FB-idee, verder uitwerken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
balli

Berichten: 1491
Geregistreerd: 01-02-05
Woonplaats: Utrecht

FB-idee, verder uitwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 17:05

Dag Dames(en Heren?) ,

Ik heb jullie ongezouten mening nodig over een idee waar ik al of niet meer energie in ga steken.

Enige tijd geleden heb ik op FB een post geplaatst over wat persoonlijke issues. Naar aanleiding daarvan heb ik een aantal heel goede (real life) gesprekken gehad met mensen die ik eigenlijk niet heel goed kende (de al 3 jaar FB-vriend, maar nog maar 4x echt gezien en half gesproken-vrienden) en met vrienden veel diepere, persoonlijkere gesprekken gevoerd. Dit heeft mij erg goed gedaan.

Toen bedacht ik me, dat FB eigenlijk heel onpersoonlijk is, maar dat het zo prettig is om juist persoonlijkere zaken de delen en je zo elkaar veel beter leert kennen. Een gesprek in real life is dan ook veel makkelijker om het niet alleen over "koetjes en kalfjes" te hebben.

Dus, het idee:
Ik wil een FB-pagina maken, waar ik wekelijks een vraag op post met een persoonlijk karakter. Ik denk dan aan vragen als "welke drie mensen hebben veel invloed gehad op jouw leven", "waar ben je trots op", "wat zou je graag nog eens willen doen in je leven", "wie is een voorbeeld voor je" en "waar ben je bang voor".
De vraag zou ik willen aankleden met een mooie foto, tekening of schilderij. Je kunt er op de pagina op reageren met jouw "verhaal" (onder het mom dat verhalen van anderen juist heel inspirerend kunnen zijn), of jouw verhaal (incl. de foto) delen op je eigen tijdlijn, zodat je FB-vrienden je beter leren kennen.

Dus.... Verder uitwerken of m'n tijd beter besteden? Waar moet ik rekening mee houden? In een pagina of liever een groep? Shoot!

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: FB-idee, verder uitwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 17:07

Hoe is dit anders dan een persoonlijk verhaal op je eigen tijdlijn posten? Ik ben persoonlijk niet van het intieme verhalen op Facebook posten, heb niet zo'n behoefte aan medelijden van mensen die ik niet ken en als ik in mijn omgeving kijk krijg ik niet het idee dat er veel mensen zijn die dat wel hebben.

MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 17:18

Vanillia schreef:
Hoe is dit anders dan een persoonlijk verhaal op je eigen tijdlijn posten? Ik ben persoonlijk niet van het intieme verhalen op Facebook posten, heb niet zo'n behoefte aan medelijden van mensen die ik niet ken en als ik in mijn omgeving kijk krijg ik niet het idee dat er veel mensen zijn die dat wel hebben.

Ik kan me goed inleven in jouw reactie, ik zou namelijk ook nooit zoiets op facebook plaatsen. Ik vindt het altijd een beetje vreemd wanneer mensen hele persoonlijke/intieme dingen delen, want je zet het toch online.

Toch begrijp ik TS ook wel, hoe leuk is het om toch persoonlijker contact te houden met mensen die je niet zo vaak ziet? Als tip zou ik dan wel geven om een groep te beginnen, niet een pagina. Dat hou je de informatie binnen de groep en is het minder snel te lezen voor iedereen. En dan komt het niet op de pagina's van mensen die geen behoefte hebben aan het lezen van (te) persoonlijke verhalen :)

balli

Berichten: 1491
Geregistreerd: 01-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: FB-idee, verder uitwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 18:21

Thanks voor de reacties!

Ik zou het juist zelf graag open houden, zodat het geen "zelfhulpgroep" wordt, maar juist het "gewone verhaal achter de persoon" te zien/horen.

Het punt dat je juist liever geen persoonlijke verhalen op FB zet, vind ik heel goed. Dat is exact waarom in input vraag. Is dat zo? Dat het "not-done" op FB is om persoonlijkere verhalen te delen of is dat een ongeschreven regel? Of is het echt alleen "pretty-faces"?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: FB-idee, verder uitwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:25

In elk geval om dezelfde reden dat je op moet passen met welke foto's je plaatst ivm conclusies huidige/toekomstige werkgevers/klanten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: FB-idee, verder uitwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:50

IMO is het niet "not done" om persoonlijke verhalen te delen maar is dat ieder voor zich. Als ik iets persoonlijk wil delen doe ik dat wel zonder dat iemand me dat moet vragen.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: FB-idee, verder uitwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 09:24

NM > LZP

balli

Berichten: 1491
Geregistreerd: 01-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: FB-idee, verder uitwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 16:58

Thanks voor de input mensen. Naar aanleiding van jullie reacties en wat overleg met vriendinnen, heb ik besloten om er niet verder mee te gaan. Ik blijf het zelf een mooi idee vinden, maar als mensen er niet op zitten te wachten, doe ik liever "nuttigere" dingen met mijn tijd :).

marleen_usar

Berichten: 24657
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:24

Op zich een leuk plan, maar steek lekker tijd in jezelf.