Loslopende honden die niet onder apél staan

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Wispeltuur
Berichten: 1599
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Loslopende honden die niet onder apél staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-17 21:38

En nee ik wandel niet in losloopgebieden :Y)

Voor de derde keer in een maand tijd kwam er vandaag een hond op mij en mijn honden afgestormd tijdens het wandelen. En dat vind ik bijzonder aangezien wij midden in de stad wonen.
Ivm met training van mijn reutje houden wij altijd een `gepaste` afstand van andere honden. Maar als dit zo door gaat zullen we niet bepaald vooruitgang blijven boeken..

Normaal gesproken zijn het vriendelijke honden die gewoon niet zo goed luisteren maar vandaag leek de hond alles behalve vriendelijke intenties te hebben.
En nu ik een beetje ben bekomen van de schrik denk ik jeetje wat had dat fout kunnen gaan. -O- Ik heb twee kleine hondjes en die zijn echt niet opgewassen tegen zo een groot dier.

En nu vraag ik me af wat kun je nu het beste doen als er een hond zo op je af komt gerend? Want het mooiste is natuurlijk als je zo kunt handelen dat iedereen er ongeschonden vanaf komt.

Tips ervaringen alles is welkom! Op het moment ben ik vooral erg boos op al die domme honden eigenaren..


kiwiwitje

Berichten: 20093
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Loslopende honden die niet onder apél staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 21:49

Oh ik word er ook knettergek van.
Heb hier twee Engelse Staffords rondlopen en wij gaan alleen naar aanlijnplichte gebieden. Maar door mensen die hun hond gewoon los gooien had ik er eentje met angstagressie. Gelukkig met veel werk wel weer op kunnen lossen.
En dan heb ik twee staffords dus heb ik het natuurlijk gedaan.. Lastig dus..

Als ze vriendelijk benaderen is er hier niks aan de hand. Komen ze al grommend op onze honden af wil het teefje nog wel eens reageren en die is dan ook echt heel gespannen..
Maar wij gaan voortaan tussen de aankomende hond(en) en onze honden in staan.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41409
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Loslopende honden die niet onder apél staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 21:56

Sja, sorry. Mijn honden, dieren met instincten en een eigen wil, luisteren niet altijd 100%. Ook niet na 3 jaar training.

Hoewel ik ze dan weer niet los laat waar dat niet toegestaan is.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:09

_San87_ schreef:
Sja, sorry. Mijn honden, dieren met instincten en een eigen wil, luisteren niet altijd 100%. Ook niet na 3 jaar training.

Hoewel ik ze dan weer niet los laat waar dat niet toegestaan is.


Hier ga ik helemaal mee in. Ik heb een jonge hond van 1 jaar. Kan echt perfect luisteren, maar zo af en toe lijken ook zijn oren verstopt te zitten. We hebben hier geen speciale los loop gebieden, maar het is hier ook niet verplicht aangelijnd te lopen. Merendeels loopt mijn hond toch vast, maar ook af en toe los. Ik weet van mijn hond dat hij absoluut niet agressief is en 9 van de 10x toch bij me blijft.

:¨·.·¨:
`·.
Kaya

Melissa0304

Berichten: 4448
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: Loslopende honden die niet onder apél staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:14

ik word er ook knettergek van.. zelf een jack russel.. word regelmatig ondersteboven gelopen door honden die erop af stormen... de eigenaren zijn ook vaak niet voor rede vatbaar helaas als je ze er netjes op aanspreekt.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41409
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:27

Vealosz schreef:
_San87_ schreef:
Sja, sorry. Mijn honden, dieren met instincten en een eigen wil, luisteren niet altijd 100%. Ook niet na 3 jaar training.

Hoewel ik ze dan weer niet los laat waar dat niet toegestaan is.


Hier ga ik helemaal mee in. Ik heb een jonge hond van 1 jaar. Kan echt perfect luisteren, maar zo af en toe lijken ook zijn oren verstopt te zitten. We hebben hier geen speciale los loop gebieden, maar het is hier ook niet verplicht aangelijnd te lopen. Merendeels loopt mijn hond toch vast, maar ook af en toe los. Ik weet van mijn hond dat hij absoluut niet agressief is en 9 van de 10x toch bij me blijft.


