Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 00:48

Leuk Kitobeer, met je jongen paard aan de slag. Gaaf om zo alles vanaf het begin volgens de juiste methode te kunnen doen.

He Sjolvir, klinkt niet happy, loop je vast met rijden of met eigen lichamelijke problemen?

Dames, ik heb weer even jullie hulp nodig :o Kunnen jullie mij uitleggen hoe ik die eerste fase moet zien? Ik kan nu ook de filmpjes van de tweede fase zien. Ik had de eerste fase als volgt opgevat: je moet net zo lang rondjes rijden in een actief tempo met de binnen hand een beetje van de hals, totdat je paard zijn hals laat vallen en je hand naar voren naar beneden wil volgen. En ik dacht dat je dan niet te veel overgangen en kleine wendingen mocht rijden, omdat je anders het paard extra hard op de voorhand laat vallen. Maar nu in de tweede fase, zie ik ook dat de ruiters wat oefeningen moeten doen, om het paard beter in de aanleuning te krijgen, bijvoorbeeld overgangen en zijgangen. Zie ik die eerste fase dan toch te statisch?Want ik heb het idee , Dat ik tot in lengte van dagen rondjes kan gaan rijden, maar dat ze mijn hand niet wil gaan volgen, omdat ze niet goed over de rug is. Die heb ik vast wel een beetje vast gereden, omdat ik haar meer in een model aan het dwingen was. En die gaat ze niet loslaten door dat ik alleen maar voorwaarts rijd, ze loopt nu na ruim twee weken nog steeds alsof ze een stok heeft ingeslikt. Kan ik dan niet beter ook wat oefeningen doen, om die rug soepeler te maken. Of jaag ik haar dan juist meer op de voorhand? Ik wilde zo braaf letterlijk opvolgen wat Rien in de eerste filmpjes zei, maar ben nu in de war. Ook bij een van de deelnemers filmpjes, van degene met een L proef, zegt hij dat het wel logisch is dat het paard nog wat zwaarder in de hand is, omdat die nog teveel op de voorhand loopt. Terwijl ik dacht dat je altijd een luchtig contact moest hebben. Maar misschien valt ik dat dan ook wel te letterlijk op.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 00:56

Ik val hier even binnen, lees wel al lang mee. Geen toegang tot de cursus wel wat openbare filmpjes gezien en hier meegelezen.

De mijne lost mooi op fase 1 maar lost nog meer op zijgangen en overgangen en buigingswerk. Dat is ook logisch dat de aanleuning steeds mooier wordt e :)
Van zodra ik stabiel contact heb, ga ik eigenlijk wel verder. Ik wissel dagen met heel simpel rijden af met zwaarder doorwerken. Deze week liep hij super los maar de weken ervoor juist net niet erdoor omdat we even op wat oefeningen doorgingen. Zolang ik eerlijk rijd en het gevoel heb dat het in het lijf correct gevraagd wordt, ben ik bereid een beetje kwaliteit van aanleuning op te geven. Ik vind het wel normaal dat als je het steeds moeilijker maakt dat het af en toe weer wat zwaarder is.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 01:00

Dankjewel voor je reactie. Misschien maak ik teveel hetzelfde van stil contact en van de hand naar voren mee willen nemen? Want dat stille contact kan je natuurlijk gewoon doen. Maar ik dacht dat je paard eerst ook echt de hand mee naar voren en beneden moest willen nemen, voor je andere oefeningen gaat doen.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 01:08

Gj9 ik denk dat het jou een heel stuk kan vooruit helpen als jou paard los gemasseerd word. Hij is namelijk gaan compenseren omdat hij een tijd niet onderen de juiste condities gereden geweest is. Ik ben sportmasseur. Als je wat meer info wil pb me maar.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 01:14

Dank voor je reactie. Ze is toevallig net een paar weken terug helemaal behandeld door de osteo/fysio. Ze is aan de hand wel soepel in haar lijf en kan heel mooi inbuigen en over de rug voor een worteltje, dus ik denk niet dat dat voor nu de oplossing is, maar meer en rij technisch iets en iets met mijn begrip ;)

