Hoeveel schellen hooi/voordroog per dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mooneye15
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-10-15

Hoeveel schellen hooi/voordroog per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 23:09

Ik sta nu op een stalling waar ze een halve schel s'ochtends en een halve s'avonds (van een grote pak) hooi of voordroog krijgen. Dus 1 schel per dag. Hier doen ze zo'n klein uurtje mee als ze op stal staan. Is dit weinig of krijgen ze op andere stallen ook maar zoveel? Ze krijgen ook ochtends en avonds een schep korrels


Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: Hoeveel schellen hooi/voordroog per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:21

Staan ze overdag op de wei? Is het droog hooi of voordroog? Je kan een halve plak wegen. Een paard moet ongeveer 1,5 kilo hooi per 100 kg lichaamsgewicht krijgen per 24 uur, bij voordroeg is dit meer omdat het meer vocht bevat.

troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hoeveel schellen hooi/voordroog per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:23

Als ze verder op stal staan is dat bizar weinig.. Een paard hoort (bijna) constant ruwvoer te kunnen etenZ

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:24

2x 1 uur ruwvoer is inderdaad te weinig. Idealiter staat een paard nooit zonder ruwvoer, bij voorkeur niet langer dan 3 uur zonder ruwvoer en zeker niet langer dan 6 uur zonder ruwvoer (stro niet meetellen behalve als er bewust stro uit een net gevoerd wordt). Dit vanwege het spijsverteringsstelsel van het paard, o.a. de maag is zeer gevoelig voor maagzweren.

Qua gewicht kan je aanhouden dat een paard minimaal 1.5% lichaamsgewicht aan droge stof (ds) ruwvoer per dag moet krijgen (behalve als het paard echt te dik is, maar dan mag het er ook geen brok naast) en bij voorkeur 2%.

Dat komt bij een paard van 600kg neer op minimaal 9kg ds ruwvoer, wat neerkomt op 11kg hooi of 13.5kg voordroog, en bij voorkeur 12kg ds ruwvoer, wat neerkomt op 14.5kg hooi of 18kg voordroog.

Hoeveel een schel is aan kilo's weet ik niet, dus of het dier qua kg's genoeg binnen krijgt kan niet met zekerheid ontkennen. Maar ik verwacht het niet. De meeste warmbloeden eten met 18kg voordroog ongeveer over de hele dag door (2x voeren, niet langer dan 3 uur zonder per keer) maar dan is het wel belangrijk dat het met een slowfeeder, een fijnmazig hooinet, gevoerd wordt. Regelmatig zit er dan nog een restje in het net.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

mooneye15
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 23:27

Komt max 4uurtjes per dag buiten op zandpaddock. Ja het hooi/voordroog is wel droog... vind dit zelf ook weinig daarom vroeg ik me af hoeveel hooi/voordroog ze geven op andere stallen. Als je de paarden aan huis hebt is het gemakkelijker om ze wat extra hooi te geven maar dit gaat natuurlijk op een stalling niet.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:29

mooneye15 schreef:
Komt max 4uurtjes per dag buiten op zandpaddock. Ja het hooi/voordroog is wel droog... vind dit zelf ook weinig daarom vroeg ik me af hoeveel hooi/voordroog ze geven op andere stallen. Als je de paarden aan huis hebt is het gemakkelijker om ze wat extra hooi te geven maar dit gaat natuurlijk op een stalling niet.



Dan is het idd wel weinig. Misschien in overleg over extra hooi in een slowfeednet? Of zelf ver zorgen?

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:30

Of wel, als je dagelijks naar je paard gaat. Ik zou er hartog compact grass voor gebruiken als je het niet (eventueel met bijbetalen) mag pakken van de voorraad van de pensionhouder.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Sanet

Berichten: 7918
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Hoeveel schellen hooi/voordroog per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:34

Ik heb nog nooit van de term "schel" gehoord. Is dat een plak uit een pak?

Hier gaat uit kleine hooipakjes midden in de winter zeker 1,5 pak à 25 kg per dag doorheen voor 3 paarden.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:36

In 1 uurtje op is in elk geval erg snel, kan dat hooi in een net gegeven worden ipv los op de grond?
En weeg de hoeveelheid eens, simpel gerekend mag je uitgaan van 2% lichaamsgewicht aan hooi/voordroog (zonder weidegang). Hoe is de gezondheid van de paarden daar op stal? Koliek/ondeugden/etc.?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Popstra
Berichten: 13708
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoeveel schellen hooi/voordroog per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 14:21

Oei das echt heel weinig 2 uurtjes ruwvoer op 24 uur.
De reden dat ze het zo snel op eten komt juist doordat ze zo weinig krijgen.

Ik l*l niet met de wind mee nee...


Ibbel

Berichten: 49063
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoeveel schellen hooi/voordroog per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 14:37

Normaalgesproken zou 1 hele plak per dag van een groot (400 kg) pak voordroog/hooi wel genoeg moeten zijn. Zo'n plak moet wel zo'n beetje tussen de 15 en 20 kg wegen, als het een beetje dikke plakken zijn. Ik voer hier 6 plakken per dag aan 7 paarden (4 volwassen en 3 veulens). Maar wel vanuit slowfeeders, en ze doen dus een halve dag met 3 plakken.

tantesam
Berichten: 787
Geregistreerd: 07-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:49

Ibbel schreef:
Normaalgesproken zou 1 hele plak per dag van een groot (400 kg) pak voordroog/hooi wel genoeg moeten zijn. Zo'n plak moet wel zo'n beetje tussen de 15 en 20 kg wegen, als het een beetje dikke plakken zijn. Ik voer hier 6 plakken per dag aan 7 paarden (4 volwassen en 3 veulens). Maar wel vanuit slowfeeders, en ze doen dus een halve dag met 3 plakken.


