Tips/ ideeën gevraagd voor verbouwen schuur naar paardenstal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

Tips/ ideeën gevraagd voor verbouwen schuur naar paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-17 21:01

Hallo allemaal,
We willen komend jaar graag een van de schuren op ons erf verbouwen tot paardenstal.
Slopen en een nieuwe stal neerzetten is waarschijnlijk geen optie, omdat op dit moment de max opp bijgebouwen wordt overschreden (dit wordt gedoogd door de gemeente). Als we slopen mogen we hetzelfde oppervlakte niet terugbouwen. 'Grondig renoveren' is wel toegestaan.

Betreffende schuur:
- erg oud, lekkend dak (moet worden vernieuwd), te laag voor paarden (ooit voor kippen geweest)
- binnenmaten ongeveer 4.5m x 9.5m.

Wensen:
- 2 paardenstallen.
- 1 ministal.
- Indien mogelijk zadelkamertje (hoeft niet, want elders ook plek).
- Lage tussenwanden, zodat de paarden onderling contact kunnen hebben.
- Gebruik: alleen voor de nacht in de winter/logeerpaarden/bij ziekte (de paarden hebben op het huidige perceel al een ruime inloopstal en 24/7 paddockparadise achtig systeem). *\o/* luxeprobleem dus...

Zij-aanzicht:
https://www.mupload.nl/img/xcbux3dl26cfu.jpg

Voor-aanzicht:
https://www.mupload.nl/img/o9lbwbelkqiws.jpg

Ik wil graag proberen in te schatten wat voor budget we nodig hebben voor de verbouwing. Zelf zijn we handig, oa met hout, metselen kunnen we niet. Het doel is: praktische, ruime stallen, niet al te duur en enigzins esthetisch verantwoord.

Dit zit al in mijn hoofd:
https://www.mupload.nl/img/jj7eg9szcydbf.jpg
Waarbij ik twijfel om de zadelkamer helemaal achterwege te laten zodat ik 3 grote stallen overhoudt.

Vragen waar ik mee zit:
- Wat is de meest handige manier om het dak te verhogen?
laten metselen? of deel afbreken en houten opzet maken? of de hele voormuur verwijderen en opnieuw opmetselen met de kozijnen op de juiste plek? of de hele voormuur verwijderen en vervolgens standaard buitenstalwanden laten plaatsen met al deuren erin?
- Hoe zorg ik voor een lichte stal?
lichtdoorlatend golfplaat? toch meer ramen plaatsen (is meer werk) of anders?
- Wel op geen gangpad bij de stal?
- Hoe zorg ik ervoor dat de buitenzijde van de schuur er als 1 geheel uit blijft zien? verven? bekleden met hout?

Wie denkt er mee?

Wouter Klasse II+12, klasse III+7, klasse IV+1


GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:23

Ilsje_007 schreef:
We willen komend jaar graag een van de schuren op ons erf verbouwen tot paardenstal.
Slopen en een nieuwe stal neerzetten is waarschijnlijk geen optie, omdat op dit moment de max opp bijgebouwen wordt overschreden (dit wordt gedoogd door de gemeente). Als we slopen mogen we hetzelfde oppervlakte niet terugbouwen. 'Grondig renoveren' is wel toegestaan.


Citaat:
Wat is de meest handige manier om het dak te verhogen?
laten metselen? of deel afbreken en houten opzet maken? of de hele voormuur verwijderen en opnieuw opmetselen met de kozijnen op de juiste plek? of de hele voormuur verwijderen en vervolgens standaard buitenstalwanden laten plaatsen met al deuren erin?


Dat verhogen van het dak kun je wel uit je hoofd zetten lijkt me? Dat valt toch niet onder renoveren? Dus als je veranderingen aan de buitenzijde aan gaat brengen loop je het risico dat je moet gaan slopen.

koeien op de weg...

Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

Re: Tips/ ideeën gevraagd voor verbouwen schuur naar paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-17 21:44

Ik weet zeker dat ik hier een vergunning voor moet aanvragen, maar het gaat dan om het verbouwen en renoveren van de schuur, waarbij het vloeroppervlakte NIET toeneemt. Dus de verwachting is dat dat wordt geaccepteerd, echter het uitbouwen van de schuur in grondoppervlakte zal zeker niet worden toegestaan.

Wouter Klasse II+12, klasse III+7, klasse IV+1

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:44

Dat zou nog wel eens mee kunnen vallen, GDG. Met grondig renoveren (maar niet slopen en opnieuw beginnen) bedoelen ze meestal dat als je de boel muur voor muur afbreekt en weer opbouwt, er geen probleem is. Zou ik wel even navragen bij de gemeente (net als wat de toegestane nok- en goothoogte mag zijn).

Ik vind een gangpad of een overhangend dak altijd wel handig i.v.m. inregenen.

Oy with the poodles, already

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 22:02

Ilsje_007 schreef:
We willen komend jaar graag een van de schuren op ons erf verbouwen tot paardenstal.
Slopen en een nieuwe stal neerzetten is waarschijnlijk geen optie, omdat op dit moment de max opp bijgebouwen wordt overschreden (dit wordt gedoogd door de gemeente). Als we slopen mogen we hetzelfde oppervlakte niet terugbouwen. 'Grondig renoveren' is wel toegestaan.


wat is de reden dat jij verbouwen (wat niet is toegestaan) vervangt voor grondig renoveren en dan gevels wilt wijzigen en bv dakoppervlak.

Ik denk dat de gemeente zelfs het veranderde gebruik kan gebruiken om het je lastig te maken.

mijn tip is heel goed uitzoeken of het gebruik als paardestal en de benodigde aanpassingen onder het gedoog beleid vallen.

succes

Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-17 22:03

Hilary schreef:
Dat zou nog wel eens mee kunnen vallen, GDG. Met grondig renoveren (maar niet slopen en opnieuw beginnen) bedoelen ze meestal dat als je de boel muur voor muur afbreekt en weer opbouwt, er geen probleem is. Zou ik wel even navragen bij de gemeente (net als wat de toegestane nok- en goothoogte mag zijn).

Ik vind een gangpad of een overhangend dak altijd wel handig i.v.m. inregenen.


Hier in het dorp heb ik gezien hoe ze een schuurtje compleet hebben vernieuwd door eerst de muren te slopen (die droegen niet het dak) en te vernieuwen en daarna pas het dak. Hoppa nieuwe schuur, maar doordat het in fases was was dit toegestaan *D

Wouter Klasse II+12, klasse III+7, klasse IV+1

Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-17 22:06

[/quote]

wat is de reden dat jij verbouwen (wat niet is toegestaan) vervangt voor grondig renoveren en dan gevels wilt wijzigen en bv dakoppervlak.

Ik denk dat de gemeente zelfs het veranderde gebruik kan gebruiken om het je lastig te maken.

mijn tip is heel goed uitzoeken of het gebruik als paardestal en de benodigde aanpassingen onder het gedoog beleid vallen.

succes[/quote]

Bedankt voor de tip! Maar er wordt uiteraard eerst goed navraag gedaan bij de gemeente, dan een definitief plan gemaakt en pas begonnen als er een geldige vergunning is. Ik ga geen tijd/geld/moeite steken in verbouwen als er een risico is als ik later alles weer ongedaan moet maken.
Mijn vraag aan bokt ligt meer in de praktische uitvoering.

Wouter Klasse II+12, klasse III+7, klasse IV+1

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 22:19

Ilsje_007 schreef:
Bedankt voor de tip! Maar er wordt uiteraard eerst goed navraag gedaan bij de gemeente, dan een definitief plan gemaakt en pas begonnen als er een geldige vergunning is. Ik ga geen tijd/geld/moeite steken in verbouwen als er een risico is als ik later alles weer ongedaan moet maken.
Mijn vraag aan bokt ligt meer in de praktische uitvoering.


