Wat te doen? 1 of 2 honden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Wat te doen? 1 of 2 honden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 10:07

Ik wil toch even inzicht van buitenaf.

Wij hebben altijd 4 honden gehad (Cane Corso's). Op het moment dat we van 1 afscheid moesten nemen, kwam er altijd weer een vierde bij.

Zo hebben we 3,5 jaar geleden Angie in huis gehaald (herplaatser met gedragsproblemen). Haar vorige eigenaar heeft haar als pup gekocht en zij zat daar met nog 1 andere hond. Toen ze 1,5 jaar oud was is ze bij ons gekomen en kwam ze bij 3 andere honden.
Zij kent het dus niet om "alleen" te zijn zonder andere honden.

3 jaar geleden hebben we onze oude teef moeten laten gaan i.v.m. ziekte door ouderdom. We hebben er toen geen hond meer bij genomen en hielden het op 3 honden.

1,5 jaar geleden hebben we onze eigen gefokte teef moeten laten gaan i.v.m. een tumor in haar hoofd. Ook toen hebben we er niks meer bij genomen en hadden we 2 honden.

2 Maanden geleden hebben we onze reu moeten laten gaan i.v.m. DCM (hartziekte).

En nu is ze dus "alleen"....

Op zich pakt ze het goed op. We hebben haar meegenomen naar de dierenarts toen we Boris in lieten slapen. Dit was echt heel sneu en heel emotioneel. Ze was de hele tijd ontzettend druk. Tijdens de eerste spuit die Boris kreeg, ging ze janken als een wolf. Daarna is ze bij de deur van het kamertje gaan zitten en heeft ze niet meer naar hem gekeken.

Mijn vriend is op zaterdag en zondag thuis. Ik werk op maandag, dinsdagochtend en woensdagochtend thuis. Verder werk ik op zaterdag en ben zondag vrij, maar ben dan veel buitenshuis bezig.

Boris ging altijd overal mee naartoe. De paarden, het werk... Eigenlijk ging hij altijd met me mee. Zat bijna aan me vast gekleefd. (Met Angie kan dat helaas niet i.v.m. haar gedrag.)
Op die momenten zat Angie alleen thuis. Maar dat is toch anders als nu.

Ondanks dat er bijna altijd wel iemand thuis is, merk ik aan haar dat ze het niet leuk vind als we weg gaan. (Ik ben er ook altijd tussen de middag om ze uit te laten.)
Ze sloopt niks, ze jankt niet. Ze doet niks verkeerd. Maar toch zie je aan haar dat ze zich "alleen" voelt. Ze kan buiten ook niet spelen met andere honden i.v.m. haar gedrag.

Ik ben echt een honden/paarden mens. Mijn vriend niet. De paarden vind hij helemaal niks. De honden heeft hij altijd heel leuk gevonden, zolang het maar geen moeite voor hem kost.
Ik maak dus elke dag het eten (Barf, moet echt samengesteld worden), ik ga met de honden naar het strand/bos/trainingen/etc. In principe komt alles op mij neer. Wat ik heerlijk vind hoor.

Nou zit ik in dubio. Een hond erbij voor Angie of niet? (Of misschien ook wel voor mij, want ik mis mijn maatje. Ik mis het om altijd een hond bij me te hebben)
Een pup gaat het sowieso niet worden. Ik ben op dit moment qua tijd en qua willen niet in staat om een pup op te voeden.
Dus dan zal het weer een herplaatser worden. (Wat we overigens vaak gedaan hebben)
Maar dat betekend voor mij meer werk aan de hond(en). Is het een hond die, net als Boris, overal mee naartoe zou kunnen, zou het al veel werk schelen. Ik laat Angie altijd alleen uit i.v.m. haar gedrag. Als een eventuele andere hond niet overal mee naartoe zou kunnen, zou ik dus altijd 2 keer apart moeten wandelen.

Ik heb het er met veel mensen over gehad en de meeste zeggen dat ik het zo moet laten. Ik ben altijd druk en bezig. Het scheelt nu gewoon een hoop tijd. Maar ik kijk naar Angie. En dan zie ik toch dat ze anders is.
Ik weet gewoon even niet goed waar ik het beste aan doe.


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 04-11-17 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:16

Van vier naar 1 is natuurlijk een behoorlijk verschil. Ik maak eruit op dat jij 1 hond wel makkelijker vind. Wat ik volkomen snap hoor. Wij zijn 8 jaar geleden van 1 naar 2 gegaan en ik vind 2 hond zoveel makkelijker.

Geef het wat tijd, 2 maanden is niet zo heel lang. Misschien heeft angie over een maand of 2 meer haar draai gevonden. Speelt ze in het bos wel met andere honden? Misschien geeft dat haar en jouw ook voldoening en kun je dit iets uitbreiden

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:18

Wat verdrietig dat je 3 honden hebt moeten laten inslapen.
Dat is moeilijk.

Als je de ruimte en tijd hebt zou ik, in jouw situatie een oudere hond erbij nemen.
Hebben ze elkaar.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 10:20

Angie heeft heel erg moeite met wennen aan andere honden. Als we op straat een hond tegenkomen, gaat ze tekeer.
Aan de andere kant heeft ze kunnen wennen aan 3 andere honden (toen ze bij ons in huis kwam) en hebben we samen gewandeld met de Cocker van een vriendin van me. Dit gaat in hele kleine stapjes. Na 4 keer wandelen liepen ze aangelijnd naast elkaar.
Losloopgebieden vermijd ik met Angie. Deze honden hebben toch al geen goede naam en als er wat gebeurd heeft zij het altijd gedaan. En juist met haar onzekerheid (en de lompe horken die je toch regelmatig tegenkomt) gaan we daar gewoon niet heen om haarzelf te beschermen.

Sinds Boris er ook niet meer is, heeft ze geen contact meer gehad met andere honden.

Nikass

Berichten: 16695
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:28

Wat erg dat je zoveel honden in relatief korte tijd bent kwijt geraakt. ;(

Ik zou er wel weer een tweede hond bij nemen. Ik vind dat voor een hond toch vaak wel gezelliger. Als je voor een herplaatser gaat kun je er misschien één vinden zonder gedragsproblemen. Misschien lukt het dan (op termijn?) ook om ze samen uit te laten. Hoe deed je dat met vier honden dan? Een ander (makkelijker?) ras kan wellicht ook?

Een pup zou denk ik voor Angie ook wel goed zijn, maar je gaf aan dat dit geen optie is.

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:30

Ben je niet bang dat het misschien niet klikt met de nieuwe hond,dat Angie zich er niet fijn bij voelt? Je zou bij een evt.nieuwe hond moeten kunnen afspreken,zodra er na een wenperiode geen klik is,de hond terug kan. Maarja,zie zo iemand maar te vinden.

Kun je Angie niet voor een poosje vermaken met denkspelletjes,snuffelmat ed.,voor als je weg gaat?

Ik moest wel even slikken dat jullie 3 honden zo snel achter elkaar hebben verloren,wat erg zeg.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:34

Wij hebben ook altijd meerdere honden gehad. Makkelijke die overal mee naar toe konden. Nu nog maar 1 van 11. Voor haar was het alleen zijn wel wennen. Dat is nu over. Twee is uiteraard veel leuker en gezelliger, maar ik zeg altijd; bij twijfel niet doen. Bij een herplaatser is het altijd afwachten wat wel en niet goed gaat. Je hebt er nu al eentje die vanwege haar gedrag niet overal mee naar toe kan. Als ik het zo lees dan pas jij je (met liefde) aan aan de situatie/hond, maar het moet wel leuk zijn, en ook blijven.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:34

Als je een 2 de hond neemt en deze mee op pad neemt heeft angie er toch nog steeds niets aan ? Of zou deze dan wel samen blijven.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 10:41

Angie kan wennen aan andere honden. Haar voorkeur zijn reuen. Het heeft alleen tijd nodig.
Toen wij haar in huis haalde hebben we alles in mini stapjes moeten doen. Het verschil is alleen dat zij toen in een "vreemde" roedel kwam en nu een eventuele nieuwe hond in haar roedel komt. Dat is wel iets waar we rekening mee moeten houden. Ik spreek sowieso altijd af met herplaatsers dat we 2 weken proeftijd hebben.
Binnen dit ras zijn er bizar veel herplaatsers. Veel met gedragsproblemen, maar ook genoeg zonder.

