Pony blijft langzaam

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ssm_ponylove
Berichten: 16
Geregistreerd: 22-08-17

Pony blijft langzaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-17 19:27

Ik heb een verzorgpony die heel erg langzaam is. In stap en draf. In galop is ze wel voorwaarts. Ik drijf haar gewoon aan meerdere keren en soms een tikje. Hoe kan ik zorgen dat ze minder langzaam word?


Carolinelady
Berichten: 24
Geregistreerd: 16-03-14

Re: Pony blijft langzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:32

Bij mij hielp het vaak als ik veel overgangen achter elkaar reed, van stap naar draf en dan na 10 passen ongeveer weer terug nemen.

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Re: Pony blijft langzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:20

Je moet hem scherp aan je been maken. Je bouwt als het ware de druk met je been op, want wat je wil is uiteindelijk een snelle, flitsende reactie. Druk opbouwen doe je als volgt: been eerst zachtjes aandrukken, doordrukken, schopje, harder schopje, tik en als dat niet gaat been en een tik erbij. Het is dus de bedoeling dat je deze stappen doet tot je echt een goede reactie naar voren hebt. Krijg je die reactie? dan haal je de druk weg, dat is dan de beloning voor de goede reactie. Dit ga je dan ook met overgangen toepassen zoals hierboven al is gezegd. Zodra je voelt dat je pony weer langzamer word ga je de stappen opnieuw toepassen. Met die stappen is het ook eerlijk tegenover de pony, je geeft hem/haar de kans om op zo weinig mogelijk druk te reageren.

Manou, Vosje & Midnight

TamaraG

Berichten: 56
Geregistreerd: 01-01-17

Re: Pony blijft langzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:07

Door veel overgangen te rijden, en duidelijke hulpen te geven, dus 1x been, als hij niet reageert, iets harder been, als hij dan niet reageert been met tikje.

Gijs B
♦ L springen ♦
♦ B Dressuur ♦

Breakdance
♦ B springen ♦
♦ B dressuur ♦

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Re: Pony blijft langzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:54

Bij mij werkte heeeeel veel overgangen maken en consequent blijven, en lekker in stappen en draven met lange teugel, zo ging mijn vaste manegepaard in een lekker tempo lopen, maar ik weet niet ofdat van die lange teugel bij elk paard werkt, want ik kan me voorstellen dat een ondeugend paard dat gaat misbruiken :9

Verzorg-/bijrijdpony gezocht omgeving Hardinxveld

butterfly84

Berichten: 62
Geregistreerd: 02-10-12

Re: Pony blijft langzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 22:00

Inderdaad veel overgangen en tempowisselingen. Zoals genoemd consequent handelen, beenhulpen niet eindeloos herhalen maar dan een keer een tik. Veel succes!

Quintyvdoorn

Berichten: 11
Geregistreerd: 22-10-17

Re: Pony blijft langzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 23:06

Consequent is alles wat je moet zijn. Been is vooruit, zo niet tik!

esmeeenw

Berichten: 56
Geregistreerd: 10-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:31

Veel overgangen maken
Of Miss sporen??

khoorn
Berichten: 33
Geregistreerd: 23-10-17

Re: Pony blijft langzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:53

overgangen overgangen geen reactie op je been dan een tikje met de zweep

arnoud64

Berichten: 46
Geregistreerd: 10-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:35

Vaak nemen dit soort pony's je gewoon in de maling. Je drijft te veel maar te zacht, dus zonder effect. Je moet proberen om de keren dat je been geeft er ook daadwerkelijk een goede reactie van je pony komt. Dan beloon je haar (stem, klopje). Dit geldt ook voor tikje met de zweep, als ze niet reageert of niet voldoende reageert moet je pittiger inkomen. Dit lijkt misschien zielig, maar wat is nou zieliger; telkens drijven elke pas weer of eens in de zoveel tijd beenhulp geven die goed "doorkomt" bij de pony. Oefening baart kunst :)


Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:36

Ik weet niet wat het paard te eten krijgt. Maar wellicht kan je daar ook eens naar kijken naast alle andere tips die gegeven zijn.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Pony blijft langzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:58

Consequent zijn is idd belangrijk, maar heeft niets te maken met hoe hard je een hulp geeft. De druk onmiddelijk laten vallen bij een goede reactie is het belangrijkste. Het moment dat de druk wegvalt is het moment dat het paard leert wat er verwacht wordt. Exact de reden waarom het bij paarden met dit probleem niet echt helpt om een schopje of tikje te geven. Want dat is elke keer een drukval en dus elke keer iets dat niks aanleert. Een bepaalde constante kuitdruk die je lost bij de minste voorwaartse beweging gaat beter helpen. Sommige paarden zijn al te weinig aan het been om daar ook maar iets op te reageren. Maar dan is het tijd om deze vorm van druk zetten en lossen eerst vanop de grond te gebruiken. Paarden die zwaar aan het been zijn hebben geen hardere hand nodig, maar iets meer begeleiding. Uitleg ipv slaag. Want ook de meeste paarden die echt koppig lijken zijn dat eigenlijk niet. Op mijn blog vind je meer uitleg onder de kopjes "communicatie op de grond/in het zadel".

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers