[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandyy

Berichten: 30480
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:28

Vandaag geschoren en 300 met hals op.

Afbeelding

Afbeelding

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:43

Mandyy schreef:
Vandaag geschoren en 300 met hals op.

[ [url=m/Cwreuj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/P8ZY6M.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat ziet die er leuk uit geschoren :D

Vandaag hadden wij erge regenval en heeft mijn staleigenaresse zelf even de dekens gewisseld naar 250 en een halsje. Ik denk dat pony daar erg veel baat bij heeft gehad, wat een regenweer + wind :(

Mandyy

Berichten: 30480
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:44

Vind ik ook. Weer helemaal blij met mn pony. <3

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 23:31

Ik heb nu 250 opliggen zonder hals bij mijn ongeschoren paard, ze staat bij een open luikje + open deur dus is wel fris daar.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 07:24

Ik heb bij 1 ook opgehoogd naar 200 (zonder gals, ongeschoren). Staat 24/7 buiten met schuilstal. Vond t zelf eigenlijk wat overdreven, maar hij voelde niet warm onder de deken, eerder wat koel. Dus maar zo gelaten. Die wind en regen maken het inderdaad fris.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 08:48

Die van mij heeft al een dikke deken op nu, hij voelde gister lekker eronder. Er stond vooral gister echt een hele koude wind en die hagelbuien maakte het er ook niet warmer op. Ik voel ook altijd onder de deken, ik heb een koukleum, hij staat nu onder 400. Ik heb hem ook wel onder minder gehad omdat ik dacht dat hij het met 300 ook wel redde maar dan kon ik 3 keer scheren in een jaar.

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 09:44

Yvank_ schreef:
Mijn ongeschoren ruin met dunne vacht heeft een 0 grams rambo + hals en ik heb een 100, 200, 300 liner (onderdeken). Hij staat nu onder de 200. Als het snachts echt gaat vriezen onder de 300 en mocht het echt koud worden kan ik ze combineren en tot 500 grams gaan.


Leg je dan 2 liners op elkaar? Heb je ze dan ook beide vastliggen?

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 09:45

Ja ik maak ze aan elkaar vast ja met het klittenband en dan aan de haakjes voor en ringen achter.

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:05

Yvank_ schreef:
Ja ik maak ze aan elkaar vast ja met het klittenband en dan aan de haakjes voor en ringen achter.

Moet ik dat ook maar eens proberen. Scheelt me een hoop geld haha. Koop ik alleen een 300 grams liner en een dikkere hals erbij.

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:05

Hoi, hoi! Kunnen jullie mij helpen in mijn zoektocht naar een geschikte deken?
Ik heb een hele grote Friese merrie (1.75), met een lang lijf, veel schoft, een hals die behoorlijk verticaal uit haar romp komt en schuine puntige schouders. Vrij hoekig dus, maar wel smal aan de voorkant.
Ik heb een hele collectie dekens van eerdere Friezen, maar die waren allemaal compacter en breder en liggen dus op haar gewoon niet lekker.
In haar manen zitten nu al witte haren van de dekens van afgelopen jaar. Ik heb vorig jaar een schoftbeschermer opgedaan en een van de dekens die ik al had. Maar ze is weer zo gegroeid afgelopen tijd dat ik nu écht iets anders moet zoeken.
Tot nu toe lijken de HH highliners nog het beste te passen, maar ook nét niet.. Ik zou graag iets vinden wat daar iets weg van heeft. Voor buiten heb ik regendekens van Amigo en Rambo die wel perfect liggen en nergens te straks zitten voor mijn gevoel. Een deken van een van die merken zou ook prima zijn.
Ze heeft ook nog eens een heel dun huidje.. scheren hoeft in de winter niet (behalve baard en benen ;-) ).
Hoor graag of jullie tips hebben waar ik kan beginnen in mijn zoektocht :) .

