Darm of buikklachten? Pijnlijk...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Darm of buikklachten? Pijnlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 11:59

Pfoe, rare titel.
Voordat mensen zeggen dat een bezoekje aan de HA handig is, wil ik even mededelen dat me dit niet een ernstige aandoening lijkt, en ik het daarom eerst even hier vraag.

Sinds ongeveer vijf dagen heb ik onwijs veel last van mijn buik. Het hele oppervlak van mijn buik, dus ik denk darmen?
Ik word 's ochtends voor zevenen wakker en lig dan op een schaal van 8/10 te creperen van de krampen totdat ik naar de wc ga. Dit heb ik nooit op deze manier gehad. Ik word vaak dus ook misselijk van de pijn.
Overdag gaat het wel redelijk, alleen af en toe als ik weer naar de wc moet schiet het er in en krijg ik dus ook rugpijn omdat ik zo ongemakkelijk sta. Het komt op momenten die ik niet aan zie komen en is erg vervelend, het is niet 'even een dagje buikpijn'. :(
Mijn ontlasting is heel erg variƫrend van hard tot echt diarree.
Edit:
Ik moet nu ook vaker naar de wc om te poepen dan ik normaal moet.

Ik heb geen koorts, wel last van slechte weerstand (maar nog nooit dit zo heftig gehad), geen snotneus. Wel last van zweten door stress.

Is dit gewoon een griepje?

Als jullie denken dat dit iets anders is en me wel door verwijzen naar de HA hoor ik het ook graag.

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Darm of buikklachten? Pijnlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:02

Ik zou het nog een weekje aankijken . Heb zelf ook weleens zulke klachten gehad was na een tijdje weer over . Wel opletten dat je geen koorts krijgt

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:02

Na 5 dagen vraag je dit aan de huisarts... Beterschap

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Darm of buikklachten? Pijnlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:04

Meerdere dagen op rij, ook al is het maar even, creperen van de pijn lijkt mij voldoende aanleiding om contact op te nemen met je HA!

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Darm of buikklachten? Pijnlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 12:05

Het is een kramp, heel erg hard (beetje baarmoederkramp maar dan groter oppervlak), deze duurt een paar minuten en is dan weer weg, of hij is weg nadat ik naar de wc ben geweest.
Maar waarom ik daar opeens last van heb weet ik niet.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Darm of buikklachten? Pijnlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:21

Volgens mij kan je dit toch echt het beste aan de HA of assistent voor leggen.
Desnoods telefonisch. Als het dan verergerd weten ze op zijn minst dat het al speelde.
Hoezo zou je niet even een telefoontje er aan wagen?

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:22

'Gewoon' darmkrampen zou ook kunnen. Eet je iets anders dan normaal, heb je meer stress, dat soort dingen? En een belangrijke: zou je zwanger kunnen zijn?

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Darm of buikklachten? Pijnlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 12:25

Zwanger is niet mogelijk hoor, dubbel veilig. :o
En stress wel ja, zoals ik al vermelde, zou dat de darmklachten kunnen veroorzaken?

Belletje is inderdaad wel een goed idee, dan kijk ik daaruit wel verder.

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:25

Misschien eens je eetpatroon onder loep nemen, sommige dingen een dag of twee niet eten, zoals gluten. En noteren wat je eet en wat er gebeurt. Dit kan zoveel zijn maar het lijkt, gezien je ontlastingspatroon duidelijk met je spijsvertering te maken te hebben. Kan een virus/ontsteking/allergie dus heel veel zijn.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Darm of buikklachten? Pijnlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 12:28

Ik heb soms wat weinig suiker binnen, dat weet ik al van mezelf. Krijg ook iets sneller wat lagere suikerspiegel (moeder heeft diabetes dus prik af en toe om te checken), lees; 4,5 tijdens sport.
Maar op mijn suikers let ik al.

Nanna

Berichten: 1035
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:29

AlwaysH schreef:
Zwanger is niet mogelijk hoor, dubbel veilig. :o
En stress wel ja, zoals ik al vermelde, zou dat de darmklachten kunnen veroorzaken?

Belletje is inderdaad wel een goed idee, dan kijk ik daaruit wel verder.


Stress kan zeker darmklachten veroorzaken. Ik zou even bellen met de HA en kijken wat die ervan zegt. Als het 5 dagen aanhoud vind ik het al wel serieus genoeg om te bellen.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Darm of buikklachten? Pijnlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 12:31

Dan ga ik wel even bellen, moet alleen even wachten op mijn moeder want die heeft het nummer.

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:33

Sport je genoeg om je darmen ook in beweging te houden voor een goede stoelgang? Ik krijg hetzelfde als ik te weinig beweeg.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 12:34

Desty schreef:
Sport je genoeg om je darmen ook in beweging te houden voor een goede stoelgang? Ik krijg hetzelfde als ik te weinig beweeg.


