[Recensie] Gertrud Jetten: "Paardenmeisjes zijn kwetsbaar"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13992
Geregistreerd: 20-04-16

[Recensie] Gertrud Jetten: "Paardenmeisjes zijn kwetsbaar"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-17 21:46

*Bokt.nl / Gertrud Jetten / Hoe niemand mij geloofde
Recensie, Interview
Door Nissima
Afbeelding
Gertrud Jetten. Foto: Joris Buijs


De kinderboekenschrijfster Gertrud Jetten is begonnen als schrijfster voor het tijdschrift De Hoefslag, omdat ze graag iets wilde met paarden en schrijven. Ze schreef vele artikelen voor het tijdschrift, waaronder een serie over bitten. Deze serie werd haar eerste boek - "Het paard, het bit en de ruiter" - en een opstapje naar haar carrière als boekenschrijfster. De uitgever vroeg Jetten om bij hen te komen werken en hier heeft ze paardenboeken vertaald en andere schrijvers geholpen met schrijven. Na een aantal jaren is Jetten samen met een paar mensen een eigen uitgeverij begonnen: Forte Uitgevers. Toen die uitgeverij stopte met het uitgeven van paardenboeken, is Jetten begonnen met het schrijven van kinderboeken. Over pony's, natuurlijk.

Haar nieuwe boek, "Hoe niemand mij geloofde en ik bijna alles verloor" (Uitgeverij Kluitman, ISBN 9789020624793), gaat over seksueel misbruik in de paardenwereld. "Een paar jaar geleden las ik op Bokt.nl een bericht van een meisje dat lastiggevallen werd door de eigenaar van haar verzorgpony", vertelt Jetten. "Het raakte me erg. Ik realiseerde me hoe kwetsbaar paardenmeisjes zijn door hun liefde voor paarden. Dat geldt zowel voor jonge meisjes met een verzorgpony als oudere meiden die een paard rijden voor iemand."

De dader in dit verhaal is de eigenaar van de verzorgpony van de twaalfjarige hoofdpersoon Iris. "Ik heb eerst een hele tijd nagedacht en aantekeningen gemaakt. Het verhaal moest heel goed in elkaar zitten, zodat alles klopte", vervolgt ze. "De hoofdpersoon (Iris) moest naar Binkie toe blijven gaan, ook al viel de eigenaar haar lastig. En haar ouders moesten weinig tijd voor haar hebben, zodat ze niet zagen wat er aan de hand was. Ook wilde ik het heel moeilijk voor Iris maken om het aan haar ouders te vertellen, dus daarom is de eigenaar van Binkie de beste vriend van haar vader. Ik vond het naar om haar zo klem te zetten, maar het moest voor het boek."

Al vanaf de eerste paar zinnen trekt Jetten je het boek in, en ondanks dat het een kinderboek is, is het ook voor een volwassene goed te lezen. Je merkt dat het taalgebruik simpeler is, maar niet op een storende manier. Jetten draait in het boek niet om de zaken heen, zonder het kindonvriendelijk te maken. "Het was niet zo lastig om het boek kindvriendelijk te houden. Wat wel lastig was, was inschatten wat precies past bij de leeftijd die we in gedachten hadden voor de lezers. De gebeurtenissen moesten erbij passen, het taalgebruik, de gevoelens.."

Hoofdpersoon Iris wordt erg geloofwaardig neergezet en dat geeft het boek een bepaalde dimensie. Het zorgt voor een dunne lijn tussen fictie en non-fictie, omdat je als lezer weet dat dit helaas niet alleen in verhalen gebeurt. Jetten heeft weloverwogen besloten er geen dramatisch of zwaar boek van te maken, door Iris ook leuke dingen mee te laten maken. "Ik zeg altijd dat het een zwaar onderwerp is, maar geen zwaar boek", legt Jetten uit. Toch merk je hoeveel indruk het op het jonge meisje maakt, doordat ze steeds in haar gedachten terugvalt op het misbruik. Het is erg realistisch en houdt een goede spiegel voor.

Het is een leuk gegeven dat Jetten op slimme manier paardentermen uitlegt zoals een paddock paradise of wat een Paint Horse is. Het is op deze manier ook voor een leek goed te volgen, en een enkeling zal er wellicht nog het een en ander aan termen van kunnen leren. Leuk detail is dat ook Bokt.nl genoemd wordt in het boek!