Heb nog even het werkboek van fase 2 erbij gepakt, als ik dat lees, dan denk ik dat ik toch te zwart-wit heb gedacht. Ik dacht namelijk dat je de eerste fase pas gehaald had, als het paard je hand mee naar voren en naar beneden wilde nemen, dat dan pas je paard in zijn eigen evenwicht loopt. Maar misschien loopt mijn paard nu al wel in haar evenwicht, en ga je door meer oefeningen, de richting van de aanleuning nog meer beïnvloeden en het ruggebruik verbeteren. Als ik de teugels laat vieren, gaat ze namelijk wel met haar neus naar beneden en naar voren, ze steekt dan haar hoofd echt niet in de lucht. Maar het ziet er gewoon bij lange na niet zo mooi uit als op de filmpjes van de training. Terwijl het echt geen slecht paard is, stermerrie met hoge punten op de keuring, dus zo onvoordelig is ze niet gebouwd.

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 08:19

Jeetje meiden wat gaan jullie ineens hard!
Ik lees wel alles, maar overal op reageren gaat niet lukken.

GJ9 ik denk dat je dan wel op de goede weg zit. Ze neemt immers je hand dus wel aan. Ze volgt hem netjes zoals je zegt. Ik denk dat je voor je gevoel alleen het krulletje en de bolling mist. Ik denk dat je dan prima bezig kan met de oefeningen van fase 2. Zodra ze losser en meer geactiveerd wordt zal je merken dat ze in haar hele lijf mooier wordt en ook fijner in de aanleuning zal komen.
Dit is in ieder geval wel mijn ervaring :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 08:57

GJ9: jij hebt die knappe merrie :) maar wel eentje met een groot en lang lijf denk ik e?
Ik vind je vorige filmpjes dat ze absoluut stabiel genoeg is in je hand hoor. De clue zal hem bij haar echt zitten, denk ik, dat ze goed goed snel en dragend is vanachter zonder heel groot te worden of lang. Denk dat rechtuit blijven rijden idd niet gaat helpen. Ik zou haar zeker meenemen in wat buigingswerk en daarin ook gaan schakelen.
Voor het zicht lijkt ze vrij aan je been, maar omdat ze nu nog wat lang loopt kan ik dat niet helemaal zien.
Volgens mij kunnen he teugels ook iets korter of lukt dat niet?
Als je haar beu bent mag je haar zo brengen Haha :D

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 09:19

GJ volgens mij is de reden dat je paard je hand volgt, in eerste instantie, dat ze hem vertrouwd en opzoekt. Ze hoeft nog helemaal niet vol over de rug en in een mooi eigen model. Elk eigen model is goed als er ontspanning en voorwaartse drang is.
De paarden die Rien laat zien hebben van nature al zoveel mee, daar moet je je paard niet mee vergelijken. Naast talentvol zijn die paarden vanaf de eerste dag in dit systeem getrained door talentvolle ruiters. Voor ons geldt denk ik nu een fase van veel oud gedrag afleren, nieuw gedrag aanleren, bij je paard oud gedrag afleren en nieuwe spieren en reacties ontwikkelen.

Dat gecombineerd met het feit dat wij geen pro's zijn, het moeten leren van filmpjes en 'gewone' paarden hebben (toevallig wel net de leukste van de wereld!) maakt dat het bij ons miss wat minder snel gaat of er minder gelikt uitziet. Gewoon lekker doorknutselen en wat mee gaan nemen van de nieuwe filmpjes!

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:11

Met de rest eens, ze vertrouwt je hand blijkbaar en dan ben je al een heel stuk op weg. Elk paard heeft zijn eigen natuurlijke balans en nu kun je lekker volgende stap meenemen.
Let ook dat je je eigen gevoel moet ontwikkelen. Zo denk ik soms dat Zorro (zz-licht) maar lang en uit elkaar loopt. Bekijk ik filmpjes dan denk ik oh dat gevoel klopt dus niet, liep mooi bij elkaar. :=

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 12:55

Bedankt dames, wat ontzettend aardig hoe iedereen meedenkt!

Dan denk ik ook dat ze mijn hand wel vertrouwd, en dat het mooie model er vanzelf meer in gaat komen.

Het is inderdaad een lange merrie, ik moest dr altijd veel aan elkaar rijden, omdat ze anders zo lang als een tekkel was. Maar nu weet ik dat ik dat teveel van voren en te weinig van achteren deed. En ze mag natuurlijk wat langer zijn, want dat is ook gewoon haar bouw.

Mirjam: Ik denk wel dat het hetzelfde voelt als dat het er uitziet, want ik voel dan dat ze haar hals redelijk recht houdt, en dat bevestigen mijn toeschouwers ook.

Mrijn: dat voorwaartse heb ik er echt meer in moeten rijden laatste twee weken, en daardoor merk ik nu inderdaad dat ze mijn hand naar beneden wil volgen als ik haar loslaat. Maar die mooie neerwaartse tendens voelde ik in het rijden niet echt. En ze is nog niet helemaal stabiel op mijn hand, soms wil ze toch duiken, maar dat is dan volgens de training een gebrek aan impuls, dus los ik het maar weer voorwaarts op.

Poes: dank je voor je reactie, het is inderdaad een fantastisch dier, die ik niet kwijt wil! Mijn teugels korter lukt me nog niet, dan voel ik dat ze wil gaan wringen of verstrakt. Dus zal ze toch eerst meer over de rug moeten komen.

Onderstaand een foto van haar bouw, en in welk even ligt ze kan lopen als je fijn aan elkaar komt. Daar wil ik graag naartoe, maar niet geforceerd, en ik wil weten hoe ik dat doe. Het was nu meer toeval dat ze af een hele fijne dag gehad. Ik ga vooral de oefeningen inzetten om haar meer over de rug te krijgen, en dan vertrouw ik erop dat het juiste model vanzelf komt.
Afbeelding

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:04

Daar loopt ze idd fijn!

Kent ze sb? Die kun je met die lengte uit je filmpjes wel vragen. Focus op schouder naar binnen zetten en dan binnenachterbeen naar buitenvoorbeen rijden. Daarbij probeer ik dan te zorgen dat hij juist vw-nw tendens geeft. Daar worden ze vaak mooi los van.
Is ze nu wel voldoende aan je been? Hoe lukt schakelen en overgangen?

Denk dat je goed bezig bent hoor.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:06

Gj9 het mooiere model komt inderdaad door het evenwicht te gaan beïnvloeden

Ik kan ook niet met korte teugels begingen maar in de loop van de tweede fase kan ik ze steeds wat korter maken. Dus misschien lukt dat bij jou ook

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:11

Dat is bij mij ook wel. Tussen start en piek van de training zitten veel cms verschil in teugel :D

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:21

Dat klopt toch ook? Je begint in natuurlijk evenwicht, elke training weer. En bouwt dan op naar het horizontale en dan verzameling. Dus paard gaat er steeds meer aan lopen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:39

Ja maar ik denk soms dat hij na 5 minuten bij wijze van al korter kan :o

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 17:57

Zorro bood vandaag opeens een mooie draf verzameling aan vandaag. Had even flink geschakeld in galop en daarna was hij dus zo scherp dat hij gewoon volledig verzameld, maar toch ontspannen door de baan ging. :oo

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 23:42

Nou, wat ik vandaag toch heb meegemaakt... 8)7

Ik had nog een L2 wedstrijd staan, wist dat het niet helemaal realistisch was om er veel van te verwachten in deze fase, maar goed, het leek me prima om op wedstrijd te gaan, zodat ze kilometers kan blijven maken.
Met inrijden gewoon fijn aan de contactteugel, en toen ze warm was wat verschillende oefeningen meegepakt, waar ze echt fijn op reageerde en steeds nageeflijker van werd, ze was heel fijn aan de hulpen, mooi opzij voor been, etc.
Toen de proef in, hele fijne proef gereden, wel met neusje voor de loodlijn (wel welving in de hals maar mag voor het beeld ronder natuurlijk), maar ze was echt fijn aan de hulpen, ontspannen en voorwaarts, en redelijk stil in de aanleuning. Ik dacht, een 170 proef. Komt de jury het hok uit met de mededeling dat ik verlies heb gereden, en als ik mijn volgende proef ook zo rijd, dat ik dan maar beter af kan groeten. Hij kon alleen maar onvoldoendes kwijt omdat ze niet nageeflijk in dr kaak was.
Tussen de proeven (shame on me) geprobeerd haar met mijn hand toch wat ronder te krijgen, nou, ze ging gelijk in de staak, dat moet ik dus echt niet doen. Gooien met het hoofd, overal en nergens aan galopperen, wegspringen, etc, dus dat werd hem ook niet. Tweede proef dus wel gereden maar afgegroet voor het einde.
Krijg ik dus de proeven terug, 140 in de eerste proef := := Allemaal onvoldoendes en bij elke oefening dat die meer gesloten moet. Zelfs halthouden (wat netjes vierkant was). Daarna komt die jury naar me toe en legt me uit dat ze gewoon niet nageeflijk in de kaak was, en dat ik daar op moest gaan trainen. Ik zou zelfs in de B verlies rijden bij hem. Ik moest haar laag diep en rond gaan rijden, naar links en rechts inbuigen in de kaak, zodat ze door de kaak kwam, en dan zou de rest van het lijf vanzelf ook ontspannen en dan kon ik haar daarna meer op gaan richten. Echt, werkelijkwaar... Nog nooit zoiets raars meegemaakt. Even gegoogled op de naam van deze jury, en die blijkt er dus wel echt om bekend te staan zeer laag te punten en rare opmerkingen te maken. Degene voor me had 150, met dezelfde opmerkingen, terwijl ik met losrijden vond dat ze haar paard zo fijn voor elkaar had! Heel mooi over de rug, mooie natuurlijke welving in de hals, actief van achter naar voor.
Goed, maar gauw vergeten dit, wel heel bizar dat ik precies zo'n jury tref in de weken dat ik net gestart ben met de Rien manier. Hopelijk verzinnen ze iets erop, dat deze jury's niet meer mogen, dat is toch zo lijnrecht tegen de dressuur in, zoals die bedoeld is..

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 23:48

GJ9, wat vervelend joh... gewoon volhouden. Jury s veranderen ook ooit wel mee en je hebt nu gewoon pech gehad.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 23:49

Gj9 wat ontzettend vervelend om zo een jury te treffen

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 23:56

Nou ja, niet normaal GJ! Goh, als de dressuurwedstrijdsport het daarmee moet doen... super dat je bij je eigen gevoel blijft, masr het is wel bitter! Hoe was je 2e proef gepunt?

Ik mag morgen weer.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 00:08

Bizar he.. Goed ik weet ook wel dat het niet helemaal L2 waardig was qua evenwicht zeg maar. Maar om dat nu in ieder onderdeel zo dramatisch terug te laten komen. En dus echt zo naar het plaatje te jureren, zonder verstand te hebben van de anatomie van een paard en te zien hoe een paard correct door zijn lijf loopt. Bij een 140 proef denk ik aan een paard dat volledig in de staak gaat, overdwars de oefeningen loopt of uit elkaar ploft van spanning, niet een proef waar ik zelf heel tevreden mee was omdat ze zo correct liep, haha.
Maar ik laat me niet ontmoedigen, ben meer flabbergasted. Gelukkig zijn de meeste jury's niet zo, ben tot nu toe altijd redelijk gepunt zoals ik zelf ook verwacht had.
Tweede proef was bij dezelfde jury die ik dus heb afgegroet.

Succes morgen Mrijn!