Toen we nog 4 honden hadden (voordat Angie er was) had ik een hele stabiele roedel. Die nam ik gewoon alle 4 mee en luisterde perfect.
Angie heb ik altijd alleen uitgelaten.

Denkspelletjes doe ik sinds kort met Angie. En dat vind ze geweldig! Snoepjes in de tuin verstoppen en ze haar laten zoeken vind ze het leukst :)

Het afscheid nemen van 3 honden in zo'n korte tijd hakt er ook echt in. Wij hebben geen kinderen. Althans, onze honden zijn onze kinderen.
Ik denk dat dat ook de reden is waarom ik hier besluitloos over ben. Ik mis de gezelligheid van allemaal. Ik mis vooral Boris heel erg, omdat dat echt mijn maatje was. En aan de andere kant ben ik "bang" om weer afscheid te moeten nemen.

Deze honden worden over het algemeen niet zo oud. 9 is een gemiddelde.
Als je 1 hond hebt, neem je in 9 jaar tijd 1 keer afscheid. Als je er 4 hebt neem je in 9 jaar tijd 4 keer afscheid bij wijze van spreken.

We hebben verschillende herplaatsers in huis gehad. En dat loont echt. Het idee dat je zo'n hond een goed leven kan geven op het moment dat een ander het niet kan.

Ik weet het gewoon even niet. Misschien moet ik nog gewoon een paar maandjes kijken hoe het gaat.
Dan zal ik er zelf misschien ook wat meer helder in staan.

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Re: Wat te doen? 1 of 2 honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:51

Pers.zou ik denk ik nog even afwachten. Afwachten tot er ineens iets op je pad komt waarvan je gevoel zegt;"ja,dat is hem". Dan heeft het zo moeten zijn dat hij er ineens was.

Ik geloof daar in. :o

Wel een lastige beslissing.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Wat te doen? 1 of 2 honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 12:18

Zelf hadden wij na de dood van onze akita reu besloten om het even bij onze shiba te houden. Shiba lief was namelijk een hondje die niets om andere honden gaf en alles overheerste. Echter zagen we haar al heel snel achteruitgaan en ik had toch best veel behoefte aan mijn eigen akita.

Dus al vrij snel een Pup erbij gezet en de shiba leek jaren jonger. Ze had dan wel niets met de andere hond, maar ze was niet meer alleen. Jaar later toevallig een hele lompe reu erbij gezet en de shiba hangt voor het eerst in haar leven aan de honden. Functioneert als lid van een roedel en is ineens de makkelijkste hond ooit. Kan los lopen ( vroeger liep ze altijd weg ) en wilt overal mee naartoe. Eindelijk is ze uit die depressie en speelt veel met de andere twee honden. ( en er komt nog een akita bij binnenkort :') van 1 hond naar 4 is 2 jaar tijd )

In jouw situatie zou ik rustig opzoek gaan naar een stabiele reu. Het hoeft geen haast te hebben natuurlijk, maar denk dat het voor jezelf ook leuker is om een hond te hebben waar je veel mee kunt doen en misschien heeft je huidige hond er ook profijt bij.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 12:53

Ik heb nu 2 honden, heb er een tijdje 3 gehad maar dat vind ik toch een onhandig aantal. Mijn oudste hond Joop wordt bijna 11 en de jongste Freek is 2,5. Als Freek morgen onder een auto loopt dan neem ik er geen 2e bij omdat ik weet dat ik daar Joop geen plezier mee doe, maar als Joop overlijdt dan weet ik zeker dat Freek helemaal uit zn element zal zijn en dan zal ik toch naar een nieuwe hond ( ook herplaatser ) gaan kijken, ik zou dat dan 100% voor de hond doen en niet voor mezelf.

Als ik jouw verhaal goed begrijp dan heb jij behoefte aan een nieuw maatje en moet vooral je hond wennen aan het alleen zijn. Ik zou gaan afwegen of je behoefte voortkomt uit het missen van Boris of de aandacht aan en van een 2e hond. Maar ook of je nu de zin en tijd hebt om tijd in een nieuwe hond te steken ( omdat je aangeeft geen pup te willen ivm de tijd e.d die daarin gaat zitten ) of langer nodig hebt om het verlies van je andere honden te verwerken.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wat te doen? 1 of 2 honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:03

2 mnd. is nog vrij kort, misschien is ze nog in de rouw en trekt ze nog bij.

mystica11
Berichten: 127
Geregistreerd: 16-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:21

Ik herken je dilemma. Ook wij zijn 3 honden (van de vier) in een jaar kwijtgeraakt. De mechelse herderteef bleef over. Juist zij heeft ook veel gedragsproblemen; we hebben haar na 7 maanden opgehaald nadat zij de eerst 3 maanden op een balkon had gewoond en daarna in een bench. Toch een reu uit Spanje erbij gehaald, een collie, dus wel hetzelfde formaat. En dat gaat goed. Ze liggen vaak tegen elkaar aan te slapen. Ik vind meer honden toch fijner dan één. Ook wij kunnen het teefje niet overal mee naar toe nemen, ze blijft problematischer dan de reu maar dat is geen enkel probleem. Lekker samen wandelen geeft al zoveel voldoening.
Overigens hebben wij altijd probleemhonden, ook de honden die we in één jaar zijn kwijtgeraakt waren gedumpt en met problemen en op de één of andere manier regelt het zich uiteindelijk vanzelf.

We zijn nu per toeval tegen een herder uit Roemenie aangelopen en als het allemaal doorgaat, komt nummer drie er toch ook weer bij.

lien_87

Berichten: 543
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:22

Vergeet niet dat jij ook nog even tijd nodig hebt om het te verwerken, en dat voelt Angie ook... Misschien vind zij het wel helemaal niet erg om alleen te zijn maar moet ze nog even wennen?
Ik zou voor je een beslissing neemt het zeker nog een maand of 2 de tijd geven.
Om heel eerlijk te zijn denk ik dat je om de verkeerde redenen er weer een hond bij wil. De nieuwe hond heeft een totaal eigen karakter en kan niet Boris zijn plek innemen....iets wat je natuurlijk wel graag zou willen...
Als jij weer open staat voor een ‘nieuwe liefde’ dan zal deze vanzelf op je pad komen...

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: Wat te doen? 1 of 2 honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:30

Ik zou nog even wachten kijken hoe Angie zich verder ontwikkeld naar loop van tijd.
Misschien zit zij nog net als jij in het Rauw proces. Honden kunnen dat ook heel sterk voelen en moeten dat ook verwerken.

Mocht het over een tijd nog niet zo goed voelen kun je altijd nog een herplaatser erbij nemen.
Vraag me alleen af hoe dat zou gaan omdat ze de laatste keer in de Roedel erbij kwam en er nu een vreemde hond in haar Roedel komt zegmaar. Omdat ze een gebruiksaanwijzing heeft zal ik daar wel overna denken en kijken hoe je dat aan gaat pakken mocht er wel een nieuwe hond bij komen.

Je mist je maatje Boris maar een nieuwe hond gaat hem niet vervangen, elke hond is anders en heeft zijn eigen karakter

loez

Berichten: 11071
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Wat te doen? 1 of 2 honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:42

Angie is net zo een als mijn Zenna. Buiten tegen andere honden te keer gaan, maar met tijd en training wel kunnen wennen aan een andere hond is huis.

Ik zou het ook nog heel even de tijd geven. Toen Beast overleed bleef Zenna ook alleen achter. En dit was duidelijk te merken. Dat was Februari. Nelson hebben we in juli gekregen. Heeft ruim 5 maanden tussen gezeten. Wij wilde er een hond bij die bij Zenna zou passen en een tegenpool zou zijn. Kalm en relaxed :) Geef het te tijd en bekijk tussendoor een keer wat hondjes. Je loopt dan meestal (of niet natuurlijk) tegen een geschikt maatje voor jullie beide aan.

Dikke knuffel voor Angie! En voor jullie .3 honden af moeten geven is vreselijk.
1 vond ik al te veel :(

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 14:07

Ik denk dat ik inderdaad beter nog even kan wachten. En zoals jullie al zeiden: Als het zo moet zijn, komt er vanzelf wat op mijn pad.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wat te doen? 1 of 2 honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:07

Niemand kan jou toch verplichten er een bij te nemen of bij 1 te houden? Als je er aan toe bent dan komt het vanzelf wel ;)