Het 2017 van mijn kanjer Rock-it, leren loslaten

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Leo

Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Het 2017 van mijn kanjer Rock-it, leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 18:50

Een van mijn favoriete Bokt-fora: EJL-ITP! Fijn om in de topics van anderen te kijken maar ook leuk om eens zelf terug te blikken op het afgelopen jaar.

Dit waren onze vorige topics:
[ITP] Een jaar van overwinnen, afsluiten en een enorme uitdaging
[RIJ-ITP] 2016 met Rock-it; vallen en opstaan (altijd weer doorgaan)

Rock is sinds augustus 2015 van mij en waar ik wist dat hij een enorme uitdaging zou zijn, werd hij behalve dat mijn grootste leermeester maar ook mijn allerbeste maatje en once in a lifetime paard.

Vorig jaar sloot ik mijn topic hier mee af:
Citaat:
Volgend jaar allicht een topic met heel veel rijfoto's. Daar durf ik wel vanuit te gaan. Maar ook als het niet lukt: Rock is en blijft mijn allerbeste maatje en grote liefde. Dat nemen ze ons nooit meer af. :+:


Ik kan nu alvast zeggen, dat is niet gelukt. :+ Desondanks was het een mooi jaar, met weer veel vooruitgang en veel samen leren.

In december 2016 waren wij heel druk bezig met onze verhuizing naar ons eerste koophuis. Bijkomend voordeel: we woonden nu op 10 minuten van stal in plaats van 40 *\o/* Heerlijk!
We konden het jaar afsluiten met mooie successen. Ondanks de verhuizing, het klussen en flinke vorst, konden we goed oefenen met het hangen, lopen onder de man en uiteindelijk ook daadwerkelijk op zijn rug zitten en stappen aan de hand. Zo super trots!
1. Hier met mijn vriend op zijn rug (ik was nog steeds degene die naast hem bleef staan).
Afbeelding

Daar hoorde dit filmpje bij, met het meisje dat ons nog steeds trouw bleef helpen: Klik.

Begin 2017 bleven we dit volhouden, op Rock zijn tempo. Opstappen werd steeds makkelijker, stappen ging aarzelend maar werd steeds zekerder. Wel bleef hij heel veel steun zoeken bij mij terwijl ik naast hem liep.

In februari hadden we sneeuw!
[ITP] Rock-it en zijn eerste sneeuwbeleving
2.
Afbeelding

Omdat Rock best veel steun bleef zoeken zijn we na de sneeuwperiode eerst weer gaan oefenen met onze hulp Henk. Henk zat op Rock om te oefenen met zelfstandig stappen en later draven aan de longeerlijn, voordat Kelly dit zou gaan doen. Een stukje veiligheid maar ook een stukje kleine stapjes.
Filmpje van werken met Henk.

Met Henk ging het allemaal best heel makkelijk, dus met Kelly in het zadel gingen we ook richting stappen aan de longeerlijn:


Dat ging heel goed, maar het moest allemaal nog wel bevestigd worden, vlotter worden en zekerder worden. Helaas kwamen we daar niet meer toe. Tijdens een volgende sessie met mijn toenmalige instructrice er bij ging het heel goed, tot hij vanuit het niets weer is gaan rennen, het zadel weer is gaan schuiven en hij weer erg in paniek is geraakt.

Voor mij was op dat moment de grens bereikt, ondanks dat we voor ons gevoel eindelijk ergens aan het komen waren: het moest wel veilig blijven. En duidelijk was dit een probleem dat we niet zelf konden oplossen.
Dus ik ben gaan informeren bij stallen om hem in training te gaan zetten. Met pijn in mijn hart, maar wel wetend dat het beter zou zijn. Tijdens het informeren bood mijn andere instructrice (van het western rijden) aan om hem in training te nemen. En zo verhuside hij begin maart van Stompwijk naar Wassenaar, met de insteek dat hij in of na de zomer weer terug zou gaan voor het staartje van het weideseizoen.

3. In zijn nieuwe stalletje.
Afbeelding

Het was erg raar om hem daar op stal te hebben, we rijden daar zelf sinds najaar 2015 met veel plezier maar eigenlijk was het te ver om Rock daar te stallen. Toch voelde het meteen goed, de sfeer, de rust. Rock wende er erg snel en ook ik merkte dat ik me echt heel fijn voelde als ik daar op stal was.

Het begin van de trainingsperiode heb ik vooral heel erg moeten leren loslaten. Ineens was het moeten er af, maar ook de eeuwige breinbrekers van het "wat gaat de volgende stap worden en wanneer" was me ineens uit handen genomen. Heel fijn, maar ook echt heel erg wennen.