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 10:08

Pfff niet leuk. Jammer dat er nog steeds veel op het plaatje jureren. En paarden daar vaak de dupe van worden.
Sowieso mogen ze daarbij volgens mij niet op elk onderdeel punten aftrekken, wel bij de algemene punten aan t eind.

Heb je toevallig de proef op film staan?

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 10:21

He bah GJ9 wat zonde zo'n jury. Mag je nu ook geen M1 meer starten? Mag ik vragen welke jury dut was (pb).
Aan de reactie van je paard was dus duidelijk te merken dat je wel op de goede weg bent.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 10:38

Jammer GJ9 maar je hebt een aantal kneuzen van juryleden tussen zitten... je hoort helemaal niet zo hard afgestraft te worden voor niet helemaal door de kaak... zolang paard gewoon op 4 benen de goede kant op door de baan gaat lijkt me dat ergens tussen de 160 en 170 ook wel de boodschap geeft dat het nog niet voldoende is.

Ik vraag me wel af wat je tegen dit soort juryleden kunt doen... want ik merk het ook weleens... het grootste deel van de juryleden kijkt keurig naar wat er volgens het boekje ook gejureerd moet worden maar aantal maken wel een hele rare interpretatie van bijvoorbeeld een licht en soepel contact met het bit of ongedwongenheid en ontspanning.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 15:53

Mee eens Evelijn..
Ik denk dat dit precies het probleem is waarom Rien vd Schaft als bondscoach is aangenomen. Zijn missie is om vanaf de B de ruiters goed op te leiden. Als juryleden je compleet afbranden als je je paard op een eerlijke manier rijdt, je aanraden om hem door de kaak te trekken, en je vervolgens winstpunten geven als je in een valse knik de oefeningen doorloopt zonder achterbeen gebruik, dan vind ik het wel logisch dat 90% van de ruiters niet op een eerlijke manier rijdt. Zal nog wel even duren voor alles omgeschoold is..

Wij hebben al wel vaker geconstateerd hoor, dat er veel jury's zijn die het plaatje weten te jureren, maar geen flauw idee hebben hoe een paard fijn door zn lijf hoort te lopen. Mijn merrie had op de keuring 80 punten voor haar galop en in de meeste proeven een zesje.. En ik heb nog nooit gelijke druk op 2 teugels gehad (ik sjoemelde gewoon altijd de proeven door, door meer aan links te trekken kreeg ik het koppie recht voor), er is bijna geen jury die dat ooit opgemerkt heeft. Ik verwacht wel dat er op de wat hogere niveau's, meer jury's met een beter geoefend oog zitten. En gelukkig heb ik nooit zo extreem als gister meegemaakt hoor, maar ik snap Rien zn punt wel over bij de basis beginnen met beter opleiden van jury's en instructeurs.

Mirjam, ik startte L2, heb nog nooit M gestart. Had deze wedstrijd nog staan, dus dacht, laat ik maar gewoon proberen, kijken hoe ze loopt, en paard moet ook gewoon kilomters maken. Maar was wel van plan om daarna echt even goed de tijd te nemen om haar fijn op 2 teugels te krijgen van achter naar voor, alvorens weer te gaan starten. Ik kijk wel even of ik dan L1 of L2 ga starten. De oefeningen zijn het probleem niet, ze snapt alles en wil alles voor je doen.

Darkadia, dat dacht ik dus ook. Als ik in de verkeerde outfit in de ring verschijn, krijg ik toch ook niet op ieder onderdeel aftrek, maar alleen bij verzorging (in de B dan). En natuurlijk haal je geen 8 voor een overgang als die meer op het achterbeen mag, maar gewoon halthouden wat netjes vierkant was zelfs een 3..
Heb helaas niks op film, had het zelf ook graag nog even teruggekeken met het protocol ernaast.

Maar goed, genoeg geklaagd over deze jury, we gaan lekker met de Rien methode aan de slag, ik ben heel blij hoe mijn paard al fijn op 2 teugels komt, en ik hoop te kunnen gaan laten zien wat ze in huis heeft!
Laatst bijgewerkt door GJ9 op 05-11-17 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt