Wanneer heb jij het paspoort van je veulen ontvangen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Hoeveel tijd zat er bij jouw veulen tussen het chippen en het ontvangen van het paspoort?

Korter dan een maand.
19 (52%)
Langer dan een maand, maar korter dan twee maanden.
8 (22%)
Langer dan twee maanden, maar korter dan drie maanden.
1 (2%)
Langer dan drie maanden, maar korter dan vier maanden.
4 (11%)
Langer dan vier maanden.
4 (11%)

Totaal aantal stemmen: 36


goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Wanneer heb jij het paspoort van je veulen ontvangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 11:58

Zie de poll.

Ik wacht nog steeds en vind het erg lang duren, aangezien mijn veulen op 7 augustus al gechipt is. Behalve dat het om meerdere redenen onhandig is ben ik vanaf zondag officieel in overtreding, aangezien het veulen dan zes maanden oud is en het paspoort vanaf die leeftijd verplicht is. Ik heb de paspoortuitgevende instantie laten weten dat ik het vervelend vind dat het zo lang duurt, maar daar lijken ze het de gewoonste zaak van de wereld te vinden. Ik vraag me daarom af of zulke wachttijden inderdaad normaal zijn.

Als er mensen zijn die het paspoort nog niet in hun bezit hadden toen het veulen zes maanden was, terwijl ze het wel op tijd (voordat het veulen vijf maanden werd) was aangevraagd lees ik dat graag in dit topic.
Laatst bijgewerkt door goeroe op 03-11-17 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt


rayoow

Berichten: 3452
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Wanneer heb jij het paspoort van je veulen ontvangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:00

Mijne is 22 september gechipt. Tot op heden nog niks binnen. Werkt wel wat anders in belgie. Kan zelfa zijn dat dierenarts de juiste papieren nog niet heeft doorgestuurd maar die is op vakantie dus volgende week weer overal achteraan bellen

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:10

Wat zie je als moment van aanvragen?
Bij het stamboek waar mijn veulen is ingeschreven stuur je namelijk binnen de eerste 10 dagen na geboorte een geboortebericht op. Mijn veulen is 16 mei geboren, volgens mij rond 20 mei verstuurd.
De chipper komt dan langs wanneer het uitkomt, volgens mij had ik daar redelijk geluk mee qua wachttijd. Die kwam op 11 juli.
Toen had ik het paspoort vrij snel verwacht, maar duurde nog wel even. Ik weet niet meer wanneer ik het binnen had, maar zo uit mijn hoofd ergens in augustus.

Dus als het moment van aanvragen het chippen is dan is de tijd bij mij +- een maand geweest.
Als het vanaf het geboortebericht is dan duurde het proces 3 maanden.

Ik zit wel bij een relatief klein stamboek, ik weet niet of dat uitmaakt.


goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 12:25

mooney schreef:
Wat zie je als moment van aanvragen?

Excuses voor de onduidelijkheid, ik heb de poll even aangepast. Ik bedoel dus vanaf het moment dat het veulen geschetst en gechipt is en er eventueel DNA-materiaal is afgenomen.

rayoow schreef:
Mijne is 22 september gechipt. Tot op heden nog niks binnen. Werkt wel wat anders in belgie. Kan zelfa zijn dat dierenarts de juiste papieren nog niet heeft doorgestuurd maar die is op vakantie dus volgende week weer overal achteraan bellen

Vervelend dat jij ook nog niets hebt ontvangen. In mijn geval heeft het niets te maken met het opsturen van de papieren. Op de dag dat mijn veulen gechipt is heeft dezelfde chipper hier nog twee veulens gechipt voor een ander stamboek en daarvan waren de paspoorten zo'n twee maanden geleden al binnen. Het stamboek doet alsof het aan het DNA-onderzoek ligt, maar ik vermoed dat zij zelf veel te lang hebben gewacht met het versturen van het DNA-materiaal naar het laboratorium.