Ik sport twee keer per week intensief, ga enkele dagen per week naar het paard en ga afwisselend naar de sportschool. :)

Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:37

Ik heb dit ook gehad, blijk een spastische darm te hebben. Vooral op momenten van stress speelt het op, heb er geen medicijnen voor. Alleen achter te komen na door verwezen te zijn naar de MDL-arts.

Ik zou nu toch ook naar de huisarts gaan als ik jou was, ik ben een paar keer flauwgevallen van de pijn. Thuis en niet helemaal buiten westen maar toch.... niet handig als je in de AH staat.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:44

AlwaysH schreef:
Zwanger is niet mogelijk hoor, dubbel veilig. :o
En stress wel ja, zoals ik al vermelde, zou dat de darmklachten kunnen veroorzaken?

Belletje is inderdaad wel een goed idee, dan kijk ik daaruit wel verder.

Niks is 100% ;). Als je seks hebt, kun je zwanger zijn. Laatst weer iemand gezien die dacht last te hebben van darmkrampen/obstipatie, toen zij uiteindelijk op de spoedeisende hulp belandde was ze binnen 6 uur bevallen. Wist niet dat ze zwanger was en slikte gewoon de pil.

Klinkt inderdaad als IBS/irritable bowel syndrom/prikkelbare darm syndroom. Maar even contact opnemen met de assistente kan geen kwaad.
https://www.thuisarts.nl/prikkelbare-da ... lbare-darm

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:50

AlwaysH schreef:
Dan ga ik wel even bellen, moet alleen even wachten op mijn moeder want die heeft het nummer.


Je weet neem ik aan de naam van je huisarts? Dan zoek je het nummer toch even op...

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Darm of buikklachten? Pijnlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 12:51

Nee, die weet ik niet. ;)

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Darm of buikklachten? Pijnlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:54

Altijd een goed teken dat je die niet weet!

Maar even serieus, ik snap je vraag wel maar het kan echt van alles zijn. Van spastische darm tot aan een ontsteking. Dus huisarts is de enige die er wat van kan zeggen.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Darm of buikklachten? Pijnlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 12:55

Ik moet ironisch genoeg heel vaak naar de HAP omdat ik gescheurde trommelvliezen heb en HMS, maar meestal maakt mijn moeder gewoon even een afspraakje.
Maar voor advies moet ik natuurlijk zelf even bellen.

Anoniem

Re: Darm of buikklachten? Pijnlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:20

Ik zou om te beginnen zelf even het nummer van je huisarts in je telefoon zetten, op mijn 17e regelde ik dat soort dingen gewoon zelf.. Als er echt wat dringends is moet je lijkt me wel weten waar je heen moet of kan bellen...

Het klinkt mij inderdaad als spastische darmen, een troost ik heb er de laatste 2 week ook weer meer last van en heb vrijdag aardige buikgriep verschijnselen gehad, het gaat ook allemaal erg rond en is ook niet heel raar met dit weer, althans hier is het het ene moment regen en het volgende moment zonnig, veel mensen in m'n omgeving zijn niet lekker, ontzettend vermoeid of echt ziek..
Maar overleggen met de huisarts kan nooit kwaad als je er 5 dagen mee loopt..

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Darm of buikklachten? Pijnlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 13:35

Als er wat dringends is bel ik sowieso eerst mijn ouders, en als het dus zo dringend is lijkt me 112 een stuk verstandiger. ;)
Ik had het nummer trouwens wel in mijn telefoon staan maar omdat de huisarts op pensioen is en ze zijn verhuisd hebben ze een nieuw nummer. Dat is ook de reden dat ik het nummer niet heb.

Ik ga dus bellen, dank jullie wel idg!

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 22:52

AlwaysH schreef:
Ik heb soms wat weinig suiker binnen, dat weet ik al van mezelf. Krijg ook iets sneller wat lagere suikerspiegel (moeder heeft diabetes dus prik af en toe om te checken), lees; 4,5 tijdens sport.
Maar op mijn suikers let ik al.


Dat is voor een persoon zonder diabetes niks geks hoor. Lichaam zit vaak tussen 4 en 5 bij een gezond persoon. Heb zelf diabetes en vaak mensen zonder geprikt omdat ze dat wilden.

Ik heb wel de afgelopen week hetzelfde als wat jij benoemd. Dan komt het opeens op en moet ik wel echt snel naar de wc gaan omdat ik op springen sta.
Ik denk een virusje of door de stress die ik heb van de aankomende verhuizing.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: Darm of buikklachten? Pijnlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 22:54

Heb je nog gebeld Ts?

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Darm of buikklachten? Pijnlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 23:22

@suikermeisje, jawel want ik sta er bij te shaken als een malle. Meestal zit ik rond de 5,5/5.

Nee, niet gebeld, mijn moeder wilt het even aankijken, ze denkt dat het misschien door ons eten is gekomen. :)