[VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 16:51

Ik heb ook een horka gekocht!

Afbeelding

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 16:59

Ziet er netjes uit. Ben benieuwd hoe het rijd. Ik heb nog nooit een bodyprotector om gehad.

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:03

k_m schreef:
Ik heb ook een horka gekocht!

[ [url=m/J0sVNB.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ziet er goed uit!
Die van mij is wat losser, maar whatever floats your boat huh :D

Veel plezier met je paardje!

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:05

wat een knapperd zeg! Ik heb 3,5 maand ook mijn eerste eigen paard gekocht na jaren voor anderen gereden te hebben. Ook een paardje dat nog veel moet leren maar we gaan echt de goede kant op!

Leuk om jouw proces te volgen, ik vond het wel heel spannend in het begin :)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 19:06

Hij werkt in ieder geval :Y)
2 bok tirades mogen ontvangen vandaag, heb een paar vingers goed zeer gedaan. Maar rug enz niks last, blij dus met de protector!

Zal later Uitleggen hoe het gebeurde, nu eerst even eten en wat ijs leggen :+

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 09:33

Oké dus update. Gisteren merkte ik dat ze hengstig was. Ze was redelijk kalm dus ik had er niet veel aandacht aan gegeven. Heb haar even gelongeerd en dit ging ook relatief goed. Ze heeft wel regelmatig de tik om gewoon te stoppen en achteruit te beginnen wandelen. Dan houd ik de , lijn strak tot ze stil staat en dan drijf ik haar weer vooruit. Is dit een goeie methode volgens jullie? Met de zweep zwaaien geeft alleen maar meer achteruit gaan dus dat werkt niet. :Y)

Daarna dus gaan rijden, na 5 minuten werd ze door groot verkeer langs de piste erg zenuwachtig, in de bocht besliste ze dan ook om grote bokkensprongen te maken, waardoor ik er af vloog en toen ging ze als een gek de piste door rennen. De body protector had goed zijn werk gedaan en ik had niet veel pijn gelukkig. Na beetje uit te razen (halve minuut ofzo). Kwam ze terug naar mij. Ik er terug op dus en toen ging het in stap heel goed. Toen ik een draf wou aanrijden zelfde verhaal, kop omlaag rug bol en rodeo bokken. Dat kan ik dus niet uitzitten jammer genoeg :+ , deze keer toch echt mijn hand zeer gedaan, en de teugels waren kapot omdat ik haar bleef vasthouden in mijn val. Toch nadien nog even op gezeten met 2 losse teugels dan maar. Wou haar eigenlijk toch echt nog in draf krijgen, maar toen ik wou aanrijden maakte ze weer het begin van een rodeo, dan heb ik haar terug gereden en nog enkele voltes enz gestapt. Heb dan besloten om toch maar te wachten met de draf nog te proberen tot de volgende keer. 2 keer vallen was wel genoeg.

Na de 2de val bleef ze wel ook gewoon stil staan dus dat was echt een kwestie van klieren volgens mij. Het zadel zou na gekeken zijn door een osteopaat dus volgens mij leer ik nu haar wilde kant kennen Haha.

Enfin pijn aan de handen dus, toxh maar even naar de dokter toen mijn vinger er zo uit begon te zien,

Afbeelding

En blijkt dus een pees af gescheurd en nu zit ik 2 weken in zo een spalk,

Afbeelding

Echt rot want ik werk als fotograaf en dat kan nu dus ook even niet... ik ga kijken hoe onze eerste lessen gaan en toch eens nadenken over laten doorrijden door iemand anders. Maar ik geef het nog wel een kans! Tenslotte was ze hebtstig en alle andere paarden stonden net op stal om te eten, ook ongelukkige timing dus..

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 09:49

Ah wat vervelend dat je twee keer gevallen bent, en een keer ook zo ongelukkig. Wat een geluk trouwens dat je net je BP had!

Misschien was het inderdaad een combinatie van hengstigheid en onrust? Wel vervelend!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 09:54

Ja moest zelf best wel lachen dat ik die BP net had! Heb echt nergens in mijn rug last van ofzo. Enkel beetje nekpijn maar echt minimaal. Ben dus wel echt blij dat ik dat ding heb. En vanaf nu ga ik het iedereen ook sterk aanraden!! Ik kan je zeggen, het helpt :+

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 09:56

k_m schreef:
Ja moest zelf best wel lachen dat ik die BP net had! Heb echt nergens in mijn rug last van ofzo. Enkel beetje nekpijn maar echt minimaal. Ben dus wel echt blij dat ik dat ding heb. En vanaf nu ga ik het iedereen ook sterk aanraden!! Ik kan je zeggen, het helpt :+


Zie hielp je gewoon even je nieuwe aankoop uit te testen :=

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 10:48

He wat naar dat je zo gevallen bent en je pijn gedaan hebt zeg!

Bij mij gaan eigenlijk al alarmbellen af bij dat longeren. Eigenlijk zou het niet zo ver mogen komen dat ze de kans krijgt om er zelfs maar aan te denken om stil te gaan staan. Hou ze goed vooruit. Niet blijven drijven, maar bij aarzeling wel duidelijk naar voor. Mijn ervaring is dat als je dit in het begin duidelijk doet, dat ze meestal een beetje overdonderd zijn en naar voor gaan. Meestal weten ze dan ook dat ze niet mogen vertragen. Maar hoe vaker je het niet corrigeert of niet fel genoeg, hoe feller de reactie terug komt in mijn ervaring. Ik ben met longeren echt heel consequent hiermee.

Met rijden ben ik zelf best een angsthaas en zou ik er begeleiding bij halen. Wrs rijdt een handige ruiter haar eenvoudig door en heb je er dan een hele fijne aan. En dan veel veel begeleiding blijven nemen de eerst tijd, dat zou ik met een nieuw paard altijd aanraden.

Maar veel beterschap!!! Ik hoop dat je niet te erg geschrokken bent. Het is allemaal nog heel nieuw en zeker geen ramp wat er nu gebeurd is. Met wat hulp erbij komt het zeker goed :)

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 11:00

Jeetje wat vervelend zeg, maar mijn advies, haal er een pro bij Ze heeft nu door dat haar trucje werkt en zo kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Nu kun je het nog in de kiem smoren. Misschien is een week genoeg misschien een maand, misschien zelfs maar één keer, maar het is heel belangrijk dat haar bokkesprongen volgende keer niet weer het resultaat geven, want dan heb jij straks zoveel angst dat je geen plezier meer krijgt in het rijden. Nu je 2 weken zelf niets kan zou ik daar direct gebruik van maken en haar door laten rijden door een kundige ruiter die dit soort gedrag de baas kan.

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 11:36

He wat vervelend! Rustig aan en op tijd iemand erbij halen als het echt niet gaat! :)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 12:00

@poes, met het longeren gebeurd het altijd heel erg snel, ik drijf haar echt voldoende maar met een halve seconde staat ze dan ineens voor me. Ik zorg echt dat ik haar achterhand goed begrens maar ze draait zich er gewoon uit dan.

Bedankt voor alle reactie's! Ik zit nu zelf idd ook na te denken over laten doorrijden. Echter zou ik het toch nog een keer willen testen in een normale situatie. De vorige keer was er namelijk echt niks aan de hand. Probleem is dus dat ik 2 weken niet kan rijden en dat dus niet kan testen.

Ik had ook les gepland staan volgende zaterdag, maar dat gaat nu dus ook niet lukken. Wel had ik ook contact met iemand die ook paarden doorrijd en ook zelf les geeft hier in, eventueel ga ik hem laten komen in deze 2 weken zodat hij kan rijden en zijn mening kan geven. Dan kan hij mij later ondersteunen in het lesgeven en indien nodig haar doorrijden.

Echt stom wel. De eerste keer dacht ik nog dat ze echt erg bang was van het verkeer, maar de 2de keer was het wel duidelijk dat het echt op mij gericht was. Ben inderdaad ook wel bang dat ze het spelletje van er af gooien snel door gaat hebben. Ik ga gewoon contact opnemen met die instructeur en dan zien we wel wat hij er van denkt. Hij is ook bezig met grondwerk enz dus het is sowieso leerrijk.

Gelukkig ben ik zelf niet super erg geschrokken en snap ik ook wel dat het er een beetje bij hoort. Maar ja liever gaat het gewoon goed natuurlijk :+

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 12:08

Wat leuk! Heel veel plezier met je nieuwe paardje :D

(Ik had alleen de openingspost gelezen)
Laatst bijgewerkt door xApple op 09-11-17 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 12:09

k_m schreef:
@poes, met het longeren gebeurd het altijd heel erg snel, ik drijf haar echt voldoende maar met een halve seconde staat ze dan ineens voor me. Ik zorg echt dat ik haar achterhand goed begrens maar ze draait zich er gewoon uit dan.

Nu ik erover nadenk heeft mijn paard dit in het begin ook een tijdje gehad. Hij was er goed in zich toch om te draaien, stil te staan, of me proberen mee te trekken. Toen heb ik even een tijdje handschoenen gebruikt :')

Uiteindelijk bleek dat hij het longeren oprecht moeilijk vond, waar ik dat te weinig doorhad en wel verwachtte dat hij door bleef lopen. Het ging véél beter naarmate we los in een longeersingel konden werken. Met mijn houding kon ik hem stimuleren de goede kant op te gaan en zo steeds wat meer pasjes draf erbij te pakken. Ondertussen gaat het longeren eigenlijk weer als vanzelfsprekend en zelfs met bijzet. Ik was al bijna vergeten dat we dit ook even hebben gehad.

Mijn tip is even kijken of ze de cirkel/bak niet te zwaar/moeilijk vind en vooral heel erg letten op je eigen lichaamstaal. Sta je niet te veel te blokkeren van voor etc :)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 12:13

@Freetorun Ja dankjewel voor de tips! Ik ga denk ik ook eventueel prikpaaltjes en draad aanshaffen, dan kan ik een cirkel afzetten. Ik longeer haar nu heel losjes, waarmee ik bedoel dat ik heel erg mee wandel zodat het voor haar minder moeilijk is. Heb redelijk blijven staan ook geprobeerd en eigenlijk is het hetzelfde effect. Heb echt het idee dat ze me aan het uittesten is.

Heb ondertussen de instructeur een hele lap tekst gestuurd, ook ivm het longeren. Hopelijk kan hij snel langskomen! Is toch wel fijner dat ik samen met iemand er aan kan werken, die ook serieus kan ingrijpen wanneer nodig.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 12:14

Alleen al voor je eigen vertrouwen en gemoedsrust is dit gedrag even laten oplossen door of onder begeleiding van iemand die jonge paarden gewend is. Paardrijden is een hobby en dat moet leuk zijn niet gevaarlijk. Dat wil niet zeggen dat het soms eens mis kan gaan, maar je moet niet je nek breken.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 12:15

Ja klopt inderdaad! Ben ook heel blij met jullie opbouwende tips. Ik ga er zeker wat mee doen en hopelijk kan de instructeur redelijk snel komen.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 12:19

Komt vast allemaal wel goed ;) jullie zijn een leuk stel ;) Nu ben ik niet heel erg thuis in grondwerk, maar ik denk dat het niet een slecht idee is om dat met haar te gaan doen. Dat kan zonder longeren. Er staan vast veel filmpjes online, zeker nu je niet veel kan doen met je pols kun je dit natuurlijk wel los in de bak doen en zo toch de leider worden over je paard wat straks weer ten goede komt met longeren.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 12:54

Voordat omdraaien zou ik me focussen op haar schouder. Die moet eigenlijk een beetje van je weg blijven. Van zodra de schouder naar je toe komt, kan ze eigenlijk haar achterhand van je wegdraaien. Dat is het moment dat het al te ver is.
Ik hoop dat je je les toch kunt laten doorgaan. Misschien kan de instructeur je paard voor jou longeren en voordoen hoe je dat kunt doen en anders kan de instructeur misschien het paardrijden. Na zo’n negatieve ervaring is het juist goed als ze even in het werk kan blijven.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 12:57

Het is meestal eigenlijk niet eens zozeer de schouder, maar de buiging. Eigenlijk moet ze vanuit respect van je weg buigen. Hiervoor moet je zelf in de juiste houding staan. Een paard dat van je weg buigt, kan eigenlijk ook niet naar je toedraaien. Dus, eens ze voorwaarts is, kun je je zweep hulp meer richten op de ribben richting de schouder en kijken wat het doet. Maar dit is soms al best ingewikkeld. Daarom geef ik liever de tip om ze vooral naar voor te houden. Succes!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 13:00

Bedankt voor de tips allemaal! Hier kan ik zeker wat mee.

Ze gaat ook niet zomaar stil staan nu, de instructeur doet ook grondwerk dus daar kan ik met hem verder mee aan de slag, en hij kan eventueel met haar rijden nu om de scherpe kantjes er van af te krijgen. Zo kan ik ook zonder les op het grondwerken verder gaan met de tips van de instructeur.

denisewinter

Berichten: 305
Geregistreerd: 20-03-13
Woonplaats: haarlem

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 14:55

je zei dat ze hengstig was toch ? Sommige merries reageren heftig als je ze wat been geeft door de hengstig heid. Misschien dit van jou ook ? Ik zou even wachten tot haar hengetigheid over is en dan idd nog eens proberen. Als ze dan braaf is weet je waardoor ze zo heftig reageerd.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:13

Hoe is je eigen houding en positie ten opzichte naar je paard? Kan ook zijn dat jouw houding je paard laat stoppen, dat kan echt heel minimaal zijn.

Als ik aan het Freestylen ben met mijn paard en ik loop 1 pas richting haar schouder, dan stopt ze of gaat langzamer. Je eigen houding kan dus best wel invloed hebben. Een filmpje zou helpen om je daarbij te kunnen adviseren hier op bokt.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 16:00

@ denisewinter, dat dacht ik idd ook al. Maar ik wou sowieso les nemen en dan is dit nu wel een handig moment. Kom er dan vanzelf ook achter of het daardoor kwam idd.

@Rena 100, ik zal kijken of iemand een keer een filmpje kan maken! Ik vorm zo goed mogelijk een driehoek en probeer op hoogte of achter de schouder te blijven. En dan met de zweep achterhand begrenzen, ze is wel erg panisch van de zweep en als ik hier minimaal mee beweeg geeft ze eerder een vlucht draf reactie dan een gewone overgang naar draf zeg maar.