Paard droog wrijven met stro

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
imke1

Berichten: 130
Geregistreerd: 10-07-16
Woonplaats: Tussen mijn buren

Paard droog wrijven met stro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-17 08:53

Hey,
Bij ons in de manege is het de gewoonte om de paarden na de les droog te wrijven met stro. Nu is het zo dat ik eigenlijk niet merk dat de paarden hier droger door worden..
Zou iemand weten op welke manier dit werkt? Zoals een handdoek bij ons of zet het de haren open fzo?

Alvast bedankt!

Volg ons op insta : my_three_big_soulmates


Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paard droog wrijven met stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:07

Het stro neemt vocht op, en zou dan dus ook het zweet op moeten nemen.
Mijn ervaring is vergelijkbaar met die van jou, het kost wel heel veel moeite om het paard daadwerkelijk droog terug te zetten. Ik gebruik daarom een zweetdekentje

Atra esterní ono thelduin
Mor'ranr lífa unin hjarta onr
Un du evarínya ona varda


Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Paard droog wrijven met stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:25

Op maneges zie je dat wel vaker inderdaad, maar dat is volgens mij ook omdat de meesten geen andere optie hebben. Het werkt wel soort van. Ik gebruik ook een zweetdeken.

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paard droog wrijven met stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:31

Echt droog zullen ze er niet van worden. Het droogwrijven is wel een soort massage, te vergelijken met het paard na het rijden nog eens borstelen.

Anoniem

Re: Paard droog wrijven met stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:40

Het helpt ook de haren recht zetten waardoor het vocht makkelijker verdampt maar goed. Ik vind het maar wat achterhaald. Dit komt eigenlijk van het gebruik van vroeger dat er stro onder een deken werd gestoken om het paard warmer te houden.

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:41

Dit komt van vroeger uit en heet eigenlijk geen droogwrijven maar opwrijven. Boeren deden dit vroeger bij hun werkpaarden omdat ze toen nog geen dekens gebruikten. Het is inderdaad niet de bedoeling dat het paard er droog van wordt, maar dat je de haren omhoog of opwrijft, waardoor er een laagje lucht tussen blijft stilstaan. Dat zorgt voor isolatie, zodat het paard niet te snel afkoelt en zorgt er daarnaast ook voor dat zweet sneller droogt. Opwrijven doe je dus altijd tegen de haren in. Paarden doen dit zelf ook vaak door te rollen en zich uit te schudden. Dat heeft een vergelijkbaar effect en zorgt er ook voor dat er een laagje lucht tussen de haren komt te staan.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:52

8nnemiek schreef:
Dit komt van vroeger uit en heet eigenlijk geen droogwrijven maar opwrijven. Boeren deden dit vroeger bij hun werkpaarden omdat ze toen nog geen dekens gebruikten. Het is inderdaad niet de bedoeling dat het paard er droog van wordt, maar dat je de haren omhoog of opwrijft, waardoor er een laagje lucht tussen blijft stilstaan. Dat zorgt voor isolatie, zodat het paard niet te snel afkoelt en zorgt er daarnaast ook voor dat zweet sneller droogt. Opwrijven doe je dus altijd tegen de haren in. Paarden doen dit zelf ook vaak door te rollen en zich uit te schudden. Dat heeft een vergelijkbaar effect en zorgt er ook voor dat er een laagje lucht tussen de haren komt te staan.



Precies.
En het werkt echt. Maar, dus daar na niet je paard "netjes" maken. Hij moet er frommelig blijven uitzien.

imke1

Berichten: 130
Geregistreerd: 10-07-16
Woonplaats: Tussen mijn buren

Re: Paard droog wrijven met stro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-17 20:06

Dankjewel voor de reacties! Ik heb nu weer iets bijgeleerd :D

Volg ons op insta : my_three_big_soulmates

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:17

Ga die vraag eens aan je instructeur/trice stellen? Ik ben wel benieuwd of deze dat ook weet en dus probeert jullie wat te leren, of dat het weer zo'n overgenomen nonsens is waar niet over nagedacht wordt :D

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers