Australië of Nieuw-Zeeland?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Australië of Nieuw-Zeeland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 17:01

Hoi bokkers!

Help! Mijn vriend en ik willen heel erg graag die kant uit, zijn voorkeur is Australië, de mijne Nieuw-Zeeland. Echter willen we eigenlijk niet twee keer zo'n verre dure reis maken.... We hebben max. 4 weken achter elkaar om vrij te nemen.

Welke keuze moeten we maken? Wat is mooier, waar zit meer variatie? Of is het wel te doen om in 4 weken naar beide landen te gaan? Welke periode is het beste om te gaan? (Qua weer, regenseizoen, oid). Ik hoor graag jullie ervaringen!

Oh ja, en van welke prijs moeten we uitgaan? Is €3.000,- pp genoeg? Of moet er echt nog wel wat bij?

Groetjes!

Supervixen

Berichten: 12830
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:18

Ik hoor dat nieuw zeeland afwisselender, veel verschillende landschappen op een relatief klein gebied. Zei een kennis in ieder geval laatst.

Goof

Berichten: 28772
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:30

Supervixen schreef:
Ik hoor dat nieuw zeeland afwisselender, veel verschillende landschappen op een relatief klein gebied. Zei een kennis in ieder geval laatst.


Ik vermoed van niet, volgens mij heeft Nieuw Zeeland niet zo'n verlaten en schitterende outback als Australie. Juist dat hele ruige, droge is zo prachtig.
Ik zou voor de variatie naar Australie gaan dus. Van woestijn tot tropisch regenwoud en van besneeuwde bergen tot parelwitte stranden en koraalriffen. En alles er tussenin.

Nu weet ik niet hoe oud jullie zijn, maar wil je nu al voor de rest van je leven beslissen dat je nooit meer zo'n dure reis als deze gaat maken? Doodzonde :o
Ik zou iig nooit in 4 weken tijd beide landen willen zien, dan zie je net een flintertje van wat een land te bieden heeft en dat is doodzonde. Neem 4 weken de tijd voor een land. Dan kun je prima wat zien, ook lang niet alles, maar wel aardig wat.

3000 pp is niet veel. De vlucht kost je (afhankelijk van wanneer je vliegt) misschien al 1200 tot 1500. Met wat mazzel ben je minder kwijt. Dan wil je daarnaast nog vervoer hebben voor 4 weken en je moet 4 weken lang overnachten, eten en wellicht wil je tours doen. Daar ben je behoorlijk wat aan kwijt.
Heb je al bedacht hoe je wil reizen? Trein? Auto huren? Vliegen? Hoe wil je overnachten? tent? hotels?

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Australië of Nieuw-Zeeland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 17:33

Bedankt voor de reacties, meteen al een meningsverschil :+. We zijn halverwege 20. Aangezien het gewoon een klap geld is, die we nu wel hebben, maar naar ons idee over een tijdje niet meer, willen we liever er vanuit gaan dat we maar 1x kunnen en daarom dus voor de "beste optie" gaan.

Het idee is om te vliegen. We wilden evt daar een camper huren, rondtrekken en dan weer terug vliegen.

Goof

Berichten: 28772
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Australië of Nieuw-Zeeland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:46

Houd er dan rekening mee dat een camper huren voor 4 weken ook echt een kostbaar iets is. Je vlucht en camperhuur alleen zal al 3000 zijn, zo niet meer. En dan moet je er nog overnachten 4 weken lang, eten en je eventuele extra kosten zoals tours betalen. Maar die zal je wellicht minder of niet doen als je eigen vervoer hebt.

Als je half 20 bent zou ik niet nu al uitsluiten dat je ooit nog verder gaat reizen. Je beperkt je nu enorm door te zeggen ' we kunnen dit maar 1 x doen' . je gaat als het goed is zeker nog 60 jaar leven. Je zal in die 60 jaar echt nog wel gaan reizen. Dus je hoeft nu niet 1 van de 2 landen uit te sluiten, je schuift die alleen verder de toekomst in.

Bonnyyyyyy
Berichten: 1934
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Australië of Nieuw-Zeeland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:03

Nieuw-Zeeland is mooi! En in 4 weken best te doen. Denk dat Australië fijner is om langer er over te doen. En beide zou ik zoieso niet doen!

