Wat doen jullie als je een aangereden beest op de weg ziet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Wat doen jullie als je een aangereden beest op de weg ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 21:12

Ik vroeg dit mij zojuist af toen er bij de ingang van onze wijk een egeltje helemaal uit elkaar gespat op het midden van de weg lag..

Ik kon hem dan ook niet zo laten liggen en heb thuis gauw een krantje gehaald om hem daarop te tillen (niet met mn handen maar het krantje als een soort schep te gebruiken) en hem veilig in de berm te leggen aan de andere kant van de weg waar hij waarschijnlijk onderweg naartoe was..

Altijd als ik een beestje midden op de weg zie liggen krijg ik gewoon zo’n naar gevoel.. Waarom zou je hem daar laten liggen zodat ze er nog even lekker 10 keer overheen rijden, als je hem ook even naar de andere kant kunt leggen?
Bij katten is het overigens wel een ander verhaal, dan bel ik meestal wel de dierenambulance of Amavedi want wie weet was de kat wel vermist.

Ben wel benieuwd of ik als enige zo’n miepert ben die het beestje niet laat liggen :+

Dus bijdeze vroeg ik mij af: wat doet de rest van Bokt als ze een dood beestje op de weg zien liggen?


Edit: ik bedoel meer in de zin van, als het beestje ergens ligt waar je hem ook weg kunt halen natuurlijk. Op een snelweg zou je dat natuurlijk niet kunnen doen maar bijvoorbeeld in een woonwijk.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:15

Hangt er vanaf waar het beestje ligt. Als hij al dood is en op een drukke doorgaande weg ligt ga ik niet stoppen en als ik niks bij me heb om het diertje aan de kant te leggen ook niet. Even stoppen om het dier aan de kant te leggen gaat nu eenmaal niet altijd natuurlijk en zul je zelf ook niet altijd doen lijkt me. Voor katten e.d. bel ik wel de dierenambulance.
Laatst bijgewerkt door Blackberry28 op 02-11-17 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:16

Ik heb toevallig eergister ochtend. Midden op de drukke 80 km weg om 7u in de ochtend een kat zien liggen. Achterkant was zwaar toegetakeld, verder nog in tact. Ik heb me suf gepiekerd onderweg naar mijn werk, daar nog wel wat dingen proberen op te zoeken maar nergens het nummer van de plaatstelijke dierenambulance kunnen vinden. Zelf niet kunnen handelen, ivm risico eigen leven qua verplaatsen. Ik vind het erg lastig, was ook echt even overdonderd dat ik niet wist wat ik moest. Toen ik later terug reed was de kat weg.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wat doen jullie als je een aangereden beest op de weg ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:19

Tja ik heb persoonlijk weinig behoefte aan het bij elkaar rapen van een uit elkaar gespatte egel. Sneu, maar het gebeurd.
Platte vogels, egels etc laat ik liggen. Kan er toch niets meer aan veranderen.

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:19

Ik bel voor drukke wegen met de dierenambulance.
Áls ik op de rijksweg rij en ik zie bv schaap op zijn rug liggen in een weiland waar weinig of geen huizen staan de politie.
En ligt een dier op de gewone weg dan stop ik en leg hem aan de kant mits hij niet volledig uit elkaar ligt.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:20

Als het kan stop ik wel om het beest aan de kant te leggen, tenzij hij al helemaal kapot is.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:21

Saaams dierenambulance kan je altijd bereiken op 0900-1120000
Je kan ook 0900-0245 bellen.
Beide nummers kunnen je doorverbinden naar de juiste regio

Ik zelf stop zelf niet maar bel wel de diam als het om een kat gaat

Mocht ik het zien gebeuren dan stop ik uiteraard wel als dat mogelijk is
Laatst bijgewerkt door Daks op 02-11-17 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:22

Daks schreef:
Saaams dierenambulance kan je altijd bereiken op 0900-1120000

Ik zelf stop zelf niet maar bel wel de diam.

Mocht ik het zien gebeuren dan stop ik uiteraard wel als dat mogelijk is


Dank! Ik ga hem gelijk opslaan ivm bosrijke omgeving. Zag laatst ook een vosje oversteken. Alleen denk dat je een 0 teveel hebt?

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:24

Als het nog (zo goed als) intact is, middelen en situatie het toelaten leg ik het in de berm. Als het al half plat is gereden ga ik me er niet meer aan wagen :o

Mars

Berichten: 33262
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Wat doen jullie als je een aangereden beest op de weg ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:29

Ligt eraan, als het beestje al dood is ga ik niet stoppen. Voor een gewond dier stop ik alleen als ik mezelf of een ander niet in gevaar breng. Als ik niet kan stoppen bel ik de dierenambulance.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 21:35

Mars schreef:
Ligt eraan, als het beestje al dood is ga ik niet stoppen. Voor een gewond dier stop ik alleen als ik mezelf of een ander niet in gevaar breng. Als ik niet kan stoppen bel ik de dierenambulance.


Toch vind ik het oneerbiedig om hem ondanks dat ie al dood is alsnog te laten overrijden ofzo..

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 21:36

Saaams schreef:
Ik heb toevallig eergister ochtend. Midden op de drukke 80 km weg om 7u in de ochtend een kat zien liggen. Achterkant was zwaar toegetakeld, verder nog in tact. Ik heb me suf gepiekerd onderweg naar mijn werk, daar nog wel wat dingen proberen op te zoeken maar nergens het nummer van de plaatstelijke dierenambulance kunnen vinden. Zelf niet kunnen handelen, ivm risico eigen leven qua verplaatsen. Ik vind het erg lastig, was ook echt even overdonderd dat ik niet wist wat ik moest. Toen ik later terug reed was de kat weg.


He ja.. naar gevoel is dat inderdaad zeker omdat het een kat is en omdat ie misschien wel iemands schat was.. tot nu toe nog maar 2 keer een kat gevonden die worden hier om de haverklap doodgereden omdat ze op een soortvan dijkje lopen en als je die dijk overgaat heb je de autoweg waar 70 word gereden..

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:37

Ik raap dode dieren op en leg ze aan de kant zodat andere dieren er nog wat aan hebben zonder dat ze ook doodgereden worden.

Ik heb helaas ook te maken gehad met aangereden dieren die niet dood waren . Een hondje is in mijn armen gestorven en een hondje heb ik samen met een ander in een auto geholpen om naar een DA te brengen, maar het was wel dudelijk dat die het ook niet zou halen.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 21:37

flappie28 schreef:
Hangt er vanaf waar het beestje ligt. Als hij al dood is en op een drukke doorgaande weg ligt ga ik niet stoppen en als ik niks bij me heb om het diertje aan de kant te leggen ook niet. Even stoppen om het dier aan de kant te leggen gaat nu eenmaal niet altijd natuurlijk en zul je zelf ook niet altijd doen lijkt me. Voor katten e.d. bel ik wel de dierenambulance.


Nee precies daarom had ik nog even een edit gedaan omdat je natuurlijk niet bvb midden op de snelweg stil kan gaan staan om deze reden.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:38

Ik werk zelf bij de dierenambulance, maar haal prive niet snel een dier van de weg. Katten zou ik wel aan de kant leggen als de mogelijkheid er is dat veilig te doen. Dan kunnen mijn collega's hem ophalen, op drukke wegen begin ik er niet aan en bel ik mijn collega's meteen.
Platte egeltjes en andere dieren die ik in de auto zie kat ik liggen, mocht ik te voet zijn dan zou ik ze wel even van de weg halen. Laatst nog een dode lijster gevonden, deze hebben we (dochter en ik) netjes begraven.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 21:38

Lusitana schreef:
Ik raap dode dieren op en leg ze aan de kant zodat andere dieren er nog wat aan hebben zonder dat ze ook doodgereden worden.

Ik heb helaas ook te maken gehad met aangereden dieren die niet dood waren . Een hondje is in mijn armen gestorven en een hondje heb ik samen met een ander in een auto geholpen om naar een DA te brengen, maar het was wel dudelijk dat die het ook niet zou halen.


Oh gadverdamme! Dat lijkt me echt vreselijk. Ik zeg het altijd als ik in de auto zit; “ oh als ik maar nooit iets aanrijd “. Vreselijk denk dat ik het niet zou trekken..

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:39

Het ligt eraan waar en of ik kan stoppen, op een drukke rijksweg ga ik een al half uit elkaar gereden dier niet van de weg gaan afschrapen. Indien het dier nog vrij intact is en het is veilig om te stoppen ga ik stoppen om het in de berm te leggen.
Voor een nog levend dier stop ik altijd, ook in situatie's dat het voor mezelf mss niet zo veilig is.
onlangs bij het oversteken van een druk kruispunt (weliswaar met lichten) nog gestopt, uit de wagen gesprongen, konijntje eringegooid en doorgereden om even verder te stoppen en rustig te analyseren. Helaas had het konijntje waarschijnlijk al een klap gehad en is het 5 minuutjes later overleden, maar het is tenminste niet doodgegaan tussen een hoop autos die erover reden.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 21:40

zonnebloem18 schreef:
Ik werk zelf bij de dierenambulance, maar haal prive niet snel een dier van de weg. Katten zou ik wel aan de kant leggen als de mogelijkheid er is dat veilig te doen. Dan kunnen mijn collega's hem ophalen, op drukke wegen begin ik er niet aan en bel ik mijn collega's meteen.
Platte egeltjes en andere dieren die ik in de auto zie kat ik liggen, mocht ik te voet zijn dan zou ik ze wel even van de weg halen. Laatst nog een dode lijster gevonden, deze hebben we (dochter en ik) netjes begraven.


Ah wat mooi dat je dat met je dochtertje hebt gedaan! Ik woon aan de ingang van de wijk en heb de auto even teruggezet en daarna snel heen en weer gerent. Kwam wel een auto mij te gemoed rijden die mensen staarde me aan van wat ben jij aan het doen? Maar ik kon hem niet laten liggen.. hij was ook nog niet lang dood, vers bloed en nog zacht.. :(

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Wat doen jullie als je een aangereden beest op de weg ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:41

Normaal zou ik een vogel nooit begraven, maar door de samenloop van omstandigheden was dat een verstandige zet. Normaal gesproken gaan dode wilde dieren de berm in zodat andere dieren er weer van kunnen eten.

Kabayo

Berichten: 13971
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:43

Ik laat het liggen. Ik kom alleen dode dieren (vooral egels en vogels) tegen op de snelweg. Daar stop ik dus niet

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:44

Ik ruim er als dierenambulance medewerker genoeg op :P
In eigen tijd ook nog wel eens maar ligt geheel aan de situatie.

Gewonde dieren probeer ik altijd te vangen. Dan bel ik mijn collega's of zoals gister breng ik ze zelf even naar de DA. (meeuw in de fietstas :D ).

Bij de ambu halen we eigenlijk alles op wat gemeld word. Tenzij de verkeers situatie het niet toelaat.
Nu maak ik daar bij een huisdier (vaak kat) wel een uitzondering voor. Zo kan ik assistentie vragen van de politie.

Soms slingeren we het kadaver ook in de bosjes...het is toch weer voer voor andere dieren.

Ik heb eens een hele platte uitgerekte kat van de weg gehaald. Daar vonden we zelfs de chip nog in!!!

Je kunt ook 144 bellen maar geef dan wel goed door welke regio je de dierenambulance nodig hebt.
Het gaat hier nog wel eens fout is onze ervaring. -O-

higgins

Berichten: 1137
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:57

Het hangt er vanaf waar
Ook ik ga niet mijzelf in gevaar brengen.
We hebben helaas wel een paar keer een kat naar huis meegenomen
Beide gevallen overleden. 1 uit het water gevist bij een kinderspeelplaatsje en 1 aan de kant van de weg.
Beide waren helaas niet gechipt.
Vogels en egels laat ik wel langs de weg liggen...
Ligt het hier in de buurt dan haal ik ze wel weg

charmaine90
Berichten: 176
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:57

Ik doe als het mogelijk is dieren aan de kant halen. Verschillende keren een konijn aan de kant gelegd. 1 keer een duif gezien midden op de weg, die naar de berm geleid. Toen bij het dichtstbijzijnde huis aan gebeld voor een doos. Dan had ik de dierenambulance willen bellen, helaas was de duif niet meer te vinden.
Ook wel eens een egel zien liggen, maar daar kon ik niet voor stoppen vanwege de drukke weg.

Het is helaas gewoon vaak zo dat de beesten nog leven.
Bij een Egel misschien niet zo snel, maar een kat,konijn, vogel en hond overleven het meestal. Ik heb dat zovaak meegemaakt met honden en katten op het werk. Ze zijn dan vaak wel in shock, maar toch.
Ik heb vaak schoonmaak handschoentjes bij mij, die trek ik dan aan. Mocht het nodig zijn zal ik het beestje meenemen, of helpen door uit zn lijden te verlossen.

Ik rijd ook dagelijks binnendoor, maar wat rijden de meeste mensen als achterlijke.
Allemaal denken ze aan zichzelf, op diezelfde weg sprongen er gister voor mijn vriend een groepje reeen over. Maar hoe vaak ik daar niet wordt ingehaald door mensen met een dikke bak.
Ik houd mij aan de maximale snelheid en heb respect voor de natuur en de dieren daarin.

Een half jaar geleden zag ik ook een eend dood op de weg liggen, zijn maatje liep er nog bij. Ik heb de auto stilgezet, gelijk kwam een vrouw uit het huis waar het dier tegenover lag. Ze had het zien gebeuren met haar zoontje.
Het was net gebeurd.
De overburen kwamen ook kijken, die hebben de eend in groene kliko gelegd.
Misschien niet de beste manier omdat je dat officieel niet mag doen.
Maar het maatje van de eend kon niet meer aangereden worden, en het was in woonwijk dus in de struikjes leggen was ook niet een optie.
Het was op een weg die echt precies overging van 30 naar 50 km per uur.
Voor de eend had de persoon best kunnen stoppen want als er een kind had gelopen had dat ook makkelijk gekund.
Bah ik had van die snelheids duivels.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 22:03

charmaine90 schreef:
Ik doe als het mogelijk is dieren aan de kant halen. Verschillende keren een konijn aan de kant gelegd. 1 keer een duif gezien midden op de weg, die naar de berm geleid. Toen bij het dichtstbijzijnde huis aan gebeld voor een doos. Dan had ik de dierenambulance willen bellen, helaas was de duif niet meer te vinden.
Ook wel eens een egel zien liggen, maar daar kon ik niet voor stoppen vanwege de drukke weg.

Het is helaas gewoon vaak zo dat de beesten nog leven.
Bij een Egel misschien niet zo snel, maar een kat,konijn, vogel en hond overleven het meestal. Ik heb dat zovaak meegemaakt met honden en katten op het werk. Ze zijn dan vaak wel in shock, maar toch.
Ik heb vaak schoonmaak handschoentjes bij mij, die trek ik dan aan. Mocht het nodig zijn zal ik het beestje meenemen, of helpen door uit zn lijden te verlossen.

Ik rijd ook dagelijks binnendoor, maar wat rijden de meeste mensen als achterlijke.
Allemaal denken ze aan zichzelf, op diezelfde weg sprongen er gister voor mijn vriend een groepje reeen over. Maar hoe vaak ik daar niet wordt ingehaald door mensen met een dikke bak.
Ik houd mij aan de maximale snelheid en heb respect voor de natuur en de dieren daarin.

Een half jaar geleden zag ik ook een eend dood op de weg liggen, zijn maatje liep er nog bij. Ik heb de auto stilgezet, gelijk kwam een vrouw uit het huis waar het dier tegenover lag. Ze had het zien gebeuren met haar zoontje.
Het was net gebeurd.
De overburen kwamen ook kijken, die hebben de eend in groene kliko gelegd.
Misschien niet de beste manier omdat je dat officieel niet mag doen.
Maar het maatje van de eend kon niet meer aangereden worden, en het was in woonwijk dus in de struikjes leggen was ook niet een optie.
Het was op een weg die echt precies overging van 30 naar 50 km per uur.
Voor de eend had de persoon best kunnen stoppen want als er een kind had gelopen had dat ook makkelijk gekund.
Bah ik had van die snelheids duivels.


Ben echt heel erg blij dat ik nog nooit een half dood beestje heb moeten redden of uit zijn lijden moeten verlossen. Ik zou dat echt niet trekken. Ik snap ook niet dat als je bijvoorbeeld familie Zwaan ziet oversteken je alsnog even gas bij geeft want het is etenstijd en je wilt eten.. Zo vaak hier achter gebeurd. Helaas was de zwaan nog in leven en zijn man/vrouw zat er in paniek naast. Was echt vreselijk om te zien.. de dierenambulance is er toen ook bij geweest om er maar een einde aan te maken maar eventjes later ging het geloof ik niet goed met zijn partner.. is volgens mij inmiddels overleden.. Heel sneu.. zwanen zijn levenspartners toch?

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 22:05

Cowgirl schreef:
Ik ruim er als dierenambulance medewerker genoeg op :P
In eigen tijd ook nog wel eens maar ligt geheel aan de situatie.

Gewonde dieren probeer ik altijd te vangen. Dan bel ik mijn collega's of zoals gister breng ik ze zelf even naar de DA. (meeuw in de fietstas :D ).

Bij de ambu halen we eigenlijk alles op wat gemeld word. Tenzij de verkeers situatie het niet toelaat.
Nu maak ik daar bij een huisdier (vaak kat) wel een uitzondering voor. Zo kan ik assistentie vragen van de politie.

Soms slingeren we het kadaver ook in de bosjes...het is toch weer voer voor andere dieren.

Ik heb eens een hele platte uitgerekte kat van de weg gehaald. Daar vonden we zelfs de chip nog in!!!

Je kunt ook 144 bellen maar geef dan wel goed door welke regio je de dierenambulance nodig hebt.
Het gaat hier nog wel eens fout is onze ervaring. -O-


Bij een egel of vogel, en je kunt echt niet veilig stoppen snap ik het ergens nog wel. Maar een kat is (meestal) iemands huisdier.. ik snap niet dat je dan niet kan bedenken van oke, hoe zou ik dit vinden?

Ik maak vaak alleen maar egels mee, of een dood vogeltje dus gelukkig nooit vaak de ambu hoeven bellen.. maar iig een goeie tip!