Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:47

Hier ook ennn uitslag van de merrie, die is nu elite *\o/*

Dreams don’t work unless you do.
Mijn paarden op IG


Hindo2
Berichten: 978
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:55

Gefeliciteerd !

Never change a winning team

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:27

Gefeliciteerd!

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

Teletekst
Berichten: 186
Geregistreerd: 05-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 15:27


Imaginaerum
Berichten: 3684
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 13:34

Ik heb de uitslag al in 3,5 week gekregen, mijn merrie heeft 'm gehaald. :D

Genève Garienke P. (Ustinov x Upgrade x Burggraaf) B + 13 | L1 + 10 | L2 + 12 | M1 + 11 | M2 + 10 | Drachtig van Glamourdale
Rio de Janeiro (Desperado x Ustinov x Upgrade) | Nieuw avontuur: Black Beauty 2.0? (Desperado x Ustinov)

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:47

Teletekst schreef:

Dat geeft wel te denken ... :j

Vanaf 2018 geldt een goede PROK resultaat niet meer voor het verkrijgen van het Elite predikaat. Dan zal er waarschijnlijk ook minder geröntgend worden (bij merries die in eigendom blijven van de fokker )

Ik ben benieuwd of dat dan op de lange duur invloed zal hebben op het voorkomen van de hoeveelheid chipjes .

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

Marijkeeee
Berichten: 6287
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:43

Wij hebben van 3 paarden uitslagen binnen. Alle 3 goed :) de twenters Etoulon x Indoctro (98) en Arezzo x Matterhorn (104) en enter Grand Slam x Indoctro (99). Heel blij mee, want tot nu toe zijn alle nakomelingen uit de fokmerries goed, prok of D-OC.


Teletekst
Berichten: 186
Geregistreerd: 05-02-16

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 23:15

Afbeelding

Misschien wel 10x of 100x zoveel data bij de veeteelt dan bij paarden en nog steeds regelmatig niet kloppende Genomics, dus afwijkend van wat er beweerd werd....
Blijft gevaarlijke materie

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 11:09

Wat wil je hiermee zeggen, Teletekst?

Teletekst
Berichten: 186
Geregistreerd: 05-02-16

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 12:24

Dat ik het zeer betwijfel of het verstandig is dit middel te gebruiken.

Gaat het KWPN overigens ook controleren of wat ze melden klopt?
Dus op regelmatige basis 20 jaarlingen testen van alle hengsten met een genoomwaarde?
Lekkere kostenpost :-)

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 13:45

Het vraagt van de fokkers gezond verstand en je niet blind staren op genetische profielen. Dat zie je ook aan het artikel over de koeien. En ik denk dat nog meer dan bij de koeien, het uiteindelijke resultaat afhangt van heel veel andere factoren. Ik vind het stukje op Horses trouwens ook niet zaligmakend, iedereen kent de extremen. Er zijn ook tig verhalen te vertellen van ocd-paarden die niet ouder werden dan een jaar of 5, 6.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 14:22

Teletekst schreef:
Dat ik het zeer betwijfel of het verstandig is dit middel te gebruiken.

Gaat het KWPN overigens ook controleren of wat ze melden klopt?
Dus op regelmatige basis 20 jaarlingen testen van alle hengsten met een genoomwaarde?
Lekkere kostenpost :-)

Het is verstandig om verstandig ;) met die genoom-fokwaarden om te gaan. Dus het is en blijft een hulpmiddel.
KWPN controleert zeer zeker of het klopt.
En van andere bloedlijnen, waarvan dus weinig of geen informatie in de database is, worden sowieso aanvullende onderzoeken gedaan. Onlangs bijv. nog jaarlingen van Ferguson.
En om de vraag van Schulze Schleppinghoff te beantwoorden, waarom beginnen met oc-ocd?
Zie het als een pilot, daarvan was al zeer veel data beschikbaar en konden de genoom deskundigen direct met het onderzoek beginnen.

Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:07

Onze jaarling van eyecather heeft haar predikaat ontvangen we wachten nog op de uitslag van de andere jaarling

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

martinev

Berichten: 2580
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 19:08

Ik weet dat er al een tijd niet meer in dit topic gereageerd is, maar ik wil toch graag mijn ervaring delen, misschien heeft iemand anders er nog wat aan!

Vorig jaar augustus heb ik een aanvraag gedaan voor het D-OC certificaat voor mijn merrie. Met dit certificaat zou ze elite worden, en ik vond het feit dat het een stuk goedkoper was dan het maken van foto's aantrekkelijk. Nadat ik mijn aanvraag had ingediend zag ik dat de vader van mijn merrie erg slecht scoorde, stom dat ik dat niet eerder had bekeken, want dat maakt de kans op het certificaat toch wel een heel stuk kleiner. Wat ik al verwachtte gebeurde, op 1 punt na haalde mijn merrie het certificaat niet. Ik baalde enorm, vooral omdat ik weet dat ze op de foto's gewoon schoon is, dat was gebleken tijdens de sportkeuring.

Steeds getwijfeld om toch PROK-foto's te laten maken, en dat twee weken geleden gedaan. De dierenarts zei al dat de foto's niet beter konden en verwachtte dat we zeker het PROK-certifikaat zouden krijgen. Vandaag bericht van het KWPN gehad, de merrie is inderdaad PROK, en dus elite! *\o/*

Ik vind dat dit toch wel stof tot nadenken geeft. Hoe betrouwbaar is de erfelijkheidsmethode? Volgens de dierenarts kwam hij dit soort gevallen heel erg vaak tegen, zo, maar ook andersom!

Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 19:15

Prok zegt niets over de erfelijkheid wat de merrie vererft, dus dat is niet vergelijkbaar.

Ik wacht nog op de uitslag van onze keur eptm merrie alweer 5 weken dus hoop volgende week de uitslag binnen te hebben

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

martinev

Berichten: 2580
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 19:18

Dat klopt Seven, maar bij het kWPN verbinden ze er wel dezelfde predikaten aan, dat is dus heel vreemd!

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 20:01

Beide kanten op zitten er "foutjes"in het systeem.
Ik heb mijn 2,5 jr hengst op de foto laten zetten voor straal/spat (KWPN) voor de hengstenkeuring. Zegt de DA die de foto's beoordeelde, op SP/ST zul je door komen, maar hij heeft wel een afvlakking voor PROK is hij niet goed dus twijfel op het D-OC goed zal zijn. Maar het D-OC had ik in de zomer al laten doen, was dit niet goed geweest had ik hem niet een maand eerder uit de weide laten halen om hem te trainen. Hiermee was hij geslaagd. Was hij dus een jaar ouder geweest en dan had ik hem vorig jaar dus niet naar de hengstenkeuring hoeven laten gaan daar hij zou worden afgerekend op zijn afvlakking.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:13

martinev schreef:
Dat klopt Seven, maar bij het kWPN verbinden ze er wel dezelfde predikaten aan, dat is dus heel vreemd!

Wees er maar blij mee Martine. Het is toch verreweg het beste om een Prok merrie te hebben die echt goed is op de foto's dan Prok met zo'n onderzoekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:31

Seven schreef:
Prok zegt niets over de erfelijkheid wat de merrie vererft, dus dat is niet vergelijkbaar.


Eh jawel daar is PROK juist voor bedacht
En het D-OC predikaat is gebaseerd op oa prok uitslagen


Anoniem

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:33

Newt er worden genoeg hengsten goedgekeurd met een afvlakking
Met een lichte afvlakking zelfs prok goedgekeurd

martinev

Berichten: 2580
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:51

misterA schreef:
martinev schreef:
Dat klopt Seven, maar bij het kWPN verbinden ze er wel dezelfde predikaten aan, dat is dus heel vreemd!

Wees er maar blij mee Martine. Het is toch verreweg het beste om een Prok merrie te hebben die echt goed is op de foto's dan Prok met zo'n onderzoekje.


Ja, zo denk ik er inderdaad ook over. Onze 3-jarige is gelijk ook op de foto gegaan, die was als 1,5 jarige al voor het KWPN nakomelingenonderzoek op de foto geweest dus die hoefde nog maar een paar foto's extra. Ook zij was helemaal goed, zowel voor de sport als voor PROK! We kunnen met haar dus met een gerust hart aan de slag.

Wat ik me wel nog afvraag, wordt de genoomfokwaarde van een hengst alleen gebaseerd op de veulens (jaarlingen eigenlijk) die geprikt worden voor het nakomelingenonderzoek? In dat geval heb je toch nooit een representatieve en betrouwbare steekproef? Er worden maar 10-15 nakomelingen geprikt, veel te weinig voor een wetenschappelijke steekproef... En als dat al niet betrouwbaar is, hoe betrouwbaar is dan dat hele D-OC certificaat? Of zit ik er helemaal naast met de grootte van de steekproef?

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 22:59

[***] schreef:
Newt er worden genoeg hengsten goedgekeurd met een afvlakking
Met een lichte afvlakking zelfs prok goedgekeurd


Ja hoor goed gekeurd worden ze wel, is niks mis met een afvlakking voor de sport, maar met een afvlakking worden ze geen PROK en komen ze niet verder dan de tweede a derde bezichtiging. Anders hadden ze er al heel wat goed moeten keuren. Ik heb er drie staan met een afvlakking die afgewezen zijn voor PROK tussen 2009-2016, maar alle drie op recent een voldoende D-OC hebben. Daarnaast in mijn omgeving meerdere met de zelfde redenen

Anoniem

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 23:10

Als je de verrichtingsrapporten van de goedgekeurde hengsten bekijkt zit daar best eens een bemerking bij, die ze compenseren met kwaliteit
Maar goed als je het traject niet in wilt is dat begrijpelijk, maar dat hangt niet af van een afvlakking

Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 23:41

Tuurlijk is de prok daar voor bedacht maar drie x prok in de moederlijn zegt niets over de oc gezondheid van het evt veulen.

Ik ben echter wel benieuwd in hoeverre de oc-d score staat voor wat de merrie ook werkelijk geeft. Daar zat bij de prok nog niet altijd een lijn in.


Ben ik ook benieuwd naar Martinev :j

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: diemth, XXleonieXX en 205 bezoekers