ervaring met kissing spines?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cribaldi
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-11-17

ervaring met kissing spines?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-17 21:14

1 jaar geleden zijn we erachter gekomen dat ons paard een lichte vorm van kissing spines heeft.
Wij kochten hem toen hij 8 jaar was, hij liep vooral voor de wagen maar was ook beleerd OHZ.
Ik ben hem OHZ gaan rijden, eigenaar is met hem gaan mennen.
Al snel ging hij scheef lopen OHZ en maakte hij rechts in de stap een korte pas.
Toen hij na een crossles kreupel was zijn we naar de DA gegaan en kregen we de diagnose KS.

Hij is ingespoten met ontstekinsremmers, krijgt mioplast voor spieropbouw en dit hielp eigenlijk wel goed. Ook ben ik anders gaan rijden, laat hem in het begin wat in zijn eigen houding lopen, beetje lang en laag en meer van achter naar voren. Later biedt hij zelf aan om wat hoger te komen.
Voor de wagen doet hij het goed, loopt hij recht maar maakt hij ook in stap een korte pas achter.
Met rijden loopt hij dus scheef, hij zet zijn rechterbeen buiten de massa, maakt rechts achter een korte pas in stap, vind wendingen moeilijk en valt in voltes en wendingen dus snel over de buitenschouder weg.
hij heeft nooit echt aangegeven dat hij pijn had met rijden, maar omdat hij soms toch in stap niet goed loopt en scheef is weten wij het niet.. Ook met wijken, hij begon hier heel goed mee en van de week waren we het helemaal kwijt en begon hij een beetje in verzet te komen. Dan vind ik het erg lastig of hij nu gewoon lastig vind en je even door moet pakken of dat hij pijn heeft, want hij kan het wel..

Daarom vroeg ik mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met KS, wat jullie er aan gedaan hebben en of jullie iets herkennin in de situatie van ons paard?


Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: ervaring met kissing spines?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 21:23

De klachten die je omschrijft, hoeven niet per se met de KS te maken te hebben. Neem aan dat de KS in de borstwervelkolom gevonden is? De klachten die je omschrijft kunnen ook heel goed bij lage rug/bekkenklachten passen. In dat geval zou de KS een toevalsbevinding zijn en is de oorzaak van die klacht dus nog steeds niet opgelost.
Heb je al eens een fysio bij dit paard gehad?

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Cribaldi
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-11-17

Re: ervaring met kissing spines?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-17 21:29

De KS zit een beetje in het midden van zijn rug. Het is een lichte vorm, maar 1 wervel die aangetast was.
Bedoel je met lage rug/bekkenklachten daar bij het SI gewricht bijvoorbeeld?
Nee geen fysio erbij gehad.. Zou deze nog veel kunnen betekenen denk je?

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: ervaring met kissing spines?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 21:35

Ja, voor mijn paard betekende het helaas het einde. Ik zou vooral proberen op rijtechnisch correct, spier correct en goed advies van de da inwinnen.

Cribaldi
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-17 21:37

Faya__ schreef:
Ja, voor mijn paard betekende het helaas het einde. Ik zou vooral proberen op rijtechnisch correct, spier correct en goed advies van de da inwinnen.


Had jouw paard een lichte / ernstige vorm? En wat voor symptomen had je paard?

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: ervaring met kissing spines?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 21:39

Ernstig. Aan het licht gekomen na een tijd rust (spiervermindering) ivm beenblessure.

Van de een op de andere dag wilde ze alleen nog maar achteruit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 21:44

Mijn paard had/heeft het in lichte vorm. Is ook ingespoten, maar dat hielp weinig tot niets. Doet nu al jaren ontzettend goed dienst als grasmaaier.

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 21:45

Faya__ schreef:
Ernstig. Aan het licht gekomen na een tijd rust (spiervermindering) ivm beenblessure.

Van de een op de andere dag wilde ze alleen nog maar achteruit....


Hier hetzelfde. Kwam aan het licht na een week rust door een wond aan haar been. Ging na die week steeds slechter lopen, tot ze stokkreupel werd en het uiteindelijk uit de rug bleek te komen.
Voor die tijd zolang ze in training bleef en in de spieren was er niks te merken.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Cribaldi
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-17 21:49

[***] schreef:
Mijn paard had/heeft het in lichte vorm. Is ook ingespoten, maar dat hielp weinig tot niets. Doet nu al jaren ontzettend goed dienst als grasmaaier.


En wat voor symptomen had jouw paard? Herken je iets uit mijn verhaal?

Cribaldi
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-17 21:50

Suzanne F. schreef:
Faya__ schreef:
Ernstig. Aan het licht gekomen na een tijd rust (spiervermindering) ivm beenblessure.

Van de een op de andere dag wilde ze alleen nog maar achteruit....


Hier hetzelfde. Kwam aan het licht na een week rust door een wond aan haar been. Ging na die week steeds slechter lopen, tot ze stokkreupel werd en het uiteindelijk uit de rug bleek te komen.
Voor die tijd zolang ze in training bleef en in de spieren was er niks te merken.



Hoe is het afgelopen met jouw paard?
En wat voor symptomen had jouw paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 21:55

Cribaldi schreef:
[***] schreef:
Mijn paard had/heeft het in lichte vorm. Is ook ingespoten, maar dat hielp weinig tot niets. Doet nu al jaren ontzettend goed dienst als grasmaaier.


En wat voor symptomen had jouw paard? Herken je iets uit mijn verhaal?

Wel dat hij nooit symptomen van pijn oid gaf. Ik reed M2 dressuur met hem en had de punten voor het Z1 binnen. Hij heeft ook altijd spatzuiver gelopen. Wat jij aangeeft heeft in mijn ogen eerder te maken met scheefheid. Dat is rijtechnisch nog wel op te lossen. Kissing spines komen in allerlei gradaties voor en er zijn paarden die gewoon prima functioneren (als ze op de juiste manier getraind worden).

Het enige wat hij af en toe deed was levensgevaarlijk steigeren..... Meestal kon ik dit goed uitzitten, maar het is wel een keer fout gegaan en zijn we beide achterover gekiept. Toen was de maat voor mij vol. Ook al zeiden meerderen dierenartsen dat het aan zijn karakter lag en het niet aan zijn rug kon liggen, ben ik gestopt met rijden.

Het is nl een mega lief en braaf paard, dus in mijn optiek kwam dat heftige steigeren "ergens" vandaan en had dat helemaal niets met zijn karakter te maken. Ik geloof nl niet in paarden die "onder het werk" uit willen, daar zijn ze mijns inziens niet slim genoeg voor.

Cribaldi
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-17 22:04

@ [***]

Dankjewel voor je reactie! Wat eng zeg, dat je achterover geklapt bent!

Ik heb al even gekeken op internet en inderdaad ook paarden met KS die nog succesvol in de sport lopen.. Daarom wilde ik graag ook ervaringen horen van anderen, en de symptomen die zich bij de verschillende paarden voordeden.

Ben al 2 jaar bezig het scheve op te lossen met verschillende instructeurs, maar er zit geen stijgende lijn in, hij houdt het vaak maar een paar passen vol.
Zit te denken dat het misschien wat met het SI gewricht / bekken te maken kan hebben.

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 22:08

De symptomen kwamen pas nadat ze dus op rust had gestaan. Kreupelheid en een rare stand, achterbenen naar achteren plaatsen dus ver uit elkaar staan. Ze bleek ook geblesseerde hoefbanden te hebben door het compenseren in beweging vanuit de rug.
Ze is ingeslapen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 22:11

Tja, ik kan natuurlijk niet zeggen of het bij jouw paard iets met het SI gewricht te maken heeft. Naar mijn idee wordt daar tegenwoordig vaak naar verwezen. Het is vooral erg lastig om dat gebied te onderzoeken dmv röntgen of scan.

Persoonlijk geloof ik daar niet zo in. Er is immers aangetoond dat je paard KS heeft. De kans is redelijk dat hij daar dus ook last van heeft.

Verder heb ik destijds (de mijne maait al een jaar of 12 gras naar volle tevredenheid) ook allerlei peuten en paten bij mijn paard gehad, maar helaas mocht dat niet baten.
Nogmaals: ik praat hier over de situatie van mijn paard. Geen idee wat bepaalde behandelingen bij jouw paard zouden kunnen betekenen.

N4N4
Berichten: 1106
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 22:14

Ik herken wel veel in je post .
Mijn paard heeft forse hals artrose én flinke Kissing spines op de plaats waar het zadel ligt ( T15/T18)
Ook zij heeft rechts achter een verkorte stap en zet het been ook buiten de massa .
Ook zij is scheef en had ook moeite met wendingen en voltes ..
Mede door de combinatie artrose en kissingspines is mijn paard 2 jaar geleden volledig afgekeurd om te berijden ..
Zij staat nu op pensioen en doen nu andere dingen samen op wat op peil te blijven ..

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

Cribaldi
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-17 22:16

N4N4 schreef:
Ik herken wel veel in je post .
Mijn paard heeft forse hals artrose én flinke Kissing spines op de plaats waar het zadel ligt ( T15/T18)
Ook zij heeft rechts achter een verkorte stap en zet het been ook buiten de massa .
Ook zij is scheef en had ook moeite met wendingen en voltes ..
Mede door de combinatie artrose en kissingspines is mijn paard 2 jaar geleden volledig afgekeurd om te berijden ..
Zij staat nu op pensioen en doen nu andere dingen samen op wat op peil te blijven ..


Dankjewel voor je reactie! Toch iemand die de symptomen herkent..

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 23:12

Cribaldi schreef:
N4N4 schreef:
Ik herken wel veel in je post .
Mijn paard heeft forse hals artrose én flinke Kissing spines op de plaats waar het zadel ligt ( T15/T18)
Ook zij heeft rechts achter een verkorte stap en zet het been ook buiten de massa .
Ook zij is scheef en had ook moeite met wendingen en voltes ..
Mede door de combinatie artrose en kissingspines is mijn paard 2 jaar geleden volledig afgekeurd om te berijden ..
Zij staat nu op pensioen en doen nu andere dingen samen op wat op peil te blijven ..


Dankjewel voor je reactie! Toch iemand die de symptomen herkent..


Verschil is dat het bij jouw paard lichte vorm is en maar op 1 niveau aanwezig is.
Ik denk dat een fysio erbij halen, helemaal geen slecht idee is. Die kan je helpen met de klachten van de rest van het lijf oplossen en daarna met hoe je het beste zou kunnen trainen.

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

mala26

Berichten: 4989
Geregistreerd: 05-02-13

Re: ervaring met kissing spines?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 00:12

Ik heb 2 paarden gehad met ks.
De vos had het op 7 wervels precies onder het zadel, alles was aan elkaar vergroeid. De enigste symptomen die zij in het begin had, was dat ze af en toe wat harder ging. Nooit bokken of steigeren of andere rare dingen. Tot zij op een dag mijn hoefsmid een knal voor zijn hoofd gaf. Dit was iets wat zij nooit deed en meteen de DA erbij gehad. Een heel lang verhaal kort was dus KS. Heb nog geprobeerd te revalideren maar ze ging alleen maar achteruit. Toen ze een keer los stond en een sprintje wilde trekken omdat ze schrok maar niet weg kwam en stond te kreunen van de pijn heb ik der een paar dagen later weg gebracht.
2de paard, had (naast een heleboel andere dingen, en de combi hiervan was het einde van haar verhaal) ook KS. Die had het op 2 verschillende plekken en 4 wervels in totaal. Hier was het een lichte vorm, waar er nog genoeg ruimte zat tussen de wervels. Dus technisch gezien als de rest niet had gehad dan was dit nog te revalideren geweest. Zij deed onder het zadel rennen en bokken zeker op de momenten dan je der meer aan wilde rijden maar of dit puur door de KS was kan ik dus niet zeggen.

Een vriendin had ook een paard met KS, bij haar waren het 1 of 2 wervels maar verder achter op de rug, achter het zadel. Zij heeft met deze merrie nog succes vol in het M1 gereden.

Ben in al mijn jaren meerdere paarden met ks tegen gekomen en het hangt erg vanaf waar het zit, in hoe erg de schade is, het gewicht en ervaring van de ruiter/amazone.
Mijn advies, haal er een goede osteopaat bij , die je paard losser kan maken in zijn lijf. Vaak gaan paarden die ks hebben in een andere lichaamshouding staan om het lijf te ontlasten waardoor er andere blokkades in het lijf ontstaan. Die blokkades moet je eerst weg werken zodat je daarna gericht bezig kan gaan om hem meer recht te richten en echt door het lijf heen te krijgen. Deze paarden lopen vaak niet in balans, en die van jou kennelijk ook niet omdat ie r.a dus duidelijk ontlast. Vergeet voltes rijden, die zijn te belastend. Rechtuit over de hoefslag en binnenhoefslag, goed voelen waar hij zijn schouder ribben en heupen plaatst. Wijken ook nog niet willen, het is niet een oefening die je nu gaat helpen. Op dit moment moet je technisch gaan trainen, dus goed kijken naar wat je paard nodig heeft en dat is vaak vanaf hoofdstuk 1, pagina 1 en alinea 1 beginnen. (of zo als ik vaak zeg je moet de inhoudsopgave van je paard gaan schrijven)

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 12:45

Ik herken de klachten wel grotendeels, bij mijn paard een probleem met het bekken: [MD] Beschadiging lumbosacraal gewricht

Als je zeker wilt weten wat er aan de hand is en hoe ernstig het is kun je het beste rug en bekken op de foto/echo laten zetten.

Paard met ks of andere rugproblemen zou ik nooit dwingen om iets te doen wat ze niet zelf aanbieden. Kans is gewoon heel erg groot dat ze pijn hebben. Die van mij rijd ik alleen nog aan een los teugeltje, ze is daar een heel stuk rustiger en ontspannender van geworden.

rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 13:17

Ja, daar heb ik ervaring mee. Op de foto's was het niet eens zeer dramatisch, maar mijn paard verrekte van de pijn. Hij heeft na de diagnose nog twee maanden geleefd, toen vond ik het genoeg en heb hem laten inslapen. In die twee maanden hebben we met massage, osteopaat en veel maar rustig bewegen (wandelen aan de hand) het nog wel een tijd comfortabel gemaakt voor hem. Maar toe ook dat niet meer ging, heb ik hem laten inslapen.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: ervaring met kissing spines?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 13:33

Ik lees graag even mee!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Cribaldi
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-17 13:33

mala26 schreef:
Ik heb 2 paarden gehad met ks.
De vos had het op 7 wervels precies onder het zadel, alles was aan elkaar vergroeid. De enigste symptomen die zij in het begin had, was dat ze af en toe wat harder ging. Nooit bokken of steigeren of andere rare dingen. Tot zij op een dag mijn hoefsmid een knal voor zijn hoofd gaf. Dit was iets wat zij nooit deed en meteen de DA erbij gehad. Een heel lang verhaal kort was dus KS. Heb nog geprobeerd te revalideren maar ze ging alleen maar achteruit. Toen ze een keer los stond en een sprintje wilde trekken omdat ze schrok maar niet weg kwam en stond te kreunen van de pijn heb ik der een paar dagen later weg gebracht.
2de paard, had (naast een heleboel andere dingen, en de combi hiervan was het einde van haar verhaal) ook KS. Die had het op 2 verschillende plekken en 4 wervels in totaal. Hier was het een lichte vorm, waar er nog genoeg ruimte zat tussen de wervels. Dus technisch gezien als de rest niet had gehad dan was dit nog te revalideren geweest. Zij deed onder het zadel rennen en bokken zeker op de momenten dan je der meer aan wilde rijden maar of dit puur door de KS was kan ik dus niet zeggen.

Een vriendin had ook een paard met KS, bij haar waren het 1 of 2 wervels maar verder achter op de rug, achter het zadel. Zij heeft met deze merrie nog succes vol in het M1 gereden.

Ben in al mijn jaren meerdere paarden met ks tegen gekomen en het hangt erg vanaf waar het zit, in hoe erg de schade is, het gewicht en ervaring van de ruiter/amazone.
Mijn advies, haal er een goede osteopaat bij , die je paard losser kan maken in zijn lijf. Vaak gaan paarden die ks hebben in een andere lichaamshouding staan om het lijf te ontlasten waardoor er andere blokkades in het lijf ontstaan. Die blokkades moet je eerst weg werken zodat je daarna gericht bezig kan gaan om hem meer recht te richten en echt door het lijf heen te krijgen. Deze paarden lopen vaak niet in balans, en die van jou kennelijk ook niet omdat ie r.a dus duidelijk ontlast. Vergeet voltes rijden, die zijn te belastend. Rechtuit over de hoefslag en binnenhoefslag, goed voelen waar hij zijn schouder ribben en heupen plaatst. Wijken ook nog niet willen, het is niet een oefening die je nu gaat helpen. Op dit moment moet je technisch gaan trainen, dus goed kijken naar wat je paard nodig heeft en dat is vaak vanaf hoofdstuk 1, pagina 1 en alinea 1 beginnen. (of zo als ik vaak zeg je moet de inhoudsopgave van je paard gaan schrijven)



Dankjewel voor je reactie. Wat kl*te zeg dat jij zelfs 2 paarden hebt gehad met KS.
Toen ons paard behandeld was zijn we ook vanaf 0 weer begonnen zeg maar. Dus rechtuit, bijna niks van hem vragen. Dit hebben wij weer langzaam opgebouwd, paar keer weer gestart in de B, getraind voor de L wat eerst goed ging maar dat lijkt hem misschien toch te veel te zijn.. We gaan inderdaad een fysio erbij halen, en misschien ook naar zijn bekken laten kijken.

Cribaldi
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-17 13:34

laurae schreef:
Ik herken de klachten wel grotendeels, bij mijn paard een probleem met het bekken: [MD] Beschadiging lumbosacraal gewricht

Als je zeker wilt weten wat er aan de hand is en hoe ernstig het is kun je het beste rug en bekken op de foto/echo laten zetten.

Paard met ks of andere rugproblemen zou ik nooit dwingen om iets te doen wat ze niet zelf aanbieden. Kans is gewoon heel erg groot dat ze pijn hebben. Die van mij rijd ik alleen nog aan een los teugeltje, ze is daar een heel stuk rustiger en ontspannender van geworden.


Dankje voor je reactie! Zal jouw topic even doorlezen!

Cribaldi
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-17 13:35

rien10 schreef:
Ja, daar heb ik ervaring mee. Op de foto's was het niet eens zeer dramatisch, maar mijn paard verrekte van de pijn. Hij heeft na de diagnose nog twee maanden geleefd, toen vond ik het genoeg en heb hem laten inslapen. In die twee maanden hebben we met massage, osteopaat en veel maar rustig bewegen (wandelen aan de hand) het nog wel een tijd comfortabel gemaakt voor hem. Maar toe ook dat niet meer ging, heb ik hem laten inslapen.


Oh jeetje |o

Hoe liet jouw paard merken dat hij pijn had?


Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 13:44

Mijn merrie ook KS over meerdere wervels van de rug. Veroorzaakt door blessure aan de si gewrichten. atrose in de kogels en KS als gevolg van het ontlasten.
Dacht dat dit einde oefening was, maar heb een scinti laten doen in het SMDC in Heesch. Daarna is zij behandeld met mesatherapie, shockwave en fysio. Daarna een paar weken de weide in en nu staat zij in revalidatie training met focus op rechtrichten en conditie training met banden om de achterhand er beter onder te krijgen en de buik te liften.

Doordat zij m.b.v. de mesatherapie zich weer rond durft te maken gaan langzamerhand de wervels terug naar de normale stand en is zij weer volledig pijn vrij.
We zullen haar altijd via deze methode moeten trainen. Regelmatig gaat zij terug voor fysio en foto's om dit process te volgen. Tot op heden geen spijt gehad, zij gaat echt de goede kant op.
Ik heb een hele goede trainster die samenwerkt met het SMDC, ze staat nog tot zeker de kerst daar en ik train er nu zelf ook om dit thuis te kunnen voortzetten.

Mocht je meer willen weten kun je een pb sturen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kwinney en 130 bezoekers