar later werd Fabe 348 goedgekeurd. Het grootste deel van zijn leven diende Fabe 348 het hengstenstation van Constant. Ondanks het feit dat de stamboom van Fabe 348 niet is opgebouwd uit prominente, preferent verklaarde hengsten, beschikte Fabe 348 over een uitstekend verervingsbeeld. Rastypische paarden met een karakteristieke halsvorm, waaraan de kinderen van Fabe 348 vaak te herkennen zijn. Opvallend in de vererving van Fabe 348 is de lengte van het kruis, waarin hij bijna een uitzondering vormt binnen de fokkerij van Friese paarden. Z’n grootste bijdrage in de fokkerij ligt echter in het nalaten van uitstekende dressuurpaarden. Het percentage van z’n nakomelingen met het sportpredicaat is dan ook bijzonder hoog te noemen. De door Constant gefokte Wilke-C van Wijdewormer mag op dit terrein als een van de exponenten genoemd worden, als Grand-Prix dressuurpaard. Van Fabe 348 verdienden 223 nakomelingen het Sterpredicaat, 5 dochters werden Model, 5 dochters werden reeds Preferent verklaard en 55 nakomelingen kregen tot nu toe het Sportpredicaat. De enige Prestatiemerrie van Fabe 348, tot nu toe, is de Kroon Sport Pref Prest merrie Els F.T. Els was het KFPS-paard van het jaar in 2015 en is tevens de volle zus van de hengst Sape 381. De nu in de VS gestationeerde Sape 381, was bij Constant jarenlang stalgenoot van Fabe 348 en is een van diens vier goedgekeurde zonen. De andere drie zijn Tije 401, Jorn 430 en Alke 468.

Zowel door z’n bijzondere, vrije bloedvoering als z’n verervingsbeeld levert Fabe 348 een significante bijdrage aan de fokkerij. Misschien mogen we zelfs stellen dat de mate waarin de genen van Fabe 348 gaan bijdragen aan de komende generaties, bepalend zal zijn voor het waarborgen van voldoende bloedspreiding in de populatie van Friese paarden.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Fabe 348 overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 16:35

Tjonge... is toch wel heel erg jammer. Na drie jaar proberen merries drachtig van hem te krijgen uiteindelijk overgestapt op een andere hengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:57

Bij het zien van de titel dacht ik dat er een bokker was overleden met deze naam. Was voor mij onduidelijk dat het om een paard gaat. <<)

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:07

Grobbebol schreef:
Bij het zien van de titel dacht ik dat er een bokker was overleden met deze naam. Was voor mij onduidelijk dat het om een paard gaat. <<)


Nieuw in de paarden? :(:)
Geeft niet, kan gebeuren ;)

Daphx93

Berichten: 2595
Geregistreerd: 08-01-10

Re: Fabe 348 overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 21:59

Arme Fabe, was een tophengst om mee te werken!

Max, Ufana, Yellow <3
Max: B+11 L1+10 L2+12 M1+0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 09:29

Janine1990 schreef:
Nieuw in de paarden? :(:)
Geeft niet, kan gebeuren ;)


Nee, loop al een tijdje mee. Alleen niet bekend met het friesche ras.
Al is het in het hele verslag niet uit op te maken dat het om een fries paard gaat maar dat gok ik dan maar even. Had net zo goed een Belgisch trekpaard kunnen zijn. ;)


Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:56

Grobbebol schreef:
Janine1990 schreef:
Nieuw in de paarden? :(:)
Geeft niet, kan gebeuren ;)


Nee, loop al een tijdje mee. Alleen niet bekend met het friesche ras.
Al is het in het hele verslag niet uit op te maken dat het om een fries paard gaat maar dat gok ik dan maar even. Had net zo goed een Belgisch trekpaard kunnen zijn. ;)


Op de eerste regel staat de bron: kfps. En de laatste zin eindigt met t Friese paard. Maar dat terzijde..

Wat zonde dat Fabe niet meer is. Ken n heel toffe nakomeling van 'm, en gelukkig zijn er daar veel meer van. Groot verlies voor iedereen die met hem werkte. Y;(

octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Re: Fabe 348 overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:49

Oow....prachtige hengst...ik heb een zoon van Fabe...Wybe...Hij was nog niet eens zo heel oud.24...weet iemand waaraan hij is overleden?

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:48

octavodia schreef:
Oow....prachtige hengst...ik heb een zoon van Fabe...Wybe...Hij was nog niet eens zo heel oud.24...weet iemand waaraan hij is overleden?


Ingeslapen wegens ouderdom las ik net op Hoefslag:
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... 87328.html

Ik ben ook een van de gelukkigen die een nakomeling van Fabe mag rijden... Wat een karakters... <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CairnTerrier, CaPrIoLe`79, Eefje_Sammy, Oudje en 44 bezoekers