De training startte met het hoofdstel, iets waar Rock echt van had besloten het niet fijn te vinden. Binnen een week ging het indoen probleemloos. :+
Vervolgens is het werken aan de dubbele lijnen opgepakt, om eerst alle oefeningen met bit maar op de grond goed te kunnen uitvoeren met hem. Ik leerde met hem mee en kreeg ook lessen in het werken met de dubbele lijnen.

4.
Afbeelding

Terwijl Rock steeds sterker werd, is ook het hangen en opstappen verder opgepakt. Dit bleef wisselend gaan, maar hij vluchtte niet en er kon zelfs met hem gestapt worden onder het zadel.

5. In mei werd mijn maatje al weer 6 jaar oud. <3
Afbeelding

6. Ook werd Rock beste vriendjes met zijn buurman, Mac. Uiteindelijk is de draad tussen hen weggehaald en mochten ze voortaan samen buiten spelen.
Afbeelding

7. In juli hadden we een hele leuke schrik en obstakeltraining gegeven door Karel Bauer.
Afbeelding

Eind juli volgde weer een erg baal-moment: ik zou voor het eerst weer bij een training zijn onder het zadel toen Rock voor het eerst weer een vluchtmoment had en ging rennen onder het zadel. oliebol.
Zijn trainster zat het uit, het zadel bleef liggen, en Rock kon uiteindelijk veilig stilgezet worden. Maar zijn vertrouwen was daarna weer weg. Mijn trainster heeft toen de hulp van Karel er bij geroepen, misschien dat hij nog goede ideeën had om Rock verder te helpen. En dat bleek een gouden zet te zijn, sindsdien is de stijgende lijn zonder dalen weer voortgezet. _/-\o_

8. In augustus waren Rock en ik al weer twee jaar een duo:
Leo @ [ITP] Rock-it, bedankt voor deze 2 jaar.
Afbeelding

9. En eind augustus hadden we een spannend moment veel heel andere aard: we gingen voor het eerst met Rock op pad met de veewagen. Na heel veel oefenen met laden, en er een hard hoofd in hebben dat hij ooit zou snappen hoe hij moest draaien in dat ding %) vielen er ineens een stortbak aan kwartjes en liep hij de wagen op alsof hij nooit anders had gedaan. En zo stonden we daar in augustus op zijn eerste fotomeeting!
[ITP] Rock-it op fotomeeting in de Wassenaarse duinen!
Afbeelding

10. <3
Afbeelding

11. Dat vroeg om heel veel meer, en zo gingen we in oktober voor het eerst naar het strand! Weken van tevoren gepland en het zou mooi weer worden gelukkig! Tot het zo mooi en warm bleek dat het hele strand vol zat :oo Dat was even heel spannend, maar hij heeft zogezegd zijn vuurdoop gehad en was uiteindelijk erg braaf.
Afbeelding

Met rijden ging Rock steeds meer vooruit en er was heel veel zorg voor het bevestigen op de juiste manier. Zonder zijden handschoentjes: zijn grenzen werden bewust opgezocht en zodoende zijn er ook in het begin echt vluchtreacties geweest, maar iedere keer is hem verteld dat er niets aan de hand was en kon hij na zo'n reactie gewoon weer door. Later was oppakken voldoende en inmiddels is de spanning achterwege of zijn ze zeldzaam. In oktober werd ik verrast op mijn werk met een filmpje van zijn eerste keer draven onder de man:


Ik was zo blij dat ik met tranen in mijn ogen zat. Wat een mijlpaal, en wat een kanjer. Hij komt van zo ver. :)

12. En toen kwam voor mij geheel onverwacht het moment waar ik ruim twee jaar naartoe heb geleefd. Ze hebben me er mee overvallen en ik was ontzettend zenuwachtig, maar was was het een machtig mooi moment.

Afbeelding
Zo.onwijs.verschrikkelijk.ongelofelijk.tróts! :+: :+: :+:

13. Afgelopen weekend hebben we Rock voor de derde keer mee op pad genomen, dit keer voor herfstfoto's:
[ITP] Herfst, zon, bos en Rock-it..

Afbeelding

Misschien zijn we nog niet zo ver als dat ik vorig jaar hoopte, we hebben wel hele mooie mijlpalen bereikt dit jaar. Voor het eerst op stap, voor het eerst naar het strand, en uiteraard voor het eerst er op <3 Ik heb dit jaar moeten leren loslaten en moeten leren weer te genieten van mijn paard in plaats van altijd maar te piekeren. Piekeren doe ik toch wel, maar ik merk eindelijk, na al die maanden, dat het nu lukt om het volledig naast me neer te leggen en geen enkele druk te voelen als ik met hem bezig ben. Ik doe mijn eigen dingen met hem, terwijl zijn training door gaat. Ik leer zijdelings ook veel bij, en binnenkort ga ik ook meer óp hem doen. En daar gaan we voor. :D
Ik ga geen uitspraken doen over volgend jaar, we nemen het zoals het komt en blijven vooral heel erg van elkaar genieten!

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding

Op naar 2018!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..


x_Heidi

Berichten: 1763
Geregistreerd: 18-04-10
Woonplaats: Brabant

Re: Het 2017 van mijn kanjer Rock-it, leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:03

Mooie foto's en fijn dat jullie alles op jullie eigen tempo doen! Heel veel geluk in 2018 :D

"If the plan doesn't work, change the plan, but never the goal"

ruitje

Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Het 2017 van mijn kanjer Rock-it, leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:07

Prachtig verslag! En wat is hij gegroeid, super mooi om te zien!

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Het 2017 van mijn kanjer Rock-it, leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:16

Prachtig mannetje; heeft wat weg van mijn merrie; mss dat ik er daarom ook gevoelig op ben XD

Vind dit eigenlijk de leukste topics op bokt, gewoon de 'we komen er wel' of stappen terug durven nemen.
Veel plezier met hem en alles komt vanzelf goed =)

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Het 2017 van mijn kanjer Rock-it, leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 22:48

Wat een prachtig verslag is het geworden. Ik vind jullie een onwijs fijne combinatie en vind je doorzettingsvermogen heel knap. Toch nog heel wat stappen gezet en heel veel geluk en plezier samen in 2018!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Leo

Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-17 13:29

x_Heidi schreef:
Mooie foto's en fijn dat jullie alles op jullie eigen tempo doen! Heel veel geluk in 2018 :D


Dankjewel! :)


ruitje schreef:
Prachtig verslag! En wat is hij gegroeid, super mooi om te zien!


Bedankt! Hij is inderdaad weer heel erg veranderd en begint zich nu pas echt goed te ontwikkelen lichamelijk!


Hoppit schreef:
Prachtig mannetje; heeft wat weg van mijn merrie; mss dat ik er daarom ook gevoelig op ben XD

Vind dit eigenlijk de leukste topics op bokt, gewoon de 'we komen er wel' of stappen terug durven nemen.
Veel plezier met hem en alles komt vanzelf goed =)


Nu ben ik heel benieuwd naar jouw merrie! :D
En wat een mooi compliment!!


freetorun schreef:
Wat een prachtig verslag is het geworden. Ik vind jullie een onwijs fijne combinatie en vind je doorzettingsvermogen heel knap. Toch nog heel wat stappen gezet en heel veel geluk en plezier samen in 2018!


Ook al zo'n mooi compliment:o bedankt!!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 13:56

Leo schreef:
Hoppit schreef:
Prachtig mannetje; heeft wat weg van mijn merrie; mss dat ik er daarom ook gevoelig op ben XD

Vind dit eigenlijk de leukste topics op bokt, gewoon de 'we komen er wel' of stappen terug durven nemen.
Veel plezier met hem en alles komt vanzelf goed =)

Nu ben ik heel benieuwd naar jouw merrie! :D
En wat een mooi compliment!!


Ook een bruinbonte met witte laarsjes waar we alles mee op het gemak doen, net wat meer wit op de hals. Maar dat is meer vanuit dat wij veel werken en vinden dat een paard ook geweldig is als je er niet de hele tijd op kruipt. Geloof wel dat die van mij een tikkie makkelijker is :o

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 14:05

Leo schreef:
Ik ga geen uitspraken doen over volgend jaar, we nemen het zoals het komt en blijven vooral heel erg van elkaar genieten!
En zo moet het! Geniet van het proces en van jullie gouden band samen! Prachtig om te zien hoe jullie samen groeien! Ik duim voor een prachtig 2018! Geniet samen met je vriend van jullie gouden paardje!

Leo

Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-17 13:55

Hoppit schreef:
Leo schreef:
Hoppit schreef:
Prachtig mannetje; heeft wat weg van mijn merrie; mss dat ik er daarom ook gevoelig op ben XD

Vind dit eigenlijk de leukste topics op bokt, gewoon de 'we komen er wel' of stappen terug durven nemen.
Veel plezier met hem en alles komt vanzelf goed =)

Nu ben ik heel benieuwd naar jouw merrie! :D
En wat een mooi compliment!!


Ook een bruinbonte met witte laarsjes waar we alles mee op het gemak doen, net wat meer wit op de hals. Maar dat is meer vanuit dat wij veel werken en vinden dat een paard ook geweldig is als je er niet de hele tijd op kruipt. Geloof wel dat die van mij een tikkie makkelijker is :o


Zie de foto in je profiel, ook echt een leuk dier idd! :D
Ach Rock is ook het makkelijkste paard wat ik ooit heb meegemaakt in de hand, hij is zo fijn om mee te grondwerken en vindt heel veel leuk en is dus blijkbaar ook op vreemd terrein ontzettend makkelijk. Onder het zadel is een dingetje maar dat komt gewoon helemaal goed uiteindelijk. :D In de toekomst zal ik er ook niet 5 dagen in de week mee rijden, er is zoveel meer aan paarden wat leuk is!


Riel schreef:
Leo schreef:
Ik ga geen uitspraken doen over volgend jaar, we nemen het zoals het komt en blijven vooral heel erg van elkaar genieten!
En zo moet het! Geniet van het proces en van jullie gouden band samen! Prachtig om te zien hoe jullie samen groeien! Ik duim voor een prachtig 2018! Geniet samen met je vriend van jullie gouden paardje!


Dankjewel, doen we zeker <3

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 17:02

Het gemakkelijk / fijn zijn in de hand (ook op vreemd terrein) ga je volgens mij ook terugzien onder het zadel. Topdier :D


AnnetteFlame

Berichten: 1440
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Het 2017 van mijn kanjer Rock-it, leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 23:41

Vanaf het begin heb ik jullie gevolgd. Wat doe je het top. Rock heeft echt een super baasje die naar hem kijkt en hem zijn tijd gunt. Heeeel veel respect voor jullie en lekker genieten samen :D

Leo

Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-17 12:40

Riel schreef:
Het gemakkelijk / fijn zijn in de hand (ook op vreemd terrein) ga je volgens mij ook terugzien onder het zadel. Topdier :D

Ben ik ook van overtuigd :j als je ziet hoe goed hij nu vooruit gaat heb ik daar alle vertrouwen in.


AnnetteFlame schreef:
Vanaf het begin heb ik jullie gevolgd. Wat doe je het top. Rock heeft echt een super baasje die naar hem kijkt en hem zijn tijd gunt. Heeeel veel respect voor jullie en lekker genieten samen :D

Wat een onwijs mooi compliment :o dankjewel!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Het 2017 van mijn kanjer Rock-it, leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:30

Wat gaat hij goed! Wat een mooi overzicht <3
Kun je alleen maar heel trots op zijn.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Het 2017 van mijn kanjer Rock-it, leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:40

Foto 13 is echt wauw! Is er een reden dat hij zo extreem reageert? De schriktraining lijkt wel goed te gaan?

kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Re: Het 2017 van mijn kanjer Rock-it, leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:48

Wat een leuk dier en wat heb je een goede keus gemaakt zo te zien. Geniet ervan!

Carpe Diem!
Dag lief meisje, dag Bonnie, ik zal je nooit vergeten |( :evaw:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2010075&lr=625905287#unread

Leo

Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 21:19

xLes schreef:
Foto 13 is echt wauw! Is er een reden dat hij zo extreem reageert? De schriktraining lijkt wel goed te gaan?


Dingen als schriktraining, rare objecten om hem heen en aan zijn lijf zijn idd absoluut geen probleem (meer). :) daarin is hij eigenlijk zoals ieder ander paard. En hij is onwijs makkelijk en braaf aan de hand :j

De ruiter is iets heel anders, en ook wel verklaarbaar als we alles bij elkaar optellen. Dat vond hij gewoon echt heel heel erg eng, zijn primaire reactie is dan vluchten. Erg logisch als je bedenkt dat hij de eerste 4 jaar van zijn leven praktisch in het wild heeft geleefd. En zijn moeder voor hem, dus die heeft het hem ook niet kunnen leren.

Rock is nog steeds wel een paard dat bij onbekende mensen heel terughoudend kan zijn. Als je hem nog nooit hebt gezien en je wilt hem uit zijn paddock halen, zou hij nooit meteen op je af komen. Hij kijkt eerst de kat uit de boom: wie ben je, wat verwacht je van me en hoe moet ik reageren?
Kent hij je, dan is hij een enorme knuffelkont. In het werk is hij ook veel afwachtend geweest, hij vraagt van degene die met hem werkt dat die hem duidelijk vertelt wat de bedoeling is en hoe hij moet reageren.
Deze houding van hem schrijf ik nog steeds toe als resultaat van het opgroeien met nauwelijks contact met mensen, mensen zijn voor hem raar en onvoorspelbaar en willen dingen van of met hem die voor hem niet vanzelfsprekend zijn. Aan de ene kant heeft hij een top jeugd gehad, aan de andere kant was het voor dit specifieke paard fijn geweest als hij in de basis contact met mensen gewend was geweest. :) het zijn voor hem ook twee pittige jaren geweest.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers