Chronische schimmel infectie in mijn mond. Help!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Chronische schimmel infectie in mijn mond. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:53

Ik zal voor de duidelijkheid maar het hele verhaal gaan doen, want ik kom er zelf niet meer uit namelijk;

Ik ben begin Juli verhuisd naar mijn nieuwe woning en tijdens de verhuizing kreeg ik dus voor het eerst in mijn leven last van schimmel in mijn mond. (de eerste keer was dus nog bij oude huisarts en die heeft toen idd maar 1 tube van de gel meegegeven wat dus niet genoeg bleek te zijn)
Dachten toen nog het zal wel de verminderde weerstand zijn en kreeg dus tot 2x toe die smerige gel die je in je mond moest spoelen en dan doorslikken.
Dat werkte dus duidelijk niet, want zodra ik ermee stopte kwam het direct weer terug.
Nu dus al 2x een kuur met pillen gehad , die eigenlijk slecht zijn voor je lever en dat werkte even een paar weken, maar dan was het weer terug. Nu voor vandaag dus weer een afspraak staan met huisarts om weer pillen te halen en het nu maar eens goed te gaan uitzoeken...

Ik heb inderdaad nogal wat dingen die hier dus voor kunnen zorgen;
ik ben hartpatiënt en heb sarcoïdose, waardoor ik dagelijks een best aantal pillen moet tikken en ook beide pufjes heb voor de longen.
En ik heb sinds februari dit jaar een kunstgebit, zon volledige prothese, een kunstklapper die los in de mond zit als je hem niet vastkit met fixodent.

Nu heb ik zelf natuurlijk ook wel al het e.e.a. hierover bijgelezen en weet 150% zeker dat ik het goed doe zodra ik een pufje heb gebruikt ( ik drink en/of eet iets erna) en ik heb totaal geen sociaal leven meer, omdat ik om 7 uur al achter de gesloten gordijnen zit met die poedersuiker uit de mond en volgens de richtlijnen van de tandarts schoongemaakt en in glas water... Kunstklapper is dus zomaar 12 uur per dag uit mijn mond, terwijl ze 6 uur adviseren. Oh ja, ik slik ook al sinds dit gedoe braaf elke dag vitaminepillen, dus dat helpt ook al niks.

Zou het kunnen zijn dat de antibiotica die ik tussendoor gehad heb ook niet echt goed is geweest, maar de schimmel was er toen al en je zou toch denken dat na 2x een kuur van de tabletten die slecht voor je lever zijn (weet echt de naam er niet meer van) het toch uit mijn systeem zou moeten zijn, maar niets is minder waar!

Ik wordt er gek van, vind het ontzettend smerig en het is gewoon pijnlijk ook met die kunstklapper die je toch in je mond moet houden wil je de buitenwereld in gaan...

Mijn symptomen zijn:
Eerst plakt de fixodent niet meer goed; dat wil zeggen niet aan het gebit, van mijn gehemelte krijg ik het dan steeds moeilijker af...
Dan wordt ik verkouden, hoesten, want ik heb constant het gevoel dat er iets in mijn keel zit, vreemde metaal smaak in mond lijkt wel, slijm in mond (en trouwens ook daar beneden wordt het slijmeriger en als ik maar lang genoeg wacht zit daar dus ook een schimmel ), dan komen de slijmdraden in mond en voila de witte plekjes zijn gearriveerd. Hoe langer ik wacht met medicijnen halen hoe slechter mijn stem dan ook nog wordt, totdat ik die ook volledig kwijtraak.

Nou zou de enige mogelijkheid nog suikerziekte kunnen zijn, waar we dan nu maar bloed voor gaan prikken, maar ik geloof daar niet in eerlijk gezegd; ik wordt zo vreselijk goed onder controle gehouden dat dit dan toch wel naar boven zou zijn gekomen denk ik en ik heb geen enkel symptoom ervan.