Ik heb twee herpaatsers, dus erg veel opnieuw opvoeden, dingen leren, ik kom soms nog nieuw gedrag tegen.

Ik geloof gewoon niet in de huishond die altijd en overal 100% luistert naar de baas.

Neemt niet weg dat je als hondeneigenaar je excuses moet maken wanneer je hond iets doet wat niet mag. Heb ik ook al een paar keer moeten doen... Sja. Toch zijn mijn honden prima opgevoed en anderen weinig tot last en luisteren over het algemeen prima. Maar niet altijd.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41409
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:28

namiro schreef:
ik word er ook knettergek van.. zelf een jack russel.. word regelmatig ondersteboven gelopen door honden die erop af stormen... de eigenaren zijn ook vaak niet voor rede vatbaar helaas als je ze er netjes op aanspreekt.

Dat vind ik dan weer onacceptabel.

Er kan altijd iets gebeuren, het zijn en blijven dieren, maar bied dan ook netjes je excuses aan en vergoed eventuele schade.

kiwiwitje

Berichten: 20093
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:33

_San87_ schreef:
Sja, sorry. Mijn honden, dieren met instincten en een eigen wil, luisteren niet altijd 100%. Ook niet na 3 jaar training.

Hoewel ik ze dan weer niet los laat waar dat niet toegestaan is.

Maar dat is juist het ding. TS(en ik) zegt dus dat ze niet naar losloopgebieden gaat...
Daar ligt het probleem dus ook. Mensen die zomaar overal hun hond los gooien.

Wandelen wij met de honden(in aanlijnplicht gebieden!!) en komen honden vriendelijk kennis maken en zoekt baasje ook contact mag hier “alles”.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:39

Citaat:
Ik heb twee herpaatsers, dus erg veel opnieuw opvoeden, dingen leren, ik kom soms nog nieuw gedrag tegen.

Ik geloof gewoon niet in de huishond die altijd en overal 100% luistert naar de baas.

Neemt niet weg dat je als hondeneigenaar je excuses moet maken wanneer je hond iets doet wat niet mag. Heb ik ook al een paar keer moeten doen... Sja. Toch zijn mijn honden prima opgevoed en anderen weinig tot last en luisteren over het algemeen prima. Maar niet altijd.

Dat is ook mijn persoonlijke mening. Een hond blijft een hond. Ik kan niet in zijn/haar kop kijken en weet dus ook niet wat hij denkt op het moment dat ik hem los ga laten. Ik wil niet eens dat mijn hond perfect luistert. En waarom niet? Ik wil hem hond laten zijn, en geen slaaf.

Citaat:
Maar dat is juist het ding. TS(en ik) zegt dus dat ze niet naar losloopgebieden gaat...
Daar ligt het probleem dus ook. Mensen die zomaar overal hun hond los gooien.

Wandelen wij met de honden(in aanlijnplicht gebieden!!) en komen honden vriendelijk kennis maken en zoekt baasje ook contact mag hier “alles”.

Ik gooi ook regelmatig zomaar mijn hond los. Ongeacht waar als ik heel eerlijk ben. Zou jij het fijn vinden hele tijd aan een lijntje te moeten lopen? Ik heb dan wel mijn hond zover onder controle dat hij bij me komt, of wacht wanneer ik dat wil. Maar het zijn en blijft toch dieren.

:¨·.·¨:
`·.
Kaya

kiwiwitje

Berichten: 20093
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Loslopende honden die niet onder apél staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:44

Het is maar net hoe je daar mee omgaat.. mijn honden lopen tenzij huis en tuin overal aangelijnd. Daar heb ik een hoop redenen voor.
Maar waarom zouden ik en mijn honden last van jouw honden “moeten” hebben als wij naar aanlijnplichte gebieden gaan?

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

wilmatj

Berichten: 2414
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:47

Vealosz schreef:
Citaat:
Ik heb twee herpaatsers, dus erg veel opnieuw opvoeden, dingen leren, ik kom soms nog nieuw gedrag tegen.

Ik geloof gewoon niet in de huishond die altijd en overal 100% luistert naar de baas.

Neemt niet weg dat je als hondeneigenaar je excuses moet maken wanneer je hond iets doet wat niet mag. Heb ik ook al een paar keer moeten doen... Sja. Toch zijn mijn honden prima opgevoed en anderen weinig tot last en luisteren over het algemeen prima. Maar niet altijd.

Dat is ook mijn persoonlijke mening. Een hond blijft een hond. Ik kan niet in zijn/haar kop kijken en weet dus ook niet wat hij denkt op het moment dat ik hem los ga laten. Ik wil niet eens dat mijn hond perfect luistert. En waarom niet? Ik wil hem hond laten zijn, en geen slaaf.

Citaat:
Maar dat is juist het ding. TS(en ik) zegt dus dat ze niet naar losloopgebieden gaat...
Daar ligt het probleem dus ook. Mensen die zomaar overal hun hond los gooien.

Wandelen wij met de honden(in aanlijnplicht gebieden!!) en komen honden vriendelijk kennis maken en zoekt baasje ook contact mag hier “alles”.

Ik gooi ook regelmatig zomaar mijn hond los. Ongeacht waar als ik heel eerlijk ben. Zou jij het fijn vinden hele tijd aan een lijntje te moeten lopen? Ik heb dan wel mijn hond zover onder controle dat hij bij me komt, of wacht wanneer ik dat wil. Maar het zijn en blijft toch dieren.



Sorry maar dan vind ik jou een associaal persoon richting andere honden eigenaren.
Sommige mensen gaan expres naar een aangelijnd gebied, ivm angstige honden of bepaalde training.

Als jou 'niet zo goed' luisterende hond, omdat jij dat zelf niet wilt dan op die honden af vliegt.. Maak jij hier een probleem voor een ander.

Als jij wilt dat je hond los kan lopen en ergens waar hij niet hoeft te luisteren. Prima maar daar zijn speciale gebieden voor! {:)-:(

Instagram van mijn paardjesdikkebillenponys

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:48

kiwiwitje schreef:
Het is maar net hoe je daar mee omgaat.. mijn honden lopen tenzij huis en tuin overal aangelijnd. Daar heb ik een hoop redenen voor.
Maar waarom zouden ik en mijn honden last van jouw honden “moeten” hebben als wij naar aanlijnplichte gebieden gaan?


Ik denk dat het de controle is die per eigenaar verschilt. Zoals ik al in mijn eerdere vertelde, ik laat mijn hond dan wel los (ook in verplichte gebieden), maar ik heb mijn hond wel zover onder controle dat hij wacht of naar mij toekomt wanneer ik dat wil.

Dus ik zeg nergens dat mijn hond niet luistert, en dat ik hem juist dan los laat. :')

:¨·.·¨:
`·.
Kaya

madeliefw

Berichten: 2662
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:51

Ik doe het ook. Midden in de stad in het park, zoals vandaag. Regenachtige dag, loopt 'geen hond'. Dan maar even die van mij los, doe je haar zoveel plezier mee en wordt ze lekker moe van (zelf hoogzwanger op het moment). Is een enorm onderdanige vriendelijke, maar jonge en speelse grote hond (golden retriever). Kan heel goed luisteren (trainen ook nog steeds), maar stormt dus soms op andere honden of mensen af. Probeer wel in te schatten wat voor andere honden er lopen (kleine hondjes, pitbulls en herders laat ik haar ook liever niet bij). En als er veel kinderen zijn doe ik haar ook niet los. Maar anders, ach meestal vinden mensen en honden het alleen maar leuk. Het enige wat zou helpen is dat de eigenaar van zo'n hond, jij dus ts, mijn hond een rottrap zou verkopen/ heel lelijk zou doen. Maar goed dit hebben we gelukkig nog niet meegemaakt.

[o]

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:54

madeliefw schreef:
Ik doe het ook. Midden in de stad in het park, zoals vandaag. Regenachtige dag, loopt 'geen hond'. Dan maar even die van mij los, doe je haar zoveel plezier mee en wordt ze lekker moe van (zelf hoogzwanger op het moment). Is een enorm onderdanige vriendelijke, maar jonge en speelse grote hond (golden retriever). Kan heel goed luisteren (trainen ook nog steeds), maar stormt dus soms op andere honden of mensen af. Probeer wel in te schatten wat voor andere honden er lopen (kleine hondjes, pitbulls en herders laat ik haar ook liever niet bij). En als er veel kinderen zijn doe ik haar ook niet los. Maar anders, ach meestal vinden mensen en honden het alleen maar leuk. Het enige wat zou helpen is dat de eigenaar van zo'n hond, jij dus ts, mijn hond een rottrap zou verkopen/ heel lelijk zou doen. Maar goed dit hebben we gelukkig nog niet meegemaakt.


Nou, zodra iemand mijn hond een rot trap geeft krijgt de desbetreffende persoon er toch echt wel eentje terug. :') . Mijn hond is mijn kind. En het is als eigenaarzijnde gewoon verder kijken dan de neus lang is. Precies wat jij zegt, kijken wat voor hond eraan komt. Zie ik dat het een wat angstige hond/baasje is, lijn ik mijn hond aan. Niet omdat ik denk dat mijn hond wat doen. Maar puur voor de eigenaar en hond. :j

:¨·.·¨:
`·.
Kaya

madeliefw

Berichten: 2662
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Loslopende honden die niet onder apél staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:57

Nouja ik denk wel dat zo'n trap of misschien liever een gemeende 'foei' of grom de enige manier is om te zorgen dat mijn hond niet nog eens naar iemand toe loopt. Of ik of mijn hond er blij van worden is iets anders.

Ik lijn ook eerder mijn hond aan omdat ik bang ben dat de andere hond iets doet dan dat mijn hond iets doet als onderdanig blijhoofd.

[o]

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:59

madeliefw schreef:
Nouja ik denk wel dat zo'n trap of misschien liever een gemeende 'foei' of grom de enige manier is om te zorgen dat mijn hond niet nog eens naar iemand toe loopt. Of ik of mijn hond er blij van worden is iets anders.

Ik lijn ook eerder mijn hond aan omdat ik bang ben dat de andere hond iets doet dan dat mijn hond iets doet als onderdanig blijhoofd.


Zodra een hond gromt naar mijn hond ongeacht of hij nou aangelijnd is of los, weet mijn hond al dat de andere hond het niet prettig vind en neemt direct afstand. Maar een trap? :n

:¨·.·¨:
`·.
Kaya

Tigress

Berichten: 8926
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:03

Vealosz schreef:
Ik gooi ook regelmatig zomaar mijn hond los. Ongeacht waar als ik heel eerlijk ben. Zou jij het fijn vinden hele tijd aan een lijntje te moeten lopen? Ik heb dan wel mijn hond zover onder controle dat hij bij me komt, of wacht wanneer ik dat wil. Maar het zijn en blijft toch dieren.


Dat komt er dus op neer dat als ik met mijn aangelijnde hond in een aanlijngebied zou lopen en jou tegen kom, er kans bestaat dat jouw hond op die van mij af vliegt? (want zoals je zegt, het zijn en blijven toch dieren...dus die kans bestaat altijd).

Ik heb een onzekere hond (wat zicht uit in agressie in het ergste geval) aan de lijn lopen. Zij loopt er niet onzeker bij op het eerste gezicht, waardoor je een ''gewone'' hond zou verwachten. Zij geeft ook geen grom als waarschuwing. Doordat zij slechtziend is, en honden haar daardoor snel verrassen, heeft zij daar geen tijd voor. Actie-reactie in haar geval.
Wat nou als die van mij die van jou pakt? Omdat zij zo geschrokken is van jouw hond dat zij dat als enige verweer ziet. Wat zou jij in zo'n geval doen? (er nog altijd van uit gaande dat dit allemaal in een verplicht aanlijngebied gebeurd)

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41409
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:05

kiwiwitje schreef:
_San87_ schreef:
Sja, sorry. Mijn honden, dieren met instincten en een eigen wil, luisteren niet altijd 100%. Ook niet na 3 jaar training.

Hoewel ik ze dan weer niet los laat waar dat niet toegestaan is.

Maar dat is juist het ding. TS(en ik) zegt dus dat ze niet naar losloopgebieden gaat...
Daar ligt het probleem dus ook. Mensen die zomaar overal hun hond los gooien.