Ik denk ook dat zo'n plak zeker 15 kg weegt, ik doe bij mijn paard altijd 1 plak per dag in een groot net en er is de vlg dag altijd over.
Als hij meer zou willen, zou ik dat geven, maar hij heeft er echt genoeg aan. Ik snap niet dat jouw paard dat zo snel op heeft

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 08:39

Ik val even binnen! Op mijn stal is een nieuwe stalhulp die vindt dat we de paarden teveel hooi geven. Ze krijgen nu 12 kg afgewogen op een weegschaal per dag. Dat is ongeveer een plak van een grote baal.

Nu is de stalhulp van mening dat je de regel (die ik idd overal op internet vind) 1,5kg ruwvoer X 100kg lichaamsgewicht moet hanteren. Ze heeft dit de stalbaas (geen paardenman) laten weten en die wil dus dat we 6-9 kilo per dag gaan voeren. Zo kan hij geld besparen volgens de stalhulp...

Heeft de stalhulp gelijk of kan ik met goede tegenargumenten komen zodat we toch de 12 kg kunnen blijven geven.

Ze krijgen rond 8.30u 6 kg in slowfeeder buiten en dan om 17.00u 6 kg in slowfeeder op stal.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Hoeveel schellen hooi/voordroog per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 08:44

De 1,5% regel gaat wel over droge stof. In hooi, hoe droog ook, zit altijd nog een behoorlijk percentage water.

Chester (Special D x Houston) Z2+11, B+3

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hoeveel schellen hooi/voordroog per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 08:49

Wat zou dat betekenen Mloui?

Ik vind het zelf erg belangrijk dat ze niet te lang zonder hooi staan. 6kg om 17.00u en daarna pas om 8.30u is een lange tijd zonder hooi. Als die 6kg nu minder wordt dan staan ze nog langer zonder hooi

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 08:51

Ik zag dit schema maar begrijp de verschillen tussen EWPa en VREp niet zo goed


Afbeelding

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoeveel schellen hooi/voordroog per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 14:43

EWPa is energie, dat is net zoiets als kcal
VREP is verteerbaar eiwit, RE = ruw eiwit, en dat komt neer op dat ze het aantal stikstofmoleculen gemeten hebben en dat x6.25 hebben gedaan (een eiwit bestaat ±16% uit stikstof). Maar niet alle stikstofmoleculen zijn daadwerkelijk onderdeel van een eiwit en zijn dus als eiwit te gebruiken.

Hooi bevat ±17% water. Voordroog bevat zo'n 35% water en zelfs brokken bevatten nog 8-12% water. Ds = droge stof. Door te kijken naar het droge stof gehalte van voer kan je dingen eerlijker vergelijken, want water voegt niets toe (voedingstechnisch gewijs).

Ik heb daar eerder een artikel over geschreven: https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... wvoer.html

Helpt dit om het te begrijpen?

De reden dat je deze hoeveelheid moet voeren is omdat de darmen van het paard ontwikkeld zijn om een bepaale hoeveelheid vezel binnen te krijgen. Bij te weinig vezel in het voer wordt het risico op darmproblemen flink groter, zowel voor de darmen zelf (dus bijvoorbeeld darmzweren, obstipathie, meer bewegingsruimte in de buik en daardoor mogelijk zelfs gevoeliger voor darmdraaiingen), als voor de darmflora. De darmflora zorgt ervoor dat het paard zijn voeding goed kan verteren en het hele lichaam correct draaiende houdt. Acute problemen op dat gebied ken je als koliek of hoefbevangenheid, door verkeerd voeren is de darmflora massaal ziek geworden en zijn daardoor gifstoffen af gaan scheiden.

Minder acuut zorgt een ongezonde darmflora door te weinig vezels voor zwakke plekken in de bedekking van de darmflora op de darmwand. De darmflora is een soort tweede huid, en bij zwakke plekken gaat slechte darmflora en bacterieën op de zwakke plekken nesten en krijg je dus meer kans op darminfecties.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 20:40

Coursera cursus (destijds door aardig wat bokkers gedaan) geeft aan 1.75% lichaamsgewicht aan droge stof is de onderhoudsdosis aan hooi. Dan kom je als je niet precies wil rekenen uit op 2% lichaamsgewicht bij hooi en voordroog/kuil 2.5-3% lichaamsgewicht.
Krachtvoer is de toeslag daar bovenop voor arbeid en vit./min. behoefte. Besparingen op je basis ruwvoer betaal je terug via de DA rekeningen en als stalhouder in je aantrekkelijkheid voor klanten + extra schade aan boxen,etc. door stalondeugden uit frustratie. Goede slowfeeders zodat er langzamer gegeten wordt en minder/geen hooi in de bodembedekking vertrapt wordt levert een veel betere lange termijn besparing op. Wil de stalhouder besparen, dan kan die beter de krachtvoergift schrappen en de klanten dat zelf laten voeren/klaarzetten.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Mirthe94

Berichten: 112
Geregistreerd: 23-08-17

Re: Hoeveel schellen hooi/voordroog per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 01:48

Mij lijkt dat weinig. Maar mijne staat 24/7 op wei en heeft onbeperkt hooi :')

Cathan<3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers