Langdurig ziek is geen salaris?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Memss
Berichten: 89
Geregistreerd: 28-06-09
Woonplaats: Groningen

Langdurig ziek is geen salaris?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 19:13

Hallo allemaal :wave:

Omdat we inmiddels niet meer weten waar het antwoord te vinden hoop ik dat hier iemand met verstand van zaken zit of dat iemand weet waar we terecht kunnen.

De situatie is als volgt; Begin dit jaar heeft mijn zus een ongeluk gehad, hierdoor heeft ze enige tijd in het ziekenhuis gelegen en kon zij zo'n 3 maanden niet werken. Ze heeft een vast contract voor 8 uur in de week, maar werkt gemiddeld altijd zo'n 30 tot 40 uur in de week.

Na het ongeluk kreeg zij van haar werkgever te horen dat ze de eerste twee weken nog gewoon volgens planning (rooster was al gemaakt) uitbetaald zou krijgen, maar daarna alleen nog recht zou hebben op haar 8 uur per week. Ze heeft dus drie maanden lang alleen salaris ontvangen gebaseerd op 8 uur per week.

Inmiddels heeft ze kortgeleden (na weer een aantal maanden volledig werken) een tweede operatie moeten ondergaan en ligt ze er weer enige tijd uit. Ook nu betekent dit weer dan ze de komende periode maar voor 8 uur per week uitbetaald krijgt.

Mijn eerste reactie was dat dit niet kan kloppen.. je zou denken dat je bij ziekte het gemiddelde aantal uren van de afgelopen periode uitbetaald zou moeten krijgen. Iedereen die ik spreek geeft ditzelfde aan, maar volgens werkgever is dit niet het geval. Ook het UWV kon niks voor haar betekenen.

Heeft iemand een idee hoe dit nu werkelijk zit? En waar kun je terecht voor zulke zaken/ vragen?
Gelukkig heeft zij wat spaargeld waardoor ze het financieel nog redt, maar wanneer je dit niet zou hebben dan kun je je huur e.d. niet eens meer betalen. In dit geval zou ze dus beter werkeloos kunnen zijn dan de baan die ze nu heeft..

Mocht iemand tips / suggesties / antwoorden hebben.. heel graag _/-\o_

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Langdurig ziek is geen salaris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:15

Nee. Bij een urencontract worden je uren uitbetaald geloof ik.

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Langdurig ziek is geen salaris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:16

Heeft ze een rechtsbijstandverzekering met clausule voor arbeid

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Langdurig ziek is geen salaris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:24

Ik dacht ook altijd dat als je langer dan 3 of 6? Mnd ergens meer uren werkt dan je contact zegt je dat ook uitbetaald zou moeten krijgen. Nu heb je aan dit antwoord niks want ik ben geen rechtsgeleerde. Ik zou ook contact opnemen met rechtsbijstand!

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Langdurig ziek is geen salaris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:28

Als je langer dan 6 maanden ergens werkt krijg je het gemiddelde van de afgelopen 3 maanden als het goed is doorbetaald. Maar ik zou contact opnemen met rechtsbijstand, daar zijn ze voor. Als je die niet hebt, tja... Dan moet je zelf een advocaat daarvoor in de arm gaan nemen :=

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Langdurig ziek is geen salaris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:33

Als ze geen rechtsbijstand heeft en het gezinsinkomen is niet hoog, dan heeft ze zeer waarschijnlijk recht op een toevoeging van de raad van rechtsbijstand. Wij hadden op deze manier een advocaat die 4 maanden bezig is geweest voor 100 euro.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Langdurig ziek is geen salaris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:35

Je hebt recht op uitbetaling van het aantal uren op je contract, mits het rooster nog niet bekend was voor die periode.

Na 3 maanden structureel meer gewerkt te hebben dan het aantal uren op je contract kun je die uren opeisen, aka: je kunt je contract om laten zetten naar dat aantal uren. Dat kan niet als je op dat moment ziek bent.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:37


Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:43

Floriske schreef:
Als je langer dan 6 maanden ergens werkt krijg je het gemiddelde van de afgelopen 3 maanden als het goed is doorbetaald. Maar ik zou contact opnemen met rechtsbijstand, daar zijn ze voor. Als je die niet hebt, tja... Dan moet je zelf een advocaat daarvoor in de arm gaan nemen :=


Dot zou ik ook doen. Van de afgelopen 3 maanden krijg je het gemiddelde inderdaad.

Ik ben 4 maanden geleden geopeerd. Hele discussie met dr baas want volgenshun was het niet medisch noodzakelijk. Heb toch de operatie door laten gaan. Rechtsbijstand ingrschakeld die heeft alles geregeld. En zo kreeg ik nog een volledige maand salaris.