Wandelen wij met de honden(in aanlijnplicht gebieden!!) en komen honden vriendelijk kennis maken en zoekt baasje ook contact mag hier “alles”.


Dat is waar. Als er aanlijnplicht is, is er aanlijnplicht. Mijn honden lopen in de bebouwde kom (aanlijnplicht) nooit los.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:09

Citaat:
Dat komt er dus op neer dat als ik met mijn aangelijnde hond in een aanlijngebied zou lopen en jou tegen kom, er kans bestaat dat jouw hond op die van mij af vliegt? (want zoals je zegt, het zijn en blijven toch dieren...dus die kans bestaat altijd).

Ik heb een onzekere hond (wat zicht uit in agressie in het ergste geval) aan de lijn lopen. Zij loopt er niet onzeker bij op het eerste gezicht, waardoor je een ''gewone'' hond zou verwachten. Zij geeft ook geen grom als waarschuwing. Doordat zij slechtziend is, en honden haar daardoor snel verrassen, heeft zij daar geen tijd voor. Actie-reactie in haar geval.
Wat nou als die van mij die van jou pakt? Omdat zij zo geschrokken is van jouw hond dat zij dat als enige verweer ziet. Wat zou jij in zo'n geval doen? (er nog altijd van uit gaande dat dit allemaal in een verplicht aanlijngebied gebeurd)


Mijn persoonlijke mening is dat je als eigenaarzijnde altijd verantwoordelijk bent voor wat je hond doet. Als ik het risico neemt dat mijn hond aangevallen word door een andere hond (door dus los te laten lopen, en niet oplettend te zijn) is dat mijn verantwoording. En niet de verantwoording van de hond die aangevallen heeft. Ik laat tenslotte mijn hond loslopen in een gebied waar dat niet toegestaan is.

Maar goed, ik persoonlijk kijk verder. Vaak lijn ik mijn hond al aan als ik een hond zie komen. Puur om te voorkomen dat hij toch uit enthousiasme op een andere hond afstuift.

Lijn ik hem niet aan? Dan houd ik hem vast tot de hond voorbij is, en ik weet dat mijn hond zijn aandacht dus weer op mij gericht heeft.

Het is maar net hoe je met de situatie omgaat. Tot nu toe is het bij mij altijd goed gegaan. Maar dan moet ik ook eerlijk zeggen dat ik hem vaak aangelijnd heb, en wij geen verplichte aanlijngebieden of losloopgebieden hebben.
Laatst bijgewerkt door Vealosz op 11-11-17 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

:¨·.·¨:
`·.
Kaya

wilmatj

Berichten: 2414
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:09

Tigress schreef:
Vealosz schreef:
Ik gooi ook regelmatig zomaar mijn hond los. Ongeacht waar als ik heel eerlijk ben. Zou jij het fijn vinden hele tijd aan een lijntje te moeten lopen? Ik heb dan wel mijn hond zover onder controle dat hij bij me komt, of wacht wanneer ik dat wil. Maar het zijn en blijft toch dieren.


Dat komt er dus op neer dat als ik met mijn aangelijnde hond in een aanlijngebied zou lopen en jou tegen kom, er kans bestaat dat jouw hond op die van mij af vliegt? (want zoals je zegt, het zijn en blijven toch dieren...dus die kans bestaat altijd).

Ik heb een onzekere hond (wat zicht uit in agressie in het ergste geval) aan de lijn lopen. Zij loopt er niet onzeker bij op het eerste gezicht, waardoor je een ''gewone'' hond zou verwachten. Zij geeft ook geen grom als waarschuwing. Doordat zij slechtziend is, en honden haar daardoor snel verrassen, heeft zij daar geen tijd voor. Actie-reactie in haar geval.
Wat nou als die van mij die van jou pakt? Omdat zij zo geschrokken is van jouw hond dat zij dat als enige verweer ziet. Wat zou jij in zo'n geval doen? (er nog altijd van uit gaande dat dit allemaal in een verplicht aanlijngebied gebeurd)



Dit dus inderdaad, meestal als er zoiets ergs gebeurt word de eigenaar van de aangelijnde hond aangekeken {:)-:(