Dan zou het ook nog eens zo kunnen zijn dat mijn kunstgebit niet meer goed past, wat ik wel zeker weet trouwens, dus maandag ook naar tandarts hiervoor, maar dan nog verklaart dit het niet volgens mij want ik plak die juist altijd en eeuwig vast met fixodent en het begint trouwens meestal achter in mijn keel ( het gevoel dat daar iets zit).

Wie heeft hier ook mee te maken gehad en heeft voor mij wellicht nog wat tips om het te voorkomen? Of om er nu voor eens en voor altijd van af te komen? Want de hardcore medicijnen doen het ook niet helemaal en ben een beetje bang dat ze die straks ook niet meer gaan geven met mijn ziektelijstje, omdat ze bang zijn dat ik dan straks ook nog eens leverproblemen krijg, maar wordt er serieus gillend gek van!

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Chronische schimmel infectie in mijn mond. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:58

Denk eens heel hard terug, toen je voor het eerste last had, had je toen al de sleutel van je nieuwe huis? Je zegt dat het tijdens/net voor de verhuizing is begonnen. Ik denk daardoor aan een omgevingsfactor. Maar geen idee waar je zou moeten zoeken? Niks raars tegen gekomen bij het klussen? Schimmel op de muur, water in de kelder/kruipruimte, vochtplekken?

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Chronische schimmel infectie in mijn mond. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:05

Een piepklein tipje hopelijk heb je er iets aan:
Schimmels leven goed op een zoete omgeving dus probeer suiker wat te verminderen. Verder (ik doe dat ook op redenen) kun je elke dag 1 vitamine C1000 slikken. Dat is hoog gedoseerd. Dan wordt je lijf wat zuurder en daar houden schimmels niet van. Ik heb er ook echt last van gehad, down under, en dit heeft mij goed geholpen! Niet om het per se te genezen maar wel het voorkomen. Sterkte!!

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:07

Probeer eens gentiaan violet. Of pure kokosolie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:14

Zit ik idd ook al te doen chocobroodje, maar ik ben dan wel naar een chalet verhuisd, maar die is gewoon droger dan dat mijn voormalige woning was...
Dus nergens vochtplekken of schimmel te vinden, heb wel een lekkage in de douche maar ook daar geen schimmel en dat is een aanbouw losstaand van het chalet zelf (nog wel trouwens, want die wordt straks verbouwd en deur gemaakt naar chalet).
En de eerste keer schimmel was in de laatste 3 weken dat ik nog in oude woning zat (ik ben van Overijssel naar Brabant verhuisd, dus toen ben ik niet 1x heen en weer geweest).

Nu hoorde ik ook iets over dat je allergisch kunt zijn voor de kunststof van het kunstgebit? Ik hoop oprecht niet dat dit het geval gaat zijn, want eer dat ik dat eens bewezen heb... Als je dus in Overijssel het kunstgebit hebt laten plaatsen en dan hier moet gaan bewijzen dat het niet goed is.

Ik heb een hele lieve en zorgzame moeder en die heeft mij al volgestopt met vitaminetabletten, de alles in 1 tablet en zon zuur kreng van een kauwtablet met vitamine C en nu ook wat magnesium erin, gaat er ook elke dag trouw in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:15

quera schreef:
Probeer eens gentiaan violet. Of pure kokosolie.


wat doet dit als ik vragen mag? En moet ik dat slikken of smeren? :o?

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:17

Genitaan violet is paarse vloeistof. Zou het eens Googlen
Mits het spruw is.
Goede kokosolie is ook schimmeldodend

Anoniem

Re: Chronische schimmel infectie in mijn mond. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:23

nee het is overduidelijk geen spruw. Ik weet het verschil namelijk en spruw heb ik wel eens gehad in het verleden maar schimmel in mijn mond nog nooit tot nu en nu kom ik er dus ook gelijk niet meer vanaf.

Kokosolie zit ik te lezen, maar hoe neem je dat dan? Elke dag een eetlepel in je mond ofzo?
Want dat staat er dan net weer even niet bij vermeld namelijk...

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:28

Je doet een beetje kokosolie op een gaasje. En met dat gaasje ga je je mond door.

Anoniem

Re: Chronische schimmel infectie in mijn mond. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:30

ok dank je wel voor de tip.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:35

quera schreef:
Genitaan violet is paarse vloeistof. Zou het eens Googlen
Mits het spruw is.
Goede kokosolie is ook schimmeldodend


Ik zou inderdaad ook absoluut voor gentiaan violet gaan. :)

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:39

Mijn dochter van toen 8 jaar had een blaasontsteking en kreeg van de huisarts een antibioticakuur. Amoxiciline. En in plaats van dat ze opknapte, werd ze alleen maar zieker. Hoge koorts (boven de 40 graden) en ze kon niet meer slikken en had heel veel pijn in haar mond. Haar mond en lippen gingen helemaal kapot. Terug naar de huisarts omdat ze duidelijk ern allergische reactie had op de amoxiciline.

Volgens de huisarts kon dit niet en was het toeval. Ik ben met een mondspray naar huis gestuurd. Kind kon alleen nog maar waterijsjes sabbelen, zelfs drinken was te pijnlijk. Na weer een nacht from hell wederom terug naar de huisarts. Maar die gaf aan dat we het tijd moesten geven!
Ten einde raad mijn tandarts gebeld en ik kon meteen met haar terecht. Hij constateerde een schimmel in de mond en heeft, omdat het er zo kapot uitzag, direct de kaakchirurg in het ziekenhuis gebeld. We konden gelijk door.

Kaakchirurg heeft een kweek gemaakt want je hebt veel verschillende soorten schimmels. De oorzaak volgens de chirurg was absoluut de amoxiciline dus daar moesten we direct mee stoppen. Hij ging nav de kweek een nieuw drankje maken tegen de schimmel en ik heb zijn 06 nummer mee gekregen omdat het de volgende dag Hemelvaart was en hij haar wilde op laten nemen ivm uitdrogingsverschijnselen als het drankje niet binnen een paar uur zou aanslaan. Voor de blaasontsteking kreeg ze een antibiotica op basis van iets anders dan amoxicilline.

Wonderwel knapte ze binnen een paar uur op en kon eindelijk weer normaal drinken. Ook de koorts zakte.

Wat ik ermee wil zeggen: bij haar was de oorzaak heel duidelijk al wilde de huisarts er niet in mee. Ik ben mijn tandarts zo dankbaar voor het doortastende optreden!

Maar jij hebt dus van allerlei medicijnen en toestanden. Laat je doorverwijzen naar een goede kaakchirurg, laat een kweek maken.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Chronische schimmel infectie in mijn mond. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:54

Ik dacht ook aan Genitaan Violet. En ook als de klachten over zijn nog een week of twee doorgaan met behandelen.

Anoniem

Re: Chronische schimmel infectie in mijn mond. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:11

Dank je maikeltje voor je verhaal. Nu moet ik vanmiddag naar ha en maandag naar nieuwe tandarts, ik ga dit bij beide aankaarten.

En ik heb geen last van spruw, waar de genitaal violet voor is.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Chronische schimmel infectie in mijn mond. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:17

Bekende bijwerking van inhalatie corticosterioden. Heb je je huisarts (of assistent) of apotheker al gevraagd naar een ander pufje? Dat wil nog wel eens helpen en zelf denken ze er vaak niet aan.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:20

Kun je wel goed door je neus ademen? Als je s'nachts door je mond ademt, krijg je ook een hele droge en later pijnlijke mond.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:22

Schimmelinfecties zijn heel vervelend en keren wel vaker terug. Ik denk enerzijds omdat de oorzaak vaak niet achterhaald wordt en anderzijds omdat de schimmel je slijmvliezen aantast waardoor je een volgende schimmel ook weer makkelijker binnendringt. Nu heb ik zelf niet zoveel ervaring met mondschimmel, maar ik denk dat je gewoon de pech hebt dat een aantal risicofactoren bij elkaar je gevoeligheid vergroten.
Ik begrijp uit je verhaal dat de behandeling wel aanslaat, dus het middel dat je krijgt (fluconazol misschien?) werkt wel, maar het komt dus steeds snel terug. Ik zou vragen of je huisarts even een goede check doet en wat bloed wil afnemen. Verder kan een hogere bloedsuiker zeker meespelen. Dus laat dat ook controleren. En ik zou een kweek laten afnemen vanuit je mond, zodat je weet welke schimme of gist dit veroorzaakt.
Wij adviseren in het ziekenhuis na een pufje je mond echt te spoelen. Dus misschien helpt dit nog iets. Sowieso zou ik je mond na elke maaltijd spoelen met een zoutoplossing. Chemopatienten moeten dit ook doen, zo ziek ben je gelukkig niet, maar zo kun je wel problemen voorzijn misschien.
Ook geen gek idee om met de tandarts dit probleem te bespreken. Kan me zo voorstellen dat je kunstgebit elke keer besmet raakt en dus gedesinfecteerd moet worden. Daar heeft hij vast speciale middeltjes voor.
Helpt dit nu allemaal niet, dan zou ik via de huisarts een doorverwijzing vragen naar een KNO arts denk ik, of kaakchirurg misschien? Weet ik niet in elk geval zou ik dan verder kijken want dan moet er toch onderliggend wat aan de hand zijn. Heel veel succes in elk geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:29

Die pufjes gebruik ik echt al jaren met een voorzetkamer ook al zelfs. Ik kan er wel eens naar vragen, maar zitten in
Alle pufjes dan geen corticosteroïden?

Dat denk ik dus zelf ook
Diddykong, dat het nu gewoon teveel is bij elkaar, dus en medicatie , pufjes en kunstgebit. Maar hoe kom je er dan in godsnaam vanaf als je al alles doet wat moet en meer? Ik spoel ook met gewoon water , moet dat juist wel doorslikken is altijd tegen mij gezegd.

Want zijn er dan wel oplossingen voor dat jij weet diddykong? Bloed prikken en naar ta gaat dus ook al gebeuren, maar ben zo bang dat dit een never ending story wordt.

Kan prima door neus ademen gelukkig.

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Chronische schimmel infectie in mijn mond. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:46

Advies hier is gebit altijd droog weg te leggen i.v.m. bacteriegroei. Wellicht dat dat nog iets voor je kan doen.

Anoniem

Re: Chronische schimmel infectie in mijn mond. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:50

Pufjes kunnen het zijn. Is een bekende bijweking als ( als je niet voldoende je mond spoelt en gorgelt en dergelijke na gebruik )

ah ik zie dat ik niet de enige ben die dat opmerkt.

Spoel en gorgel je wel goed na je pufjes ? Ik doe dat zelfs overdreven veel om dit te voorkomen.

Ik heb trouwens ook Sarcoidose .... fijne ziekte he -O-

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:59

maikeltje schreef:
Mijn dochter van toen 8 jaar had een blaasontsteking en kreeg van de huisarts een antibioticakuur. Amoxiciline. En in plaats van dat ze opknapte, werd ze alleen maar zieker. Hoge koorts (boven de 40 graden) en ze kon niet meer slikken en had heel veel pijn in haar mond. Haar mond en lippen gingen helemaal kapot. Terug naar de huisarts omdat ze duidelijk ern allergische reactie had op de amoxiciline.

Volgens de huisarts kon dit niet en was het toeval. Ik ben met een mondspray naar huis gestuurd. Kind kon alleen nog maar waterijsjes sabbelen, zelfs drinken was te pijnlijk. Na weer een nacht from hell wederom terug naar de huisarts. Maar die gaf aan dat we het tijd moesten geven!
Ten einde raad mijn tandarts gebeld en ik kon meteen met haar terecht. Hij constateerde een schimmel in de mond en heeft, omdat het er zo kapot uitzag, direct de kaakchirurg in het ziekenhuis gebeld. We konden gelijk door.

Kaakchirurg heeft een kweek gemaakt want je hebt veel verschillende soorten schimmels. De oorzaak volgens de chirurg was absoluut de amoxiciline dus daar moesten we direct mee stoppen. Hij ging nav de kweek een nieuw drankje maken tegen de schimmel en ik heb zijn 06 nummer mee gekregen omdat het de volgende dag Hemelvaart was en hij haar wilde op laten nemen ivm uitdrogingsverschijnselen als het drankje niet binnen een paar uur zou aanslaan. Voor de blaasontsteking kreeg ze een antibiotica op basis van iets anders dan amoxicilline.

Wonderwel knapte ze binnen een paar uur op en kon eindelijk weer normaal drinken. Ook de koorts zakte.

Wat ik ermee wil zeggen: bij haar was de oorzaak heel duidelijk al wilde de huisarts er niet in mee. Ik ben mijn tandarts zo dankbaar voor het doortastende optreden!

Maar jij hebt dus van allerlei medicijnen en toestanden. Laat je doorverwijzen naar een goede kaakchirurg, laat een kweek maken.

Nou hier echt exact het zelfde verhaal!
Ik heb dit als kind ook gehad.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:30

Ik heb een paar 'huis en kuiken' tips...

Koop bij de drogist of apotheek strookjes pH papier. Ideaal heeft speeksel ("en dus je mond") een pH waarde van tussen 5,5 en 7,5.
(Vertaling van de cijfers: 7 is neutraal, lagere getallen duiden een zuur milieu aan en vanaf 7,1 spreekt men van licht basisch.)
Wellicht groeien de schimmels zo goed :( omdat je pH boven die 7,5 is gekomen (omrede van corticostereoiden of wat dan ook). De meeste schimmels gedijen niet in zuur.
(Een kweek kan ook geen kwaad - er zijn heel veel verschillende schimmels.)

Volgende stap: zou je idd boven die pH van 7,5 zitten: overleg met apotheker en tandarts: kan het kwaad als je met azijn spoelt...?

En een andere tip: er zijn zakjes in de handel die zorg dragen voor goede mondbacteriën. (Met onmogelijke namens als 'probio oral'.)
Bacteriën heeft ieder mens in haar mond, maar je kunt dus bijsturen in de vorm van bewezen goede bacteriën aanvullen.
...en op zich is 'schimmelinfectie in de mond' een denkbare ("bij")werking van antibiotica: de nuttige bacteriën gaan net zo goed kapot en de schimmel grijpt zijn kans. Accoord, dat klopt niet een op een met jouw verhaal, maar denkbaar is tijdens jouw verhuizing je weerstand efkes wat minder geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:04

De ha begrijpt gelukkig ook dat ik er niet goed van wordt en dus weer pillen mee voor nu en moet gaan bloedprikken voor suiker. Nog gevraagd waarom dan niet gelijk ook kweek nemen, maar dat had geen zin omdat er geen specifieke behandelingen per schimmel zijn om het zo maar te zeggen.

Ze vond het afspraak hebben gemaakt met ta voor kunstgebit een goeie van mij en zei idd wat hier ook al is gezegd: vraag gelijk even voor de juiste mondspoelingen en ontsmetten van je kunstgebit.

Ze heeft ook toegezegd dat mocht ta het niet al te serieus nemen, zij mij als we er niet uitkomen door zal verwijzen naar kaakchirurg of kno arts, vind ik wel een geruststelling want ze is net als ik bang dat de pillen straks helemaal hun werk niet meer zullen doen.

Ben er voorlopig nog niet klaar mee iig.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Chronische schimmel infectie in mijn mond. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:16


Kayleigh__

Berichten: 1072
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Re: Chronische schimmel infectie in mijn mond. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:41

Lastig!
Is je voorzetkamer goed schoon en op tijd vervangen?
Klinkt alsof het toch ergens broeit. Hopelijk kom je er snel achter!