Ik heb op mijn pc geen complete standfoto's, maar deze foto geeft mogelijk wel een beeld van de probleemgebieden. Afbeelding
Afbeelding

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 11:43

Wat zoek je precies?
Want je hebt blijkbaar goed passende dekens van rambo? Kortom: je bent al voorzien?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 11:49

Ik snap je vraag ook niet :+

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:12

Fabster schreef:
Ik heb bij 1 ook opgehoogd naar 200 (zonder gals, ongeschoren). Staat 24/7 buiten met schuilstal. Vond t zelf eigenlijk wat overdreven, maar hij voelde niet warm onder de deken, eerder wat koel. Dus maar zo gelaten. Die wind en regen maken het inderdaad fris.


Idem. Mijn ongeschoren paard heb ik gisteren ook van 100 naar 200 gram gezet. Die was er ijskoud onder.

De geschoren paarden bij ons op stal staan allemaal onder een 150 of 200 gram met hals en die voelden echt heel lekker warm aan.

Ik vraag me dan af of dit toch te maken heeft dat je letterlijk de functie van de vacht overneemt en ze dit niet meer goed kunnen reguleren?
De mijne is normaal echt geen koukleum, dit is het eerste jaar dat hij een winterdeken op heeft en heeft op de 9 jaar dat ik hem heb dus verder nog nooit met deken opgestaan en voorheen ook gewoon 24/7 op de weide en heb hem nooit koud aangetroffen.

Ik hoop dat dit daar toch mee te maken heeft, hij wordt vrijdag geschoren en anders heb ik echt geen idee onder hoeveel ik hem moet gaan zetten...

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:37

Nies_ schreef:
Ik snap je vraag ook niet :+


Sorry dat stond er inderdaad niet duidelijk in.
Ik zoek een geschikte stal/winterdeken. De regendekens zijn passend (en gaan overal overheen, maar zijn ongevoerd) en dus neig ik naar andere Horseware dekens.. maar ik zie door de bomen het bos niet meer en heb geen idee welk type ik dus het beste kan aanschaffen.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:39

Fredt schreef:
Nies_ schreef:
Ik snap je vraag ook niet :+


Sorry dat stond er inderdaad niet duidelijk in.
Ik zoek een geschikte stal/winterdeken. De regendekens zijn passend (en gaan overal overheen, maar zijn ongevoerd) en dus neig ik naar andere Horseware dekens.. maar ik zie door de bomen het bos niet meer en heb geen idee welk type ik dus het beste kan aanschaffen.

Koop dan de liners van die regendeken....

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:44

@Fredt: mss voor de liners kiezen? Ik vind deze erg fijn, kan je combineren zonder al te veel buiksingels te krijgen. Zelf heb ik een amigo regendeken (bravo) met hals met daaronder de amigo insulator en een 100grams liner. of een Rhino plus met medium vulling en een 100 (of 200) grams liner.
Op mijn paard liggen en passen deze dekens ook het best en hou het daar dan ook bij. Laatst "goedkopere" dekens resulteerden steeds in schuurplekken, drukplekken, scheef hangen en een grotere stuk manen weggeschuurd of uitgedund. (aan de rand vh deken heb ik ook bij de horseware dekens nog een klein stukje dat dunner komt te staan).
Van de vary layer heb ik geen ervaring.

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:02

De liners maak je wel vast aan de bovendeken(s) toch? Want de regendekens gaan op stal wel af, dus het moet wel een "losse" deken zijn als het ware.
Ik heb inderdaad ook de Amigo Bravo en van Rambo weet ik zo niet welk type (een met vaste hals voor de gure dagen). Ik heb verder geen ervaring met andere types van deze merken, maar als ik op de onderdekens/liners zoek lijken deze dekens me zo recht (weinig vorm)? Maar jullie hebben zo te lezen andere ervaringen :D . Dat biedt hoop!
Het liefst zou ik er een aantal proberen om zo de juiste te vinden.. er bestaat vast niet zoiets als een dekenpasservice ofzo?

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:04

Waarom zou je in vredesnaam de regendeken af doen? Die rambo's ademenen enorm goed dus kunnen gewoon opblijven op stal hoor. De liners maak je inderdaad aan de bovendeken vast en kan je niet als losse deken gebruiken. En ze vormen gewoon met je deken mee.

Anders zou je moeten kijken voor de staldekens van amigo/rhino/rambo maar dat zou een beetje zonde van de investering zijn plus dat ze , bij mij wel, onder de regendekens uitkomen en dan nat worden buiten.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:17

ik doe de regen- en winterdekens ook nooit af op stal. Ze ademen goed genoeg. Bovendien riskeer ik anders in de ochtend een koude en natte deken te moeten opleggen.
Maar je zou naar de insulators kunnen kijken...

DiscoDipp

Berichten: 2869
Geregistreerd: 29-09-14

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:10

Iemand enig idee of er zweetdekens zijn die echt wonderen doen bij een bezweet paard met dikke vacht?

Ik wil de mijne eigenlijk niet scheren ivm stress en dat geeft enorme bokpartijen bij hem. Dus ik ben bang voor een terug val..

Vandaar op zoek naar een deken waarbij ik hem toch binnen een halfuur ofzoiets droog kan krijgen. Budget heb ik dan niet, als t maar werkt!

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:16

@Discodip: leg je nadien een andere deken op? Indien niet zou ik gewoon zorgen dat je paard nog enige tijd uit de wind/tocht kan staan. Uiteindelijk is de vacht zelf het beste deken dat er bestaat.
Ervaring met zweetdekens hier is dat ze vaak beginnen nazweten nog voor ze helemaal droog zijn. Dus voldoende uitstappen, indien mogelijk met warm water het zweet wegspoelen en dan een deken tot het ergste "nat" er vanaf is.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:48

ik zou voor de friese merrie zoeken naar dezelfde dekens als de regendekens, maar dan gevoerd. een 100 grams, 200 grams en 300 grams. Die dekens gewoon dag en nacht oplaten. Met 2 dekens over elkaar heb je meer risico dat de boel gaat schuiven of dat de onderdekens nat worden en ze de ganse nacht nat staat.

DiscoDipp

Berichten: 2869
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:20

petitparis schreef:
@Discodip: leg je nadien een andere deken op? Indien niet zou ik gewoon zorgen dat je paard nog enige tijd uit de wind/tocht kan staan. Uiteindelijk is de vacht zelf het beste deken dat er bestaat.
Ervaring met zweetdekens hier is dat ze vaak beginnen nazweten nog voor ze helemaal droog zijn. Dus voldoende uitstappen, indien mogelijk met warm water het zweet wegspoelen en dan een deken tot het ergste "nat" er vanaf is.


Ja daarna krijgt hij weer de winterdeken op. Ik durf hem ook na het rijden niet buiten te zetten omdat hij dan zeik nat is.. het is al zon zorgenkindje dus ik wil niet dat hij dan koud word en dan verkouden word..

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:51

ik vind de fedimax fleece heel goed werken, maar is alleen in Duitsland te bestellen. Wel een dikke fleece, dus voor koud weer, maar mijn paard is er echt snel droog onder, sneller dan een gewone fleece of ouderwetse wollen deken.

Anders een winterdeken met stay dry voering zoals Bucas deze aanbied? Ik durf het zelf niet aan maar deze outdoor dekens kunnen op een nat paard. Op Marktplaats zijn hier vaak wel tweedehands dekens van te vinden.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 16:42

Fredt schreef:
Nies_ schreef:
Ik snap je vraag ook niet :+


Sorry dat stond er inderdaad niet duidelijk in.
Ik zoek een geschikte stal/winterdeken. De regendekens zijn passend (en gaan overal overheen, maar zijn ongevoerd) en dus neig ik naar andere Horseware dekens.. maar ik zie door de bomen het bos niet meer en heb geen idee welk type ik dus het beste kan aanschaffen.


Je kunt de Horseware liners er onder doen of de amigo insulator staldekens.
Dan ben je klaar!