Diergeneeskunde zonder natuurkunde

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Diergeneeskunde zonder natuurkunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-17 13:38

Hoi bokkers,

Ik zit al een tijdje met mijn handen in mijn haar omdat ik niet weet wat ik volgend jaar moet doen. Ik weet precies welk beroep ik wil doen later, dierenarts op de uniersiteitskliniek in Utrecht! Waarom weet ik ook niet, maar daar wil ik heeel graag werken.

Nu is het probleem dat ik geen natuurkunde in mijn pakket had, en kan dus niet die opleiding volgen. Nu zijn er een paar opties, maar ik weet niet goed wat ik moet doen. Ik doe nu een tussenjaar met een soort van werk en leer ervaring op een grote eventingstal waar ik +- 35uur pw ben.

- In België de opleiding doen, daar kom je zo binnen zonder natuurkunde --> nadeel is dat er veel afvallers zijn, juist omdat daar iedereen naar toe gaat zonder natuurkunde/scheikunde. Je hebt blijkbaar toch die vakken hard nodig om het te halen

- Staatsexamen doen in natuurkunde en dan naar Utrecht. --> nadeel is dat ik het niet red om binnen een halfjaar natuurkunde om 6vwo te halen, ben niet zo'n bèta persoon, dat wordt dus nog een tussenjaar :( . Daarnaast is het nog geen garantie dat ik binnen kom, er zijn +- 900 aanmeldingen voor +- 200 plekken....

- De opleiding paravetrinair doen en dan als stalmedewerker of als assistent gaan werken in Utrecht --> nadeel is dat het een beetje zonde is van 7 jaar school en een vwo diploma. Ook weet ik niet hoe die opleiding mij gaat bevallen, als je leert hoe je een hond moet borstelen, een paard moet vasthouden en de vakken op ongeveer havo 1 niveau zijn (werd mij verteld), dan wordt het voor mij totaal niet uitdagend en ben ik bang dat ik gedemotiveeerd raak. Enige voordeel is dat ik dan wel gelijk met de studie natuurkunde kan gaan doen.

Zijn er mensen met hetzelfde probleem? Welke keuze heb jij gemaakt en waarom? Ik wil gewoon zooooo graag in de kliniek in Utrecht werken.


Cowboy55
Berichten: 8480
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:41

Voor mijn beeldvorming: je hebt dus WEL scheikunde in je pakket maar GEEN natuurkunde?

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:42

Is het niet mogelijk een cursus te doen in natuurkunde en dan naar België te gaan? Dus zonder staatsexamen. Even hard bikkelen en wie weet lukt dat wel :) Besef wel dat in België naar school gaan heel anders is dan hier in NL. Ook de reguliere weg via staatsexamen zou ik niet afraden, je bent nog maar 19 joh. Dat eventuele extra tussenjaar valt reuze mee. Gebruik het desnoods om nog wat werkervaring op te doen :)

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:44

Ja! Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik wil diergeneeskunde studeren maar heb nooit natuurkunde gedaan. Ik doe nu jouw optie 2, natuurkunde zelf bijspijkeren en in 2018 staatsexamen doen. Ik heb echter het geluk dat de bètavakken mij op zich wel liggen. Ik doe nu alles thuis, en kan om hulp vragen als ik iets niet snap.
Ik weet wel dat het James Boswell instituut een volledige cursus natuurkunde aanbiedt waarna je dan examen kunt doen. Daar hangt echter wel een flink prijskaartje aan, waardoor ik er uiteindelijk toch voor heb gekozen om er maar zelf aan te beginnen. Is wel een optie als je het toch in een halfjaar wilt doen.

Heleenzz2
Berichten: 514
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:46

Als je de opleiding diergeneeskunde wilt gaan doen (in utrecht of gent) zou ik toch eerst natuurkunde gaan doen denk ik. Ook al kom je in Gent binnen, het is zoals ik in de OP lees niet je sterkste vak dus dan maak je het jezelf helemaal moeilijk denk ik. Paraveterinair zou ik je denk ik ook niet aanraden als je VWO hebt gedaan. Ik heb ook VWO gedaan, afgelopen jaar eerst op het HBO begonnen, maar binnen drie maanden kwam ik er al achter dat het niveau echt te laag was en ben ik er mee gestopt.