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 19:47

Goof schreef:
Houd er dan rekening mee dat een camper huren voor 4 weken ook echt een kostbaar iets is. Je vlucht en camperhuur alleen zal al 3000 zijn, zo niet meer. En dan moet je er nog overnachten 4 weken lang, eten en je eventuele extra kosten zoals tours betalen. Maar die zal je wellicht minder of niet doen als je eigen vervoer hebt.

Als je half 20 bent zou ik niet nu al uitsluiten dat je ooit nog verder gaat reizen. Je beperkt je nu enorm door te zeggen ' we kunnen dit maar 1 x doen' . je gaat als het goed is zeker nog 60 jaar leven. Je zal in die 60 jaar echt nog wel gaan reizen. Dus je hoeft nu niet 1 van de 2 landen uit te sluiten, je schuift die alleen verder de toekomst in.


Ik snap je mening, alleen ken jij onze situatie niet. Welke van de 2 moeten we gewoon doen? We hebben maar de keus uit 1 helaas.

Busget verhogen dus? Geen probleem, alleen wat langer sparen dan. Alleen zijn de overnachtingen natuurlijk al geregeld als je in een camper zit. En in welke periode kunnen we het beste gaan?

susannevdv

Berichten: 455
Geregistreerd: 09-03-09

Re: Australië of Nieuw-Zeeland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:59

Ik vond juist Nieuw-Zeeland veel mooier en afwisselender dan Australië. Wegens omstandigheden niet in de echte outback geweest maar Australie heeft ook 100en km hetzelfde landschap achter elkaar terwijl NZ iedere 50 km iets anders heeft. Bovendien was 6/7 jaar geleden NZ wel een stuk betaalbaarder qua verblijf dan Australië maar €3000,- pp is krap hoor. Je zit toch snel op $100,- pppd exclusief camperhuur en vlucht. Als je ten minste ook de tours wil doen zoals Milford Sound ed....

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:16

Hoe is jullie thuis situatie?
Eigen huis, vaste baan etc etc of wonen jullie nog thuis, net afgestudeerd?

Jullie zijn halverwege 20 dus jullie zouden een working holiday visum kunnen aanvragen.
Daarmee zou je een jaar in Australie kunnen blijven/werken en als je daar bent kun je een uitstap naar Nieuw-Zeeland maken.

Een ticket naar Sydney is ong 1000 euro p.p.

Ik heb destijds in 6 weken het noord en zuideiland bezocht van Nieuw Zeeland en ben ik 5 maanden in Australie geweest op een WHV.

3000 euro is niet zo heel veel en 4 weken is ook erg kort. Ik had al een week lang last van een jetleg en je bent in totaal al 4 dagen reistijd kwijt.
Wellicht is doorsparen en kijken of je in de nabije toekomst wat langer kan een optie.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:25

Ga je voor het ultieme Backpackers gevoel en houdt je van een flinke party? Australië
Ga je liever de natuur in en bezoek je kleine idyllische dorpjes? Nieuw Zeeland.

Australië is zoiezo veeeeeel te groot om in 4 weken te doen. Alleen de oostkust tussen Cairns en Brisbane is goed te doen in 4 weken. Dan 3 dagen oid om vanuit Brisbane naar Sydney te rijden. Je ziet dan veel strand, party en een beetje natuur.

Nieuw Zeeland is goed te doen in 4 weken. Zeker met eigen vervoer ipv de Kiwi of Stray bus. Reken op minimaal 20 dollar per persoon per nacht in een gedeelde 10 persoon slaapzaal. Campings zijn vaak een stuk goedkoper of zelfs helemaal gratis. De camping Mount Cook village heeft bijvoorbeeld normale toiletten en een hutje met stromend drinkwater.

Edit.
Beste tijd van het jaar hangt af waar je heen gaat. Australië
Ongeveer september tot eind oktober voor het noorden boven Cairns ivm regen seizoen en kwallen. Tussen Cairns en Brisbane begin oktober tot ongeveer maart. Sydney liefst november tot februari.

Nieuw Zeeland heeft het beste weer van december tot en met februari.

Ik ben zelf begin oktober in Cairns begonnen en tot half november afgedaald naar Brisbane. Toen in 4 dagen door naar Melbourne met een tussenstop surfen in Spot X (GEEN aanrader) half november tot half december Tasmanie. Half december tot oud en nieuw Melbourne via Adelaide naar Alice Springs.

2 Januari naar Auckland en vervolgens half maart terug richting huis over Thailand.

riannhuh

Berichten: 1729
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Bûten Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:01

Over Australië kan ik je niets vertellen, maar wel over mijn ervaring met NZ :)

Ik ben samen met mijn vriend vanaf december 10 weken naar NZ geweest, dit heeft ons ongeveer 5k p.p. gekost. Een ticket is prima te regelen voor 1000 euro (tip: http://www.skyscanner.nl, handige zoekfuncties). Dus wat dat betreft zou 3k voor 4 weken prima kunnen.
Wij hadden echter geen eigen vervoer, maar reisden met de kiwi experience (geen aanrader -O- ). Als we nog een keer zouden gaan, zouden we voor eigen vervoer gaan. Vooral voor de vrijheid die je dan hebt, kost alleen wel wat meer. Overigens was reizen met de InterCity of Naked Bus ook prima te doen (en goedkoop); geen onzin, alleen van A naar B.

Wij gingen erheen van 'we zien wel', maar voor 4 weken zou ik toch wel direct een route plannen zodat je daar ter plekke niet zoveel tijd meer aan kwijt bent :)

fliam

Berichten: 2329
Geregistreerd: 23-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:13

Ik heb 5 weken langs de oostkust getrokken in australie, in 2011.
Slaapplek heb je, maar vergeet niet dat als je van een camping gebruik wil maken, dit ook geld kost.
Er zijn wegen in australie waar je zonder 4wheeldrive niet door mag. Wij hadden toen een camper met 4wheeldrive (wat natuurlijk ook gelijk de prijs flink omhoog liet schieten qua huur). Maar goed, dat is een keuze.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar 3000 euro is echt behoorlijk krap. Zeker als je nog dingen wil doen die geld kosten (ik ben toen bijvoorbeeld in Steve Irwin's zoo geweest, in Sydney een hoop attracties gedaan zoals de Oz tower en de nabij gelegen zoo met de boot over). Kost ook allemaal extra, maar zonde om het niet te doen als je er bent.
Ik was tegen de 7.000 euro per persoon kwijt. Vlucht, 4 weken camper + campings, 1 week hotel in Sydney, eten, en leuke dingen doen. Het was het zo waard <3

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Australië of Nieuw-Zeeland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:19

Tip. Huur een zogenaamde Spaceship. Grote auto mini camera of huur een
Grote auto en koop een tent. Basic maar goedkoop en je hoeft je kamer niet met 8 anderen te delen.
Je zal waarschijnlijk in de zomer gaan. Kamperen is dan prima te doen. Regent het? Kan je altijd nog een paar nachtjes in een hostel.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:23

Wij hebben een dikke vijf weken door nz verpest met een campervan. Zo blij dat we niet en-en hebben gedaan... We kwamen een nederlands stel tegen en wat zij deden was echt een soort race tegen de klok, echt prestatievakanties worden het dan. En maar klagen dat het overal slecht weer was... Geniet van waar je bent en kies je eigen tempo, zou ik zeggen.

Keuze voor nz: Het is een langgerekt continent dus meer afwisseling met minder kms dan australie.

Goof

Berichten: 28772
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Australië of Nieuw-Zeeland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:28

Overnachtingen zijn zeker niet geregeld als je een camper hebt, je zult namelijk alsnog gewoon voor je camping moeten betalen. En vergis je niet in die kosten ;)

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:31

Nieuw Zeeland vond ik mooier (groener), diverser, knusser, met leukere gezelligere mensen dan Australië.
De mentaliteit van de kiwi's past gewoon beter bij mij.

Maar voor beide landen valt wat te zeggen. Ook in Australië heb ik een top tijd gehad. Het is dus niet zo 1,2,3 te zeggen welk land je moet doen.

Voor beide landen geldt: ze zijn niet in 4 weken te doen. Je zult dus moeten kiezen wat je wilt zien, kies aan de hand van wat je aantrekt.
Wil je het desolate, weidse, rode, indrukwekkende van de outback zien. Of juist een gletsjer in een regenwoud?
Wil je orka's en dolfijnen zien of liever krokodillen, slangen en haaien?
Wil je een Maori of een Aboriginal zien?
Cultuur of natuur? Backpackerstyle of luxe?

3000 pp is krap als je niet gaat werken. Ik ben met minder geld die kant op gegaan, maar ik ging op een working holiday visum. Ik heb dus steeds gewerkt waardoor ik dan weer iets leuks kom doen.
Geloof me: er is niets zo frustrerend als bij een onwijs gave "attractie" te staan en het dan niet te kunnen doen ivm geld. Zorg dus dat je genoeg hebt ;)

Tot slot: ik ga mee met mijn voorganger: als het kan, ga voor een whv. De vliegtickets zijn eigenlijk gewoon te duur en de ervaring te gaaf om maar een maand te gaan. Ga een jaar, plan zo min mogelijk en zie waar het je heenleidt en wat je gaat meemaken <3

@goof : zowel in Australië als nieuw zeeland wordt er veel wildgekampeerd . Het wordt gedoogd/toegestaan. Hoeft dus absoluut niet duur te zijn ;)

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Australië of Nieuw-Zeeland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 00:30

Lees eens over DOC sites, dat zijn een soort natuurcampings die worden beheerd door de overheid, soms met wc/douche. De mooiste die wij hebben bezocht had een warmwaterbron-bad. En dat voor een paar dollar, echt niet duur.

Fleur_Laura

Berichten: 4363
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 00:39

Wij hebben twee jaar geleden in vier weken de oostkust van Australië gedaan (Melbourne naar Cairns). Vlucht erheen was al 1400 euro, je budget hebben we dus niet gehaald. Wij hebben ervoor gekozen om met Greyhound bussen te reizen, omdat campers erg duur waren en autohuur ook. Verder hebben we een mix gedaan van hotels (ik waardeer een eigen badkamer) en hostels met gedeelde badkamer om de kosten te besparen. 1 tip: ga liever langer sparen zodat je alle uitjes kan doen, dan dat je daar op je centen gaat zitten kijken daar ga je zeker achteraf van balen.
Vier weken was overigens krap, maar te doen.
Qua seizoen zijn we in de Australische winter gegaan. Vertrokken eind juni, kwamen begin augustus weer terug. Seizoen was prima, wel wat koud in het zuiden maar tenminste nog niet loei en loei warm in het midden/noorden.

VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 974
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Re: Australië of Nieuw-Zeeland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 01:09

Inmiddels bijna 2 jaar geleden een reis naar nieuw Zeeland gemaakt. Wij zijn 5 weken daar geweest en zou zo terug willen.
Wij zijn met een leenauto (vriend heeft er familie wonen) zowel noorder als zuider eiland rond gereist. En hebben daarbij in hostels, hotels en b&b's geslapen. Wij waren inclusief vliegtickets zo'n 8000 euro kwijt.
Je kunt eens kijken op www.gradje.nl, daar staat een blog over onze reis

Undefined
Berichten: 3765
Geregistreerd: 18-01-09

Re: Australië of Nieuw-Zeeland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 09:25

Ik heb een jaar WHV in Australie gedaan (zit er overigens nog steeds :’) ).
De oostkust kun je prima in 4 weken doen! Ik heb dit gedaan met de Greyhound bus en hostels. Was rond de 2500 euro kwijt exl vlucht. Als je een campervan oid huurt kun je vaak wel gratis kamperen, ik heb een speciale app (naam even kwijt) waar je gratis campsites kan vinden. Dit hebben wij gedaan voor de great ocean road. Ik heb de oostkust in Oktober/November gedaan en vind dit echt een aanrader! Lekker druk met mensen (ik was bijv ook in Mei in Cairns en dat was me iets te rustig).
De great ocean road heb ik in April gedaan, zou dit lekker in de zomer doen het was me te koud :P

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 09:58

Bedankt voor alle reacties.
Nogmaals wij kunnen niet voor een heel jaar naar Australië of NZ. We hebben allebei gewoon een baan, een huis, dieren, enz. Wij kunnen niet langer als 4 weken ivm met ons werk. Ook zou ik mijn familie niet voor een heel jaar kunnen missen.

Budget moet omhoog dus, dat is wel duidelijk. Ik ben online een reis tegengekomen (oliebol weet de site niet meer) voor een 28-daagse reis die je naar Australië en NZ brengt. Elke dag zit je dan ergens anders. Maar volgens jullie is dat echt niet te doen?

We zijn afgelopen zoner door Oost-Europa getrokken met een camper. In 10 dagen hadden we alle highlights van Tsjechie, Polen, Slowakije, Hongarije, Kroatie en Slovenie gehad. Even om aan te geven hoe snel we door dingen heen gaan... Iedereen raadde aan om minimaal 3 weken te pakken. Wat ben ik blij dat we dat niet hebben gedaan... Het plan was 14 dagen, maar we waren alles best snel zat.

Edit; site gevonden. https://www.djoser.nl/rondreis-australi ... -28-dagen/
Laatst bijgewerkt door iirrssjjee op 10-11-17 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 10:15

Ah, maar dan gaan jullie dus meer op de japannertoer. In de auto naar highlights, foto nemen "i was here" en door.
Dan kun je in 4 weken prima de oostkust van Australië doen. Of heel nieuw zeeland. Uiteraard met voldoende budget.
Je zit dan wel verrekte lang in de auto/bus (enorme afstanden) en ik vraag me af of je op het eind van de dag nog weet wat je het begin van de dag hebt gezien en of je dan na de vakantie niet moet uitrusten van je vakantie. Maar ja... het kan wel.
Je zult dan dus wel van tevoren een strak reisschema moeten malen en streng selecteren wat wel past en wat niet.

De reacties hierboven zijn van mensen die meer voor de ervaring en feel heen gingen ipv voor de highlights. En dus niet aan een strak reisschema vastzaten. Met beiden niks mis hoor, maar wel een andere manier van vakantie :)

Goof

Berichten: 28772
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 10:20

iirrssjjee schreef:
We zijn afgelopen zoner door Oost-Europa getrokken met een camper. In 10 dagen hadden we alle highlights van Tsjechie, Polen, Slowakije, Hongarije, Kroatie en Slovenie gehad. Even om aan te geven hoe snel we door dingen heen gaan... Iedereen raadde aan om minimaal 3 weken te pakken. Wat ben ik blij dat we dat niet hebben gedaan... Het plan was 14 dagen, maar we waren alles best snel zat.


Dan heb je ongeveer 1,5 dag per land gehad, dan kun je echt helemaal niets. Ik heb toevallig vorige en afgelopen zomer dezelfde landen mee gepakt, maar ben persoonlijk blij dat ik de landen niet zo snel door hoefde te crossen.
Zoals assie zegt; dan is het niet meer een kwestie van 'een land ervaren en zien', maar puur een 'kijk ik heb een foto, dus ik was daar'. Zelfs alle highlights kun je niet pakken in 1,5 dag per land.
Als dat de manier is waarop je wil reizen zou ik inderdaad de 28 dagen tour doen door beide landen.
Als je een land echt wil ervaren moet je er 1 kiezen en er ruim de tijd voor nemen.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 10:26

Mijn ouders zijn net terug van een reis van ca 26 dagen Australië. Ze hebben een 9 daagse georganiseerde trip gedaan van Cairns naar Brisbaine en daarna hebben ze nog 2 weken doorgebracht bij familie in Sydney waarmee ze een deel Great Ocean Road hebben bezocht, de Blue Mountains en bij familie in de outback zijn geweest.

In korte tijd hebben ze dus aardig wat gezien. Ondanks dat ze de 70 al zijn gepasseerd vonden ze het niet extreem vermoeiend en hebben ze de reis van hun leven gehad. Ze hebben wel de 10.000,- bijna aangetikt, vertelde ze.

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 10:28

Als je alleen de high lights wilt zien zou ik voor een land dichter bij huis gaan kijken. Zowel Nieuw Zeeland als Australië zijn geen landen voor alleen high lights. Mocht je voor Australië kiezen zou ik al minimaal 1.5 week uittrekken voor Fraser island en de withsundays. Magnatic island, Cairns, Brisbane, Sydney en de ontzettend mooie plaatsen ertussen in heb je dan nog niet eens gezien. En dit is alleen nog maar de oostkust. Iedere dag reizen zou ik ook afraden, hoe kun je een plaats zien en ontdekken in een middag? Er zijn zulke gave tours en activiteiten die echt niet in een middag gedaan kunnen worden.

Voor Nieuw Zeeland zijn er ook prachtige plekken, maar ga echt niet alleen voor de high lights. Je kunt zoveel wandelingen, prachtige natuur en verlaten stranden vinden, dat wil je toch niet missen omdat je ergens maar 1 dag kunt blijven?

Zorg voor genoeg budget, €3.000 is in mijn ogen echt wel erg weinig. Alle activiteiten kosten gewoon geld, maar zou zonde zijn om ze over te slaan.
Geniet vooral van de natuur en de cultuur, en ga verder dan alleen maar de hoogtepuntjes. Daarnaast zou ik nu niet roepen dat een tweede reis er nooit meer in zit. Niemand kan zo ver in de toekomst kijken!