De praktische uitvoering is het omzeilen van regels.
grondig renoveren doe je zonder vergunning en verbouwen met vergunning.
Ik probeerde het risico en jouw intentie duidelijk te maken.

alles wat je aan de buitenkant verandert in de zin van groter hoger is riskant.
Als de stal inwendig te weinig hoogte heeft moet je de bodum verlagen als dit mogelijk is.

Veulen84

Berichten: 10876
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 00:37

Ilsje_007 schreef:
Hallo allemaal,
We willen komend jaar graag een van de schuren op ons erf verbouwen tot paardenstal.

Wie denkt er mee?


Weet niet of het de goedkoopste oplossing is. Maar zo als het lijkt is de achterkant wel redelijk op doenlijke hoogte of niet? We hebben hier in het verleden ooit zo'n dak vanaf het hoogste punt bijna recht getrokken. De nieuwe verhoogde kant hebben we niet afgedicht met hout (of jou geval steen). We hebben er gewoon over de hele lengte paar houten kozijnen met plexiglas in laten plaatsen. Het dak verder goed gestut op stevige balken om de zoveel meter.
Dat loste ons probleem van licht op en het was relatief goedkoop omdat we het meeste zelf konden doen.

Golfplaten hebben we hier op het staldak. Dat geeft de eerste tijd wel licht, maar op den duur krijgt het krassen en wordt het goor. Dan is de lichtopbrengst weg.
Extra kozijnen plaatsen is best prijzig, net als deuren. Daarom denk ik dat je eerste tekening geen prettige optie is. Je moet dan enorm veel deuren plaatsen. Zelf kun je behoorlijk goed halve stalwanden maken, maar er zijn ook best wat bedrijven die dat redelijk betaalbaar doen/hebben.

De 2de optie zou dan heel goed werken. Maar ik zag nog een idee:

Afbeelding

Zo heb je een overdekt stukje om te staan/poetsen (en echt dat is zo handig). Je zou 1 of beide kanten kunnen gebruiken als zadelkamer.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:51

Ik vind je eerste ontwerp helemaal niet slecht, ts. Loopruimte in zo'n kleine schuur vind ik al snel zonde van de ruimte.
Ik zou dan persoonlijk kiezen voor een verwijderbare wand tussen de twee stallen zodat je hem ook als een grote ruimte kan gebruiken.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Tips/ ideeën gevraagd voor verbouwen schuur naar paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:54

Ik mis even de optie om te ventileren. Is dit geen enorm bedompt hok, of gaan jullie daar ook nog iets mee doen? Een klein schuurtje helemaal vullen met stallen, is voor je luchtkwaliteit niet de beste keus. Is er ook afwatering, of blijft de urine staan?

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tips/ ideeën gevraagd voor verbouwen schuur naar paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:05

Zo te lezen wordt de stal alleen gebruikt bij ziekte of logeerpaarden of heel slecht weer, dus ik denk dat afwatering enzo dan minder belangrijk is.
Als ventilatie lijken me die drie open deuren toch wel voldoende. Ik neem aan dat het onderste deel dicht gaat en de bovenhelft open blijft als er paarden op stal staan?

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


callychanel

Berichten: 1587
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:06

Ilsje_007 schreef:
Ik weet zeker dat ik hier een vergunning voor moet aanvragen, maar het gaat dan om het verbouwen en renoveren van de schuur, waarbij het vloeroppervlakte NIET toeneemt. Dus de verwachting is dat dat wordt geaccepteerd, echter het uitbouwen van de schuur in grondoppervlakte zal zeker niet worden toegestaan.


Ik zou kiezen voor zo groot mogelijk qua stallen. Hoe groter de stal hoe schoner is mijn ervaring.
Nog wel een ander dingetje. Wij zijn zelf ook bezig met een stal bouwen.
Bij renoveren mag je niet zomaar het dak ophogen helaas. Het gaat namelijk om m3 en niet de m2.
Maar soms is het wijs om niet alles te vragen aan de gemeente want dan is nee bijna standaard

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:08

8nnemiek schreef:
Zo te lezen wordt de stal alleen gebruikt bij ziekte of logeerpaarden of heel slecht weer, dus ik denk dat afwatering enzo dan minder belangrijk is.
Als ventilatie lijken me die drie open deuren toch wel voldoende. Ik neem aan dat het onderste deel dicht gaat en de bovenhelft open blijft als er paarden op stal staan?


Ik zag staan 's nachts in de winter, dus dan is het nog vrij intensief gebruik. Het zal je overigens verbazen hoe slecht de ventilatie in veel paardenstallen is (bij ons op stal ook, toen de mijne een nacht binnenstond ivm koliek kon je dat goed merken, ondanks de afwatering).

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:15

Zulke lage muren verhogen mag wel toch? Zolang de nokhoogte gelijk blijft meen ik?

Radiostilte
Berichten: 984
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:19

Maar als je de muren verhoogd zit je gelijk mee dat je het gehele dak moet vernieuwen. Dus niet alleen de dakplaten maar ook de dakspanten. Ik weet niet of je hier al aan gedacht hebt en eventueel rekening mee hebt gehouden qua budget etc? Of zijn ook de spanten aan vervanging toe? En hoe hoog is de lage kant eigenlijk?

Ik vind jouw 2de optie mooi als die lange kant ook open/eruit is zodat er veel lucht en licht binnenkomt, je gelijk veel zicht hebt op de paarden maar de overkapping toch nog een beetje beschermt tegen het inregenen. Als die lange muur gewoon dicht blijft zal ik het denk ik niet doen. Is dan toch een beetje zonde van de ruimte. De optie die veulen84 noemt is ook wel leuk. Alleen weet ik niet of je die ruimte in het midden echt als poetsplaats gaat gebruiken. Als je de ponystal 3,5 meter lang en 2 meter breed maakt houd je een 'poetsplek' van 3,5 bij 2,5 over. Opzich echt prima. Alleen als jou boxen of boxendeuren van boven open zijn kan het zijn dat er nog paardenhoofden in de poetsplek komen. Niet elk paard vind het prettig om vast te staan terwijl een ander paard met zijn hoofd over de deur in zijn billen hapt bij wijze van spreken. Daarnaast moet je dan haast wel die zadelkamers maken om je benodigdheden neer te zetten want die passen dan niet ook nog op de 'poetsplaats'. Dus vind hem wel leuk maar denk niet dat je het in de praktijk veel als poetsplek kan gebruiken maar dat hoeft natuurlijk ook niet. Maar je krijgt zo wel hele smalle deuropeningen naar stal 1 en 2, een kleine meter. Dan zou ik misschien nog liever de zadelkamers achterwege laten en gewoon lekkere ruime stallen van maken. Maar ik vind met jou eerste optie ook niks mis hoor. Ik vind het persoonlijk wel fijn als de grote paarden naast elkaar staan qua contact hebben met elkaar. En in de stal of voor de stal poetsen gaat toch ook prima. Eventueel kun je de ponybox dan 2,5 diep maken en je zadelkamer 2 meter en deze ruimtes verbinden met een deur van binnen. Kun je de ponybox ook altijd als poetsbox gebruiken als het moet en je pony er niet in staat natuurlijk.

En tja qua ventilatie. Klopt wat hier voor genoemd is als je gaat meten is het echt bedroevend slecht de meeste ventilatie in paardenstallen terwijl paarden juist zulke grote longen hebben en dus ook voldoende frisse lucht nodig hebben. Je zou kunnen denken aan buitenluiken. Als je die lekker groot maakt heb je al een mooie inlaat van frisse lucht. Wil je dat ze ook niet dienst gaan doen als uitlaat kun je denken aan een open nok (is wel waterdicht maar dan kan er net voor het hoogste punt in het dak lucht uit)

Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 20:49

Wow, bedankt voor alle reacties!
Ik heb de hoogte vd lage zijmuur nog niet gemeten maar gok dat deze 1,20m is. De andere kant is iets hoger dan 2 m, hoog genoeg voor mijn pony van 152cm.

Het hele dak moet trouwens worden vervangen, ook de spanten. Ik kan de dakpannen herbruiken. Maar een dak van sandwichplaten of golfplaten lijkt me makkelijker aanleggen.

Ik had zelf nog niet ad ventilatie gedacht, maar nam eigenlijk aan dat als de bovenluiken van de staldeuren open zouden staan er genoeg beluchting is (bij tekening 1)

Zelf wil ik het liefst zo groot mogelijke stal en vind ik het looppad van 1.5m breed eigenlijk zonde vd ruimte.
Daarom leek de eerste tekening mij het meest handig; want grote stallen en nog een zadelkamertje. Alleen wordt het dan vrij prijzig, want 3 staldeuren nodig en ook nog de muur opnieuw aanleggen. En de muur precies zo metselen dat de nieuwe kozijnen er in passen lijkt me duur en lastig.
Het is inderdaad ook een optie om de lage muur er helemaal uit te slopen, de zijkanten vd muren de laten opmetselen en een nieuw dak aan te leggen waarbij het dak steunt op houten pilaren zoals iemand hier voorstelde. En dan de stallen daarbinnen te plaatsen. Op die manier is er in ieder geval genoeg ventilatie . En van mooi hout stallen maken gaat ons waarschijnlijk prima zelf lukken. Ik heb geen verstand over wat er nodig is qua houten balken om het dak te ondersteunen, maar daar kunnen we professionele hulp voor vragen.

Ik heb er een tekening van gemaakt, ik hoop dat die wil laden met mijn bericht..
Afbeelding

Wouter Klasse II+12, klasse III+7, klasse IV+1

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:36

Ilsje_007 schreef:
Ik had zelf nog niet ad ventilatie gedacht, maar nam eigenlijk aan dat als de bovenluiken van de staldeuren open zouden staan er genoeg beluchting is (bij tekening 1)


Niet echt. Dat is wel leuk als ze naar buiten kijken, maar als ze binnen eten, wat ze toch het meest van de tijd doen, schiet je tekort. Vaak hebben dergelijke constructies wel veel tocht (koude lucht die over de deur op de grond/het liggende paard valt), maar weinig ventilatie.

Ik rook, en ik ben bij ons in de boxen gaan staan. Ook boxen met een open deur, en open tussenwanden. Mijn rook steeg langzaam kringelend op, en bleef lekker binnen hangen. Conclusie: zeer slechte ventilatie.
Is wel een leuk testje, kan je zelf goed doen. Rook hoort bij goede ventilatie naar buiten te gaan. Zoek eens op het ‘coanda effect’ om te zien hoe je door de manier van bouwen zorgt dat er geen koude lucht over de deur valt, maar dat er iets opgewarmde lucht op je paard komt. Koude lucht die erop valt = tocht = mogelijke oorzaak luchtwegklachten etc.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 16:50

Zojuist per mail via de gemeente gehoord dat het ophogen van de muren van de schuur en het aanpassen van de gevel zal worden toegestaan als we een vergunning aanvragen voor de verbouwing :).
Er kwamen nog interessante dingen aan het licht qua de aanbouw van ons huis, maar dat is iets voor later.

Ik ben eens verder gaan kijken naar ventilatie en denk dat als er boven de muren een ruimte is waarop de dakspanten vallen de lucht daar goed in kan. De bedoeling is dat de lucht dan ook weer goed bij de nok van het dak uit de schuur kan.

In onze huidige loopstal is daar dus absoluut niet rekening mee gehouden en valt de condens van het dak in de winter :o

Wouter Klasse II+12, klasse III+7, klasse IV+1


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sophie_ en 81 bezoekers