Wat is dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 15:22

Hallo iedereen

Ik heb een jonge ruin sinds een paar maanden. Een paar weken geleden merkte ik rare kale vlekken op en aan de singel wat schilfers en een wondje. De vlekken waren in zijn nek, op zijn hals, op zijn hoofd en dan dat ene links op de singelplek. Ook is zijn huid en haar heel dof en hij heeft precies weinig haar (moeite met de vachtwisseling ofzo?) overal wat behalve op zijn benen. Sinds vandaag heeft hij ook 2 plekken waar er witte schilfers zijn. Ik kan ze er af wrijven. Heb de indruk dat hij niet zo super in zijn haar staat. Niet zo een mooi blinkende vacht, hier en daar wat minder haar, zijn huid dat soms zichtbaar is en dan die plekjes.

Hij staat op de weide met mijn merrie die al eens de merrie durft uithangen.. }:) Ook heeft hij net voor ik dit alles opmerkte de weide gesloopt.. Door de draden gelopen en palen uit de grond gelopen.

Enig idee wat dit is? Is het ernstig en wat kan ik eraan doen? Eerste 5 foto's zijn van 8 oktober, foto's 6 en 7 zijn van 18 oktober en foto's 8 en 9 zijn van vandaag.

Foto 1:
Afbeelding
Foto 2: Het bovenste vlekje is een wondje dat aan het genezen is.
Afbeelding
Foto 3:
Afbeelding
Foto 4:
Afbeelding
Foto 5: Dit is het wondje aan de singel en ook wat donkere vlekken.
Afbeelding

Foto 6:
Afbeelding
Foto 7:
Afbeelding

Foto 8:
Afbeelding
Foto 9:
Afbeelding

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:25

Ik denk rainrot en bij de singel meer een singelplek.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:31

Ik denk dat het twee op zich zelf staande zaken zijn, die singelplek heb je waarschijnlijk zelf veroorzaakt door een niet goed liggende singel. Heeft een huidplooi dubbel gezeten. De kleine plekjes zijn bijtplekken en het schilferige, geen idee, tijd van het jaar denk ik. Misschien even contact met da opnemen over een goed supplement voor de huid.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:33

plekken van een schurende singel waar de singel zit.

de andere plekjes gok ik gewoon kleine plekjes van korstjes door bijten/spelen met soortgenoten?

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:35

Afgezien van de singelplek lijken me dat gewoon korstjes. :)
Van kleine wondjes van het spelen en andere lompigheden.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:38

|Ik denk niet dat het ernstig is.Hij heeft een gevoelige huid,let er wel op dat je tuig en singel etc. goed zitten.

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 15:39

Maar de plek aan de singel was er niet door het rijden. Ik kwam naar de weide en deze plek was er.. Ben meteen om een wolletje gegaan om te rijden met wolletje aan de singel. :/

bigone schreef:
Ik denk dat het twee op zich zelf staande zaken zijn, die singelplek heb je waarschijnlijk zelf veroorzaakt door een niet goed liggende singel. Heeft een huidplooi dubbel gezeten. De kleine plekjes zijn bijtplekken en het schilferige, geen idee, tijd van het jaar denk ik. Misschien even contact met da opnemen over een goed supplement voor de huid.

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 15:40

Heb nu geen last meer van de plek aan de singel! Die is zo goed als weg. Ik rijd nu met een wolletje aan de singel. :)

anjali schreef:
|Ik denk niet dat het ernstig is.Hij heeft een gevoelige huid,let er wel op dat je tuig en singel etc. goed zitten.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:41

maar een singelwond komt ook niet direct na het rijden natuurlijk.

een plek is geirriteerd,later komt daar een korstje op(onder het haar,zie je dus niet,voel je wel,en later valt het korstje af en dan pas verdwijnt het haar en krijg je een kaal plekje.
daarna groeit er terug nieuw haar.

dus volgens mij miste je gewoon het zien van een korstje onder het haar,kwam je op de wei en zag je die kale plek omdat het korstje afgevallen was.

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 15:47

Dat zou kunnen!

tengeltje11 schreef:
maar een singelwond komt ook niet direct na het rijden natuurlijk.

een plek is geirriteerd,later komt daar een korstje op(onder het haar,zie je dus niet,voel je wel,en later valt het korstje af en dan pas verdwijnt het haar en krijg je een kaal plekje.
daarna groeit er terug nieuw haar.

dus volgens mij miste je gewoon het zien van een korstje onder het haar,kwam je op de wei en zag je die kale plek omdat het korstje afgevallen was.

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 15:47

Heb ik ook opgezocht, maar komt dit niet meer voor op de rug?

Nicje87 schreef:
Ik denk rainrot en bij de singel meer een singelplek.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:51

Die is gewoon getrapt hoor. Tenminste zo ziet dat er bij mijn paard ook wel is uit. De andere foto’s weet ik niet.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:55

s_stroobant schreef:
Heb ik ook opgezocht, maar komt dit niet meer voor op de rug?

Nicje87 schreef:
Ik denk rainrot en bij de singel meer een singelplek.


Nee hoor kan overal voorkomen.
De mijne heeft het ook elk jaar in milde vorm. Vaak op dezelfde plekken.