Jetten geeft aan, ook aan het einde van het boek, dat het enorm belangrijk is om erover te praten als je wordt lastiggevallen. "Dat kan met je juf of een leraar op school, de vertrouwenspersoon op school, je ouders, een tante, een oom.. Het maakt niet uit met wie, zolang je je er maar veilig bij voelt. Ook kun je het nummer van de kindertelefoon bellen." Ook als volwassene is het belangrijk je ogen open te houden, zeker als ouder van een paardengek. "Als je als volwassene vermoedt dat een kind in je omgeving wordt lastiggevallen, doe dan iets! Kijk niet weg. Als je kind een verzorgpony heeft, ga dan op onverwachte momenten kijken. Wees op je hoede als een man een aantal pony's heeft waar hij niets mee doet en waar kinderen (gratis) op mogen rijden." Bovendien geeft ze aan om te letten op signalen van stress bij kinderen zoals buikpijn, slecht slapen of prikkelbaarheid. "En laat je niet met een kluitje in het riet sturen. Mensen die kinderen misbruiken zijn vaak heel geraffineerd en chanteren het kind."

Op de website van Gertrud Jetten kun je meer lezen over het boek en over misbruik. Ook staan er telefoonnummers en websites waar je hulp kunt zoeken.

Het boek "Hoe niemand mij geloofde en ik bijna alles verloor" is niet alleen een prettig boek om te lezen, het heeft ook een duidelijke boodschap. Het is dan ook zeker een aanrader voor eenieder die graag leest, van jong tot oud.

Bekijk hier een video over het boek:

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: [Recensie] Gertrud Jetten: "Paardenmeisjes zijn kwetsbaar"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:47

Heftig boek om te maken denk ik. Maar misschien ook wel een heel slimme. Zo maak je dingen bespreekbaar en kun je meisjes waarschuwen voormogelijke gevaren.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: [Recensie] Gertrud Jetten: "Paardenmeisjes zijn kwetsbaar"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 05:33

Ik denk dat de meeste meisjes van een jaar of 12 zoch helemaal niet realiseren dat dit hun ook kan gebeuren. Die denken alleen maar dat het een "cool verhaal" is.

De oudere dames onder ons, of meisjes die dit soort praktijken hebben meegemaakt zullen daar heel anders in staan. Die zillen de ernst er wel van inzien.

Op een enkeling die op 11 a 12 jarige leeftijd al heel volwassen is na verwacht ik dat kinderen stomweg te weinig inlevingsvermogen hebben of dit kunnen relativeren.

Maar goed. Thats just me.

Ik denk dat er idd voor ouders ook een hele belangrijke taak ligt om sexueel misbruik bespreekbaar te maken. Kinderen leren dat het niet gezond is al een oude vent of vrouw aan je zit.

Pedofielen zullen alles proberen om het te ontkennen. Houdt je kinderen veilig en maak ze wereldwijs ;)

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

AQHAProud

Berichten: 192
Geregistreerd: 07-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 07:40

Peelie schreef:
Ik denk dat de meeste meisjes van een jaar of 12 zoch helemaal niet realiseren dat dit hun ook kan gebeuren. Die denken alleen maar dat het een "cool verhaal" is.

De oudere dames onder ons, of meisjes die dit soort praktijken hebben meegemaakt zullen daar heel anders in staan. Die zillen de ernst er wel van inzien.

Op een enkeling die op 11 a 12 jarige leeftijd al heel volwassen is na verwacht ik dat kinderen stomweg te weinig inlevingsvermogen hebben of dit kunnen relativeren.

Maar goed. Thats just me.

Ik denk dat er idd voor ouders ook een hele belangrijke taak ligt om sexueel misbruik bespreekbaar te maken. Kinderen leren dat het niet gezond is al een oude vent of vrouw aan je zit.

Pedofielen zullen alles proberen om het te ontkennen. Houdt je kinderen veilig en maak ze wereldwijs ;)



Mwah ik denk dat je deel gelijk hebt maar ik denk dat er genoeg 12 jarige zijn die dit ook echt als seriues zien want ik zou niet snappen hoe stom je zou kunnen zijn als je dit een ‘cool’ boek zou kunnen vinden.

martine096
Berichten: 457
Geregistreerd: 25-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 08:12

Ik denk juist dat de meeste meisjes van 11/12 jaar daar wel de ernst van inzien hoor.

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [Recensie] Gertrud Jetten: "Paardenmeisjes zijn kwetsbaar"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 08:22

Ik denk dat zo'n boek juist kan helpen voor die leeftijdscategorie om er achter te komen wat wel en niet normaal is.

Goed dat ze het geschreven heeft!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

AQHAProud

Berichten: 192
Geregistreerd: 07-05-17

Re: [Recensie] Gertrud Jetten: "Paardenmeisjes zijn kwetsbaar"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 08:23

Ja ik ben het met jullie eens :D

fleurtjeuh
Berichten: 10305
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 08:24

Ik denk dat het een goed boek is.
Ook om het bespreekbaar te maken tussen ouders en kind.
En voor ouders zonder paardenkennis om een beetje inzicht te krijgen in wat normaal en oke is en wat niet.
Sommige ouders vinden dat ene oude boertje met 20 pony's helemaal ok, dat handtastelijke bedoeld hij gewoon vriendschappelijk..

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:20

Elisa2 schreef:
Ik denk dat zo'n boek juist kan helpen voor die leeftijdscategorie om er achter te komen wat wel en niet normaal is.

Goed dat ze het geschreven heeft!

Dat hoop ik dan maar.

Als ik die jonge meiden bij mij op stal bezig zie, die zijn zo in hun eigen wereldje. Die zou ik ook geen 12 geven. Maar andere meiden van die leeftijd zijn heel volwassen. Het is ook maar net hoe je opgevoed bent. Dat is ook de boodschap voor ouders. Maak je kind wereldwijs. Al dan niet door dit boek.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

BigOne
Berichten: 38184
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [Recensie] Gertrud Jetten: "Paardenmeisjes zijn kwetsbaar"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:28

Mijn vriendin, ook zestig heeft dit ook meegemaakt. Geen verkrachting maar wel aanranding. Ze vertelde eens dat ze zich altijd in één van de boxen verstopte en net deed of ze al naar huis was wanneer ze de eigenaar hoorde komen. Die ging altijd toevallig even met zijn handen over plekken waar die niet hoorden. Even een zetje geven met opstappen(ze was 13 maar reed paarden) even langs lopen door een smal gangpad. Toen ik het hoorde vroeg ik haar waarom ze niet weg was gegaan. Waarop ze zei, paarden was mijn alles en thuis hadden we geen geld, ik verdroeg de ongewenste aanrakingen omdat ik perse wilde rijden. Triest maar zo gaat het nu nog steeds heel vaak in de paardenwereld.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:35

Heb het zelf nooit meegemaakt gelukkig. Was in luxe positie met voldoende ruimte thuis in klein dorp dat ik altijd ponys zelf heb gehad. Had er ook nog nooit van gehoord trouwens dat het gebeurde. :o maar ben wat dat betreft een wereldvreemde geweest. Pas eigenlijk de laatste 25 jaar hoor ik meer van dergelijke dingen. Voor die tijd was oa huiselijk geweld, verkrachting aanranding enz voor mij iets volledig onbekends gelukkig.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:44

Precies dat stukje 'oude man met ponys waar die niets mee doet..' Zo waar!
Als 12 jarige ook het aanbod gekregen om 6 giga grote springpaarden te rijden.
Ik kon helemaal niet springen, 2 paarden waren onbeleerd 'maar dat mocht ik wel ff doen' :')
Toch kennis wezen maken met mijn moeder erbij en na de kennismaking werd heel duidelijk gemaakt dat ik welkom was, maar zonder mijn moeder. 'Want die wist toch zo weinig van paarden en dat zou wellicht in de weg staan'.

Achja.. je snapt dat ik daar nooit meer ben teruggegaan.
Helaas gebeurt het zó vaak! Goed boek.. hopelijk een eyeopener voor jong en oud. Ook ouders die een oogje in het zeil moeten houden.

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:52

Ben wel benieuwd naar het boek.
Goed dat ze daar aandacht aan geven, zo worden kinderen er meer bewust van.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:55

Helaas speelt het ook andersom en zijn de meiden van tegenwoordig ook aardig link in die dingen.
Ik ben me wel degelijk bewust van dergelijke praktijken en volledig akkoord dat dit niet hoort.

Het is dat ik homo ben, maar ik heb de meiden ook al gehad hoor die zich quasi "verkochten" (lees net niet besprongen of heel ver gingen om hun doel te bereiken). En dan spreek ik van jonge meisjes die paarden willen verzorgen tot 'getrouwde' dames waar ik paarden voor trainden.
Btw ook al met mannen gehad.

Langs de een of andere kant erotiseert dat (terwijl ik dat dus totaal niet heb, paarden zijn mijn passie, de mensen errond laten me koud) en heb je toch vaak dat manipulatieve en vooral machtsmisbruik/chantage dat toegepast wordt.

Wel een interessant boek denk ik en hopelijk wapent het kinderen.

L'embarras du choix

BigOne
Berichten: 38184
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:57

bulck schreef:
Helaas speelt het ook andersom en zijn de meiden van tegenwoordig ook aardig link in die dingen.
Ik ben me wel degelijk bewust van dergelijke praktijken en volledig akkoord dat dit niet hoort.

Het is dat ik homo ben, maar ik heb de meiden ook al gehad hoor die zich quasi "verkochten" (lees net niet besprongen of heel ver gingen om hun doel te bereiken). En dan spreek ik van jonge meisjes die paarden willen verzorgen tot 'getrouwde' dames waar ik paarden voor trainden.
Btw ook al met mannen gehad.

Langs de een of andere kant erotiseert dat (terwijl ik dat dus totaal niet heb, paarden zijn mijn passie, de mensen errond laten me koud) en heb je toch vaak dat manipulatieve en vooral machtsmisbruik/chantage dat toegepast wordt.

Wel een interessant boek denk ik en hopelijk wapent het kinderen.

Klopt helemaal wat jij schrijft. Sommige dames gaan heel erg ver. Ooit op de manege waar een nichtje leerde rijden. Er was een erg leuke vent als instructeur en terwijl ik naar de les ervoor zat te kijken( meestal wat oudere getrouwde dames) leek het alsof hij gewoon vogelvrij was. De één na de ander probeerde zijn aandacht te trekken, ronduit schaamteloos. Het leek alsof sommige dames, wanneer ze een paard tussen de benen hebben, bepaalde gevoelens naar boven kwamen die niet spoorden met waar ze op dat moment mee bezig waren. }> :D

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Anoniem

Re: [Recensie] Gertrud Jetten: "Paardenmeisjes zijn kwetsbaar"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:58

Ik denk dat kinderen zich meer bewust zijn van dingen dan mensen soms denken. :)

Ik heb het boek een paar maanden terug gelezen. Best heftig, maar ook weer niet té. Het is ook zeker niet kinderachtig oid, dus volwassenen kunnen het ook lezen.

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:21

bigone schreef:
bulck schreef:
Helaas speelt het ook andersom en zijn de meiden van tegenwoordig ook aardig link in die dingen.
Ik ben me wel degelijk bewust van dergelijke praktijken en volledig akkoord dat dit niet hoort.

Het is dat ik homo ben, maar ik heb de meiden ook al gehad hoor die zich quasi "verkochten" (lees net niet besprongen of heel ver gingen om hun doel te bereiken). En dan spreek ik van jonge meisjes die paarden willen verzorgen tot 'getrouwde' dames waar ik paarden voor trainden.
Btw ook al met mannen gehad.

Langs de een of andere kant erotiseert dat (terwijl ik dat dus totaal niet heb, paarden zijn mijn passie, de mensen errond laten me koud) en heb je toch vaak dat manipulatieve en vooral machtsmisbruik/chantage dat toegepast wordt.

Wel een interessant boek denk ik en hopelijk wapent het kinderen.

Klopt helemaal wat jij schrijft. Sommige dames gaan heel erg ver. Ooit op de manege waar een nichtje leerde rijden. Er was een erg leuke vent als instructeur en terwijl ik naar de les ervoor zat te kijken( meestal wat oudere getrouwde dames) leek het alsof hij gewoon vogelvrij was. De één na de ander probeerde zijn aandacht te trekken, ronduit schaamteloos. Het leek alsof sommige dames, wanneer ze een paard tussen de benen hebben, bepaalde gevoelens naar boven kwamen die niet spoorden met waar ze op dat moment mee bezig waren. }> :D


Ehm :o mijn ervaring is dat als je lesgeeft mensen je soms op een voetstuk zetten. Omdat je ze op een bepaalde manier "aandacht" geeft en aandacht wil iedereen. En ja, dat word snel verward met verliefdheid als de leerling van het andere geslacht is en de instructeur er wel aardig uit ziet.

Mensen die zichzelf aanbieden om verder te komen vind ik in en in triest.. -O-

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:35

Sorry, paardenmeisjes zijn niet kwetsbaar.

Gewoon alle meisjes in het algemeen zijn kwetsbaar.

Het is maar net van hoe je ouders goed op jou letten en je wereldwijs maken en je waarschuwen en uitleggen wat wel en wat niet normaal is.

En ook van hoe het karakter is, of je naïef en beinvloedbaar bent of niet en of je sterk in je schoenen staat of niet.

Maar dat is mijn eigen mening.

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:02

Ragdollcat schreef:
Sorry, paardenmeisjes zijn niet kwetsbaar.

Gewoon alle meisjes in het algemeen zijn kwetsbaar.

Het is maar net van hoe je ouders goed op jou letten en je wereldwijs maken en je waarschuwen en uitleggen wat wel en wat niet normaal is.

En ook van hoe het karakter is, of je naïef en beinvloedbaar bent of niet en of je sterk in je schoenen staat of niet.

Maar dat is mijn eigen mening.

Denk dat ze hiermee vooral doelen op het feit dat ze regelmatig bij verzorgpony's gaan zonder ouders, dat mannen met slechte bedoelingen dan dreigen dat ze niet meer bij hun pony gaan mogen... Tuurlijk zijn alle meiden kwetsbaar! Maar veel kinderen lopen extra gevaar door hun liefde voor de paarden.

gertrud

Berichten: 80
Geregistreerd: 07-12-10

Re: [Recensie] Gertrud Jetten: "Paardenmeisjes zijn kwetsbaar"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:02

Ja, dat is precies wat ik bedoel. Mensen met vervelende bedoelingen hebben bij paardenmeisjes een ideaal chantagemiddel...


nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:44

Hoop dat dit helpt om ouders en kinderen te waarschuwen wat de gevaren kunnen zijn.
Kijkend bij ons op stal, mijn bijrijdster kwam het eerste jaar altijd met haar moeder. Meisje was toen ook pas 11.
Verzorgster van een ander ponietje (niet de mijne want ik eis ouders erbij) kwam al vanaf de kennismaking alleen. Dat meisje is 9 jaar oud.
Nou hebben wij geen mensen rondlopen die handtastelijk zijn maar vind het zo apart.
Je zo jonge dochter altijd alleen laten gaan en als ouder niet eens komen kennismaken.

Het leven is als een kerstmuts

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 18:41

nuscaniels schreef:
Hoop dat dit helpt om ouders en kinderen te waarschuwen wat de gevaren kunnen zijn.
Kijkend bij ons op stal, mijn bijrijdster kwam het eerste jaar altijd met haar moeder. Meisje was toen ook pas 11.
Verzorgster van een ander ponietje (niet de mijne want ik eis ouders erbij) kwam al vanaf de kennismaking alleen. Dat meisje is 9 jaar oud.
Nou hebben wij geen mensen rondlopen die handtastelijk zijn maar vind het zo apart.
Je zo jonge dochter altijd alleen laten gaan en als ouder niet eens komen kennismaken.



Vind het ook zo raar.

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [Recensie] Gertrud Jetten: "Paardenmeisjes zijn kwetsbaar"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:54

Als ik soms dingen lees, dan heb ik werkelijk alle geluk van de wereld gehad! En nee, ik heb geen eigen paarden, nooit gehad ook.

Het is goed dat dit soort boeken er zijn, ik hoop dat veel jonge meiden het gaan lezen. Want hetzij geen seksueel misbruik/aanranding, die machtspositie misbruiken veel paardeneigenaren ten opzichte van jonge meiden. Zo heb ik mezelf jarenlang in allerlei bochten gewrongen om goed genoeg te zijn om te mogen rijden, en nooit was het goed genoeg. En regelmatig kreeg ik te horen: "Waar denk je dat je het beter krijgt?"

Ik heb me vlak voordat ik 22 werd na ruim 14 jaar eindelijk losgerukt uit dat vervelende stramien. Ik heb het beter gekregen. Dat maakt me nog elke dag heel erg blij! En ja, ik rij bij een oudere man, met meerdere paarden. Die man zal nooit een hand naar me uitsteken.
In dat opzicht vind ik het in deze tijd ook best schokkend hoe misbruik en aanranding altijd aan mannen toe wordt geschreven, soms is het alsof er geen fatsoenlijke man op deze aardkloot rondloopt. En dat vind ik ook een griezelige gedachte, dat gun ik ze niet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bellatrix, Beloki, IASCrawler en 61 bezoekers