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Wanneer heb jij het paspoort van je veulen ontvangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:27

Veulen op 1,5 maand oud laten chippen en op 2 maand oud heb ik het paspoort ontvangen.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Wanneer heb jij het paspoort van je veulen ontvangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:37

Binnen een maand na het betalen van de factuur, omdat die optie er niet bij staat heb ik wel voor binnen een maand gekozen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wanneer heb jij het paspoort van je veulen ontvangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 13:08

Hier doorgaans binnen 2 weken. Nu ook, alleen was ik op vakantie. In mijn vakantie is mijn veulen gechipped en toen ik thuis kwam lag ook het paspoort bij de post. Tussen chippen en dat wij thuis kwamen zat nog geen 2 weken.
Paspoort/stamboekpapier is van het NAS, zijn de laatste jaren echt retesnel.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 13:56

Binnen twee weken is wel echt heel snel inderdaad! Zijn er dan ook DNA-tests gedaan? Ik verwachtte het absoluut niet binnen twee weken en zelfs niet binnen een maand, maar nu kwamen ze na 10 weken nog eens met het verzoek om toch ook nog wat haren van de merrie op te sturen. Nu had ik dat niet eens erg gevonden als er sprake van een vergissing was geweest, maar toen ik op een (nette!) manier vroeg of ze dat niet wat eerder hadden kunnen bedenken was de reactie dat dit altijd zo gaat. Tussen de regels door meende ik zelfs te lezen (maar dat kan mijn interpretatie zijn natuurlijk) dat ik niet zo moest zeuren. := Het is ondertussen ook alweer bijna drie weken geleden dat ik haren van de merrie opstuurde. Ik zie mezelf graag als een vrij redelijk en geduldig persoon en misschien dat het de zwangerschapshormonen zijn :+ maar zo onderhand ben ik het eigenlijk wel aardig beu.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Wanneer heb jij het paspoort van je veulen ontvangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 14:12

Heb mijn veulen gekocht, en een dag ervoor was die gechipt.
3 week later hebben we hem opgehaald, maar was nog geen paspoort aanwezig, dus eerst een formulier mee met oog op transport.
Paspoort is nagestuurd dacht een week of 3 a 4 later dat ik hem thuis had

Spoiler:
Kiekeboe haha ;)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wanneer heb jij het paspoort van je veulen ontvangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:00

Wel DNA afgenomen maar geen idee of dat ook nagekeken wordt. Dat is maar steekproefsgewijs bij de meeste stamboeken en DNA materiaal wordt verder gewoon opgeslagen. Is ook erg prijzig om dat altijd te doen, dan worden de papieren eens zo duur.
Toen mijn hengst werd goedgekeurd moest het DNA profiel wel bepaald worden en hebben ze het materiaal gebruikt van de merrie wat getrokken was toen hij veulen was. Bij hem zijn wel opnieuw haren getrokken op de hengstenkeuring.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

ivy_power89

Berichten: 5825
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Wanneer heb jij het paspoort van je veulen ontvangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:19

Ts welk stamboek gaat dit om (mag ook middels pb)
Mijn veulen is eind september naar de keuring geweest en daar gechipt en bij de chipper mn papieren ingeleverd. Inmiddels begin november nog geen paspoort, de rekening 2 weken geleden gekregen en betaald.
Bij dit stamboek is het ook de normaalste zaak van de wereld. Vorig jaar 4 maanden moeten wachten.

Alejandro Z1+5 / Odin finalist Friesian Talent cup 2021 L1+3 / Dressuur Jurylid t/m M2

http://Www.beestachtiggoed.nl http://www.dutchbling.nl frontriemen en halsbanden!

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 15:59

Neonlight schreef:
Is ook erg prijzig om dat altijd te doen, dan worden de papieren eens zo duur.

Bedankt dat je me daar even aan herinnert. :+ De rekening was 10 dagen na de geboorte al binnen (dat kan blijkbaar wel snel >;) ) en die heb ik toen binnen een week betaald, dus ik was al bijna weer vergeten hoe duur het was. #) Overigens vind ik het wel goed dat er bij dit stamboek verplicht op de afstamming en een aantal erfelijke afwijkingen wordt gecontroleerd.

ivy_power89 schreef:
Ts welk stamboek gaat dit om (mag ook middels pb)
Mijn veulen is eind september naar de keuring geweest en daar gechipt en bij de chipper mn papieren ingeleverd. Inmiddels begin november nog geen paspoort, de rekening 2 weken geleden gekregen en betaald.
Bij dit stamboek is het ook de normaalste zaak van de wereld. Vorig jaar 4 maanden moeten wachten.

Pfff, vier maanden is inderdaad erg lang. Het lijkt me dat dat ook problemen oplevert als het veulen op een gegeven moment naar een opfok of nieuwe eigenaar gaat verhuizen. Als je je netjes aan de regels wilt houden tenminste. Hier is dat gelukkig niet aan de orde, maar met de vaccinaties is het erg onhandig en het feit dat ik nu het risico loop om een boete te krijgen (ook al is die kans maar klein) terwijl ik er zelf alles aan heb gedaan om het proces zo snel mogelijk te laten verlopen staat me ook helemaal niet aan. Het gaat trouwens om het AVS. Ik ben benieuwd welke stamboeken er nog meer een potje van maken. Zelf overweeg ik een klacht in te dienen, al ben ik er nog niet helemaal achter waar en hoe ik dat kan doen.

Melvern
Berichten: 4404
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 16:21

Mijn veulen is 31 augustus gechipt en geschetst. 3 oktober had ik het paspoort en papier al binnen. Er is ook DNA onderzoek gedaan.

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Wanneer heb jij het paspoort van je veulen ontvangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 17:48

Bij het kwpn heb ik ze altijd binnen een maand binnen.

[o]

Hilli

Berichten: 22932
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Wanneer heb jij het paspoort van je veulen ontvangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 17:54

Hier een AV-veulen en binnen een maand na het chippen/schetsen ook het boekje op de mat.

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 18:53

Het kan dus blijkbaar wel vlug. Toch geeft de poll op dit moment aan dat ruim een kwart van de mensen langer dan drie maanden op het paspoort heeft moeten wachten. Ik weet niet hoe representatief dat is, maar als het dat is valt het me wel tegen.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 10:42

Even een update. Ik ben gebeld door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland over het indienen van een klacht over een paspoortuitgevende instantie, dus ik weet nu waar ik moet zijn. Aanstaande maandag is het ook alweer vier weken geleden dat het naar verwachting nog iets meer dan twee weken zou duren, dus ik ben er wel klaar mee. Ik zal maandag contact opnemen met het stamboek en als ik dan nog geen fatsoenlijk antwoord krijg dien ik een klacht in.

Poosje81
Berichten: 21173
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Wanneer heb jij het paspoort van je veulen ontvangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 10:50

Bij NSvT streven wij er naar (ik maak zelf voor dit stamboek gros van de paspoorten) om binnen 14 dagen na aanvraag het paspoort te verzenden. Maar dat lukt niet altijd, aangezien ik het (vrijwillig) naast mijn gewone baan, kids, huishouden, paarden etc. doe. Ik zit dus wel eens midden in de nacht nog te werken aan die boekjes.
Wij houden een maand maximaal aan dat de paspoorten klaar en verzonden moeten zijn.

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Daantjuh88

Berichten: 1724
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Wanneer heb jij het paspoort van je veulen ontvangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 11:05

Bij mij heeft het denk ik wel dikke 2 maand geduurd. Ik was het al bijna vergeten toen er ineens een dikke envelop in de bus zat. Vorig jaar ging het een stuk vlotter, maandje zoiets. Dit was bij het KWPN

MallyBelly

Berichten: 3522
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 11:08

Ligt er echt aan welke periode en welk stamboek. Veulen op 19 februari geboren. Maand erna aangevraagd en gechipt(op de keuring). 2 weken later paspoort thuis.
Ander veulen 3mei geboren. 2 weken later chippen en paspoort pas augustus geloof ik.
Waren verschillende stamboeken

Edit:

Eerste veulen was met DNA onderzoek van ouders.
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 10-11-17 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

Silly1972

Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Wanneer heb jij het paspoort van je veulen ontvangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 11:12

Ik had de mijne binnen 2 weken. (NRPS)

ik heb een mail gestuurd na kleine 2 weken dat ik hem snel nodig had omdat hij naar de opfok ging en de volgende dag had ik hem toen al in huis.
Toen was er iets fout geregistreerd, ik alles terug gestuurd en binnen 2 dagen had ik een nieuwe.
Dus ja het kan heeeeel snel

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 12:26

Bedankt voor jullie reacties!

Leonoor schreef:
Bij NSvT streven wij er naar (ik maak zelf voor dit stamboek gros van de paspoorten) om binnen 14 dagen na aanvraag het paspoort te verzenden. Maar dat lukt niet altijd, aangezien ik het (vrijwillig) naast mijn gewone baan, kids, huishouden, paarden etc. doe. Ik zit dus wel eens midden in de nacht nog te werken aan die boekjes.
Wij houden een maand maximaal aan dat de paspoorten klaar en verzonden moeten zijn.

Terecht dat je dit zegt en ik vind ook dat er meer waardering zou moeten zijn voor de mensen die dit soort werkzaamheden uitvoeren. Dat maakt het ook wat ongemakkelijk om te klagen. Tegelijkertijd ben ik van mening dat het uitgeven van paspoorten een serieuze taak is en dat je van een paspoortuitgevende instantie mag verwachten dat ze daar professioneel mee omgaan. Als lid van een stamboek ben je er nu eenmaal wel van afhankelijk. Als je als lid op een gegeven moment zelfs in overtreding bent omdat je veulen na 6 maanden nog altijd geen paspoort heeft terwijl je er zelf alles aan hebt gedaan om het proces zo snel mogelijk te laten verlopen vind ik dat een slechte zaak. Als dat vaker voorkomt moet je je als stamboek denk ik toch afvragen of je die taak wel op je wilt nemen. En als ze nou met een begrijpelijke verklaring zouden komen zou ik daar waarschijnlijk wel begrip voor kunnen hebben, maar zelfs daar ontbreekt het aan helaas.


Poosje81
Berichten: 21173
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 12:30

goeroe schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

Leonoor schreef:
Bij NSvT streven wij er naar (ik maak zelf voor dit stamboek gros van de paspoorten) om binnen 14 dagen na aanvraag het paspoort te verzenden. Maar dat lukt niet altijd, aangezien ik het (vrijwillig) naast mijn gewone baan, kids, huishouden, paarden etc. doe. Ik zit dus wel eens midden in de nacht nog te werken aan die boekjes.
Wij houden een maand maximaal aan dat de paspoorten klaar en verzonden moeten zijn.

Terecht dat je dit zegt en ik vind ook dat er meer waardering zou moeten zijn voor de mensen die dit soort werkzaamheden uitvoeren. Dat maakt het ook wat ongemakkelijk om te klagen. Tegelijkertijd ben ik van mening dat het uitgeven van paspoorten een serieuze taak is en dat je van een paspoortuitgevende instantie mag verwachten dat ze daar professioneel mee omgaan. Als lid van een stamboek ben je er nu eenmaal wel van afhankelijk. Als je als lid op een gegeven moment zelfs in overtreding bent omdat je veulen na 6 maanden nog altijd geen paspoort heeft terwijl je er zelf alles aan hebt gedaan om het proces zo snel mogelijk te laten verlopen vind ik dat een slechte zaak. Als dat vaker voorkomt moet je je als stamboek denk ik toch afvragen of je die taak wel op je wilt nemen. En als ze nou met een begrijpelijke verklaring zouden komen zou ik daar waarschijnlijk wel begrip voor kunnen hebben, maar zelfs daar ontbreekt het aan helaas.


Er is een door het RVO opgelegde regelgeving inzake uitgave paspoorten. Daarom houden wij dus die maand aan. Moet natuurlijk wel de gegevens compleet/correct zijn. Maar meeste paarden worden toch gechipt op een keuring of thuisopname, dat scheelt overigens ook.

In dit geval sta je simpelweg in je recht om er iets van te zeggen of een klacht in te dienen. Je neemt een betaalde dienst af ;)

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 14:29

Nog een laatste update. Uiteindelijk heb ik afgelopen vrijdag al mijn klacht naar het stamboek gestuurd. Gisterochtend heb ik een reactie ontvangen en nog geen kwartier later stond de postbode met de papieren aan de deur. Daarmee is het voor mij nu afgehandeld. Ze hebben onder andere aangegeven de procedures te zullen aanscherpen en aangezien mijn merrie weer drachtig is krijgen ze als alles goed gaat volgend jaar dus gelijk de kans om zich te bewijzen. :Y)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, micksage, Selente en 9 bezoekers