Ik had overigens een 0 uren contract, waarbij ik gemiddeld 20 a 30 uur in de week werkte.

Nogmaals zonder rechtsbijstand had ik naar mn salaris kunnen fluiten.

Heb je vragen beantwoord ik die met liefde privè! :)

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:45

In principe is een werkgever verplicht om sowieso het eerste jaar minimaal 70% van je loon door te betalen. Ook geldt dit voor het tweede jaar. Vaak wordt het eerste jaar 100% uitbetaald. Als een werknemer kan aantonen dat hij gedurende een langere periode (6 maand) meer uren gewerkt heeft en dit dus eigenlijk zijn standaard salaris was (net als bijvoorbeeld dat mensen standaard overuren werken en deze elke maand uitbetaald krijgen als hun "gewone" salaris) heeft de werkgever ook de plicht om dit salris uit te betalen, onderstaand een stukje van internet. Ik zou hier dus wel actie ondernemen...

Collectief overgewerkt
Bij regelmatig overwerk kan de werknemer tijdens ziekte aanspraak maken op een vergoeding voor overwerkuren, mits hij hard kan maken dat hij ook zou moeten overwerken als hij niet ziek was geweest. Hij krijgt bijvoorbeeld structureel overuren uitbetaald, of is zelfs al ingeroosterd om meer uren te werken dan de overeengekomen werktijd. De werknemer heeft bij ziekte dan recht op minimaal zeventig procent van zijn overwerkvergoeding. Recent diende er bij het gerechtshof van Den Bosch een zaak waarin de rechter duidelijk maakte hoe een werkgever met de overwerkvergoeding van zieke werknemers om moet gaan.
Het hof stelt dat als collega’s van de zieke werknemer collectief hebben overgewerkt, dit voldoende is om aannemelijk te maken dat de werknemer dit ook gedaan zou hebben als hij niet ziek was geweest. Hierop geldt één uitzondering: als de andere werknemers overwerken om de afwezigheid van de zieke werknemer op te vangen.

Wil een zieke werknemer bewijzen dat hij een overwerkvergoeding hoort te ontvangen, dan kan de rechter u verplichten de urenlijsten van andere werknemers aan de werknemer te overleggen.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Langdurig ziek is geen salaris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:47

Je kan voor gratis hulp terecht bij juridsch loket.
Of vakbond of rechtsbijstand als ze die heeft.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:50

Gemakkelijk zo'n werknemer, aangezien je bij ziekte het salaris als werkgever door moet betalen kan ik me de actie van de werkgever wel voorstellen maar het klopt niet. Tenminste, als je zus kan aantonen dat ze in de maanden voorafgaand aan het ongeluk kan aantonen dat ze standaard zo veel werkte.
Even van de site van het fnv:
Heb je een 0-urencontract, maar werkte je wel 13 weken lang een bepaald aantal uren? Dan mag je ervanuit gaan dat je over die 13 weken een contract had voor dat urenaantal. Je werkgever zal dan bij ziekte je loon moet doorbetalen. Hierbij moet hij kijken naar hoeveel uren je gemiddeld werkte in de 13 weken voordat je ziek werd. In het artikel ‘Rechtsvermoeden van arbeidsomvang‘ lees je hoe dat in zijn werk gaat.
Indien je zus geen schuld heeft gehad aan het ongeval kan er ook nog gekeken worden naar een schuldvraag van de veroorzaker.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:59

bigone schreef:
Even van de site van het fnv:
Heb je een 0-urencontract, maar werkte je wel 13 weken lang een bepaald aantal uren? Dan mag je ervanuit gaan dat je over die 13 weken een contract had voor dat urenaantal. Je werkgever zal dan bij ziekte je loon moet doorbetalen. Hierbij moet hij kijken naar hoeveel uren je gemiddeld werkte in de 13 weken voordat je ziek werd. In het artikel ‘Rechtsvermoeden van arbeidsomvang‘ lees je hoe dat in zijn werk gaat.
Indien je zus geen schuld heeft gehad aan het ongeval kan er ook nog gekeken worden naar een schuldvraag van de veroorzaker.


Dit. En als ik het zo hoor komt ze best in aanmerking voor een toevoeging, zoals Zonnebloem al uitlegde. Je kunt bellen met het Juridisch Loket (0900-8020), die kunnen je een diagnosedocument geven waarmee je korting krijgt op de eigen bijdrage, en zij kunnen je ook aan een advocaat helpen.

Beterschap voor je zus!

Memss
Berichten: 89
Geregistreerd: 28-06-09
Woonplaats: Groningen

Re: Langdurig ziek is geen salaris?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 20:09

Super bedankt voor al jullie reacties! We moeten ons er toch nog eens extra in verdiepen en inderdaad contact opnemen met het juridisch loket.

Rechtsbijstand heeft ze helaas niet.

Mocht de werkgever blijven weigeren, dan zal er dus een advocaat ingeschakeld moeten worden?

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Langdurig ziek is geen salaris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:25

Ndan is het de vraag qua kosten of het het waard is.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:26

Memss schreef:
Super bedankt voor al jullie reacties! We moeten ons er toch nog eens extra in verdiepen en inderdaad contact opnemen met het juridisch loket.

Rechtsbijstand heeft ze helaas niet.

Mocht de werkgever blijven weigeren, dan zal er dus een advocaat ingeschakeld moeten worden?


Hoe zit het met dat ongeluk, aan haar te wijten?? En het is belachelijk dat het uvw gezegd heeft niets te kunnen doen of te weten hoe of wat. Die zijn hier voor opgeleid.
Misschien niet direct naar een advocaat maar ga eens naar een wetswinkel of een juridisch steunpunt.
Mocht ze in Groningen wonen: http://www.rechtswinkel-groningen.nl/

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Langdurig ziek is geen salaris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:32

Geen idee hoe het zit maar als ze echt maar 8 uur per week uitbetaald krijgt kun je toch middels UWV ziektewet of bijstand een uitkering aanvragen. Kan ze in ieder geval de vaste lasten betalen.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:33

Moet het UWV het anders niet aanvullen met een uitkering?

Edit: zie dat hierboven hetzelfde gevraagd wordt.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:33

Ladygiroc schreef:
Geen idee hoe het zit maar als ze echt maar 8 uur per week uitbetaald krijgt kun je toch middels UWV ziektewet of bijstand een uitkering aanvragen. Kan ze in ieder geval de vaste lasten betalen.



Zo makkelijk gaat dat niet. En werkgever is verzekerd bij uwv e.d voot deze dingen.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Langdurig ziek is geen salaris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:38

Ts, alles hangt af van de tijd die je zus werkzaam was bij dit bedrijf, indien ze via salarislijsten kan aantonen dat ze minimaal 13 weken voorafgaand aan de ziektewet zo veel uren heeft gewerkt dan zit de werkgever hier gewoon hartstikke fout en reken maar dat hij dat zelf ook echt wel weet.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:43

Vjestagirl schreef:
Je hebt recht op uitbetaling van het aantal uren op je contract, mits het rooster nog niet bekend was voor die periode.

Na 3 maanden structureel meer gewerkt te hebben dan het aantal uren op je contract kun je die uren opeisen, aka: je kunt je contract om laten zetten naar dat aantal uren. Dat kan niet als je op dat moment ziek bent.


Zo heb ik het ook steeds begrepen. Dit gaat zo bij ons op het werk

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:49

Druk haar op het hart lid te worden van de vakbond.
Voor dit mogelijke conflict is het te laat voor de vakbondsadvocaat - maar er is veel meer mogelijk. (Onderhandelen, mediatie etc.)

En bij eventueel toekomstig gedoe (met een weigerachtige baas) ben je voorrzien van deskundig juridisch advies.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Langdurig ziek is geen salaris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:15

Ja, ze moet hier een advocaat opzetten als de werkgever niet wil meewerken. Ik weet niet of ze een partner met inkomen heeft, maar zo niet komt ze waarschijnlijk wel voor een toevoeging in aanmerking.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Langdurig ziek is geen salaris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 09:52

Ik weet het ook niet zeker, maar waarschijnlijk kan ze in een rechtszaak buiten haar loon waar ze dan recht op heeft ook eisen dat de werkgever de advocaatskosten vergoed. Als zij dan 'wint' krijgt ze die als het goed is vergoed.

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 10:45

Rechtsbijstand, Juridisch loket? Voor vragen over ziekte en werk kan je aankloppen bij FNV.
Afdeling thema's op de site vertelt meer waar je recht op hebt, bij ziekte. Je kan op branche zoeken, er bestaan immers altijd uitzonderingen. Of je zus een CAO heeft is ook van belang bij het bekijken. Over het algemeen is het zo dat je contract bepaalt hoeveel recht je hebt.
Een advocaat op iets zetten waar je juridisch geen gelijk hebt , is verspilde tijd, energie en geld.
Een advocaat kan niet recht buigen, wat krom is.