Charlie <3

Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Re: Diergeneeskunde zonder natuurkunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-17 13:54

@cowboy55 ja ik heb wel scheikunde.

@bizzybijtje, ik weet dat het anders is, maar niet precies wat. Wat maakt het verschil?

@YellowGray, bij wie kan je om hulp vragen? Alleen doen is voor mij echt geen oprie, misschien wel via bijlessen.

@Heleenzz2 Het enige voordeel van de opleiding paravetrinair is dat ik dan daarnaast natuurkunde kan doen. Lukt natuurkunde toch niet, dan heb ik tenminste al wel een diploma. Maar ben inderdaad bang voor wat jij hebt gehad.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:57

Floorg18 schreef:
@YellowGray, bij wie kan je om hulp vragen? Alleen doen is voor mij echt geen oprie, misschien wel via bijlessen.


Voornamelijk bij mijn vrienden, maar mocht dat niet helpen dan denk ik dat ik ergens om bijles ga vragen inderdaad.
Ik heb overigens gewoon alle boeken van Systematische Natuurkunde tweedehands via bol.com aangeschaft, en alle uitwerkingen ergens op het internet kunnen vinden. :)

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Diergeneeskunde zonder natuurkunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:23

Hey, ik heb ooit precies hetzelfde probleem gehad! Echter was ik toen net klaar met havo, en kreeg ik de kans om vwo te starten met natuurkunde, terwijl ik dat nog nooit had gehad.
Natuurlijk mis je dan best wat basis, maar het moet echt kunnen, want het lukt mij nu ook. Ik kan me dus ook best voorstellen dat als je het écht wil, je best natuurkunde in een half jaar zou kunnen halen. Ik heb het dan wel over een half jaar waarin je echt veel tijd in het vak steekt, als in twee uur per dag ongeveer. Het is een indicatie, maar ik denk dat het wel zoveel tijd gaat kosten.
Echter moet je cijferlijst wel vóór februari volgend jaar al worden ingeleverd, dus om volgend jaar eventueel al met diergeneeskunde te kunnen beginnen wordt denk ik lastig..
In ieder geval succes! Ik ga me dit jaar ook voor het eerst bij diergeneeskunde aanmelden na een lang, lang traject. :)

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:39

Ik zou lekker een jaartje Vavo doen en je natuurkunde halen. Ik ben geslaagd met een 8 op natuurkunde en dit jaar begonnen met dgk in Gent. En heel eerlijk.. Ik vind fysica hier alsnog erg pittig.

Omdat de andere vakken ook veel tijd kosten, kan ik me bijna niet voorstellen dat het haalbaar is zonder basiskennis.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:43

de HBO Biotechnologie optie dierenartsassistent te Geel (net over de grens in België)

Ben ondertussen werkzaam op de faculteit in de dierverpleging en ik doe heus wel wat meer als een hond borstelen of een paard vasthouden :') Wil je meer info over wat dierverpleging op de UU inhoudt mag je gerust een pb'tje doen.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:55

Ik zou toch voor het staatsexamen natuurkunde gaan, dat is zwaar, maar wel haalbaar in een half jaar als het je enigste vak is. Zelfs als haal je het dan niet dan heb je er toch nog van geleerd wat je kan helpen tijdens de studie in België.
En mocht je het halen dan kan je zoveel aanmelden voor Utrecht als voor België ;)

Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Re: Diergeneeskunde zonder natuurkunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-17 16:17

@Ilse_123 dat is waar ik het meeste naar neig nu. Dat ik gewoon natuurkunde ga doen, lukt het meld ik me aan voor utrecht en hopelijk word ik dan aangenomen, lukt natuurkunde toch niet of word ik niet aangenomen kan ik naar Belgë.

Het vervelende is gewoon dat je ook niks op HBO niveau hebben, anders had ik dat wel gedaan. Het is echt alleen diergeneeskunde uni of paravetrinair mbo

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:29

Floorg18 schreef:
Het vervelende is gewoon dat je ook niks op HBO niveau hebben, anders had ik dat wel gedaan. Het is echt alleen diergeneeskunde uni of paravetrinair mbo


Wel in België, waar er goedkopere inschrijvingsgeld is, goedkoper op kamers, je kan gewoon je stufie krijgen... Had na mijn verhuis binnen een maand na mijn diploma werk in Rotterdam en vervolgens meteen aansluitend in Utrecht.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Diergeneeskunde zonder natuurkunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:33

Je kan je nu toch nog wel inschrijven voor staatsexamen natuurkunde? Dan heb je 7 maanden de tijd. Er zijn ook heel veel goede instituten die je kunnen helpen met de voorbereiding. Moet makkelijk te halen zijn hoor! Dan kun je volgend jaar eventueel starten in Utrecht of in Gent.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Diergeneeskunde zonder natuurkunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:38

Paraveterinair ga je echt spijt van krijgen, dat is echt een opleiding ver onder je niveau.

Don't dream your life, live your dreams!

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:52

Floorg18 schreef:
@cowboy55 ja ik heb wel scheikunde.

@bizzybijtje, ik weet dat het anders is, maar niet precies wat. Wat maakt het verschil?

@YellowGray, bij wie kan je om hulp vragen? Alleen doen is voor mij echt geen oprie, misschien wel via bijlessen.

@Heleenzz2 Het enige voordeel van de opleiding paravetrinair is dat ik dan daarnaast natuurkunde kan doen. Lukt natuurkunde toch niet, dan heb ik tenminste al wel een diploma. Maar ben inderdaad bang voor wat jij hebt gehad.


Paraveterinair is een simpele opleiding heb hem zelf verkort gedaan met havo. Werk anzich is leuk maar veel schoonmaken tenzij je de mazzel hebt in een grote kliniek terecht te komen.

Na die opleiding doorstromen naar utrecht geeft je geen enkel voordeel qua loting. Ik zou dus natuurkunde doen en dan gent of utrecht kiezen

2017 nieuwe ronde nieuwe kansen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:59

Ik ben een natuurkunde kneus, maar had niet het idee daardoor veel nadeel te hebben in Antwerpen. Dus als je het niet gehad hebt is het echt prima mogelijk gewoon het te redden daar..

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 17:17

Er is natuurlijk een reden voor dat natuurkunde een vereiste is als je diergeneeskunde wil studeren in Utrecht. Als ik jou was zou ik me dus ook afvragen hoe verstandig het is uit te wijken naar Gent of Antwerpen omdat je anders examen moet doen voor natuurkunde. Ik zou je willen adviseren voor het staatsexamen natuurkunde te gaan, ongeacht waar je uiteindelijk wil gaan studeren.

Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Re: Diergeneeskunde zonder natuurkunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-17 17:30

Voor diegene die in Gent of antwerpen studeren, wat is het verschil met Nederland? En neem aan dat je dan op kamers zit. Welke stad is het leuks of heeft de beste opleiding?

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 18:00

MarlindeRooz schreef:
Je kan je nu toch nog wel inschrijven voor staatsexamen natuurkunde? Dan heb je 7 maanden de tijd. Er zijn ook heel veel goede instituten die je kunnen helpen met de voorbereiding. Moet makkelijk te halen zijn hoor! Dan kun je volgend jaar eventueel starten in Utrecht of in Gent.


Dit klopt niet helemaal. Uiterlijk 31 januari moet de complete inschrijving inclusief cijfers ingeleverd zijn. Na deze datum kan je je niet meer inschrijven, dus als je aan het eind van het jaar het staatsexamen haalt, zal dit betekenen dat je pas met de selectie van 2018 kan meedoen. Dit geldt iig voor Utrecht, ik weet niet hoe het in België is.