Instagram van mijn paardjesdikkebillenponys

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:16

Honden die niet onder apel staan horen niet los te lopen, losloopgebied of niet.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat onze hond ook wel eens los loopt in 'aangelijnd' gebieden. Maar dan loopt ze recht naast ons en rent ze absoluut niet naar andere honden. Denk dat ze braver mee loopt dan sommige/veel honden die aan een lijn lopen. En als we zien dat ze toch wat te geïnteresseerd kijkt gewoon vastklikken. Beetje vooruitkijken. Ook beetje dom van ons misschien, gezien we er een boete voor kunnen krijgen. Maargoed. In losloopgebieden laten we onze hond ook niet op andere honden afrennen, is maar net wat je ze aanleerd/afleerd. Enkel als we de hond kennen of de andere eigenaar het goed vindt als ze samen spelen.

When was the last time you did something for the first time?

xAlice

Berichten: 2821
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:17

Tigress schreef:
Vealosz schreef:
Ik gooi ook regelmatig zomaar mijn hond los. Ongeacht waar als ik heel eerlijk ben. Zou jij het fijn vinden hele tijd aan een lijntje te moeten lopen? Ik heb dan wel mijn hond zover onder controle dat hij bij me komt, of wacht wanneer ik dat wil. Maar het zijn en blijft toch dieren.


Dat komt er dus op neer dat als ik met mijn aangelijnde hond in een aanlijngebied zou lopen en jou tegen kom, er kans bestaat dat jouw hond op die van mij af vliegt? (want zoals je zegt, het zijn en blijven toch dieren...dus die kans bestaat altijd).

Ik heb een onzekere hond (wat zicht uit in agressie in het ergste geval) aan de lijn lopen. Zij loopt er niet onzeker bij op het eerste gezicht, waardoor je een ''gewone'' hond zou verwachten. Zij geeft ook geen grom als waarschuwing. Doordat zij slechtziend is, en honden haar daardoor snel verrassen, heeft zij daar geen tijd voor. Actie-reactie in haar geval.
Wat nou als die van mij die van jou pakt? Omdat zij zo geschrokken is van jouw hond dat zij dat als enige verweer ziet. Wat zou jij in zo'n geval doen? (er nog altijd van uit gaande dat dit allemaal in een verplicht aanlijngebied gebeurd)


_O_
Ik snap echt compleet niet waarom je het risico zou willen lopen met je hond. Je zal inderdaad de verkeerde treffen. :n
Mijn hond is ook mijn kind en juist daarom heb ik haar vast zitten. Als er een super vriendelijke labrador op de mijne af komt stuiven word ik er echt niet vrolijk van. Ik heb een maltezer die geen vlieg kwaad doet maar wel compleet in paniek schiet. Als pup al een keer kwijt geweest in het bos omdat ze van schrik zich wild van paniek uit haar halsband wurmde. En waarom ze het doet? Omdat ze al 500x eerder is besprongen door een enorm lieve 'hij doet niks hoor' labrador die nou eenmaal veel meer weegt en haar dus wel met de beste wil van de wereld pijn doet.
Laatst bijgewerkt door xAlice op 11-11-17 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:20

finnens schreef:
Honden die niet onder apel staan horen niet los te lopen, losloopgebied of niet.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat onze hond ook wel eens los loopt in 'aangelijnd' gebieden. Maar dan loopt ze recht naast ons en rent ze absoluut niet naar andere honden. Denk dat ze braver mee loopt dan sommige/veel honden die aan een lijn lopen. En als we zien dat ze toch wat te geïnteresseerd kijkt gewoon vastklikken. Beetje vooruitkijken. Ook beetje dom van ons misschien, gezien we er een boete voor kunnen krijgen. Maargoed. In losloopgebieden laten we onze hond ook niet op andere honden afrennen, is maar net wat je ze aanleerd/afleerd. Enkel als we de hond kennen of de andere eigenaar het goed vindt als ze samen spelen.


Dit is precies wat ik dus probeerde te zeggen. Misschien ben ik toch niet zo goed met mijn woorden. :')

:¨·.·¨:
`·.
Kaya


Wispeltuur
Berichten: 1599
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-17 23:20

Wauw ik vind het best wel wat dat er blijkbaar mensen zijn die hun hond los laten lopen langs een drukke weg wetende dat hun hond misschien niet altijd luistert. Buiten het feit dat ik daar loop en niet gediend ben van een hond die er aan komt gestormd is het gewoon levensgevaarlijk.. Het is een klein wonder dat er geen auto reed en er bovenop is geknald.

Tuurlijk doen honden wel eens dingen waar wij als baas niet op berekend zijn. Gebeurt mij ook hoor :j
Maar langs een drukke weg met veel mensen en honden je hond loslaten terwijl hij niet goed luistert vind ik niet slim.. Als deze hond goed had geluisterd en de eigenaar beter op had gelet had hij de hond teruggefloten voor hij de twee stoepen, twee fietspaden, 2 parkeerplaatsen en een dubbelbaans weg passeerde.

Een trap geven gaf mijn vriend ook al aan maar dit vind ik zo ontzettend sneu de hond kan er niets aan doen. Maar echte nood breekt uiteindelijk wetten.

En nog even voor de mensen die hun honden graag los laten lopen ondanks dat ze weten dat ze soms naar andere honden schieten. Ik probeer jullie te ontwijken door altijd op plekken met aanlijnplicht te lopen zodat ik hem kan leren dat vreemde honden niet eng zijn. Mensen die hun hond op mijn hond af laten schieten zorgen er voor dat mijn hond van mening is dat iedere hond gevaarlijk is, blijkbaar zelfs als ze aan de overkant van de straat lopen. En dat is jammer want hij zou ook graag een onbezorgde wandeling willen hebben.

kiwiwitje

Berichten: 20093
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:21

Ja hier hebben een aantal honden ook al een trap gehad. Maar dat betrof wel honden die zo op die van mij af doken. Grommend, tanden bloot en haren recht omhoog boven op mijn hond(en) en als baasje dan zeker niks doet dan heeft de hond echt pech. Dan kies ik toch echt voor mijn eigen hond.
Kort geleden kwamen we een vrouw met twee labradors tegen. Een blonde en een bruine. Beide honden liepen los en mevrouw had geen idee blijkbaar wat haar hond aan het doen was. Deze was namelijk uit het zicht van haar aangezien zij op het slingerpad al een behoorlijk stuk verder was. Beest blijft op onze kruising staan waardoor wij er niet langs konden. Hebben baasje vriendelijk verzocht de hond bij zich te roepen. Toen dit na een keer of 6 nog niet lukte kwam ze terug gelopen. Haar hond wilde alleen maar spelen. Wij wisten niks van honden gedrag. Maar haar hond had vanaf zn staart tot zn kop al zn haren omhoog en stond strak gespannen. Vervolgens krijg ik te horen dat ze de hond niet aan kan lijnen of weg kan halen omdat ie dan aan zal vallen. Uhh hij kwam toch spelen volgens jou?!
Dus hond toch maar aan proberen te lijnen, waardoor hij dus inderdaad vol op mijn hond dook. Gelukkig op de reu, want die doet dus echt niks terug. Maar had mijn teef gebeten had “ die stafford” het wel weer gedaan.
Waaaaarom laten mensen dat soort beesten loslopen.

Ik vind het eerlijk gezegd al niet kunnen dat mensen hun honden los laten in aanlijnplichte gebieden. Honden lopen meestal aangelijnd met een reden en honden blijven dieren dus je kan nooit garanderen dat ze niet op andere honden aflopen.
Maar, van de andere kant gebruik ik iedere situatie wel als training voor mijn honden. Reageren mijn honden goed, is de losloper vriendelijk en voorzichtig en zoekt het baasje contact mogen ze best kennismaken of even spelen.
Ik zal in zekere zin ook wel moeten. Want door acties van niet zulke vriendelijke loslopers was mijn teefje dus behoorlijk angstig met bijkomende agressie.
Dus iedere kans die ik heb om haar het vertrouwen terug te geven in honden grijp ik aan.
Mijn reu is gelukkig heel makkelijk en die doet echt niks terug die weten dat wij het wel oplossen.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Mevr_Meeuw en 54 bezoekers