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Diergeneeskunde zonder natuurkunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 18:07

Wat leuk dat je diergeneeskunde wilt gaan doen :) Ik had op het VWO ook erg moeite met natuurkunde en ben net met een 6 geslaagd en met alle vakken gemiddeld een 6.3. Ik viel dus in de laatste lotingsklasse en ik ben dan uitgeloot in Utrecht en ben in Gent diergeneeskunde gaan doen. Het eerste jaar is echt zwaar en ontzettend droge stof (natuurkunde, scheikunde, wiskunde enz.). Ik hield het niet vol en ben alsnog het jaar daarna in Utrecht ingeloot. Vergeleken met Gent is dit echt zo fantastisch leuk, natuurkunde heb ik in utrecht niet meer gehad, en heb nu 5 jaar zonder herkansingen gemaakt. Natuurlijk is dit een persoonlijke ervaring, maar als je geen hele goede leerder/planner bent zou ik voor Utrecht gaan. Succes!


Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-17 18:59

Het liefst wil ik inderdaad naar Utrecht. Ik kan ook een toelatingstest in augustus doen, want dat is het jaar waarin ik 21 word. Hier is (volgens mij??) natuurkunde niet voor verplicht, maar je doet gewoon nog steeds mee met de loting. Ben alleen bang dat ik die test niet ga halen zonder goede basiskennis natuurkunde. Weet iemand meer over die test en hoe zwaar die is?

Ik zal ook gezien mijn cijfers in de laatste lotingsklasse zitten.

Sneeuwneus

Berichten: 307
Geregistreerd: 18-11-15
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 19:15

Floorg18 schreef:
Het liefst wil ik inderdaad naar Utrecht. Ik kan ook een toelatingstest in augustus doen, want dat is het jaar waarin ik 21 word. Hier is (volgens mij??) natuurkunde niet voor verplicht, maar je doet gewoon nog steeds mee met de loting. Ben alleen bang dat ik die test niet ga halen zonder goede basiskennis natuurkunde. Weet iemand meer over die test en hoe zwaar die is?

Ik zal ook gezien mijn cijfers in de laatste lotingsklasse zitten.


“Het Colloquium Doctum is niet bedoeld voor wie wél een vwo-diploma heeft maar niet aan de profieleisen van de gewenste opleiding voldoet.”

Zie ‘voorwaarden’- https://www.uu.nl/bachelors/algemene-informatie/informatie-voor-nederlandse-studenten/inschrijven/onvoldoende-vooropleiding

Je doet niet mee met de loting, de loting bestaat niet meer. Het is een selectie. Ik denk dat je natuurkunde het beste als deelcertificaat via het staatsexamen of bijvoorbeeld het VAVO kunt halen. Als je dat dit schooljaar nog doet, zou je volgend schooljaar aan de studie kunnen beginnen (mits je door de selectie heenkomt). Voor de selectie moet je wel je VWO-5 cijferlijst inleveren, aangezien je daarin vereiste vakken mist zou je als het goed is het gemiddelde cijfer van alle deelnemers moeten krijgen. :)
Laatst bijgewerkt door Sneeuwneus op 06-11-17 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaatastrof

Berichten: 6259
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 19:25

Floorg18 schreef:
Voor diegene die in Gent of antwerpen studeren, wat is het verschil met Nederland? En neem aan dat je dan op kamers zit. Welke stad is het leuks of heeft de beste opleiding?

Wellicht is dit topic interessant voor je? [STW] Tips gezocht: Studeren in Gent v.a. september 2017

Ik studeer ook Biotechnologie (Dierenzorg, dus wat jullie in NL paraveterinair noemen gok ik) in Gent en kom regelmatig op de faculteit in Merelbeke voor practica etc. Ik denk persoonlijk dat Gent fijner is dan Antwerpen, omdat je ook écht bij de dieren(kliniek) bent. In de jaren dat de veeartsenijschool bestaat hebben ze ook al enorm veel ervaring opgedaan en informatie gesprokkeld.

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-17 19:27

hmm, dan moet ik dat even goed uitzoeken. Had vandaag ook gebeld en toen zeiden ze dat het wel gewoon kon. Kan ik mij wel al voor volgend jaar inschrijven als ik pas later staatexamen doe? Want je moet al voor februari je cijferlijst inleveren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 31 bezoekers